B מקס. פורד לנשיא רומניה
פורד B מקס זהו מיניוואן מאת חטיבת פורד Ford Europe שיוצר בין השנים 2012 - 2017. הוא היה נחשב ליוצא דופן והיה אלוף במדד החסכון בדלק, אבל יוצר לאורך 5 שנים בלבד ולא עבר אף עדכון במהלך תקופת הייצור. לא באשמתו של B מקס, אלא בגלל ירידה מהירה בביקוש של רכבי מיניוואן ולא כולם הצליחו לשרוד בשוק. אבל B-Max הראשון נקנה על ידי נשיא רומניה טריאן בססקו ישירות מהמפעל בקראיובה. המתחרים העיקריים של פורד של נשיא רומניה היו פיאט 500L, סיטרואן C3 פיקאסו וניסאן נוט.
תצורה ועיצוב
פורד B מקס מבוסס על הפלטפורמה המפורסמת והפרקטית של פורד פיאסטה. המיניוואן נראה רענן ואף קרבי, אך בכללי לא היה בו שום דבר מיוחד: פשוט, שימושי, אווירודינמי עם חלק קדמי קצר ולא שגרתי, שעוצב לטובת יכולת תמרון משופרת בתוך העיר. המאפיין המרכזי היוצא הדופן ואטרקטיבי היו דלתות הזזה גדולים במיוחד. הדלתות נפתחו עד כדי כך לרווחה, שסיפקו גישה מלאה למושבים האחוריים, ובפתיחה של דלתות קדמיות ואחוריות במקביל היה נראה שלרכב אין דלתות בכלל.
למרכב לא הייתה תמוכה מרכזית והדבר דרש מהיוצרים למצוא פתרון שיספק למבנה קשיחות נדרשת. במקרים דומים המהנדסים חיזקו את הגג, אבל במקרה של B מקס, הדלתות עצמן סיפקו את קשיחות המבנה. בחלק הפנימי של כל דלת הותקנו קורות פלדה, בעוד שהדלתות יוצרו מפלדה חזקה במיוחד. מושב הנוסע היה ניתן לקיפול, מה שסיפק מרחב להובלת מטען. הנפח המרבי של תא המטען עמד על 1,496 ליטר.
תא נוסעים ואופציות
תא הנוסעים הורכב מדלתות בלבד והוא היה מואר ומרווח במיוחד. בנוסף היו לו מושבים נוחים. בין האופציות המודרניות היו מערכת בקרת אקלים דיגיטלית אוטומטית, מערכת Key Free, לחצן הצתה, מצלמה אחורית, ממשק שליטה קולית מתקדם, התאמת מכשירים לחיבור SYNC, שמאפשר למשתמשים לחבר טלפונים ניידים והתקנים נוספים דרך Bluetooth או USB, לבצע שיחות טלפון ללא השימוש בידיים, לשלוט במוזיקה ובפונקציות נוספות בפקודות קוליות ועוד.
מנוע
מנוע הבסיס היה ממשפחת המנועים Ford EcoBoost עם 3 צילינדרים שהגיע עם מערכת הזרקת דלק ישירה, מגדש טורבו ומערכת ''סטארט-סטופ''. בסך הכל הוצעו 6 סוגי מנועים - 4 מנועי בנזין ושני מנועי דיזל. כל המנועים היו חסכוניים. מנועי דיזל הם מנוע Duratorq TDCi בנפח 1.6 ליטר בעל הספק בסך 95 כ''ס ומנוע בנפח 1.5 ליטר בעל הספק בסך 95 כ''ס. מנועי בנזין הם מנוע EcoBoost בנפח 1 ליטר שהוצג בשתי גרסאות (עם הספק 100 או 120 כ''ס), כאופציה הוצעו שני מנועים נוספים חזקים יותר.
בטיחות
למרות הדלתות הגדולות והמימדים הצנועים, פורד B מקס היה רכב קשוח ובטיחותי. הדגם אובזר ב-7 כריות אוויר מתקדמות: כריות בטיחות של הנהג והנוסע הקדמי, כריות בטיחות צד, וילונות בטיחות לאורך כל תא הנוסעים וכרית בטיחות לברכיים של הנהג. בנוסף האבזור הבסיסי כלל מערכת Active City Stop למניעת התנגשות בעת תנועה במהירות נמוכה ברכבים העומדים במקום והנוסעים במהירות נמוכה מלפנים. הרכב אובזר במערכת בלימה ויציבות דיגיטלית, שסייעה לנהג לשמור על השליטה ברכב במקרה חירום. לטובת הבטחון ברמת הבטיחות של הרכב, Ford הפעילה תוכנית בדיקה לאורך חמש שנים שכללה 5,000 התנגשויות וירטואליות ו-40 התנגשויות אמיתיות.
הרכב שהמעיטו בערכו
פורד B מקס קיים במשך 5 שנים בלבד וקיבל הרבה פרסים רשמיים והערכות רבות לא רשמיות:
- על פי סקרי הנהגים, למיניוואן הייתה התנהגות כביש הטובה ביותר בסגמנט לאורך כל התקופה.
- לרכב הייתה מערכת בטיחות בשם Active City Stop שפותחה במיוחד עבור המיניוואן וזכתה בפרס Advanced מ-Euro NCAP.
- בשנת 2012 המערכת Emergency Assistance זכתה במקום ראשון בקטגוריה "החדשנות הניידת הטובה ביותר לרכב, לתחבורה ציבורית או לשירותי ציבור" ב-Global Mobile Awards.
- מערכת לחיסכון בדלק בשם ECOnetic Technologies דאגה לחסכון בצריכת הדלק הגבוהה ביותר בסגמנט.
- בשנת 2012 המנוע Ford EcoBoost בנפח 2 ליטר שפותח עבור B מקס זכה בתואר ''המנוע הבינלאומי''
בזכות הדלתותהלא שגרתיות, מרחב הפנים המורכב בצורה מושלמת ורמת השליטה והבטיחות גבוהים, פורד B מקס יכול להיחשב לרכב שלא קיבל את כל ההערכה שהגיעה לו בתקופתו. אבל טריאן בססקו בטוח מבין במיניוואנים טובים!