סיטרואן C4 קקטוס. קרוסאובר או האצ'בק?
סיטרואן C4 קקטוס – מכונית מאת חברת Citroen הצרפתית, הנמצאת בייצור מאז שנת 2014. עד לשנת 2017 קרוסאובר קקטוס השתייך רשמית לקטגוריית "K1", אולם אחרי מתיחת פנים בשנת 2018 עבר לסטטוס האצ'בק. בהשוואה לקודמו בתפקיד, גרסת קקטוס המעודכנת עברה סדרת שינויים דרסטיים מבחוץ ומבפנים, וקיבלה חטיבת כוח חדשה ומערכת מתלים חדשנית Progressive Hydraulic Cushions המסוגלת להתמודד עם רוב שיבושי כביש. כיום בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור הראשון של סיטרואן C4 קקטוס בדגם שנת 2018 אחרי מתיחת פנים.
דור ראשון
סיטרואן C4 קקטוס מתבסס על פלטפורמת PSA2 עם תמוכות McPherson במתלים קדמיים וקורה מתפתלת מאחור, אותה הוא חולק עם פיג'ו 208 ו- 2008,. המרחק בין הצירים הינו 2,6 מטר. עם זאת, הודות לשימוש בפלדות בעלות קשיחות גבוהה, משקל הרכב עומד על 965 ק"ג בלבד. דור ראשון לקקטוס היה נועז מבחינת עיצוב ומספר החלטות הנדסיות. סימן ההיכר הראשי של קקטוס הינם משטחי הגנה פאסיבית הנקראים AirBump – מעין כריות גומי הנמצאות בפינות הפגושים ועל דפני הדלתות, כלומר, במקומות שסובלים הכי הרבה מהתנגשויות קטנות ושריטות בעת תמרון במקומות צרים, בחניות, ממכה מרכב שכן בעת פתיחת דלת או מעגלה ליד הסופר.
עוד רעיון מעניין המיושם בקקטוס הראשון – מגבים עם נחירי התזת נוזל שמשות על קצה המגב. בתיאוריה, מיקום כזה אמור להפחית את צריכת הנוזל פי שניים. גם בתא הנוסעים יש על מה לדבר. כרית אוויר לנוסע קדמי הועברה מהפאנל הקדמי למסגרת השמשה בכדי להרחיב את מרווח הרגליים. דרך אגב, במושבים הקדמיים הרכב מרגיש גדול, והמרווח האחורי בהחלט נדיב למדי.
סימן ההיכר הראשי של קקטוס הינם משטחי הגנה פאסיבית הנקראים AirBump. סיטרואן C4 קקטוס, אכן, איננו כובש בורות רציניים בגלל מערכת ההנעה, המרווח הגחון וסרח עודף, אולם על קרקע נוסע ברכות, ומשטחי Airbump מגנים עליו מפני שריטות.
קקטוס שנת 2014 כמעט נטול כפתורים. במקומם – שני מסכים – בקונסולה המרכזית ומול הנהג. למעט מקשים חמים, כמעט בכל פונקציה ניתן לשלוט בעזרת משטחי מגע. שורת מושבים הקדמית, אם להרים את משענת היד, הופכת לספה רחבה ונוחה עבור שלושה אנשים. תשאלו, למה? ובכן, שאלה טובה לצרפתים...
וכן, היצרנים הצרפתים החשיבו את קקטוס הראשון לקרוסאובר, למרות מערכת הנעה קדמית ומרווח גחון לא מרשים. אז למה קרוסאובר? עבור נוחות התנועה בשטח בעייתי. סיטרואן C4 קקטוס, אכן, איננו כובש בורות רציניים בגלל מערכת ההנעה, המרווח הגחון וסרח עודף, אולם על קרקע נוסע ברכות, ומשטחי Airbump מגנים עליו מפני שריטות.
מתיחת פנים (2018)
סיטרואן C4 קקטוס המעודכן יצא לשוק בשנת 2018 ומאז נחשב רשמית להאצ'בק 5 דלתות. קקטוס 2018 החדש נותר על אותה פלטפורמה של סיטרואן C3, אשר חולק עם פיג'ו 208 ו- 2008. מימדי קקטוס החדש, בגדול, לא השתנו. אך משטחי AirBump ש"עטפו" את הדור הקודם, נשמרו רק ליד חצאיות הצד ונגזלו מתפקידם ההגנתי.
כעת, סיטרואן C4 קקטוס, כבר האצ'בק בהנעה קדמית, הינו הראשון באירופה מכל הסיטרואנים שזכה למערכת מתלים הנוחה ביותר – Progressive Hydraulic Cushions (PHC) עם בולמי זעזועים הידרואלים מתקדמים. סיטרואן מבטיחה כי מתלים אלו יספקו רכות נסיעה גבוהה ביותר בקטגוריה. על פי דברי המפתחים, בהאצ'בק החדש הושג אפקט של "tapis volant" - טיסה על שטיח מעופף. ונוסף על כך, קקטוס החדש מצטייד במושבי Advanced Comfort רכים במיוחד מקצף פוליאוריתן עם פונקציית זיכרון צורה.
רשימת אבזור בסיסי ארוכה, תא נוסעים מרווח ונוח, חסכוניות ברמה גבוהה, מערכת מתלים בלעדית Progressive Hydraulic Cushions ומושבים נוחים במיוחד – זהו סיטרואן C4 קקטוס המחודש.
עבור רוכשי קקטוס החדש מוצעת בחירה בין תשעה צבעי מרכב וארבע אופציות שילוב צבעים. הקקטוס מצטייד בתאורת LED מלאה. תא הנוסעים התחמק משינויים רציניים, פרט למושבים חדשים. זמינות חמש אפשרויות לריפוד בד, עור נאפה, ואלקנטרה – כאופציה נוספת. בידוד הרעשים שופר באמצעות חלונות עבים יותר. יתר על כן, ההאצ'בק מאובזר בשפע עוזרים אלקטרוניים: מבלימה אוטומטית, בקרת סטייה מנתיב ובקרת עייפות נהג ועד לסיוע בתנועה בעליה ובתמרון בחניה (בהתאם לרמת גימור).
סיטרואן C4 קקטוס החדש, אמנם איבד את סימני היכר הייחודיים שלו, אך שמר על תכונותיו העיקריות של קודמו, ובכך ניתן לזיהוי מידי בזרם עירוני צפוף. רשימת אבזור בסיסי ארוכה, תא נוסעים מרווח ונוח, חסכוניות ברמה גבוהה, מערכת מתלים בלעדית Progressive Hydraulic Cushions ומושבים נוחים במיוחד – אלו הם הפרטים אשר מבדילים את סיטרואן קקטוס המעודכן ממתחריו.