הונדה סיוויק המפורסמת היא מכונית המיוצרת על-ידי חברת הונדה משנת 1972. בהתחלה הדגם השתייך לקטגורית מכוניות מיני עירוניות, אך הקדמה והציות לחוקים הגלובליים גרמו לו לגדול במימדים ובשנת 2000 להגיע לקטגורית המשפחתיות הקומפקטיות. הדגם הראשון של הונדה שהשפיע בשנות ה-70 על תעשיית הרכב העולמית כולה נמצא כיום בקו הדגמים הגלובל
הונדה סיוויק (ארה"ב). סיפורו של הסמוראי הנודד
AUTOBOOM

הונדה סיוויק (ארה"ב). סיפורו של הסמוראי הנודד

הונדה סיוויק (ארה"ב). סיפורו של הסמוראי הנודד

הונדה סיוויק המפורסמת היא מכונית המיוצרת על-ידי חברת הונדה משנת 1972. בהתחלה הדגם השתייך לקטגורית מכוניות מיני עירוניות, אך הקדמה והציות לחוקים הגלובליים גרמו לו לגדול במימדים ובשנת 2000 להגיע לקטגורית המשפחתיות הקומפקטיות. הדגם הראשון של הונדה שהשפיע בשנות ה-70 על תעשיית הרכב העולמית כולה נמצא כיום בקו הדגמים הגלובלי של היצרנית היפנית. אך במקור הוא תוכנן עם דגש על שוק ארה"ב שבו מכוניות קומפקטיות וחסכוניות הפכו למבוקשות במיוחד עקב משבר הדלק. נכון לשנת 2020 סיוויק תפסה מקום שישי במדרג הרכבים הנמכרים ביותר בעולם: בשנת 1972 נמכרו מעל 18 מיליון יחידות. ארה"ב תרמו לכך רבות מאחר שהציבו את הדגם במקום השני אחרי טויוטה קאמרי הפופולרית. ואין פלא, הרי הדגמים האמריקאים נבדלים מהאירופאים לא רק בדיגיטציה שונה של מד המהירות וברפלקטורים כתומים, אלא גם באבזור טוב יותר ובהיצע מנועים אחר. היום לשוק צפון האמריקאי עדיין חשיבות רבה עבור הונדה סיוויק (ארה"ב). זהו הסיפור של הסמוראי הנודד.

היסטוריה

גרסת הדור הראשון יצאה בשנת 1972 בצורת מרכב קופה דו-דלתי או האצ'בק 3 דלתות, מאוחר יותר הופיעו מרכבי סטיישן וסדאן. סיוויק הראשונה פותחה תוך התחשבות במאפייני השוק האמריקאי שבו מכוניות קטנות וחסכוניות היו מבוקשות במיוחד. מערך המכלולים שכלל הנעה קדמית ומנוע רוחבי נחשב לפתרון מתקדם בזמנים ההם המספק מרווח גדול יותר בתא הנוסעים. בארה"ב הדגם צויד במנועים בנפח 1,2 ו-1,5 ליטר, בתור אופציה הוצעה תיבת 2 הילוכים אוטומטית. יליד מדינת המסוראים הקטן החל לבנות בבטחה מוניטין של רכב חסכוני, אמין ומהיר.

סיוויק הוא הדגם הראשון של הונדה שהשפיע על תעשיית הרכב העולמית כולה בשנות ה-70

הדור השני יצא בשנת 1979, הוא קצת גדל במימדים וצויד במנועים חזקים יותר (1,3 ו-1,5 ליטר). הרכב יוצר עד שנת 1983 במרכבי סדאן, האצ'בק 3 ו-5 דלתות וסטיישן.

הדור השלישי מעניין בכך שבנוסף למרכבי סדאן והאצ'בק המסורתיים הופיעה גרסת סיוויק שאטל, שהייתה נופלת היום תחת קטגורית קומפקט-ואן. כמו כן, להיצע הדגמים הצטרף סיוויק CRX במרכב קופה. בצפון אמריקה CRX נמכר בשתי גרסאות: חסכונית וספורטיבית. בדגם החסכוני השתמשו במנוע 1,3 ליטר CVCC חדש מאלומיניום. הדגם הספורטיבי צויד במנוע 4 צילינדרים 1,5 ליטר מאלומיניום עם שלושה שסתומים לכל צילינדר בשילוב עם תיבת 5 הילוכים ידנית או 3 הילוכים אוטומטית.

