פיאט פנדה קרוס. רכב שטח אמיתי במימדים קומפקטיים
פיאט פנדה קרוס הוא הגרסה של האצ'בק פנדה בעל יכולת שטח מוגברת. יוצר משנת 2014. לדגם מרווח גחון מוגדל, ערכת גוף מגן והנעת כפולה. רכב קומפקטי, אך יש לו יכולת שטח אמיתי.
הגרסה של פנדה עם הנעה כפולה הופיע לראשונה בשנת 1983. את הקרוסאובר הקומפקטי אהבו הרבה עוד לפני הטרנד הכולל על רכבי קרוסאובר. לדגם ''הרכב האירופאי הטוב ביותר'' דור שני נוספה גרסת קרוס, שהפכה לדגם עצמאי בגרסת הדור השלישי. בעת הופעתו הבכורה דגם פנדה קרוס היה נחשב לרכב נוסעים הקטן ביותר באירופה עם הנעה כפולה
בנוסף לדגם פנדה קרוס קו הגרסאות של הדגם כולל גרסת פנדה 4Х4 בעלת הנעה כפולה, עם תוספות אבזור צנועים מפלסטיק לא צבוע וגרסת פנדה טרקינג בצורת רכב שטח. לטובת הגברת יכולת השטח של פנדה טרקינג, היא מצוידת במערכת המדמה נעילת דיפרנציאל קדמי: במקרה של החלקה של אחד הגלגלים, הוא נבלם בצורה אוטומטית והעוצמה עוברת לגלגל השני, שמניע את הרכב מעמידה.
מראה חיצוני
המימדים של פיאט פנדה קרוס עומדים בקריטריונים של הסגמנט התת-קומפקטי: אורך הדגם הוא 3,705 מ''מ, רוחב - 1,662 מ''מ, גובה - 1,657 מ''מ. בסיס הגלגלים הוא 2,300 מ''מ. ''דובון'' אמיתי! בזכות מרווח הגחון המוגדל ל-150 - 160 מ''מ, הרכב הוא גבוה יותר בהשוואה לדגם הבסיסי. מבחינת המראה החיצוני, ההבדל בין דגם קרוס לבין פנדה הרגיל הוא משמעותי, אי אפשר להתבלבל ביניהם: לדגם קרוס פגושים עם מראה תוקפני, פגוש קדמי מודגש עם הגנת התחתית, המרכב מוקף בערכת גוף מפותחת מפלסטיק, הפנסים מוקפים במסגרת הגנה. בנוסף ישנו מרווח הגחון מוגדל מדגיש וחישוקי גלגלים מיוחדים בגודל 15 אינץ' .
עיצוב פנימי
המעצבים שאפו לשמור על הסגנון שפותח בדורות הקודמים והם הצליחומ בהחלט. רעיון העיצוב מבוסס על צורות מלבניות משעשעות עם פינות מעוגלות וזה המאפיין המאחד בין הדגם הקומפקטי לבין העיצוב של הגרסה האזרחית. בפנים חומרי גימור איכותיים וארגונומיות מעולה. בקרי ההפעלה, כולל בקרי משנה נמצאים בהישג-יד, הלחצנים גדולים. הרכב יכול להכיל ארבעה נוסעים מבוגרים, אם כי מאחור אין יותר מדי מרווח. לתוך תא המטען ניתן להכניס בין 225 לבין 870 ליטר.
מנועים
באירופה הדגם מוצע עם 2 סוגי מנוע לבחירה: מנוע בנזין TwinAir טורבו בנפח 0.9 ליטר עם 2 צילינדרים (90 כ''ס) ומנוע דיזל MultiJet II בנפח 1.3 ליטר עם מערכת Common Rail (80 כ''ס). שני המנועים מצוידים בתיבת הילוכים ידנית: מנוע הבנזין מצויד בתיבת 6 הילוכים, מנוע הדיזל - בתיבת 5 הילוכים עם הנעה כפולה משתלבת אוטומטית. בנוסף למערכת המדמה נעילת דיפרנציאל קדמי ובקרת יציבות, מערכת ההנעה הכפולה מאובזרת במערכת Terrain Control עם 3 מצבי עבודה: מצב Auto הוא מצב חלוקת מומנטום אוטומטית בין הצירים; Lock - מצב הנעה על 4 גלגלים קבועה; Hill Descent - מצב נסיעה בעלייה. בתנאי נסיעה רגילים 98% מההספק הכללי מועבר לציר הקדמי, הציר האחורי מתחבר אוטומטית ע''י קלאץ' בשליטה אלקטרונית.
ה''דובון'' מאיץ מ-0 ל-100 קמ''ש ב-12-14.3 שניות ומגיע למהירות של 160 - 167 קמ''ש. גרסה בעלת מנוע בנזין בנסיעה במצב משולב ''זוללת' 4.9 ליטר דלק, גרסת דיזל - 4.7 ליטר. דגם פנדה קרוס מצויד במתלים קדמיים מסוג מק'פרסון ובמתלים בלתי תלויים מאחור, יש לו מערכת היגוי מתלים עם הגברה חשמלית ובלמי דיסק על כל הגלגלים (עם בלמים קדמיים מאווררים ) ובנוסף מערכות ABS, EBD ומערכות אלקטרוניקה אחרות.
אבזור
גרסת הבסיס מאובזרת במערכת בקרת אקלים ובמערכות מולטימדיה, רדיו, נגן CD ו-mp3 עם שליטה מההגה, מערכת בקרת יציבות, חימום השמשה הקדמית ומערכת Start/Stop. בשנת 2016 הרכב עבר עדכון קל. פיאט פנדה קרוס 2016/2017 קיבל עיצוב פנים מחודש, מערכת מידע ובידור מחודשת, לקו הצבעים נוספו גוונים חדשים.