דאצ'יה לוגאן הוא רכב סאב-קומפקטי מפלח החסכוני שפותח על-ידי חברת Renault במיוחד עבור השווקים המתפתחים. מיוצר משנת 2004. מוקדם יותר הדגם הגיע בגרסאות בעלות מרכב סדאן, סטיישן, טנדר או מיקרוואן. גרסאות הדור השלישי האחרון יצאו לאור בסוף שנת 2020 ומגיעות אך ורק בצורת מרכב סדאן עם מנועי בנזין או בגרסאות גז שפועלות על פרופאן.
דאצ'יה לוגאן ‏2020. מרכב, צורה. סדאן, 3 דור
AUTOBOOM

"מעשה ידם של הצוענים הרומניים" הזול והבלתי נהרס

דאצ'יה לוגאן ‏2020. מרכב, צורה. סדאן, 3 דור

דאצ'יה לוגאן הוא רכב סאב-קומפקטי מפלח החסכוני שפותח על-ידי חברת Renault במיוחד עבור השווקים המתפתחים. מיוצר משנת 2004. מוקדם יותר הדגם הגיע בגרסאות בעלות מרכב סדאן, סטיישן, טנדר או מיקרוואן. גרסאות הדור השלישי האחרון יצאו לאור בסוף שנת 2020 ומגיעות אך ורק בצורת מרכב סדאן עם מנועי בנזין או בגרסאות גז שפועלות על פרופאן.

בישראל משווקת גרסת דאצ'יה לוגאן MCV דגם שנת 2016 בצורת מרכב סטיישן 5 דלתות בעלת מנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטר עם הספק 95 כ''ס. למנוע יש מצב חסכוני שמאפשר להפחית צריכת דלק ממוצעת בנסיעה משולבת לכדי 4 ליטר ל-100 ק''מ. התמסורת היא תיבת 5 הילוכים ידנית. בשנת 2020 ייצור הדגם הופסק.

הערה

על דאצ'יה לוגאן רצות המון שמועות\ אך לא כולן הן אמינות. למשל, לוגאן פותח על-ידי חברת Renault ולא על-ידי Dacia כפי שנהוג לחשוב. הצרפתים רכשו את חברת Dacia - גם המותג וגם את המפעל ברומניה, כדי לייצר בו את דגם לוגן. ההיסטוריה של אחד מהדגמים המוצלחים ביותר בעולם התחילה בשנת 1998. כך ניתן לתאר בקצרה את המשימה שהותלה על המפתחים: המטרה היא לייצר רכב שבגרסה הבסיסית יעלה באירופה 5,000 יורו בלבד. כדי לעמוד במשימה, היוצרים היו חייבים לחסוך גם בפיתוח הדגם וגם בייצור של חלקי החילוף והמרכיבים החדשים. אבל כל מיני כינויים פוגעניים שספקנים העניקו לרכב לא התממשו. בשנת 2021 בעלי רכב רבים שוב בחרו בלוגאן - כבר בדורו השלישי.

התוצאה התעלתה על הציפיות

הרכב החדש תוכנן על בסיס פלטפורמה В0, שבה יושמו פתרונות רבים של פלטפורמה B של Nissan (לוגאן הוא דגם מקביל של גרסת הדור השני של קיוב ושל דגם מיקרה). בנוסף הוחלט מראש לייצר את לוגאן לא בצרפת, אלא באירופה מזרחית, שם כוח עבודה פי 2 זול יותר. בשנת 1999 חברת Renault רכשה את החברה הרומני Automobile Dacia S.A כדי להשתמש בקיבולת הייצור שלהם להרכבת דגם חדש. הצרפתים החליטו לקרואה לדגם Dacia, ולהשתמש בשם Renault בדגמים יוקרתיים יותר. דרך אגב, גם פולקסווגן עשו כך לאחר הרכישה של מותג Skoda.

