לינקולן נביגטור לשטח. דור 4 שנת 2017
לינקולן נביגטור זהו רכב שטח גדול ומפואר במלוא מובן המילה המוצע עם בסיס גלגלים סטנדרטי או מוארך. גרסת דור רביעי יצאה בשנת 2017.
ללינקולן נביגטור שנת 2017, בהיותו רכב שטח אמריקאי יוקרתי אמיתי, יש רק מתחרה ישיר אחד – קאדילק אסקלייד, אך גם הוא מפסיד לנביגטור מבחינות מסוימות. באשר ליכולות הטכניות, כמובן, הנביגטור לא עולה על מרצדס GLS וריינג' רובר, אבל זה סיפור אחר כאשר מדברים על נפח יעיל, מידות מבהילות ועוצמה ברוטלית.
פרמטרים
לינקולן נביגטור מגיע עם שלוש שורות של מושבים בשתי הגרסאות של בסיס הגלגלים, קיבולת הנוסעים הסטנדרטית היא שבעה אנשים, אך ניתן להגדילה לשמונה עם שורה שלישית תלת-מקומית. מבחינת מרווח פנימי אין לו מתחרים, אפילו אסקלייד מרגיש כמו בקתה קטן בהשוואה לארמון על גלגלים.
מאחורי השורה השלישית בנביגטור הסטנדרטי יש נפח מטען של 0,5 קוב, אם מקפלים את שורת המושבים השלישית שהיא המרווחת בשל עצמה ואת השורה השנייה, הקיבולת תגדל ל-3 קוב. לנביגטור המוארך עם שורה שלישית מורמת יש מעל 1 קוב של קיבולת מטען ועד 3,6 קוב כאשר שתי שורות המושבים מקופלות.
מנועים והשאסי
כברירת מחדל לינקולן נביגטור 2017/2018 מצויד במנוע טורבו 6 צילינדרים בנפח 3,5 ליטר המפיק 380 כ"ס ו-623Nm בשילוב עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית.
הגרסה הבסיסית של נביגטור מגיעה עם הנעה אחורית, אבל מי ירצה שמשקל ונפח כאלו ייגררו רק על ידי הגלגלים האחוריים? לכן רכב שטח כזה יכול (חייב) להגיע עם הנעה כפולה. אבל אפילו בגרסת הנעה אחורית הוא מסוגל לגרור עד 4 טון – זהו כושר הגרירה הגבוה ביותר בסגמנט.
המנוע והשאסי מספקים לרכב השוקל כ-2,7 טון התנהגות כביש קלה שלא דורשת מאמצים מהנהג והאצה ל-100 קמ"ש תוך כ-7 שניות. על התמרון הקל אחראים מתלים עצמאיים מאחור ובולמי הזעזועים האדפטיביים. עם זאת, העובדה שנביגטור עולה על רוב מתחריו מבחינת התנהגות כביש לא הופכת אותו לקטן יותר, ואי-אפשר בשום פנים ואופן לשייך אותו לרכב עירוני. הוא מרגיש הכי בנוח על כבישים בינעירוניים ישרים.
העיצוב ותא הנוסעים
מבחינת העיצוב, לינקולן נביגטור שנת 2019/2020 זה קרוסאובר גדול די שגרתי ולא מקורי במיוחד – מאסיבי לאורך ולרוחב, מכסה מנוע ענק, גלגלים גדולים. המאפיין שהוא חולק עם כל הרכבים האמריקאים מאותה קטגוריה – גריל גדול במיוחד עם סמל המותג.
תא הנוסעים של נביגטור לא מותיר ספק שמדובר בתא נוסעים של רכב יוקרתי, למרות שיש מספר חלקים לא משמעותיים שנותרו מדגם המקור פורד אקספדישן הפחות יוקרתי (אך עדיין מאוד איכותי ופופולרי). הקונסולה המרכזית עם המערכת המקורית Sync 3 מלפנים ובמרכז מציעה שליטה אינטואיטיבית באופציות – ניווט, שמע, טלפון, בקרת אקלים וכו'.
נביגטור, בגרסה רגילה ומוארכת, מוצע בשתי רמות גימור: Select ו-Reserve. רמת הגימור Select כוללת:
- ג'נטים R20;
- פנסי בי-קסנון אוטומטיים;
- סט גרירה מחוזק;
- חיישני חניה קדמיים ואחוריים;
- מגבים אוטומטיים;
- זכוכית מגן אחורית;
- מכסה תא מטען חשמלי;
- מדרגות מתקפלות חשמליות;
- התנעה וכניסה ללא מפתח;
- בקרת אקלים מפוצלת (עם אמצעי שליטה נוספים מאחור);
- דוושות חשמליות;
- מראה פנימית בעלת עמעום אוטומטי;
- דוושות חשמליות;
- מראה פנימית בעלת עמעום אוטומטי;
- ממשק Sync 3 עם מסך מגע 8 אינץ';
- תפעול קולי;
- ניווט… וכן הלאה וכן הלאה.
לגרסת Reserve הוסיפו ג'נטים R22, בולמי זעזועים אדפטיביים, אפשרויות עיצוב וגימור נוספות.
כמו כן, כאופציות לכל גרסה מוצעים סאנרוף, מושבים עם חימום בשורה השנייה, גלגלים שונים בקוטר R22 עם מתלים אדפטיביים, מערכת בידור לנוסעים מאחור ושני מסכי 7 אינץ' עצמאיים המותקנים במשענות הראש. אפשר לומר בבטחון מלא שיידרש דמיון מפותח כדי להמציא משהו שלא נכלל במפרט האבזור הבסיסי או אופציונלי של הנביגטור.
בטיחות
מערכות הבטיחות שנכללות במפרט האבזור הבסיסי של לינקולן נביגטור שנת 2020/2021:
- מניעת נעילת גלגלים;
- בקרת יציבות ובקרת משיכה;
- בקרת נגרר;
- כריות אוויר צדדיות קדמיות;
- כריות אוויר בכל שורות המושבים;
- התרעה על התנגשות;
- חיישני חניה קדמיים ואחוריים;
- מצלמה אחורית;
- ניטור שטחים מתים;
- התרעה על תנועה חוצה מאחור;
- מערכת MyKey עם אפשרות התאמה אישית – אם נדרשת הגבלת הפונקציונליות עבור הנהג (לדוגמה, אם כשהורים נותנים לילדם המבוגר לנהוג במפלצת הזו).
המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים העניק לנביגטור דור שני את המיון המקסימלי – חמישה כוכבים בכל הקטגוריות. את ציון הגבוה ביותר נתן מכון לבטיחות בדרכים של חברות הביטוח IIHS.