שוק הרכב הישראלי מציג מחסור חריף ברכבים חדשים: סיכום תוצאות ינואר 2024
לפי דיווח של איגוד יבואני הרכב, בינואר 2024 הובאו לישראל 21% פחות רכבים חדשים מאשר שנה קודם לכן. בהתחשב בעובדה שינואר הוא, כנהוג, חודש המסירות הגדולות ביותר של השנה, ניתן לקבוע כי אנו עומדים בפני מחסור חריף במכוניות חדשות. והמגמה המדאיגה הזו צפויה להימשך.
בחודשיים הראשונים של 2023, שוק הרכב הישראלי הדגים צמיחה של 21,7%.
על אף שהירידה היא צפויה למדי, זה לא מוסיף אופטימיות. לפני ה-7 באוקטובר 2023 השוק שלנו רווה בהדרגה, כמעט הפסקנו לחוות מחסור במכוניות חדשות, הופיעו יותר אפשרויות לבחירה, וזמן ההמתנה למכוניות שכבר הוזמנו צומצם, אך לאחר מכן, למרבה הצער, הכל השתנה...
בינואר 2024 הובאו לישראל 37,347 רכבים חדשים, וזה כשלעצמו לא נשמע נורא. אבל בהשוואה לינואר 2023 ניכרת ירידה חדה באספקה – ב-21%. מעניינת העובדה ש-23,2% מההיקף הכולל נופל על רכבים חשמליים, כלומר, 8,693 יחידות. השוק שלנו עובר בהדרגה לדגמי סוללות (כבר כמעט ¼ מכולם), אך אין מידע על שינוים במיסוי לטובת הקונים – מה שגם לא משמח.
המובילים המסורתיים של שוק הרכב הישראלי נותרו זהים: שני מותגים דרום קוריאניים – יונדאי וקיה, BYD הסיני ושני מותגים יפניים – טויוטה ומאזדה. אבל גם כאן נצפית מגמה שהתבססה עוד ב-2023. האוקטובר השחור עשה את שלו – למעט מקרים חריגים, כמעט כל המותגים הדגימו ירידה חדה בהשוואה לינואר 2023.
- במקום הראשון נמצא מותג יונדאי. אמנם הוא מוביל עם מסירות של 5,664 רכבים חדשים, אבל מציג ירידה של 33% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
- במקום השני נמצאת קיה, שמסרה 4,751 רכבים חדשים, זוהי ירידה של 3% בהשוואה לשנה הקודמת.
- במקום השלישי נמצא התאגיד הסיני BYD, אחד הבודדים שמראה צמיחה: 3,331 יחידות נמסרו בינואר 2024, 11% יותר מינואר בשנה שעברה.
- טויוטה תופסת את המקום הרביעי עם 3,068 רכבים חדשים – עלייה זעירה של 1%.
- את חמישיית המובילים סוגרת מאזדה: 2,676 מכוניות חדשות – 42% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד.
אנחנו רוצים להאמין שזהו רק מצב זמני. אבל אין לצפות לשיפור המצב בזמן הקרוב. מכיוון שבעיה אחת מונחת על אחרת: המלחמה, עליית המחירים המתמדת ומצב כלכלי לא יציב באופן כללי, תחזיות לא ברורות לעתיד ומצב הרוח "לשמור כסף בכיס" הקשור ישירות לכל המפורט לעיל. כל זה מלווה בסיבוך הלוגיסטיקה והתייקרות עלויות ההובלה בגלל החות'ים.
על רקע זה, מעודד רק דבר אחד לעת עתה: בישראל הולך וגדל מספר הרכבים החשמליים הסיניים, אשר ככלל נראים אטרקטיביים יותר על פני המתחרים הודות למחירים הנמוכים יותר והאבזור העשיר. למרות העובדה שמובילת שוק הרכב החשמלי לשעבר, ג'ילי גיאומטרי, הציגה ירידיה של 16% במספר המשלוחים (ל-1,013 יחידות), מותגים סיניים אחרים הפכו לפעילים יותר: סרס הביאה 133% יותר מאשר שנה קודם לכן – 406 דגמים; אקספנג, שהגיעה לישראל לא מזמן, סיפקה 301 רכבים חשמליים, ולינק & קו הגבירו את המסירות ב-1,511% – ל-145 יחידות.
ומה יהיה בעתיד – נחייה ונראה…