פיאט סיינה. רכב קטן עם תוחלת חיים ארוכה
פיאט סיינה הוא רכב סאב-קומפקטי שיוצר בין השנים 1996 - 2022. הרכב במרכב סדאן הוא הדגם המקביל של פליו בתצורת האצ'בק שפותח במיוחד למדינות המתפתחות. דגם סיינה הוצג לראשונה בדרום אמריקה, הוא "טייל" הרבה ברחבי העולם ויוצר במדינות שונות. בשנת 2002 נוצר דגם מקביל עבור מדינות אירופה, על בסיס אותה פלטפורמה שקיבל את השם אלבאה והגיע כחלופה לסיינה באירופה. בשנת 2021 פיאט יצרה את גרסת הדור השני של סיינה תחת השם גרנד סיינה. הרכב הצליח להפוך לאחד מהדגמים הפופולריים ביותר בברזיל: במשך 14 שנות קיומו של הדגם נמכרו מעל 800,000 יחידות שלו. בסין, על בסיס סיינה הורכב רכב נוסף בתצורת סדאן. הרכב הקטן הזהזכה לתוחלת חיים ארוכה והתגלה כמוצלח במיוחד. הוא נוצר בסוף המאה ה-20, עבר למאה ה-21 והגיע בהצלחה לתקופה שלנו. ייצור הדגם הופסק בינואר בשנת 2022 עקב תקנים חדשים לפליטה. אבל פיאט הכינו מראש את החלופה: בשנת 2018 יצא דגם קרונוס, הזהה לדגם אפרו במרכב האצ'בק.
דור ראשון
יוצר בין השנים 1996 - 2016 בברזיל, בארגנטינה, בטורקיה, בפולין, בהודו, בסין, בדרום אפריקה, באיראן, בוייטנאם, בצפון קוריאה, בונצואלה וברוסיה תחת שמות שונים (פיאט אלבא, דודג' פורסה וכו'). מגוון המנועים כלל מנועי בנזין בנפח מ-1 עד 1.6 ליטר. במדינות אמריקה הדרומית, פיאט עדכנה את גרסת הדור הראשון של סיינה מספר פעמים והיא משווקת אותה עד היום, למרות הופעתה של גרסת הדור השני, שנקראה גרנד סיינה, כדי להבדיל בינ הגרסאות.
פיאט סיינה הוא אחד מהדגמים הפופולריים ביותר בברזיל: במשך 14 שנות קיומו של הדגם נמכרו מעל 800.000 יחידות
קבלת הפנים של סיינה באירופה לא הייתה חמה כל-כך כמו באמריקה הדרומית, הדבר התבטא במכירות נמוכות. לכן, בקרב אמיץ במתחריו, שהמרכזי ביניהם היה שברולט פריזמה, בשנת 2001 פיאט עדכן את הדגם. ג'ורג'טו ג'וג'ארו האגדי נקרא לעזרה והוא עיצב את המראה החיצוני החדש של סיינה. הדגם צויד במנועים חדשים ובוריאטור Speedgear, בנוסף לתיבת ההילוכים הידנית הקשוחה. אחוזי המכירות עלו, ובשנת 2004 פיאט עדכנה את הדגם בהשתתפותו של ג'ורג'טו ג'וג'ארו פעם נוספת. הרכב במרכב סדאן אובזר באופציות שלא היו לו קודם, כמו מראות צד עם עמעום אוטומטי, חיישן גשם וסיוע בחנייה. אבל כל ה"פעמונים ומשרוקיות" לא הוערכו על-ידי הקונים הברזילאים, בגלל שמחיר הדגם עלה. מתיחת הפנים הנוספת הייתה בשנת 2007 ובהרכב כזה הדגם הגיע עד שנת 2016, כאשר ייצור של גרסת הדור הראשון הופסק באופן רשמי.
דור שני
מוצג באמריקה הדרומית בשנת 2012. פלטפורמה לגרסת הגור השני של סיינה הושאלה מפלינו חדש, אבל עם בסיס גלגלים מוארך, כנראה זה מה שנתן סיבה לשם גרנד סיינה לרכב הקטן. העיצוב החיצוני של החלק הקדמי כבר בגרסת הדור הראשון היה שונה מזה של ההאצ'בק המקורי, וכמובן גם הרכב החדש הגיע עם המראה החיצוני המקורי של החלק הקדמי. העיצוב תא הנוסעים היה זהה לזה של דגם פלינו אך עם מאפיינים מיוחדים שלו.
פיאט גרנד סיינה החדש יצא קצת יותר קל ומעט גדול יותר בהשוואה לקודמו: אורך המרכב צמח מ-4.15 ל-4.3 מטר, הרוחב גדל במספר מ''מ ובתוך תא הנוסעים נוסף המרווח לרגליים של הנוסעים. הדגם צויד במנוע דלק משתנה חדש Fiat E.torq בנפח 1.6 ליטר עם הספק 115 כ''ס (85 קילוואט) או במנוע Fire EVO Tetrafuel בנפח 1.4 ליטר בעל הספק מרבי בסך 85 כ''ס. במספר מדינות הדגם הגיע בנוסף עם מנוע בנזין בנפח 1 ליטר. המתלים הקדמיים הם מסוג MacPherson כמו של פאליו, האחוריים - חדשים עם קורת פיתול.
קודם כל סיינה החדשה הגיעה לברזיל ולאחר מכן למדינות נוספות של אמריקה הדרומית ולמקסיקו (תחת השם דודג' ויז'ן). בשנת 2017 הרכב עבר שדרוג קל, חודשה רשת הגריל ונוספו צבעים חדשים לתא הנוסעים. בשנת 2020 רכב בתצורת סדאן נותר רק בשוק הברזילאי. מגוון המנועים השתנה: כעת הוא כולל מנוע בנפח 1 ליטר עם הספק 75 כ''ס ומנוע בנפח 1.4 ליטר בהספק 88 כ''ס. התמסורת היא תיבת 5 הילוכים ידנית בלבד.