קרוסאובר סאנגיונג טיבולי. "אני אוהב את זה"
סאנגיונג טיבולי – הדגם חדש ראשון למותג SsangYong שנוצר בעשור (2010-2020) שבו החברה הקוריאנית הייתה בבעלות Mahindra & Mahindra. מדובר בקרוסאובר סאב-קומפקטי בעל הנעה קדמית או כפולה, באורך של קצת מעל 4 מטר, אולם קיימת גם גרסה "משפחתית" מוארכת. במבט ראשון נדמה כי הרכב נקרא אחר העיירה האיטלקית טיבולי היפהפייה. אך מנקודת מבט אחרת מתברר שהמילה "Tivoli" היא למעשה פלינדרום: כאשר קוראים אותה מהסוף, מקבלים את צמד המילים "I lov(e) it" – "אני אוהב את זה". השם המשעשע משקף את אופיו של הקרוסאובר באופן הכי טוב שאפשר, הוא יצא קל, זריז, קומפקטי, ובקווי המתאר של מרכבו טמון אופי איטלקי אמיתי. וחשוב מכך, הוא כלל לא יקר. איך אפשר שלא להתאהב?
אפשר לומר שטיבולי הוא רב המכר העיקרי ליצרנית הקוריאנית, הידועה בשוק שלנו בעיקר בשל רכבי השטח במחיר נמוך קורנדו ורקסטון. הקרוסאובר החינני מצא את הקהל שלו ולא רק בארץ מולדתו. הרכב נמכר בכמויות גדולות גם במדינות העולם הישן. בבלגיה אפילו הפך ל"מכונית משפחתית של השנה", למרות שסאנגיונג – אינו המותג המוכר ביותר במדינה. סאנגיונג טיבולי החדש לא משווק רשמית בישראל, אך עדיין שווה לשמוע עליו. אחרי הכל, הוא אפילו השתתף בראלי דקאר!
דור ראשון
הפיתוח של טיבולי ערך שלוש שנים ארוכות, לראשונה מכונית הקונספט נחשפה בנובמבר 2014 תחת השם X100. הדגם הסדרתי הושק בדרום-קוריאה בינואר 2015. לטיבולי החדש הוענק מנוע 1,6 ליטר בנזין (128 כ"ס) ומנוע דיזל באותו נפח, עמם פעלה בצוותא תיבת 6 הילוכים ידנית או אוטומטית מתוצרת החברה היפנית הידועה Aisin. צורת ההנעה – קדמית או כפולה. לרכב מימדים הבאים: אורך מרכב – 4,195 מ"מ, רוחב – 1,795 מ"מ, גובה – 1,590 מ"מ, בסיס גלגלים – 2,600 מ"מ. מרווח גחון – 150 מ"מ, לתא המטען נפח של 423 ליטר.
הדגם החדש יצא מוצלח: בשנת 2015 משרד המקרקעין, התשתיות והתחבורה של דרום-קוריאה העניק לקרוסאובר תואר "המכונית הבטוחה ביותר". ובשנת 2016 איגוד הרכב הגדול ביותר בבלגיה (VAB) בחר בטיבולי בתור "מכונית משפחתית" הטובה ביותר, בעוד שסאנגיונג אינו מותג מוכר במיוחד במדינה.
בשנת 2016 איגוד הרכב הגדול ביותר בבלגיה (VAB) בחר בטיבולי בתור "מכונית משפחתית" הטובה ביותר
הרכב ניצב פעמיים למבחני Euro NCAP. במבחני ההתרסקות הראשונים טיבולי צבר שלושה כוכבים מתוך חמישה. מבחן חוזר עם חבילת בטיחות אופציונלית שיפר את התוצאה לארבעה כוכבים. הכשל היה בהתנגשות חזיתית. נציין שסאנגיונג טיבולי החדש הינו בעל שבע כריות אוויר, כולל כרית להגנת ברכי הנהג. מערכת בלימת חירום אוטונומית – היא אופציונלית. אולם כבר בפברואר 2018 תוכן חבילת הבטיחות – AEB City, AEB Inter-urban ו-AEB Pedestrian – הפך לאבזור סטנדרטי, לכן הדירוג עלה בהתאם לרמת אמצעי ההגנה. על אף מימדיו הצנועים, טיבולי מצויד במערכות למניעת סטייה מנתיב, זיהוי תמרורי הדרך ועוד.
הגרסה המוארכת סאנגיונג טיבולי XLV נבדלת בסרח עודף אחורי מוגדל ב-235 מ"מ ובתא מטען בעל קיבולת של 574 ליטר. יתרה מכך, רכבים מסוג זה זכו להיצע רמות גימור נרחב וכן הם מצוידים בגיר אוטומטי. החבילה הבסיסית כוללת בקרת אקלים דו-אזורית, חימום הגה ומושבים אחוריים, אוורור מושב הנהג ומצלמה אחורית.
טיבולי בראלי "דקאר"
בשנת 2018, תחת פיקודם של הנהג אוסקר פוארטס והנווט דייגו וולייחו הופיע סאנגיונג טיבולי DKR בראלי דקאר המפורסם. הרכב צויד במנוע V8 בהספק מרבי של 405 כ"ס בעת 4,200 סל"ד ומומנט מרבי של 550Nm בעת 4,200 סל"ד. גרסת המרוצים של טיבולי האיצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 4,4 שניות, והמהירות המרבית שלה עמדה על 193 קמ"ש. וולייחו ופוארטס סיימו את המרוץ במקום 32, אל תצחקו! זו תוצאה ראויה לפעם הראשונה. בנוסף הצוות לקח מקום רביעי בקטגוריית T1.3 (רכבים בעלי מנוע בנזין ומונו-הנעה).
מתיחת פנים 2019
ראשית, סאנגיונג טיבולי 2019/2020 המעודכן הושק בדרום-קוריאה. הוא נבדל מקודמו בפנסי חזית חדשים בעלי מילוי LED, ובפנסים אחוריים שניחנו בגרפיקה אחרת. הגריל נהיה גדול יותר, הפגוש הקדמי נושא בגאווה את פנסי הערפל שאותם הג'יפון חולק עם קורנדו החדש. בתא הנוסעים הופיעו קונסולה מרכזית ופתחי אוורור חדשים, כמו כן, לוח מחוונים 10,25 אינץ' דיגיטלי, מערכת בידור-ידע 9 אינץ' מרכזית התומכת ב- Appl Carplay ו-Android Auto (בגרסה הבכירה) ובורר הילוכים חדש.
שינויים חלו גם בהיצע המנועים: הופיע מנוע 1,5 ליטר בנזין טורבו אשר תפס את מקומו של מנוע 1,6. בשנת 2020 בדגמי טיבולי האירופאים החלו להתקין מנועי 3 צילינדרים 1,2 ליטר (עם הזרקה ישירה) שפותחו על ידי Mahindra. עמו מגיעה תיבת 6 הילוכים ידנית והנעה קדמית.