מייבאך 57. היהלום שבכתר
מייבאך בעל אינדקס 57 (המספרים מציינים את אורך המרכב בדצימטר) – אחד הרכבים הסדרתיים המפוארים ביותר בהיסטוריה. הוא עבר מסע ארוך ומפותל מהסקיצות הראשוניות, שהוצגו עוד בשנת 1998 לשלב מכונית הקונספט ועד לייצור הסדרתי. ההשקה התקיימה בשנת 2002. הרכב יוצר עד שנת 2012 במסגרת מותג נפרד Maybach כחלק מקבוצת DaimlerChrysler בין 2000-2007 וכחלק מ-Daimler AG בין 2007-2012. מבחינת האיכויות שלו סדאן היוקרה לא איבד את הרלוונטיות שלו בזמננו. כמו בתקופה דאז, גם היום מייבאך 57 הוא שיא היוקרה, מכונית סדאן או לימוזינה פרימיום מפוארת, פסגת האומנות בהנדסת רכבים גרמנית בסגמנט היוקרה. מייבאך 57 חדש, כמובן, לא תצליחו לקנות, אבל אפילו מחירם של דגמים "ישנים" מרקיעים שחקים.
דור ראשון (01.2002 — 12.2010)
מייבאך 57 מבוסס על פלטפורמת מרצדס S קלאס W220. וכתוצאה יצא רכב רחב ונמוך-קומה עם 1,950 מ"מ רוחב, 1,550 מ"מ גובה, בסיס גלגלים בסך 3,480 מ"מ. מבחינה חיצונית 57 נראה יוקרתי וסולידי, כמו פסנתר כנף. עם זאת, שום "סלסולים" ושום פלירטוטים עם לקוח פוטנציאלי. הרכב מיועד לאלה שאינם זקוקים לפרטים בולטים, מנצנצים ופומפוזיים, בכדי להראות לכולם עד כמה אתה מגניב, זה מובן גם ככה.
אין כזה דבר גרסה בסיסית של תא הנוסעים במייבאך – מומחי Daimler AG הציעו עיצוב פנים שיספק את הרצונות הפרועים ביותר של הבעלים. הגימור ה"פשוט" ביותר מסתכם בחומרים יקרים מן המעלה הראשונה, מכל סוג עץ יוקרתי, אבני חן ובמקום כרום – זהב 24 קראט. להנאת הנוסעים מוצעים מיני-בר, מקרר, מערכת סטריאו, צגים בגבי המושבים הקדמיים, בקרת אקלים 4 אזורית ועוד.
מובן מאליו שמייבאך 57 צויד בטכנולוגיות המתקדמות ביותר של התאגיד. בפרט, יחידות התאורה הקדמיות אף היום נחשבות ליצירת מופת הנדסית. הפנסים מורכבים מארבעה מקרני קסנון המאחודים לשני בלוקים אשר מחליפים באופן אוטומטי את טווח המיקוד ואת אינטנסיביות האור. לשבחים רבים זכו מערכת מתלי האוויר רב-החיבורית, בעלת בולמי זעזועים בשליטה אלקטרונית Airmatic, מערכת בלמים אלקטרו-הידראולית Sensotronic Brake Control (SBC) ומכלולים ורכיבים אחרים. בנוגע ליחידת הכוח, כבסיס הותקן מנוע V12 בי-טורבו, בנפח 5,5 ליטר המפיק 550 כ"ס ו-900Nm מומנט סיבובי. על פי נתוני היצרן, החיה העצומה זו מאיצה ל-100 קמ"ש תוך 5,2 שניות.
מייבאך 57 צויד בטכנולוגיות המתקדמות ביותר של התאגיד ויחידות התאורה הקדמיות אף היום נחשבות ליצירת מופת הנדסית.
בשנת 2005 בתערוכת הרכב בז'נבה התקיימה ההשקה של הגרסה המשודרגת מייבאך 57S, שזכתה לפופולריות רבה אף יותר מזו של 57 הרגיל. הרכב צויד במנוע V12 משוכלל בנפח 6 ליטר ובהספק 612 כ"ס. מאוחר יותר המהנדסים הגבירו את ההספק עד 730 "סוסים" מטורפים, ואת המומנט ל-1320Nm פנטסטיים. על מנת לממש את הפוטנציאל של 57S, מהנדסי מייבאך שכללו את כל רכיבי מערכת המתלים. בשני הסרנים התקינו מייצבים המפחיתים את זווית הגלגול, מרווח הגחון הונמך ב-15 מ"מ ועוד. יתר על כן, מייבאך 57S זכה למערכת פליטה עוצמתית עם סעפות וממירים ספורטיביים, ולמערכות יניקה והצתה מותאמות.
דור ראשון, מתיחת פנים (01.2010 — 12.2012)
כתוצאה מהעדכון מייבאך 57 זכה בפאר דקדנטי לחלוטין, כך שנותר לו רק מתחרה אחד בעולם – רולס-רויס פאנטום. עבור הסדאן הוצעו לבחירה שני מנועי V12 בי-טורבו – הבסיסי עם הספק בסך 543 כ"ס והמחוזק עם הספק בסך 620 כ"ס. רמת הגימור הסטנדרטית של הגרסה המעודכנת הכילה:
- ג'נטים 19 אינץ'
- מתלים אקטיביים עם ייצוב עצמאי
- בקרת שיוט אדפטיבית
- סאנרוף מעל המושבים הקדמיים
- מגני שמש אחוריים עם מנגנון חשמלי
- מושבים חשמליים בעלי חימום, עיסוי והגדרות זיכרון
- הגה בעל זווית נטייה מתכווננת
- בקרת אקלים 4-אזורית
- מקרר… וכל השאר נתון לשיקול דעתו של הלקוח!
חידוש נוסף שהביא עמו העדכון של דגם 57 היה הופעתה של הגרסה המיוחדת 57 Zeppelin – מעין אזכור אידאולוגי של הצפלינים האייקוניים משנות ה-30. הוא היה מעט עוצמתי יותר, אולם ההבדל העיקרי היו האלמנטים בעיצוב שהזכירו את העבר האגדי של המותג מייבאך.
בכל הנוגע לבטיחות, מעבר לעובדה ש-57 היה עמיד כמו רכב צבאי משוריין, הוא צויד במכלול מלא של אופציות הבטיחות המודרניות, כגון:
- כריות אוויר עבור הנוסעים מקדימה ומאחורה
- כריות אוויר צדדיות לכל אורך המרכב
- מערכת למניעת נעילת גלגלים
- בקרת משיכה
- בקרת יציבות
- חיישני חנייה קדמיים ואחוריים וכו'
מייבאך 57 ניחן בקשיחות מרכב נשגבת. הוא עומד במלוא הדרישות המחמירות ביותר כלפי בטיחות אקטיבית ופאסיבית ומדגים מאפייני עמידות להתנגשויות יוצאים מן הכלל.