על החברה האוסטרית הזאת יודעים מעט מאוד, אבל היא הצליחה מיד להכריז על עצמה בקול רם, בצלם "אל שהגיח מהמכונה" (Deus ex machina) בתצוגת הרכב בניו-יורק בשנת 2022. ההופעה שלה "משום מקום" בשילוב עם ההצגה של מכונית ההיפר העוצמתית ביותר בהיסטוריה עם הספק של יותר מ-2,000Nm הייתה עד כדי כך לא צפויה, שהייתה עלח סף בלתי סביר וא
דאוס. מרכב, צורה.
AUTOBOOM

Deus Automobiles. דאוס אקס מכינה אוסטרית

דאוס. מרכב, צורה.

על החברה האוסטרית הזאת יודעים מעט מאוד, אבל היא הצליחה מיד להכריז על עצמה בקול רם, בצלם "אל שהגיח מהמכונה" (Deus ex machina) בתצוגת הרכב בניו-יורק בשנת 2022. ההופעה שלה "משום מקום" בשילוב עם ההצגה של מכונית ההיפר העוצמתית ביותר בהיסטוריה עם הספק של יותר מ-2,000Nm הייתה עד כדי כך לא צפויה, שהייתה עלח סף בלתי סביר ואף משתווה להתערבות של גורם שלא נגלה קודם.

Deus ex machina הוא מונח שמשמעותו התרת מצב מורכב ובלתי צפוי תוך התערבות של גורמים חיצוניים. בתיאטרון העתיק, הביטוי היה מסמל אל שהיה נכנס לעלילה בעזרת מנגנון מיוחד (מכונה) ופותר את הבעיות של הגיבורים.

לפרוטוקול
דאוס. מרכב, צורה.
Deus Automobiles.

Deus Automobiles הוא שחקן חדש בסגמנט מכוניות ההיפר החשמליות, שממנו איש לא ציפה להופעת בכורה כל כך רועשת. החברה נוסדה בשנת 2020, נרשמה בוינה וקשורה לתאגיד תעשייתי לא מוכר כלשהו. החברה עצמה טוענת שהיא חלק מקבוצת העסקים בעלת 30 שנות הצלחה בתחומים שונים, החל מהוצאות ספרים ועד לייצור אריזות ופיתוח מערכות אקולוגיה של ניידות. המנהל בפועל של Deus הוא דירק שרדר, שפיקח בעבר על הגיוון העסקי של "חברת הניירות" Kroha GmbH. בראש מחלקת העיצוב עומד אדריאן-פיליפ בוטוקה, מעצב לא מוכר (עדיין) מרומניה האחראי על התדמית החיצונית של רכבי דאוס.

הדגם הראשון של החברה קיבל את השם Vayanne לכבוד בירת אוסטריה וינה, שבה ממוקמת מפקדת החברה. לדברי היצרנית, היא אמורה להדגמים "חזון רענן ואובייקטיבי וכן תפיסה חדשנית לגבי מותרות, דינמיקה ובלעדיות". הופעת הבכורה של מכונית ההיפר דאוס וואיין התקיימה בתצוגת הרכב בניו-יורק ב-2022. עם השקתה, Deus Automobiles מתחילה להתחרות עם Lucid, Raesr, Pininfarina, Rimac, Tesla ואפילו GMC המייצרת רכבים חשמליים עם הספק מעל 1,000 כ"ס.

דאוס. מרכב, צורה.

בין השותפים של Deus Automobiles ניתן לציין את Williams Advanced Engineering ו-ItalDesign. חברת ההנדסה Williams Advanced Engineering שהייתה בעבר בבעלותו של מייסד קבוצת מרוצים בפורמולה-1 פרנק וויליאמס, מספקת סוללות לכל הרשת של פורמולה E וכן לאליפויות ETCR ואקסטרים E. לסדנת העיצוב Italdesign ניסיון גדול בפיתוח רכבים סדרתיים ודגמים בלעדיים במפקדה שלה בטורינו, איטליה. בסתיו 2021 החברות האלו הציגו את הפיתוח המשותף שלהם, הפלטפורמה החשמלית EVX. הוכרז כי היא תתמוך בהספק מרבי של 1,000 קילוואט (1,360 כ"ס) ובסוללות בקיבולת 104 – 160 קוט"ש. דווקא עליה מבוססת מכונית ההיפר דאוס וואיין.

Williams Advanced Engineering
בין שותפים של Deus Automobiles ניתן לציין את Williams Advanced Engineering ו-ItalDesign.

סוללות מבניות פותחו על-ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת מרכז פלורידה. מדובר בקומפוזיט חדש המסוגל לאגור אנרגיה חשמלית ובו בזמן למלא תפקיד של אלמנט מבני במרכב הרכב. חומר כזה מאפשר להפחית משמעותית את משקלן של מכוניות חשמליות, כמו גם להגדיל את טווח הנסיעה בין טעינות בערך ב-25%. את כושר הקיום של הקונספציה החדשה המדענים בדקו על מכונית צעצוע: המרכב שלה היה עשוי כולו מהפולימר החדש וממנו הופעל המנוע החשמלי.

מעניין
בסרטון: דאוס וייאן 2022 שנת. קופה.

נכון להיום, דאוס ויין (Deus Vayanne) היא מכונית ההיפר החשמלית המהירה בעולם. היא מפיקה מעל 2,200 כ"ס ו-2,000Nm. בינתיים לא ידוע כמה בדיוק. חברת דאוס טרם חשפה את מספר המנועים, את מבנה התמסורת או אפילו את קיבולת הסוללה. אבל סביר להניח שההספק שלה יעלה על יצירות המופת שנוצרו בעבר: מכונית ההיפר החשמלית רימאק נווארה מקרואטיה (1,914 כ"ס), Aspark Owl היפנית (2012 כ"ס) ולוטוס אוויה הבריטית (2027 כ"ס). אמנם, עדיין לא ידוע האם ויין תצליח לשמור על התואר שלה בשנת 2025, כאשר סוף-סוף יתחיל הייצור הסדרתי.

Deus Vayanne היא מכונית ההיפר החשמלית העוצמתית ביותר.

מומחי וויליאמס עבדו על הסוללות ועל תחנת הכוח, נתונים טכניים טרם נחשפו. מבין המאפיינים של המכונית החשמלית החדשה, נחשפה במסתוריות רק דינמיקת התאוצה ל-100 קמ"ש "פחות מ-1,99 שניות" ומהירות מרבית של יותר מ-400 קמ"ש. מכונית ההיפר מבטיחה להיות נוחה, אפילו יהיה לה תא מטען ומרווח גחון של 12 סנטימטרים – ממש כמו למכוניות נוסעים רגילות.

בניו יורק וואיין מוצגת בתור אב טיפוס, העותקים הסדרתיים הראשונים יישלחו ללקוחות רק בשנת 2025. בתוכניות להוציא רק 99 עותקים, המחיר טרם נקבע, אבל ברור שהוא יהיה גבוה במיוחד. מקום ההרכבה הוא מתחם הייצור של Italdesign בטורינו, המאפשר לייצר עד 500 מכוניות בשנה.

האם לדעתכם יש עתיד לדאוס?
9 קולות