סוף עידן מכוניות המנהלים: מאזדה 6 עוזבת ללא תחליף
סופו של עידן מכוניות המנהלים הארוך מתקרב: מאזדה מפסיקה את הייצור של ספינת הדגל הפופולרית בעבר. כבר באביב של 2024 במפעל בעיר חופו תרד מפס הייצור מאזדה 6 האחרונה. קבלת ההזמנות תיפסק כאשר תושג מגבלת היקף הייצור. לא יהיה תחליף – היצרנית תעבור לקרוסאוברים.
בשנת 2024, מאזדה 6 תעזוב לתמיד את השוק היפני הביתי שלה, אך הייצור במדינות אחרות הופסק עוד מוקדם יותר: ב-2021 בארה"ב, ב-2023 בבריטניה
מאזדה 6 הראשונה יצאה במאי 2002. ביפן, מכונית הסדאן נקראה Atenza. המכונית החזיקה מעמד על פס הייצור במשך 22 שנים, שרדה שלושה דורות ואחר כך עוד שני שדרוגים! אולם לא הצליחה לצבור פופולריות בשוק המקומי: ב-20 שנים הוצלח למכור קצת יותר מ-226 אלף עותקים ביפן.
עם זאת, במדינות אחרות, כולל ישראל, המכונית זכתה להערכה על העיצוב הסולידי, האמינות והאנרגטיקה העוצמתית שלה. מאזדה 6 הפכה ללהיט בשוק העולמי הודות לכריזמה והייחודיות שלה. היא נוצרה במיוחד עבור האנשים שמעריכים דינמיקה ואוהבים להרגיש איך הגב שלהם נדבק למושב כאשר לוחצים פול גז.
אבל, למרבה הצער, מאזדה 6 מעולם לא הצליחה להעמיד תחרות רצינית ליריבה העיקרית שלה, טויוטה קאמרי. יתר על כן, פלח הסדאנים בצורתו הקלאסית נמצא בדעיכה – העולם עובר לקרוסאוברים בהמוניהם.
ובעולם החדש הזה אין מקום למאזדה 6... כפי שאמר מנהל המכירות של מאזדה בשוק המקומי, קאזויושי טודו, היורשים של מאזדה 6 בקו היפני יהיו הקרוסאוברים מסדרת CX. שום דבר לא ידוע לגבי תוכניות לשחרר מכונית סדאן חדשה שתחליף את ה-6 ותהפוך ליורשת ישירה.
עם זאת, לא מזמן הופיע מידע שהחברה עדיין עובדת על דגם 4 דלתות חדש, שיבוסס על אותה פלטפורמה כמו הקרוסאוברים הנוכחיים של המותג. אבל, סביר להניח שלא מדובר בסדאן, אלא במכונית קופה 4 דלתות עם עיצוב ברוח "שיאו של סגנון ה-Kodo הנוכחי". כלומר, הדגם החדש ישאל מאפיינים מסוימים מקונספט Vision Coupe, שהוצג עוד ב-2017. המכונית תקבל הנעה אחורית ומנועי I6. אבל נתונים אלה לא אושרו רשמית על-ידי מאזדה.
ניזכר בהיסטוריה
לקראת כניסתו של המילניום החדש, מאזדה החלה לחשוב על החלפת ספינת הדגל המיושנת מאזדה 626, שיוצרה מאז שנות ה-70. בשנת 2000, המהנדסים החלו לפתח פלטפורמה חדשה בשם GG. בשנת 2001 אושר העיצוב הסופי של הדגם החדש. הסגנון החדש פותח על-ידי מעצב המרכבים המפורסם מוריי קאלום.
בשנת 2002 התקיימה הופעת הבכורה של מאזדה 6 הראשונה, שבניגוד לקודמתה בעלת האינדקס 626, קיבלה 3 גרסאות מרכב בו-זמנית: סדאן, ליפטבק וסטיישן. המכונית הייתה כל-כך פופולרית, שתוך 4 שנים בלבד היקף הייצור ברחבי העולם עלה על מיליון יחידות. בשנת 2005 המכונית עברה עדכון שנגע במראה החיצוני ובתא הנוסעים. ובשנת 2006 הושקה גרסת ה-MPS ה"חמה" עם מנוע טורבו חזק בנפח 2.3 ליטר בשילוב עם תיבת 6 הילוכים ידנית והנעה כפולה.
ב-2007 יצא הדור השני המבוסס על פלטפורמת GH: המכונית גדלה במימדים וקיבלה בסיס גלגלים מוארך, מה שאפשר למאזדה 6 להתבסס בביטחון בפלח המשפחתיות הגדולות. מתיחת הפנים שהתקיימה ב-2010, בנוסף למודרניזציה של המרכב והחלל הפנימי, הביאה כיול מתלים שונה והגה כוח חשמלי חדש, שאפשרו להשיג רמת התנהגות כביש גבוהה יותר.
הדור השלישי והאחרון של מאזדה 6 הוצג בקיץ של 2012 בתערוכת הרכב במוסקבה, רוסיה. ייצור הדגם בוסס, בין היתר, במפעל מאזדה הרוסי. מאזדה 6 השלישית הדגימה את הסגנון החדש של המותג הנקרא KODO (ביפנית – "רוח התנועה"). המימדים המוגדלים אפשרו ליצור מרחב ישיבה נוח יותר לנוסעים. זוהי המכונית שאנו זוכרים היטב ואוהבים.
הדור השלישי עודכן פעמיים – ב-2015 וב-2018. כתוצאה, מאזדה 6 החדשה הפכה לטובה יותר מכל בחינה אפשרית והתקרבה ככל האפשר לפלח הפרימיום: היא זכתה למראה אגרסיבי, למנוע חדש ולאבזור עשיר – מערכת מצלמות 360°, מולטימדיה עם מסך "8 ותצוגה עילית. גרסה זו של המכונית נמכרת כיום בישראל – המחירים מתחילים ב-174,900 ש"ח (לא כולל מיסים נוספים ואגרת רישוי, נכון לינואר 2024). ואלו הם דגמי הסדאן האחרונים – לא רק בישראל, אלא בעולם כולו.