הדור רביעי הושק בשנת 1987. מבחינה חיצונית הוא דומה לדגם הקודם, אבל החלק הטכני עבר שינוי מהותי. בסיס הגלגלים גדל, כמו גם מימדי המרכב, הותקנו מתלים קדמיים מסוג עצמות עצה כפולות ומערך רב-חיבורי בסרן האחורי. הרכבים צוידו במנועי בנזין 1.3, 1.4, 1.5 ו-1.6 ליטר בהספק 75 – 160 כ"ס, חלקם כללו מערכות תזמון שסתומים משתנה (VTEC). גרסאות שונות קיבלו תיבה ידנית עם 4, 5 או 6 הילוכים או אוטומטית 4 הילוכים. להיצע הוסיפו גרסאות עם הנעה כפולה.

הדור החמישי הוצג בשנת 1991. באמריקה הוא הוצע במרכבי קופה או האצ'בק 3 דלתות עם מנועי 1,5 ו-1,6 ליטר (70 – 125 כ"ס). יוצר עד שנת 1995.

גרסת הדור השישי החליפה את הדגם היוצא בשנת 1995 והגיעה בשלוש צורות מרכב: ההיצע צפון האמריקאי התרחב הודות למרכב סדאן. הוא צויד במנועי בנזין 1,6 ליטר (106 ו-127 כ"ס) עם תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית.

הדור השביעי יצא בשנת 2000 והתאפיין בגרסה ההיברידית במרכב סדאן עם מנוע בנזין 1,3 ליטר ומנוע חשמלי. זה קרה בארה"ב ב-2002, ההספק הכולל של יחידת הכוח עמד על 93 כ"ס.

הדור השמיני הוצג בשנת 2005. הונדה הציעה את סיוויק החדשה במרכבי סדאן וקופה. מבחינת העיצוב החיצוני דגם הסדאן האמריקאי היה שונה במקצת מהגרסאות בשווקים אחרים. הרכב צויד במנוע 2 ליטר בהספק 197 כ"ס. בנוסף לכך, בקו הדגמים האמריקאי היה היברידי עם מנוע בנזין 1,3 ליטר ומנוע חשמלי, ההספק של יחידת הכוח הגיע הפעם ל-115 כ"ס. בקנדה נמכרה הגרסה היוקרתית של סיוויק תחת המותג אקורה.

סיוויק תפס את המקום השישי בדירוג הרכבים הנמכרים ביותר בעולם: בשנת 1972 נמכרו מעל 18 מיליון יחידות וארה"ב תרמו לכך רבות.

הדור התשיעי יצא בשנת 2011. בדומה לדורות הקודמים, סיוויק האירופאי וסיוויק האמריקאי הם למעשה דגמים שונים: מרכבי סדאן וקופה בשביל ארה"ב, האצ'בק וסטיישן בשביל אירופה. שניהם חולקים את אותה פלטפורמה (שעברה מהדור השמיני), אך השוני הוא לא רק בעיצוב, אלא גם במבנה. הדגמים האמריקאים צוידו במנועים אטמוספריים גדולים בנפח 2,0 ו-2,4 ליטר, האירופאים צוידו במנועי דיזל ובנזין קטנים בנפח 1,4 ליטר. המנוע המשותף לכל השווקים היה אטמוספרי בנזין 1,8 ליטר ה"משוכלל".

הדור העשירי של הונדה סיוויק (ארה"ב) פותח במיוחד עבור השוק צפון האמריקאי. הראשון שיצא לשוק היה הדגם במרכב סדאן בשנת 2015. לאחר ביקורות רבות על קודמו הדגם החדש השתנה לחלוטין. גרסת 4 דלתות עוצבה בסגנון דמוי קופה אופנתי עם גג משופע. הרכב התארך והתרחב. הותקנו מנועי בנזין בנפח 1,5 ו-2,0 ליטר, הופיעה מכלול מערכות הבטיחות Honda Sensing הכולל בקרת שיוט אדפטיבית עם תמיכה בעצירה ותחילת תנועה, מניעת סטיה מנתיב ובלימת חירום אוטונומית.