לאחר מכן נערך מחקר ביקוש שחשף שלרכבים פשוטים בצורת מרכב סדאן יש ביקוש גבוה במדינות רבות במזרח אירופה. רנו פישפשה את הבסיס הרחב של חלקי חילוף ויחידות כוח שלה ומצאה במחסנים מנועים וחלקי חילוף המתאימים לדגם החדש: מנועי בנזין מוכרים היטב K7J בנפח 1.4 ליטר ו-К7М בנפח 1.6 ליטר, מתלים קדמיים מסוג מקפרסון הושאלו מדגם במרכב האצ'בק קליו, מערכת היגוי - מדגם סימבול, תיבת 5 הילוכים ידנית - מגרסת הדור השני של מגאן. המתלים האחוריים היו משותפים: הם תוכננו למספר דגמים של Renault ו-Nissan שהורכבו על בסיס פלטפורמה B0.

על דאצ'יה לוגאן רצות הרבה שמועות, אך לא כולן הן אמינות. למשל, לוגאן פותח על-ידי חברת Renault ולא על-ידי Dacia כפי שנהוג לחשוב.

העיצוב החיצוני של הדגם קשור לסכום של 5 אלף יורו: לוחות המרכב עם מעט עקולים, מה שמבטיח את פשטות הייצור וגם את המחיר הנמוך שלהם. אותו דבר בנוגע לחלונות, בעוד שבתוך תא הנוסעים נמצאים מרכיבי פלסטיק יצוקים גדולים כמו פאנל קדמי או לוחות של דלתות.

בגלל שדגם לוגאן נוצר כרכב המוני למדינות פחות עשירות, הוא חויב לשרוד בתנאים עם כבישים באיכות ירודה, דלק לא איכותי ורמת טיפול לא גבוהה במיוחד. מכירות הדגם תוכננו ברומניה, ברוסיה, בהודו, במרוקו, באיראן ובמדינות אמריקה הלטינית. לכן, היוצרים השקיעו בחלקי חילוף ומרכיבים חשובים במיוחד מבחינת עמידות, אמינות וצריכת אנרגיה: המתלים הורכבו על גבי תת-מסגרת חזקה, מנוע הגיע עם מגן בפלדה מלמטה. בשנת 2007 בעולם 230,000 יחידות של כלל המכירות. לוגאן נמכר בתפוצה מעל מיליון יחידות, ואף תפס מקום ראשון ברוסיה בין רכבים מתוצרת חוץ לפי מדד כלל המכירות. מה הפתיע, הדגם זכה להערכה בגרמניה ובצרפת, גם שם יש אנשים שיודעים לחסוך בכסף.

דור ראשון

הייצור התחיל בשנת 2004 ברומניה (לאחר מכן גם במדינות נוספות) ונמשך עד שנת 2013. דאצ'יה לוגאן הראשונה צוידה במנועים בנפח 1, 1.4 ליטר, בשני סוגי מנוע בנפח 1.6 ליטר (עם 8 או 16 שסתומים) ובמנוע דיזל בנפח 1.5 ליטר. התמסורת היא תיבת 5 הילוכים ידנית או 4 הילוכים אוטומטית, סוג הנעה הוא קדמי. הדגם הגיע בגרסאות בעלות מרכב שונה: בנוסף לסדאן השולטת היו גם סטיישנים, וטנדרים שונים. מרווח גחון בסיסי בהתחשבות בכבישים באיכות ירודה עמד על 155 מ''מ, עם זאת, למשל בצרפת הרכב הגיע עם מרווח גחון של 135 מ''מ.

ביולי של שנת 2008 במפעל Dacia התחיל ייצור של הדגם מעט מחודש לאחר מתיחת פנים שנגע בעיצוב הפנימי והחיצוני. לצד מספר שינויים טכניים (השינוי המרכזי ביניהם היית מערכת ABS הדור השמיני Bosch עם פונקצית חלוקת כוח בלימה בעת בלימת חירום). העיצוב החיצוני מגיע עם פנסים קצת גדולים יותר, עם רשת גריל עם כיסוי כרום, ועם פנסים אחוריים ומכסה תא מטען משופרים. בתוך תא נוסעים (לפי המתכון ''פיסה קטנה מכל חלקי העולם'') נמצאו: הפנל הקדמי ולוחות של הדלתות הושאלו מהאצ'בק דאצ'יה סאנדרו, גלגל ההגה חדש - מדגם רנו קליו, נוספו תומך ראש אמצעי בשורת המושבים השנייה וכיוון הגה לגובה (במספר רמות הגימור).

