קיה מוהאבי הוא רכב פנאי-שטח במימדים בינוניים מאת החברה הדרום-קוריאנית Kia Motors, נמצא בייצור משנת 2008. לא משווק בישראל, אולם בשנות חייו הראשונות הוצע במדינות רבות. החל מ-2011 נותר רק באזורים בהם הוא מוערך, למשל המזרח התיכון, סין, מרכז אסיה, ברזיל, צ'ילה ורוסיה. בשנת 2019 בתצוגת הרכב בסיאול הוצג הרכב המעודכן, רלוונט
קיה מוהאבי ‏2019. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור, שדרוג 2
AUTOBOOM

קיה מוהאבי. דינוזאור עם שלדת סולם

קיה מוהאבי ‏2019. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור, שדרוג 2

קיה מוהאבי הוא רכב פנאי-שטח במימדים בינוניים מאת החברה הדרום-קוריאנית Kia Motors, נמצא בייצור משנת 2008. לא משווק בישראל, אולם בשנות חייו הראשונות הוצע במדינות רבות. החל מ-2011 נותר רק באזורים בהם הוא מוערך, למשל המזרח התיכון, סין, מרכז אסיה, ברזיל, צ'ילה ורוסיה. בשנת 2019 בתצוגת הרכב בסיאול הוצג הרכב המעודכן, רלוונטי לשנת 2021.

על אף העובדה שתדמיתו של קיה מוהאבי הראשון פותחה בהשתתפות האומן פיטר שרייר, רכב השטח לא זכה בהכרה יוצאת דופן. מלכתחילה הוא נועד עבור השוק האמריקאי, אבל כבר שנתיים לאחר ההשקה הוא נאלץ לעזוב את השוק עקב ביקוש נמוך. לא מפתיע במיוחד, שהרי למוהאבי הייתה שלדת סולם ותיבת העברה עם הילוך כוח, אך באופן כלשהו הוא לא הצליח להתיצב בקטגוריה של "כובשי שטח חסרי פשרות", שכן בשטח הוא הדגים ביצועים ממוצעים. בעוד ש-"Mohave" היה אמור לעורר אסוציאציה עם כושר עבירות גבוה, הרי הוא קרוי על שם המדבר האמריקאי (אמנם שם המדבר באנגלית נכתב בנוסח הספרדי – Mojave).

Peter Schreier
פיטר שרייר, מעצב רכב גרמני. מילא את תפקיד המעצב הראשי ב-Kia Motors מאז 2006, וב-28 בדצמבר 2012 מונה לאחד משלושת הנשיאים של החברה.

מוהאבי המודרני שונה מקודמו, הוא מוערך על מרווח פנימי, סולידיות חזותית הגובלת עם קפדנות, אבזור פנימי הגון, מנועים עוצמתיים ומחיר סביר. לעתים קרובות אפשר לשמוע שהוא "רכב גדול במחיר שפוי". הוא, אכן, לא אופנתי במיוחד, ולכן קהל היעד העיקרי שלו הם בני 40-50, שלא נוטים "לעשות פוזות". עם זאת, מוהאבי רכש מוניטין של רכב אמין במיוחד ודווקא האמינות הכללית מוצבת על ידי רוב הבעלים בראש רשימת היתרונות של הדגם.

דור ראשון

הוצג לראשונה בתצוגת הרכב בדטרויט בינואר 2008. בצפון-אמריקה ובסין הדגם נשא את השם Borrego. העיצוב של קיה מוהאבי, כמצוין לעיל, פותח על ידי פיטר שרייר המפורסם, אשר עזב את אאודי היקירה לליבו למען ה"קוריאניות". אך אפילו זה לא עזר לו. ובאותה מידה לא עזרו שורת המושבים השלישית, רמות גימור עשירות וכל האופציות המודרניות לאותה תקופה. בשוק ארה"ב, שבו תלו תקוות רבות, מוהאבי החזיק זמן קצר מאוד והוחלף בדור השני של סורנטו. למרבה הצער, הוא לא עשה רושם על האמריקאים (על אף המחיר ההוגן), ולשווקים העיקריים עבורו הפכו המזרח התיכון, מרכז אסיה, סין, בריזל, צ'ילה, רוסיה וקוריאה עצמה.

קיה מוהאבי הראשון הוצע עם שני מנועים: 3,8 ליטר בנזין V6 בהספק 275 כ"ס ו-3 ליטר וכן מנוע V6 בהספק 250 כ"ס. הדגם הבכיר היה V8 בנפח 4,6 ליטר המפיק 330 כ"ס (נמכר בשוק קוריאה הפנימי ובארה"ב עד 2011). הותקנה תיבת הילוכים אוטומטית בת 5 או 6 הילוכים בהתאם למנוע. ה-SUV צויד בתיבת העברה ובמתלי אוויר.

מתיחת פנים 2016

בפברואר 2016 הוצג קיה מוהאבי המעודכן. השינויים בעיצוב היו מינימליים ונגעו רק בפגוש הקדמי, בגריל ובפנסים, אשר קיבלו מילוי חדש עם אורות יום LED. רכב השטח נהיה בטיחותי יותר, עודכן גימור תא הנוסעים – לו הוענקו חומרים יקרים יותר. הפאנל הקדמי נותר ללא שינויים, פרט ללוח מחוונים חדש בעל צג צבעוני גדול של מחשב הדרך. נוספו מערכת מולטימדיה מודרנית, בלוק בקרת אקלים חדש והגה אחר בעל 4 חישורים. מושב הנוסע הקדמי כעת כולל אוורור, פונקציה שבעבר הייתה מיועדת רק לנהג.

