קיה K5. מכונית המנהלים שהחליפה את אופטימה
עד שנת 2020 מאחורי האינדקס K5 הסתתרה גרסה של קיה אופטימה שיוצרה באופן בלעדי עבור קוריאה. אבל החל מהדור השלישי, מכונית הסדאן המזכירה ליפטבק מבחוץ החליפה את אופטימה בשוק הגלובלי. השינויים שבוצעו עם בוא הדור החדש הם עד כדי כך משמעותיים, שהודגשו על-ידי שם חדש.
הדור הראשון של קיה K5 יצא עוד בשנת 2010, אך אנו נתמקד בשלישי, שכן דווקא הוא הפך למחליף של קיה אופטימה הגלובלית
הדור השלישי
קיה K5 שנת 2019/2020 היא למעשה פאסטבק: המכונית קיבלה גג משתפל, שמשה אחורית משופעת בחדות ו"זנב" קצר על מכסה תא המטען. עיצוב החרטום והחלק האחורי בוצע בסגנון חדש, הגרסה הבכירה זכתה לתאורת לד מקיפה, הפנסים האחוריים מחוברים בפס לד יחיד והרגליות של מראות הצד נדדו נמוך יותר לדלתות. בסיס הגלגלים גדל ב-45 מ"מ (ל-2,850 מ"מ). המרכב התארך ב-50 מ"מ (4,905 מ"מ), נמך ב-20 מ"מ (1,445 מ"מ), הרוחב נותר זהה (1,860 מ"מ). לבחירה מוצעים גלגלים בקוטר מ-16 עד 19 אינץ'.
תא הנוסעים בדור השלישי של קיה K5 עבר לעידן הדיגיטלי: שני מסכים גדולים, פאנל טאצ' לשליטה בבקרת האקלים ובקר חוגה לתיבה האוטומטית במקום הידית השגרתית. בגרסאות היקרות – לוח מחוונים דיגיטלי בגודל "12,3, אולם בגרסאות הפשוטות יותר מותקנים שעונים אנלוגיים ומסך צנוע בגודל "4,2. מערכת המדיה עם מסך "10,25 רוחבי כוללת תפעול קולי לבקרת האקלים ופונקציות חימום שונות. בין אופציות: מערכת שמע Krell, מצלמת דרך מובנית וכן פונקצית התנעה מהסמאטרפון.
ישנן 9 כריות אוויר, מערכות בלימה אוטומטיות, מניעת סטיה מנתיב ופונקצית חניה מרחוק: ניתן להחנות את הסדאן מאפליקציה לסמארטפון המאפשרת לשלוט בדוושת הגז, אך תצטרכו "לכוון" את הרכב מראש, שכן הפונקציה לא כוללת היגוי מרחוק.
קיה K5 שנת 2019/2020 מוצעת עם מערכות הנעה שונות לבחירה:
- מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 2 ליטר עם הזרקה ישירה בהספק 169 כ"ס בשילוב עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית
- מנוע טורבו 1,6 ליטר T-GDI בהספק 180 כ"ס בשילוב עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית
- מערכת היברידית HEV (ללא אפשרות טעינה) על בסיס מנוע 2 ליטר GDi עם הזרקה ישירה (152 כ"ס) בשילוב עם מנוע חשמלי ותיבת 6 הילוכים אוטומטית מובנית. ההספק הכולל של המערכת – 195 כ"ס
כל הגרסאות מצוידות במערכת הנעה קדמית, אך באמריקה זמינה גם הנעה כפולה.
מתיחת פנים שנת 2023
באוקטובר 2023 קיה K5 עברה מתיחת פנים. המכונית קיבלה פנסים חדשים ובולטים יותר בעלי קטעים נוספים המשולבים בפגוש, ועיצוב אורות היום כעת מזכיר ברק. הפנסים האחוריים החדשים קיבלו "ניבים" ועל הרצועה המחברת ביניהם יותר אין קווקווים. הופיעו פגושים אחרים, השתנה עיצוב הג'נטים (מ-16 עד 19 אינץ'), למגוון צבעי המרכב הוסיפו שני גוונים חדשים. הגרסה המיוחדת К5 Black Fit כוללת חבילת עיצוב שחור מורחבת וג'נטים מקוריים בקוטר R18 או R19.
הקוריאנים יהיו הראשונים לקבל את קיה K5 המעודכנת, סוכנויות מקומיות כבר פתחו פנקסי הזמנות. לאחר מכן תגיע מכונית המנהלים החדשה לשאר השווקים
בתא הנוסעים הותקן פאנל זכוכית מעוקל יחיד: בו נכללים לוח המחוונים הדיגיטלי ומסך המולטימדיה, כל אחד בגודל "12,3. מערכת ההפעלה מתעדכנת דרך הרשת, ישנה מערכת אימות לפי טביעת אצבע. פתחי האוורור מול הנוסע הקדמי מוסווים תחת פס יחיד. הותקן בלוק בקרת אקלים חדש. בבסיס הקונסולה המרכזית ממוקם משטח טעינה אלחוטית. גרסת Black Fit מציעה ריפוד שחור ותקרת זמש שחורה.
בידוד הרעשים שופר, מערכת המתלים שוכללה וכעת סופגת רעידות ושיבושי כביש באופן יעיל יותר תוך כדי שמירה על כושר התמרון, ובכך מספקת רמת נוחות גבוהה יותר בזמן נהיגה. המנועים של קיה K5 שנת 2023/2024 הם זהים, הנעה כפולה נותרה זכות מיוחדת עבור צפון אמריקה.
קיה K5 החדשה עדיין לא זמינה בישראל. בארץ אפשר לקנות קיה אופטימה חדשה. הדור הרביעי לאחר עדכון ב-2018 מוצע עם מערכת היברידית המבוססת על מנוע 2 ליטר, ההספק הכולל עומד על 154 כ"ס. ההנעה היא קדמית. אולם יש הרבה יותר הצעות לקיה אופטימה יד שנייה!