מאזדה CX-9. הקרוסאובר הראשי של המותג
מאזדה CX-9 – קרוסאובר גדול בעל 7 מקומות, מיוצר על ידי חברת רכבים היפנית Mazda מאז שנת 2006. הוא תפס בצדק את מעמד ספינת הדגל בקו הדגמים של החברה היפנית. זהו דגם בעל הנעה כפולה השני של מאזדה, אחרי CX-7, שנוצר במיוחד עבור שוק צפון-אמריקה, וקרוסאובר בעל 7 מקומות הראשון בתולדות החברה. הרכב החליף שני דורות וכל אחד מהם עבר 1 או 2 מתיחות פנים. CX-9 אינו נמכר רשמית בישראל.
דור ראשון
יוצר בין השנים 2006 עד 2015. מתוך "ידידות" ישנה, עבור ספינת הדגל שלה מאזדה השתמשה בפלטפורמת CD3 של פורד (שעליה בוסס פורד אדג'). כלומר, CX-9 זכה לאותו מנוע 3,5 ליטר, אותה תיבת 6 הילוכים אוטומטית ושני סוגי הנעה לבחירה: קדמית או כפולה. אולם CX-9 גדול יותר מבן המשפחה שלה – ארוך ב- 30 ס"מ בעת רוחב וגובה מרכב זהה, הרי צריך איפשהו למקם את השורה השלישית. המתלים היו עצמאיים בדור הראשון של הקרוסאובר (מקפרסון בסרן קדמי, מערך רב חיבורי באחורי).
CX-9 נוצר במיוחד על מנת לכבוש את שוק צפון אמריקה בשביל Mazda Motor. זהו קרוסאובר בעל 7 מקומות הראשון בתולדות החברה.
הרכב הוצג לראשונה בארה"ב בתצוגת הרכב בניו-יורק ב- 13 באפריל, ויצא לשוק ב- 2007. מלבד ארה"ב, הדור הראשון של מאזדה CX-9 שווק באוסטרליה, ערב הסעודית, רוסיה ואוקראינה. מפרט האבזור היה בהחלט מכובד: מערכת ניווט, דיבורית בלוטוס, מצלמה אחורית ומערכת שמע יוקרתית Bose 5.1. על הבטיחות פיקחה האלקטרוניקה: בקרת יציבות דינמית DSC, בקרת סחרור, Roll Stability Control למניעת התהפכות של הרכב הגבוה; כריות אוויר קדמיות וצדדיות לנהג ולנוסעים, ווילונות בטיחות עבור כל שלוש השורות. CX-9 הראשון הוכתר על ידי מגזין Motor Trend בתואר רכב שטח של השנה. אותו תואר הוענק לו גם בתצוגת הרכב בדטרויט בשנת 2008.
עדכון
החל משנת 2008 התחילו לצייד את הרכב במנוע בנזין 3,6 ליטר V6 בהספק 273 כ"ס ו- 366Nm. עמו הותקנה תיבת 6 הילוכים אוטומטית מאת היצרנית היפנית Aisin. בסוף שנת 2009 ההופעה של מאזדה CX-9 התרעננה – הופיעו יחידות תאורה וגריל חדשים, עודכנו כונסי האוויר בפגוש, וחומרי הגימור בתא הנוסעים הוחלפו ביקרים יותר. מפרט אבזור הבסיסי כלל בקרת אקלים תלת-אזורית, דיבורית בלוטוס.
בשנת 2012 התקיים עדכון נוסף של CX-9: הקרוסאובר שוב קיבל גריל חדש, יחידות תאורה חדשות ופגוש קדמי מעט שונה. עיצוב "פניו" הותאם לפילוסופיית Kodo – "נשמת התנועה". תא הנוסעים המשיך להתקדם בכיוון היוקרתי הודות לחומרי גימור באיכות גבוהה יותר. מבחינת אלקטרוניקה, CX-9 המעודכן זכה למערכות ניטור שטחים מתים ומעקב אחר סימוני כביש.