קיה מוהאבי 2016/2017 ויתר על מנועי במנועי בנזין, נותרו רק דיזלים. טורבו-דיזל V6 בנפח 3 ליטר החל להפיק קצת יותר הספק (264 כ"ס), עמו הותקנה תיבת 8 הילוכים אוטומטית. בנוסף לגרסת ההנעה כפולה (עם סרן קדמי משתלב והילוך כוח) הופיעה גרסת הנעה אחורית פשוטה. להיצע האבזור האופציונלי הוסיפו מצלמות 360° ומערכות בטיחות חדישות: ניטור שטחים מתים, בקרת סטייה מנתיב, שמירה על מרחק לרכב מלפנים.

מתיחת פנים 2019

הרכב עבר שדרוג משמעותי. לאחר מתיחת פנים זו מוהאבי החל ליהנות מביקוש גבוה. רכב השטח קיבל תא נוסעים מהמרווחים ביותר בקטגוריה. אם מקפלים את השורה השלישית (אופציה) ושולחים לשם ילד עם כרית ושמיכה, חמישה אנשים יכולים להתמקם בנוחות מרבית ולעבור גם מרחק של 4,000 ק"מ לכיוון. הרכב מתאים בהחלט לנסיעות ארוכים, שכן שתי השורות האחוריות מתקפלות למשטח ישר ומספקות שני מקומות שינה באורך 2 מטר. טכנולוגיות חדישות, פונקציונליות ואבזור עשיר אפשרו למוהאבי לספק את רצונות הבעלים במידה מרבית. אל תתפלאו, מוהאבי כעת הוא רכב שטח הדגל של Kia.

מראה חיצוני

המרכב השתנה מהותית: חזית המרכב וחלקו האחורי הוצגו בעיצוב חדש לחלוטין – הכנפיים הקדמות, מכסה המנוע, דלת המטען, הפגושים, הגריל, יחידות התאורה – כולם חדשים. הפנסים צוידו בלדים, דלת המטען במנגנון חשמלי. אורך רכב השטח – 4,930 מ"מ, רוחב – 1,920 מ"מ, גובה – 1,765 מ"מ, בסיס גלגלים – 2,895 מ"מ, מרווח גחון – 217 מ"מ.

תא נוסעים ואבזור

תא הנוסעים של קיה מוהאבי 2019/2020 הוא חדש לחלוטין. הפאנל הקדמי מדגים את הארכיטקטורה השגרתית, אולם כעת עם עיצוב ואבזור מודרניים: מערכת מולטימדיה בעלת מסך 12,3 אינץ' גדול, פונקצית שליטה קולית ועדכון מפות ניווט אוטומטי. במדינות עם אקלים קר רכב השטח מצטייד בחבילת חורף (חימום שמשה, מושבים קדמיים ואחוריים, הגה ומראות צד). ישנה שורה שלישית אופציונלית, עמה נפח תא המטען הוא 350 ליטר – מספיק כדי לקחת לדרך את כל הדברים הנחוצים.

לבטיחות דאגו ביסודיות: מוהאבי החדש מצויד במספר רב של כריות אוויר (קדמיות, צדדיות, וילונות וכרית ברכיים לנהג), בקרת יציבות, בקרת לחץ בצמיגים, סיוע זינוק בעליה. לעזרת הנהג מתייצבות מערכות למניעת התנגשות חזיתית, בקרת סטייה מנתיב, סיוע שמירה על נתיב וכן בקרת עייפות הנהג ואור גבוה אוטומטי. הגרסאות העשירות מצוידות בבקרת שיוט אדפטיבית, מערכת ניטור שטחים מתים ומניעת התנגשות בעת נסיעה לאחור, ישנה גם מערכת יציאה בטוחה. הגרסה הבכירה יכולה כוללת מערכת שמע 5 ערוצים מבית מותג הפרמיום Lexicon.

מנועים ושאסי

קיה מוהאבי ‏2019. מנוע. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור, שדרוג 2

קיה מוהאבי 2020/2021 זמין עם מנוע אחד בלבד: 3 ליטר V6 טורבו דיזל Kia D6EB-5. ההספק שלו תלוי בשוק (249-260 כ"ס, מומנט – 549Nm). תמסורת: תיבת 8 הילוכים אוטומטית והנעה כפולה או אחורית, דיפרנציאל מוגבל החלקה בגרסאות העשירות. ישנה מערכת בחירת מצבי נהיגה בעלת שישה מצבים מוגדרים מראש (שלג, בוץ, חול, ספורט, אקו ונוחות). העדכון הביא לרכב הגה כוח חשמלי. תצורת שלדת הסולם לצד המתלים העצמאיים, המתלים הקדמיים הם עצמות עצה כפולות, מאחור נמצא מערך רב-חיבורי.

לדעתכם, רכב שטח מבוסס שלדת סולם זה:
10 קולות