Hongqi. דגל אדום כסמל סטטוס
Hongqi (הונגצ’י) הוא מותג רכב יוקרתי מסין שנמצא בבעלות יצרנית הרכב הממשלתית FAW Car Company. הונגצ'י נוסד בשנת 1959 ונחשב למותג המכוניות הוותיק ביותר בסין. פירוש המילה "הונגצ'י" מסינית היא "דגל אדום". השם נבחר מהסיבה שבמקור רכבי הונגצ'י נועדו רק לשימוש הפקידים הבכירים בממשלה. ההתמקדות הזאת נמשכה עד שנת 1981, לאחר מכן הייצור הוקפא והתחדש רק באמצע שנות ה-90 עם תוכניות מרחיקות לכת יותר. בהיסטוריה של הונגצ'י התחיל עידן חדש, המכוניות שיוצרו תחת המותג הזה השתנו משמעותית: מכלי רכב עבור האליטה המפלגתית הם "ירדו" לציבור מן השורה והוצעו במחירים נגישים יותר. הייעוד של הרכב כעת נע בין שימוש כמוניות ומכוניות מנהלים במחיר נגיש… לבין אותם נציגי האליטה הבכירה.
השלבים במסע הארוך
הדגמים הראשונים של הונגצ'י היו פריטי מותרות, ששומשו להובלת פקידים בכירים בממשלה ואורחי חוץ מכובדים. יו"ר מאו דזה-דונג עצמו גילה עניין אישי ברכבים. הונגצ'י הציגה את הדגם הראשון שלה ב-1 באוגוסט 1958. המכונית נקראה CA72, בעיקרון, העיצוב שלה הועתק ממכוניות קרייזלר משנת 1955. יצאה מכונית בגודל מלא שצוידה במנוע V8 המפיק 200 כ"ס. בחרטום הותקן הגריל המקורי שעוצב בהשראת המניפה הסינית המסורתית. הפרט הזה יצא כה מוצלח שהוא עד היום מעטר את המוצרים של הונגצ'י.
לאחר מכן הופיעה CA770 שהוצגה לראשונה בשנת 1963. המכונית יוצרה עד שנת 1980 בכמויות לא גדולות וצוידה במנוע V8. בסך הכל יוצרו קרוב ל-1,600 יחידות, הוצעו גרסאות שונות, כולל גרסה מוארכת משנת 1965 עם שלוש שורות של מושבים וגרסה משוריינת משנת 1969.
בין השנים 1995 – 2006 תחת המותג הונגצ'י בסין הוצעו פיתוחים זרים: אאודי 100 נקרא בשוק הסיני CA7200 או CA7220 ולינקולן Town Car נמכרת בתור CA7460. בעוד שעל בסיס אאודי 100 יוצאו שתי גרסאות: Century Star המפוארת ו-Mingshi הצנועה יחסית עם מנוע 1,8 ליטר.
ענף הבא החל להסתעף בשנת 2006 עם הייצור של דגם HQ3 המבוסס על טויוטה קראון מג'סטה המפוארת במרכב סדאן. המכונית לא זכתה להצלחה בשוק המקומי: בשנה הראשונה נמכרו כ-500 יחידות, אבל היקף המכירות השנתי אמור לעמוד לפחות על 5,000 יחידות על מנת להביא רווח. באוקטובר 2008 המחיר של המכונית הוזל משמעותית והשם הוחלף ל-Shengshi ("ימי השגשוג") כדי למשוך לקוחות פרטיים. היקף המכירות במחצית הראשונה של 2008 היה 788 יח', מה שעודד את היצרנית להתקרב להמונים בעתיד.
המאמצים להציף את כל המדינה ב"מכונית הרשמית לשרים" נמשכו והיו די מוצלחים: בשנת 2014 צבא השחרור העממי של סין רכש קרוב ל-1,000 יחידות של H7, מכונית מנהלים במרכב סדאן עם מגוון רחב של מנועים (1,8 – 3,0 ליטר). יוצרה בין השנים 2013 – 2021. הוצע דגם היקר יותר L5, או ליתר דיוק, המכונית היקרה ביותר בסין באופן כללי עם תג מחיר בסך חצי מיליון יורו ועם מנוע V12.הסדאן הענקי (באורך 5,555 מ"מ – 5 הוא מספר המזל בסין) בסגנון רטרו שימש כרכב הממשלתי הרשמי בסין והוביל את שי ג'ינפינג.
על מנת להפוך את הונגצ'י למותג לכל המעוניינים והאמידים, החל ייצור של מספר דגמים חדשים בבת אחת. אז, בשנת 2017, יצא H5 שבוסס על מאזדה 6. המכונית הפכה למעט יותר ארוכה, עברה מתיחת פנים וקיבלה תא נוסעים מקורי. במרץ 2021 היצרנית חסרת המנוח הוציאה את גרסת דור שני , כבר רכב מקורי משלה, אמנם העיצוב שלו פותח על-ידי המעצב של רולס-רויס לשעבר ג'יילס טיילור.
בשנת 2020 יצאה H9 במרכב סדאן, מכונית הנוסעים האזרחית היקרה ביותר של החברה, בניגוד ל-L5 ה"שמימי" היא תוכננה בתור דגם המוני. איתה החברה הסינית קפצה לרמה של מרצדס S-קלאס, ב.מ.וו סדרה 7 ואאודי A8. למכונית ידיות נשלפות ומרכב דו-גוני, תא נוסעים מרופד בעור וגימור פורניר. H9 מצויד בהנעה אחורית ומוצע עם מנועי טורבו בנפח 2 או 3 ליטר.
באוקטובר 2021 בפני העולם נחשפה ספינת הדגל בקו רכבי השטח של הונגצ'י – LS7 העצום, באורך של כ-5,5 מ', עם שלדת סולם. המפלצת הזאת מצוידת במנוע טורבו בנזין V8 עם הזרקה ישירה בהספק 659 כ"ס.
הונגצ'י מייצאת לישראל את הקרוסאובר החשמלי E-HS9 שהושק בסתיו 2020. הרכב מציע תא נוסעים מפואר בעל 4 מקומות או גרסה פשוטה יותר עם שלוש שורות מושבים ו-6 מקומות. הרכב החשמלי מיוצר בשתי גרסאות עם הנעה כפולה: הבסיסית עם שני מנועים בהספק כולל של 436 כ"ס, בגרסה העוצמתית יותר הותקן מנוע בהספק מוגבר של 333 כ"ס בסרן האחורי. הסוללה בקיבולת 85, 99 או 120 קוט"ש מספקת טווח נסיעה של 460, 510 או 650 ק"מ.