מיני קלאבמן. סטיישן פרקטי
MINI Clubman – רכב קומפקטי, אך בהחלט יוקרתי, תוצרת קונצרן BMW הגרמני עם שורשים בריטים. הושק לראשונה בשנת 2007 במרכב האצ'בק, הדור השני שהחליף את הבכור ב- 2015 הפך לסטיישן. בישראל קלאבמן לא נמכר רשמית, מוצעים דגמי מיני קבריו, קאנטרימן והאצ'בק.
השם «Clubman» הוא אזכור של דגם מהעבר. בשנות ה- 70 הרחוקות כבר יוצר מיני קלאבמן. מאחר ו- BMW לא רכשה את הזכויות לשמות של גרסאות סטיישן כגון Traveller או Countryman, הם נאלצו להשתמש במה שאפשר.
סטיישן מיני קלאבמן החדש הפך ל- MINI הגדול ביותר לרגע הופעתו הבכורה. סגנון אגדי, הנעה כפולה והתנהגות כביש ספורטיבית. אבזור עשיר ופרקטיות. התיישבות נוחה של חמישה נוסעים. תא מטען בנפח 360 ליטר ואפשרויות טרנספורמציה גמישות של המושבים האחוריים. תוסיפו לכאן מאפיינים דינמיים טובים, מנועים עוצמתיים וחסכוניים, היגוי אינפורמטיבי וגימור פנימי איכותי ותקבלו רכב משפחתי ראוי בעל תא נוסעים מרווח למדי ותא מטען די גדול בהתחשב במימדים. למרבה ההפתעה, זו אכן האמת – מיני קלאבמן – לא סתם אוטו אופנתי, אלא כלי רכב שבהחלט יתאים לנסיעות עם המשפחה או חברים.
דור ראשון
את העבודות על מיני קלאבמן BMW התחילה עוד בסף המילניום, סקיצות של הרכב הוצגו לראשונה בתצוגת הרכב הפריזאית בשנת 2000. הדגם המוגמר הופיע רק ב- 2007 כתוספת לדגם מיני האצ'בק. משפחת מיני התרחבה בשנים פוריות הן: ב- 2012 הבינו שצריך לייצר גרסה מסחרית וקראו לה Clubvan. באופן כללי, קלאבמן הראשון היה דומה לדגם ההאצ'בק, אך ארוך ממנו ב- 240 מ"מ. מרווח הרגליים עבור הנוסעים מאחורה גדל בשל התארכות בסיס הגלגלים ב- 80 מ"מ, שאר הסנטימטרים (16) הוקצו לתא המטען. רכב זה יצא כבד יותר מההאצ'בק ב- 63,5 ק"ג.
הדלת הצדדית Clubdoor מוקמה בצד הימני של הנוסעים ונפתחה נגד כיוון התנועה. כתוצאה מכך, גרמה לאנגלים "ליפול" ישר על הכביש – מכאן מגיע הכינוי העממי של הדלת "דלת התאבדות"
בעת פיתוח הדלתות של המכונית יושם רעיון מעניין. הדלת האחורית, שנקראה Splitdoors – דלת כפולה, המורכבת משני חלקים שנפתחים לצדדים נגדיים. גם לדלת הצד הוקנה שם משלה – Clubdoor – ונמצאה היא בצד הימני של הנוסעים ללא תלות בשוק ומיקום ההגה, ונפתחה היא נגד כיוון התנועה. כתוצאה מכך, גרמה לאנגלים "ליפול" ישר על הכביש – מכאן מגיע הכינוי העממי של הדלת "דלת התאבדות".
הדור הראשון של קלאבמן הוצע ברמות גימור הטיפוסיות (מלבד One D) עבור כל שאר דגמי מיני: One, Cooper, Cooper S, גרסאות דיזל Cooper D ו- Cooper SD והגרסה המשודרגת JCW (עריכה של סדנת הטיונינג John Cooper Works). בהאצ'בק הותקנו מנועי 4 צילינדרים רוחביים בנפח 1,6 ליטר, בנזין ודיזל. התיבות היו 6 הילוכים ידנית או אוטומטית. מערך המתלים זהה לדגמי מיני האחרים (מקפרסון מלפנים, רב חיבורי מאחורה).
דור שני
מכונית הקונספט של הדור השני נחשפה בשנת 2014 בתצוגת הרכב בז'נבה. הדגם ההמוני הופיע לראשונה ב- 2015 בפרנקפורט ונמכר עד היום, לאחר מתיחת פנים ב- 2019. נציין ישר שהרכב זמין עם הנעה קדמית או כפולה, והדלתות הוחלפו. מיני קלאבמן החדש מורכב על גבי פלטפורמת BMW UKL2, לכן הוא עד כדי כך מרווח שברגע הופעתו הבכורה הפך לדגם מיני הגדול ביותר בתולדות המותג. למרכבו אורך של 4270 מ"מ, רוחב – 1800 מ"מ. החברה ויתרה על המבנה האסימטרי של המרכב, אולם הדלת הכפולה נדדה מהדור הקודם. בתא הנוסעים – ממלכת פלסטיקים רכים, ריפוד עור טבעי וחומרים יקרים אחרים.
מיני קלאבמן החדש הפך לדגם MINI הגדול ביותר לרגע הופעתו הבכורה
היצע רחב של חטיבות כוח כלל מנועי בנזין בנפח 1,2 ליטר (תיבה ידנית או אוטומטית), 1,5 ליטר (ידנית, אוטומטית עם הנעה כפולה/קדמית או רובוטית), 2 ליטר (שלושה סוגי תיבות ושתי מערכות הנעה). היו שני מנועי דיזל: 1,5 ו- 2,0 ליטר, הראשון זמין עם כל סוגי התיבות והנעה קדמית, הבכיר צויד בתיבה ידנית או אוטומטית.
מערכת ההנעה הכפולה של MINI נקראה «ALL4» ופעלה באמצעות מערכת אלקטרו-הידראולית: משאבה הידראולית בבקרה אלקטרונית ביצעה את שילוב הסרן האחורי, והעבירה אליו עד 50% מעוצמת המנוע. לגרסת קלאבמן ALL4, אשר צוידה בהנעה כפולה, לא העניקו שום שינויים חזותיים או הופעה פסאודו-שטחית.
מתיחת פנים 2019
העדכון בשנת 2019 הוא ברובו קוסמטי: הופיע גריל חדש, וכן למפרט האופציות הוסיפו פנסי LED עם אלמנט מטריקס של אור גבוה – מסוגל באופן אוטומטי לשנות את צורת אלומת האור על מנת לא לסנוור נהגים אחרים. הפנסים האחוריים זכו למילוי LED כברירת מחדל. חלל הפנים של מיני קלאבמן 2019/2020 יכול להשוויץ בחומרי גימור חדשים ובפונצקיות מדיה מודרניות. בין חידושים טכניים – אך ורק מתלים ספורטיביים, כביכול, המונמכים ב- 10 מ"מ.