היום

באפריל 2021 הושק הדור ה-11. הונדה שוב שמה פול גז: שינוי תדמית נוסף ועיצוב נקי בסגנון המינימליזם היפני הנוגד את כל הטרנדים. אכן, המוצא היפני מובהק במראה של סיוויק 2021/2022 (ארה"ב), למרות שהמרכב לא דומה לא לפרח הדובדבן ולא לנצר הבמבוק. אם לקחת את הסמלים של יפן, אפשר להשוות אותו להר פוג'י הקדוש, שהינו בעל מראה קליל ואוורירי ללא קווים שבורים למרות המונומנטליות שלו. היצרנית ניגשה לעיצוב הרכב ברוח דומה: קווים נקיים, ללא קצוות מיותרים. כאשר מביטים על הסיוויק החדש רואים שהוא שואף למרחקים, כמו הר הגעש מארץ מולדתו השואף לשמיים. הרכב יצא לא רק נמרץ והרמוני, אלא גם סולידי ו"בוגר".

נכון לשנת 2022 סיוויק תופסת מקום בין ג'אז/ פיט במרכב האצ'בק לאקורד במרכב סדאן בקו הדגמים הגלובלי של היצרנית היפנית. והיום, כמו תמיד, השוק צפון האמריקאי הוא החשוב ביותר עבור הדגם. לכן דווקא האמריקאים היו הראשונים שקיבלו את הרכב באפריל 2021, שנה לפני אירופה. הונדה סיוויק (ארה"ב) מצויד בשני מנועים: 2 ליטר אטמוספרי בהספק 160 כ"ס וטורבו 1,5 ליטר בהספק 183 כ"ס. ישנם שני מרכבים: סדאן והאצ'בק 5 דלתות. בינואר 2022 סיוויק דור 11 החדש זכה בפרס "מכונית השנה" באמריקה. הוא נבחר על-ידי חבר השופטים של תחרות North American Car, Truck and Utility Vehicle of the Year המורכב מ-50 עיתונאי רכב מארה"ב וקנדה.

סיוויק החדשה זכתה בפרס "מכונית השנה" באמריקה

הדגמים בתצורת 4 דלתות מצוידים בגיר רציף בלבד, אך דגם ההאצ'בק זמין בנוסף עם תיבה ידנית. באשר להבדלים בין הגרסה היפנית לבין האמריקאית, כאן ניכרת נטיה ברורה לכיוון השוק האמריקאי: בארה"ב מציעים 4 רמות גימור ושני מנועים, ביפן עצמה זמין מנוע טורבו אחד בלבד (1,5 ליטר) ושתי גרסאות, באירופה השאירו רק את ההיבריד e:HEV במרכב האצ'בק. הרכבים נבדלים הן מבחוץ והן מבפנים אך הניואנסים הם כה קטנים שקשה לתאר אותם: פשוט מבנה אחר. נציין שסיוויק האירופאי קיבל מחוונים דיגיטליים על צג "10,2 כברירת מחדל, בשאר השווקים זוהי אופציה.

לבסוף, בואו נבחן את ההבדלים בין סדאן לבין האצ'בק. צורת המרכב מאחור אינה השוני היחיד: סרח העודף האחורי קצר יותר ב-12,4 ס"מ והגריל מעוצב באופן שונה. בתא הנוסעים הכל כבר מוכר: רמת הגימור הבסיסית כוללת מסכי "7 של לוח המחוונים והמולטימדיה, מערכת שמע Bose בת 12 רמקולים, חבילת מערכות בטיחות מצוינת וכן האלה – גם בסדאן וגם בהאצ'בק. בהשוואה לדור הקודם הוגדל פתח תא המטען, אולם נפח התא עצמו הצטמצם.

הונדה סיוויק הוא מאוד רבגוני. איזה דגם מוצא יותר חן בעינכם?
17 קולות