הפירוש של האותיות בשם של דגם לוגאן MCV בצורת מרכב סטיישן הוא Multi Convivial Vehicle (''רכב לכל מקרה בחיים'').

במקביל יוצר דגם לוגאן בצורת מרכב סטיישן בשם MCV, שפירושו הוא Multi Convivial Vehicle (''רכב לכל מקרה בחיים''). הרכב הוצג בספטמבר בשנת 2006 בתערוכת הרכב בפריז. ההבדל בין ''קרון'' לבין דגם בצורת מרכב סדאן הוא בבסיס גלגלים מוגדל ל-2,905 מ''מ, גג מורם ב-10 ס''מ, ומתלים מחוזקים. לוגאן MCV צויד בדלת תא מטען כפולה והגיע בגרסאות בעלות 5 או 7 מקומות ישיבה (שני מקומות נוספים הותקנו בתא מטען עם פנים לכיוון הנסיעה). נפח תא המטען בגרסה עם 5 מקומות עמד על 700 ליטר (בעת קיפול שורת המושבים השנייה - מעל 2,000 ליטר).

בנוסף יוצרה גרסת טנדר מסחרי שהורכבה על בסיס לוגאן MCV, היה לו מרכב זהה עם דלתות ציר אחוריות וצדדיות אך ללא חלונות. נפח תא מטען עמד על 2.3 מטר קוב, יכולת העמסה - 800 ק''ג. מימדיו של טנדר אפשרו הסעת מטען באורך כמעט 2 מטר. מגוון המנועים היה מקוצר וכלל שני מנועי בנזין (בנפח 1.4 ו-1.6 ליטר) עם 8 שסתומים ומנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטר עם הספק 70 כ''ס.

דור שני

הוצג בשנת 2012 בתערוכת הרכב בפריז. גרסת לוגן דור שני הגיעה עם עיצוב חיצוני שונה, שהיה מפושט בגרסת הדור הקודם, ועם מרחב פנים שונה. הרכב קיבל עיצוב תא הנוסעים חדש ,שלא נראה כמו ''צנוע ביותר'', עם מושבים נוחים יותר. רמת הגימור הבסיסית הפכה לעשירה יותר: היא כללה פגושים בצבע של המרכב, חלונות כהים מעט, גלגל ספייר בגודל מלא, משענות ראש למושבים קדמיים, שמשה אחורית עם חימום, מצד שני - מראות צד שחורות לא צבועות עם כוונון ידני, מושבים מרופדים בבד לא יקר, ואף אין הגה כוח. רמות הגימור היקרות יותר של לוגאן החדש הגיעו עם הגה כוח, נעילה מרכזית עם שליטה מרחוק, מיזוג אוויר, גלגל ההגה עם כוונון לגובה, מערכת שמע עם CD-MP3 + AUX + USB + Bluetooth ועם שלט מתחת להגה, מחשב דרך, מראות צד חשמליות מחוממות, חלונות חשמל קדמיים ואחוריים. הרכב ברמת הגימור המובילה Luxe Privilege מצוידת בנוסף במערכת בקרת אקלים, גלגל הגה מרופד בעור, מושבים קדמיים ושמשה קדמית מחוממים.

אבל חשוב ביותר, היתרונות המרכזיים של הדגם נשארו במקום. זהם מתלים פשוטים וחזקים (מסוג מקפרסון מלפנים וציר פיתול מאחור). ללוגאן חדש יש תא מטען גדול בנפח 510 ליטר, אפשר לקפל מושבים אחוריים כדי להגדיל אותו.

לוגאן MCV החדש יצא לאור בשנת 2013 בתערוכת הרכב בז'נבה. מבחינה טכנית הדגם בצורת מרכב סטיישן זהה לסדאן. נפח תא מטען עומד על 573 ליטר, בעט קיפול המושבים הוא גודל ל-1,518 ליטר. בשנת 2016 בתערוכת הרכב בפריז הוצגו גרסאות מחודשות של Renault/Dacia: לוגאן בצורת מרכב סדאן ודגם מקביל בצורת האצ'בק סאנדרו. דגם במרכב סדאן קיבל פנסים ורשת גריל מעודכנים, פגושים מחודשים ופנסים אחוריים חדשים. בתוך תא הנוסעים השתנה גלגל ההגה בלבד, מצד השני, תחת מכסה המנוע הופיעו מנועים חדשים.

