מיני האצ'בק MINI Hatch – האצ'בק קטגוריית B בהנעה קדמית בעל מרכב 3 או 5 דלתות, נמצא בייצור החל משנת 2001 תחת מותג MINI בחסות קונצרן BMW הגרמני. נכון לשנת 2021 בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור השלישי להאצ'בק לאחר מתיחת פנים שנת 2018 או לאחר עדכון נוסף של שנת 2021.
מיני האץ' ‏2021. מרכב, צורה. מיני 5 דלתות, 3 דור, שדרוג 2
AUTOBOOM

מיני האצ'בק. תדמית "עם נימת רטרו"

מיני האץ' ‏2021. מרכב, צורה. מיני 5 דלתות, 3 דור, שדרוג 2

מיני האצ'בק MINI Hatch – האצ'בק קטגוריית B בהנעה קדמית בעל מרכב 3 או 5 דלתות, נמצא בייצור החל משנת 2001 תחת מותג MINI בחסות קונצרן BMW הגרמני. נכון לשנת 2021 בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור השלישי להאצ'בק לאחר מתיחת פנים שנת 2018 או לאחר עדכון נוסף של שנת 2021.

ההאצ'בק הקומפקטי והמסוגנן מתבלט על פני הזרם הכללי. בין יתרונות ניתן לציין הרכבה ואבזור טכני באיכותי גבוהה, מנועים עוצמתיים וחסכוניים, היגוי אינפורמטיבי. מחסרונות – מתלים על הצד הנוקשה, אמנם כך מתבטא הכיול הספורטיבי, ועלות אחזקה גבוהה.

מיני האצ'בק – הדגם הבסיסי של מותג המכוניות MINI שנרשם בבריטניה בשנת 1959 ועבר לבעלות BMW ב- 1994. בשנת 2001 החל ייצורה של גרסה מעודכנת במלואה בעלת קו עיצוב המבוסס על הרכב האייקוני של שנות ה- 60. בכדי לא להתבלבל בין Mini האגדית לדגמים המודרניים, שאותם מכנה המעצב פראנק סטיבנסון "אבולוציית המקור", שם המותג לאחר המעבר תחת חסות BMW נכתב באותיות גדולות – MINI.

קיימת אגדה לפיה פרנק סטיבנסון, כאשר רק התכונן להציג בפני הוועדה דגם בגודל מלא של המכונית המיוצר מחימר, נזכר כי שכח לציידה באגזוז. אז הוא לקח פחית בירה ריקה, חתך את חלקה העליון, קילף את הצבע והכניס אותה למקום הנדרש. הדגם אושר והמיני האצ'בק הושק לייצור בהתאמה קפדנית להחלטת העיצוב. בהמשך, הדמיון של האגזוז לפחית בירה צוין מספר פעמים.

דור ראשון

יוצר בין השנים 2001 ל- 2006. העבודות הראשונות בפיתוח מכונית מיני החדשה החלו עוד תחת פיקוד Rover Group, אך לאחר מעבר החברה לבעלות BMW על המעצבים היה לתאם את תוצאות עבודתם עם ההנהלה החדשה. אבל להם היו תוכניות משלהם... לצוות מעצבים נפרד שהוקם במינכן ניתנה משימה לפתח רכב בלתי שיגרתי. הסתירה העיקרית בין הקבוצות האנגלית והגרמנית הייתה שהראשונה רצתה ליצור מכונית חסכונית מודרנית, ואילו השנייה – מכונית ספורט מסוגננת. כשהגיע רגע הבחירה, הקונספט של דייוויד סאדינגטון (Rover Group) ופראנק סטיבנסון (קבוצת BMW האמריקאית) יצא הקרוב ביותר לרוח של Mini, והוא זה שזכה. והיישום ההנדסי של החלטות העיצוב הופקד בידי צוות Rover Group. כך בשנת 1997 הופיעה מכונית-קונספט הראשונה Rover Spiritual, שנחשפה בתצוגת רכב בג'נבה. MINI האצ'בק סדרתי הראשון הוצג רשמית בשנת 2000 בפריז.

האצ'בק הראשון הוצע במספר גרסאות: One הבסיסית בעלת מנוע בנזין 1,4 ליטר, One D עם מנוע דיזל, וספורטיביות – Cooper ו- Cooper S (עם מגדש טורבו). שמות גרסאות הספורט נגזרים מהדגמים הקלאסיים שנשאו את שם המשפחה של ג'ון קופר – מעצב קבוצת פורמולה-1 "קופר". ישנם גם מספר הבדלים חזותיים בין הדגמים, אך לא מהותיים. שתי הגרסאות הספורטיביות מצוידות בכמות גדולה של פרטי כרום, Cooper S צויד באגזוז כפול ובאינטייק על מכסה המנוע האופייני לרכבים בעלי מגדש. תא הנוסעים של דגם זה צויד במושבי ספורט בעלי גלילי תמיכת צד נוספים.

