
הדור החדש של סיטרואן C5 איירקרוס לשנת 2025: מראה יוצא דופן ושלוש גרסאות הנעה
המותג הצרפתי, השייך לקונצרן הרכב הענק Stellantis, הציג את הדור השני של סיטרואן C5 איירקרוס. הקרוסאובר קיבל עיצוב חיצוני לא שגרתי, שכמעט ואינו שונה מהקונספט שהוצג בשנה שעברה, וכן מספר אפשרויות להנעה, כולל גרסת פלאג-אין היברידית ושתי גרסאות חשמליות מלאות.
מכירות הדור השני של סיטרואן C5 איירקרוס יתחילו במחצית השנייה של שנת 2025, והמחירים יפורסמו בהמשך.
נזכיר כי ייצור ה-Citroen C5 Aircross החל בשנת 2017, וב-2022 הרכב עבר מתיחת פנים. בסתיו 2024, במסגרת תערוכת הרכב בפריז, הוצג הקונספט לדור החדש. הוא התאפיין בעיצוב נועז: תאורה קדמית יוצאת דופן, קשתות גלגלים מרובעות, ידיות דלת נשלפות ופנסים אחוריים בצורת פסים צרים בגבהים שונים. ב-29 באפריל 2025 התקיים הבכורה הרשמית של הדגם החדש. גרסת הייצור שמרה על רוב מאפייני הקונספט, פרט לאלמנטים קוסמטיים מובהקים.
עיצוב חיצוני
הדור החדש של סיטרואן C5 איירקרוס דומה מאוד לקונספט שהוצג בשנה שעברה, אך נראה מעט פשוט יותר: התאורה הקדמית גדולה יותר, אך עיצוב האור נותר דומה. קיימות מגני פלסטיק על קשתות הגלגלים, אך בעיצוב פחות מורכב. חישוקי ה-20 אינץ' קיבלו עיצוב שונה. במקום ידיות נשלפות יש רגילות, והמראות הצדדיות מעוצבות באופן מסורתי. בחלק האחורי שינו את חלקו התחתון של הפגוש ואת הספוילר העליון, הוסיפו מגב אחורי ואנטנת "סנפיר כריש" על הגג. הפנסים האחוריים מעוצבים כפסים אופקיים דקים, בדומה לקונספט.
בנוסף, שופרה האווירודינמיקה: מקדם SCx (מכפלת מקדם הגרר בשטח החזית) ירד מ-0.84 ל-0.75. הקרוסאובר החדש גדל משמעותית: האורך 4652 מ"מ (תוספת של 150 מ"מ), בסיס הגלגלים 2784 מ"מ (תוספת של 60 מ"מ), מה שמוסיף מעט מרווח לרגליים בשורת המושבים השנייה. הרוחב (1902 מ"מ) והגובה (1650 מ"מ) לא השתנו. קוטר גלגלים מקסימלי – 20 אינץ', מרווח גחון מוצהר – 200 מ"מ.
פנים וציוד
עיצוב הפנים כולל חומרים משולבים (בד + פלסטיק), כאשר חלק מהפלסטיק מורכב מ-20% גפנים בורגונדיות ממוחזרות. ישנן שתי תצורות צבע – בהירה וכהה. המושבים שודרגו והמרווח בין השורות גדל ב-6 ס"מ. מול הנהג – הגה דו-חישורי רב-תכליתי עם קצה תחתון שטוח, ולוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10 אינץ'. במרכז – מסך מולטימדיה אנכי בגודל 13 אינץ', עם עוזר קולי חכם מבוסס ChatGPT, המופעל באמצעות הביטוי "Hello Citroën". מתחתיו – שורת הכפתורים הפיזיים היחידה שנותרה.
נוספה תאורת אווירה בהתאמה אישית. בקונסולה המרכזית יש מטען אלחוטי, מחזיקי כוסות ויציאות USB שעברו למיקום נמוך יותר. גם לנוסעים מאחור יש מחזיקי כוסות וזוג יציאות USB-C. נפח תא המטען הוא 651 ליטר (תוספת של 75 ליטר בתא התחתון), וכשקיפול המושבים האחוריים – 1668 ליטר.
מנועים וגרסאות
ה-C5 איירקרוס 2025 מבוסס על פלטפורמת STLA Medium של Stellantis, המשותפת גם ל-Peugeot 3008/5008 ו-Opel Grandland. הוצגו שלוש גרסאות: מיקרו-היברידית, פלאג-אין היברידית וחשמלית מלאה.

- הגרסה הבסיסית מצוידת במערכת מיקרו-היברידית בהספק כולל של 145 כ"ס: מנוע טורבו בנפח 1.2 ליטר (136 כ"ס), מנוע חשמלי קטן (28 כ"ס) שמשולב בתיבת הילוכים כפולת מצמדים בת 6 הילוכים, וסוללה בקיבולת של 0.9 קוט"ש.
- הגרסה המתקדמת כוללת מערכת פלאג-אין היברידית: מנוע טורבו 1.6 ליטר (150 כ"ס), מנוע חשמלי בהספק של 125 כ"ס, תיבת הילוכים רובוטית ë-DCS עם 7 הילוכים, וסוללה בקיבולת 21 קוט"ש. ההספק המשולב הוא 195 כ"ס. טווח הנסיעה החשמלי – 86 ק"מ (WLTP), טווח משולב (בנזין + חשמל) – עד 650 ק"מ.
- הגרסה החשמלית מוצעת בשני תצורות: הראשונה – מנוע חשמלי עם 210 כ"ס וסוללה בקיבולת 73 קוט"ש עם טווח של 520 ק"מ. השנייה – מנוע חשמלי עם 230 כ"ס וסוללה בקיבולת 97 קוט"ש עם טווח של 680 ק"מ.
המטען הביתי תומך בהספק של 11 קילוואט, ומסוגל לטעון את הסוללה הבסיסית מ-20% ל-80% תוך 4.5 שעות, ואת הסוללה הגדולה – תוך 6.5 שעות. בטעינה מהירה בזרם ישר (DC) בהספק של עד 160 קילוואט – ניתן להגיע ל-80% תוך 30 דקות.