דור שני
הדור השני הוצג בלוס-אנג'לס בנובמבר 2015, ויצא לשוק ב- 2016. מבחינה חזותית הרכב מזכיר טורף עוצמתי אך אלגנטי – מאזדה תמיד הקדישה תשומת לב רבה לעיצוב. נאה, נועז ותוקפני, מנהיג אמיתי של קו הדגמים. הקרוסאובר הוא 5075 מ"מ לאורך, 1969 מ"מ לרוחב ו- 1747 מ"מ לגובה; בסיס גלגלים – 2930 מ"מ, מרווח גחון – 220 מ"מ. תא המטען של הקרוסאובר גדל ומסוגל להכיל 408 ליטר של כבודה. בעת קיפול סימטרי של שני חלקי שורת מושבים האחורית מתקבל מרווח בנפח של 1082 ליטר, ואם אינכם רוצים לעצור כאן ולהוריד גם את השורה השנייה, קיבולת המטען צומחת עד 2016 ליטר (בשני המקרים הרצפה היא שטוחה לחלוטין).
"העולם הפנימי" של CX-9 החדש נראה יוקרתי ונכבד, ויחד עם זאת אינו נטול אסתטיקה ספורטיבית. פאנל קדמי יפה ולקוני נושא על עצמו את צג המולטימדיה בגודל 9 אינץ' ואת הבלוק המעודן של בקרת האקלים. הגה רב-תכליתי – בעל 3 חישורים, מאחריו זוהר בעידנות לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7 אינץ'. עבור חלל הפנים של ספינת הדגל שלהם היפנים בחרו בחומרי גימור יקרים ובעלי טיב – פלסטיק רך וגמיש, עור טבעי, תוספות מאלומיניום ועץ איכותי.
CX-9 הראשון הוכתר על ידי מגזין Motor Trend בתואר רכב שטח של השנה. אותו תואר הענק לרכב גם בתצוגת הרכב בדטרויט בשנת 2008.
מתחת למכסה המנוע של CX-9 הנאווה מסתתר מכשיר Skyactiv-G בנפח 2,5 ליטר הפועל על בנזין ומצויד בהזרקה ישירה ובמגדש טורבו – האחרון הינו בעל מערכת Dynamic Pressure המחקה את פעולתה של טורבינה בגיאומטריה משתנה. המנוע מפיק 231 כ"ס בעת 5000 סל"ד ו- 420Nm של מומנט כבר בעת 2000 סל"ד. לו משודכות תיבת 6 הילוכים אוטומטית ומערכת הנעה כפולה חכמה i-ACTIV AWD עם מצמד רב-דיסקי הנשלט על ידי האלקטרוניקה. מתלים – מקפרסון מלפנים ומערך רב-חיבורי מאחורה.
מתיחת פנים 2020
בשנת 2018 במכונית שינו קצת את הגדרות המתלים וביצעו מודרניזציה מינימלית בתא הנוסעים. בקיץ 2020 התקיימה מתיחת פנים למאזדה CX-9, אשר נגעה בחזות, העניקה גריל חדש וקצוות אגזוז גדולים ואקספרסיביים יותר. נוסף על כך הקרוסאובר זכה לצג רחב של מערכת המדיה בגודל 10 אינץ', מאחורי ההגה "צמחו" פקדי העברת הילוכים, והופיע משטח טעינה אלחוטי לסמארטפונים.
בגרסה הבסיסית של מאזדה CX-9 שנת 2020/2021 נכלל תא נוסעים בן 7 מקומות, שש כריות אוויר, בקרת אקלים תלת-אזורית, חימום מושבי השורה השנייה והשלישית, בקרת שיוט, פנסי LED, מצלמה אחורית. רמת גימור הבאה מציעה תא נוסעים מרופד עור, מושבים קדמיים חשמליים עם אוורור, חימום הגה, תצוגה עילית, חיישני חנייה ומערכת כניסה ללא מפתח. דלת תא המטען נפתחת באופן חשמלי, הפנסים – אדפטיביים. ברמת גימור הבכירה ישנם סאנרוף, בקרת שיוט אדפטיבית, מכלול מלא של עוזרים אלקטרוניים, מצלמות ראות היקפית. ריפוד המושבים – עור נאפה, הגלגלים – 20 אינץ' יפים במיוחד.