דור שני

יוצר בין השנים 2006 ל- 2013, עבר מתיחת פנים ב- 2010. האצ'בק השני, אשר נוצר על פלטפורמה משוכללת, זכה למנוע 1,6 ליטר חדש Prince שפותח על בסיס ההישגים האחרונים בטכנולוגיות חיסכון אנרגיה בשיתוף עם מהנדסי קבוצת PSA. דגם One קיבל חטיבת כוח בהספק 88 כ"ס, Cooper – גרסת 122 כ"ס, Cooper S – מנוע טורבו Prince N14B16 בהספק 184 כ"ס, ו- John Cooper Works המשודרג – N14B16C בהספק 211 כ"ס. למנועים אלו הצטרפה תיבת 6 הילוכים אוטומטית או ידנית.

כפי שטוענים מומחי המגזין הבריטי «Evo», שבחנו את מיני האצ' השני, BMW הצליחה "לשנות את הכל, אך להשאיר את הכל זהה". מרכב ההאצ'בק התארך ב- 60 מ"מ, האיתותים נדדו לתוך בית פנסי החזית, הקורות האחוריות זכו לצורה אווירודינאמית יותר. היקף המכירות של הדור השני בלבד שברו את נקודת ה- 300,000 רכבים.

דור שלישי

בסרטון: מיני האץ' 2013 שנת. מיני.

נמצא בייצור משנת 2013 עד עתה, עבר מתיחת פנים פעמיים – בשנים 2018 ו- 2021 (נתונים לשנת 2021). בדור השלישי, מלבד האצ'בק 3 דלתות, הוצג האצ' במרכב 5 דלתות בעל אורך מרכב ובסיס גלגלים מוגדלים. שני הדגמים הורכבו על גבי פלטפורמת הנעה קדמית UKL1 שפותחה על ידי BMW Group המאפשרת התקנת מערכת הנעה כפולה. לשאסי המכונית החדשה השתמשו במערך רב-חיבורי בסרן האחורי ובתמוכות מקפרסון במתלים הקדמיים.

היצע המנועים כלל מנועי בנזין ודיזל חדשים TwinPower Turbo בעלי פונקציית "סטרט-סטופ" העומדים בתקן זיהום האוויר יורו-6. דגמי הבנזין: 1,2 ליטר בהספק 102 כ"ס, 1,5 ליטר 136 כ"ס, 2,0 ליטר 192 כ"ס. ושני מנועי דיזל: 1,5 ליטר 95 או 116 כ"ס, 2,0 ליטר 168 כ"ס. אל חטיבות הכוח הצטרפה תיבת 6 הילוכים ידנית או אוטומטית Steptronic.

ההאצ'בק הקומפקטי המסוגנן תמיד התבלט על פני הזרם הכללי. בין יתרונות ניתן לציין הרכבה ואבזור טכני באיכותי גבוהה, מנועים עוצמתיים וחסכוניים, היגוי אינפורמטיבי.

מבחינה חזותית, מיני האצ'בק השלישי גדל במימדים ונבדל מקודמו בגריל, מכסה מנוע, פגושים ופנסי LED חדשים. הגדלת המימדים השפיעה לטובה על נוחות הנוסעים ונפח תא המטען אשר גדל ב- 30%.

בתא הנוסעים של מיני השלישי חלו שינויים משמעותיים: לוח המחוונים תפס את המקום המסורתי מאחורי ההגה, והצג הגדול על הקונסולה המרכזית כעת משמש כמערך אינפוטיינמנט. הרכב קיבל כיסויי דלת והגה בעיצוב חדש, חומרי גימור משופרים, ומגוון נרחב של מערכות עזר אלקטרוניות, כגון בקרת שיוט אדפטיבית, מצלמה אחורית, תצוגה עילית, זיהוי תמרורים, סיוע חנייה במקביל, התרעה מפני התנגשות אפשרית, זיהוי הולכי רגל ומולטימדיית MINI Connected.

מתיחת פנים 2018

בסרטון: מיני האץ' 2018 שנת. מיני.

מתיחת הפנים העניקה למיני האצ'בק יחידות תאורה חיצוניות חדשות, דגמי דיזל בי-טורבו חדשים בקו המנועים וגיר רובוטי 7 הילוכים דו-מצמדי שהחליף את האוטומטי 6 היל'.

מתיחת פנים 2021

הודות לעדכון יסודי בשנת 2021 ההאצ'בק זכה לגריל משושה חדש במסגור שחור. הפתחים בשבכה הצטמצמו בשטח, וחלק גריל האמצעי צבוע בצבע המרכב. הוסרו פנסי הערפל בקצוות הפגוש, במקומם – כונסי אוויר אנכיים. בפגוש האחורי הופיעו חיקויי פתחי אוורור, ופנס ערפל עם נורת להט הוחלף ליחידת LED קומפקטית. עיצוב מראות הצד הפך מורכב יותר.

בתא הנוסעים של מיני האצ'בק 2021 – הגה רב-תכליתי חדש מצופה עור, מסך דיגיטאלי במקום קומבינציית מחוונים המסורתית ומספרים מאפיינים נוספים כגון עיצוב כפתורים חדש. נוספה מערכת מתלים אדפטיבית אופציונאלית המסוגלת להגביר את הנוקשות עד 50%. שופרה מהותית תגובת ההיגוי. מנועים ותיבות הילוכים נותרו ללא שינוי.

אילו פנסי חזית אתם מעדיפים?
אף אחד לא הצביע