קיה פורטה, שנמכר בישראל בין השנים 2008-2018, הוא דגם גלובלי של קיה. למכונית הסדאן הקומפקטית עם הנעה קדמית יש עוד כמה שמות לשווקים שונים: סראטו, שומה ו-K3. בתחילת מחזור חייה, המכונית הוצעה במספר תצורות מרכב (סדאן, קופה והאצ'בק 5 דלתות). אבל היתרון החשוב ביותר של פורטה הוא היותה מכונית סדאן טובה במחיר סביר. המכוני
קיה פורטה. סדאן לא רע במחיר סביר
AUTOBOOM

קיה פורטה. סדאן לא רע במחיר סביר

קיה פורטה. סדאן לא רע במחיר סביר

קיה פורטה, שנמכר בישראל בין השנים 2008-2018, הוא דגם גלובלי של קיה. למכונית הסדאן הקומפקטית עם הנעה קדמית יש עוד כמה שמות לשווקים שונים: סראטו, שומה ו-K3. בתחילת מחזור חייה, המכונית הוצעה במספר תצורות מרכב (סדאן, קופה והאצ'בק 5 דלתות). אבל היתרון החשוב ביותר של פורטה הוא היותה מכונית סדאן טובה במחיר סביר. המכונית הייתה פופולרית למדי, אם כי בדור השלישי הנוכחי המכירות ירדו. אבל זהו גורלן של כל המכוניות, מהן נטלו הקרוסאוברים חלק נכבד מהקונים.

כיום ניתן לקנות בישראל רק קיה פורטה יד שנייה. הדגמים החדשים לא מיובאים לארץ.

הבהרה

דור ראשון

להופעתה של פורטה (בלטינית – "חזק") קדמה עזיבתה של קיה ספקטרה (2000 – 2008), שאותה היא החליפה בקו הדגמים. פורטה הראשונה חלקה פלטפורמה עם יונדאי אלנטרה, אך כדי להוזיל את הדגם, בסרן האחורי הותקנה קורת פיתול במקום מערך המתלים הרב-חיבורי של יונדאי. היצרנית הסבירה כי קיה פורטה פותחה עבור קונים צעירים, כך שהוזלת המחיר נתמכה על-ידי תשומת לב רבה יותר לעיצוב החיצוני וכן נתנה אפשרות לבחור בין שלושה סגנונות מרכב: סדאן 4 דלתות, האצ'בק 5 דלתות וקופה 2 דלתות. רק הסדאן נמכרה בישראל.

הוצעו הרבה יחידות כוח שונות: בנזין 1,6 ליטר (128 כ"ס) עם גיר ידני או אוטומטי, בנזין 2 ליטר (156 כ"ס), היבריד על בסיס המנוע הקטן, מנוע גז (114 כ"ס) בשילוב עם גיר רציף, דיזל טורבו 1,6 ליטר (128 כ"ס) עם גיר אוטומטי. הגרסה הבכירה צוידה במנוע 2,4 ליטר בהספק 173 כ"ס. כדאי לומר כמה מילים בנפרד על הגרסה ההיברידית שהוצגה ב-2009: זו הייתה מערכה היברידית-קלה שהוסיפה 20 כ"ס נוספים, שנלקחה מיונדאי. בה הותקנה סוללת ליתיום-פולימר, מה שהפך את יונדאי אלנטרה וקיה פורטה למכוניות ההמוניות הראשונות בעלות סוללות מסוג זה.

דור שני

קיה פורטה. סדאן, דור 2.

הדור השני הופיע בשנת 2012. פורטה השנייה החלה להיראות יקרה יותר, והמידות שלה גדלו במקצת. החרטום המעוצב בסגנון "Tiger nose" קיבל פנסי לד כברירת מחדל. להיצע יחידות הכוח הצטרפו מנועי 4 צילינדרים חדשים מסדרת Nu: מנוע 1,8 ליטר בעל הזרקה רב-נקודתית (148 כ"ס) ו-2 ליטר בעל הזרקה ישירה GDI המפיק 173 כ"ס.

קיה פורטה. סדאן, דור 2, שדרוג.

במשך תקופה מסוימת (עד 2016) יוצרה גרסה דו-דלתית. בשנת 2017 פורטה עברה מתיחת פנים שהעניקה לה פנסים, גריל ופגוש חדשים. ההאצ'בק יוצר עד שנת 2018, אז יצא הדור השלישי. בישראל, כמקודם, נמכרה רק גרסת הסדאן.

דור שלישי

קיה פורטה. סדאן, דור 3.

בינואר 2018 קיה הציגה את הדור השלישי של קיה פורטה. המכונית הפכה ליפה יותר וגדלה במימדים, והחלה להיות דומה יותר לליפטבק הספורטיבית קיה סטינגר. תא הנוסעים הוזז לאחור, מה שגרם לדגם החדש להיראות כמו פאסטבק עם מכסה תא מטען קצר. המכונית צוידה במנועי 1,6 ו-2 ליטר מהדור השני בשילוב עם תיבות 6 הילוכים (ידנית או אוטומטית), DCT רובוטית 7 הילוכים, או הגיר הרציף הראשון של קיה IVT. הוצעו גם מנוע דיזל וגרסה היברידית – אך הפעם PHEV.

קיה פורטה. סדאן, דור 3, שדרוג.

בסוף שנת 2018 הוחלט להרחיב את ההיצע עם גרסת האצ'בק (בשווקים מסוימים) ורמת גימור GT חדשה. החל משנת 2017 (למרות השקת הדור השלישי) המכירות בשווקים החשובים, כמו ארה"ב, התחילו ליפול. המצב השתפר הודות למתיחת הפנים שבוצעה ב-2021. קיה פורטה החדשה קיבלה חרטום ופנסים אחוריים חדשים, אלקטרוניקה משודרגת וחבילת בטיחות מורחבת. מההיצע הוסרו גרסאות עם תיבת הילוכים ידנית, אולם היא נשארה בגרסת ה-GT המהירה.

יצא לכם לנסוע בקיה פורטה?
11 קולות