דור שלישי

בספטמבר של שנת 2020 הופיעה לראשונה משפחת לוגאן בגרסאות הדור השלישי, שכוללת גם דגמים בצורת מרכב האצ'בק סאנדאו וסאנדרו סטפוויי שמוכרים בישראל. הרכבים הורכבו על בסיס פלטפורמה מודולרית CMF-B שמספקת רמת הנוחות גבוהה יותר ורמת הרטט נמוכה יותר. עולם, המתלים נשארו ללא שינויים: מסוג מקפרסון מלפנים ומתלים אחוריים עצמיים למחיצה.

רכבים קיבלו עיצוב חדש, הוא הפך לנאה יותר. אורך המרכב ובסיס הגלגלים של לוגאן צמחו מעט (4,396 מ''מ במקום 4,358 מ''מ ו-2,649 מ''מ במקום 2,635 מ''מ בהתאם). הדגם צמח משמעותי לרוחב - 1,848 מ''מ במקום 1,733 מ''מ! בנוסף הרכב הפך לנמוך יותר (1,501 מ''מ במקום 1,517 מ''מ). הדגם צויד בגלגלים בגודל 15 או 16 אינץ' לבחירה. נפח תא מטען גדל מ-510 ל-528 ליטר, גובה הטעינה הונמך ב-19 מ"מ, בנוסף אפשר לקבל מארגן שמחלק את תא המטען ל-4 קטעים.

דאצ'יה לוגאן החדש צמח במימדיו, השתנה במראה החיצוני והפך לבטיחותי יותר.

הארגונומיות של הדגם השתפרה: גלגל ההגה ניתן לכוונן לא רק לגובה, אלא גם לאורך (בטווח של 25 מ''מ), ידית ההילוכים הפכה לקצרה יותר, הקונסולה המרכזית סובבה לכיוון הנהג. מרחב לברכיים של הנוסעים האחוריים צמח ב-42 מ''מ, בין האופציות מופעים שולחנות מתקפלים לנוסעים אחוריים. בתוך תא הנוסעים של דאצ'יה לוגאן שנת דגם 2021 הופיעו לוח המחוונים החדש, גלגל ההגה רב-פונקציונלי, מערכת המולטימדיה Media Display עם מסך מגע בגודל שונה בהתאם לרמת הגימור. רמות הגימור המובילות מגיעות עם מערכת ניווט מתקדמת.

גרסאות דאצ'יה לוגאן דגם שנת 2020/2021 לא יצטיידו יותר במנועי דיזל. הרכבים החדשים מצוידים אך ורק במנועים עם 3 צילינדרים. המנוע הבסיסי 1.0 SC מפיק 65 כ''ס ומגיע עם תיבת 5 הילוכים ידנית, מנוע טורבו 1.0 TCe עם הספק 90 כ''ס משתף פעולה עם תיבת 6 הילוכים ידנית או וריאטור. גרסת גז Eco-G מצוידת גם במנוע טורבו (בהספק 100 כ''ס) שיכול לפעול על פרופאן ובתיבת 5 הילוכים ידנית בלבד. טווח הנסיעה המרבי במיכל הדלק מלא (50 ליטר) ובמיכל גז מלא (40 ליטר) עומד על 1,300 ק''מ. במקום הגה כוח הידראולי ישנו הגה כוח חשמלי. אבל חלק מהדברים לא משתנים אף פעם: על הציר האחורי, כמו פעם, נמצאים בלמי תוף.

דאצ'יה לוגאן החדש מושך את לקוחותיו גם בזכות מערכות הבטיחות המתקדמות: הגרסה הבסיסית כוללת 6 כריות אוויר, מערכת בלימה אוטומטית, ניטור שטחים מתים. רמת הגימור הבסיסית מאובזרת בבקרת שיוט אדפטיבית במגביל מהירות. בין האופציות נמצאות בקרת אקלים, בלם יד חשמלי, חיישן גשם, מצלמה אחורית, חיישן חנייה קדמי ואחורי.

האם מעניינים רכבים מפלח החסכוני - פשוטים וחזקים, אך לא יפים במיוחד?
59 קולות