טנדר מאזדה BT-50. "יפני" ממוצא אחר
מאזדה BT-50 הוא טנדר במימדים בינוניים אשר, באופן מפתיע, לא נמכר ביפן עצמה, כמו גם בצפון-אמריקה וישראל, אך מוערך במיוחד בשווקי אסיה, אוסטרליה, אפריקה ואמריקה הדרומית. הופיע בשנת 2006 והחליף כבר שלושה דורות, השלישי הושק בשנת 2020. שני הדורות הראשונים לטנדר הינם למעשה פורד ריינג'ר במראה אחר (בשל העובדה שעד שנת 2008 פורד החזיקה בכשליש מהמניות של Mazda Motor Corporation). הגלגול השלישי של BT-50 הוא פרי שיתוף הפעולה עם חברה יפנית אחרת, Isuzu: המכונית מחקה, עם מספר שינויים, את איסוזו D-Max המוכר היטב בישראל.
בישראל משווק הדור השלישי של איסוזו D-Max שנת 2020/2021. הטנדר מוצע במרכבי חד-קבינה או דו-קבינה. מצויד בהנעה אחורית או כפולה. מנוע – טורבו דיזל 1,9 ליטר בהספק 163 כ"ס. משודכת תיבת 6 הילוכים ידנית או אוטומטית. מנוע הדיזל הידוע מאת איסוזו מתאפיין בחיסכון דלק יוצא מן הכלל ומספק עוצמה ומומנט גבוהים בטווח סל"ד נרחב.
דור ראשון
מאזדה BT-50 נחשפה לראשונה בתצוגת הרכב בבנגקוק ב-22 במרץ 2006. דור הבכורה יוצר בשלוש גרסאות מרכב:
- חד-קבינה דו-מקומית (עם הנעה אחורית)
- קבינה קצרה בעלת 4 מקומות (הדלתות האחוריות נפתחות לכיוונים נגדיים, ישנם שני מושבים אחוריים).
- קבינה ארוכה בעלת 4 מקומות (המושבים האחוריים ממוקמים רחוק מהקדמיים).
לרכב מימדים הבאים: אורך 5,075 מ"מ, רוחב 1,805 מ"מ, גובה 1,755 מ"מ. בסיס גלגלים – 3,000 מ"מ. מידות ארגז המטען: 1,530×1,456×465 מ"מ. מרווח גחון – 205 מ"מ.
מאחר שהדגם פותח על בסיס פורד ריינג'ר, גם המנועים היו מתוצרת פורד: 2,5 ו-3,0 ליטר דיזל 4 צילינדרים Duratorq. בחלק מהשווקים הציעו גרסת הנעה אחורית פשוטה עם מנוע 2,2 ליטר ישן של מאזדה, בנוסף, ה"יפנית" ירשה מ"אחיה" גם תווים אחרים: שלדת סולם, מתלים קדמיים עצמאיים וסרן חי אחורי, וכן מערכת הנעה כפולה עם סרן קדמי משתלב. הטנדר צויד בתיבת 5 הילוכי ידנית, ובשנת 2006 התחדש בתיבת 5 היל' אוטומטית מאת Borg Warner עם הילוך כוח.
מתיחת הפנים נערכה כבר ברבעון הראשון של שנת 2008: הטנדר עבר עדכון עיצובי קל, זכה לחלל פנים חדש, וחלק מהאופציות נדדו למפרט האבזור הבסיסי. הדור הראשון של מאזדה BT-50 נמכר באירופה, רוסיה, מקסיקו, דרום אפריקה, דרום ומרכז אמריקה ובאסיה עד 2011.
דור שני
מאזדה BT-50 הבאה הוצגה באקוטובר 2010 בתצוגת הרכב הבינלאומית של אוסטרליה והתבססה גם היא על פורד רייג'נר. על העיצוב של BT-50 עבד צוות Mazda ממרכז העיצוב Ford Australia שבמלברון, ורק השמשה, הגג והחלון האחורי היו משותפים לדגמים הקרובים. אזור השיווק של הרכב צומצם, והוא החל להימכר רק באוסטרליה, בדרום אפריקה ובאסיה. הוצעו שני מנועי דיזל לבחירה – 2,2 ליטר 4 צילינדרים (125 או 150 כ"ס) או 3,2 ליטר 5 צילינדרים (200 כ"ס), וכן מנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 2,5 ליטר (166 כ"ס). המנועים עבדו בשילוב עם תיבת 6 הילוכים (ידנית או אוטומטית לבחירה, השנייה לא זמינה עבור גרסא עם מנוע הנזין).
ביולי 2015 BT-50 זכתה למתיחת פנים. העדכון במהותו היה קוסמטי, ללא שום שינויים בחלק הטכני. מעט השתנו התאורה הקדמית והאחורית ועיצוב הגריל, הופיעו מדרגות וג'נטים חדשים. תא הנוסעים ניחן בחומרי גימור משופרים, במפרט האופציות הופיעה מצלמה אחורית ומערכת מולטימדיה חדשה MZD Connect עם פונקציית Apple CarPlay ו-Android Auto כסימן לכך שמאזדה עוקבת אחר הקדמה ושמה עין על טרנדים חדשים.
המהדורה המיוחדת 4×4 Pangolin Edition
מהדורה מרגשת ונוגעת ללב שקוראת להגן על משפחת בעלי חיים בסכנת הכחדה, הפנגולינים, נוצר בפיליפינים על ידי מחלקת Mazda Philippines המקומית. החברה השיקה את מודיפיקציית הטנדר 4×4 Pangolin Edition על מנת למשוך תשומת לב למינים הנכחדים של הפנגולינים, יונק מיוחד המכוסה קשקשים. מבחינה חזותית, הרכב שונה בתדמיתו הקשוחה: גריל שחור מט, גגון עריסה מאלומיניום, הרחבות כנפיים המהודקות באמצעות מסמרות בגסות מכוונת, קורות הבטיחות עבות במרכב, חישוקי סגסוגת קלה 17 אינץ' שחורים ומדבקה לבנה בצורת דמותו המשורטטת של פנגולין על הדלתות. המנוע – טורבו דיזל 3,2 ליטר 5 צילינדרים. מלבד המחיר המוזל, מאזדה הציעה בנוסף שירות חינמי ל-5 שנים.
פנגולין הוא היונק היחיד על פני כדור הארץ שמכוסה בקשקשים. הוא מנהל אורח חיים לילי וניזון מנמלים. ציידים לא חוקיים הורגים את החיות השלוות בגלל בשר הגורמה והקשקשים המשמשים למטרות רפואיות במדינות אסיה ואפריקה. הפנגולינים נמצאים על סף הכחדה.
דור שלישי
להשקת הטנדר החדש מאזדה החליטה לא ללכת מעבר לאוקיינוס ולהתיידד עם בני ארצה, חברת Isuzu. הדור השלישי של מאזדה BT-50 אשר הוצג ביוני 2020 – "אחותו" של הטנדר איסוזו D-Max המוכר היטב בישראל. ממנו היא השאילה את שלדת הסולם, מסגרת הקבינה, ארגז המטען וחלק מרכיבי המרכב. "פני" המכונית – בסגנון העיצוב המקורי של מאזדה הנקרא Kodo, דומות לחרטומיהם של דגמי CX. החלק האחורי הינו מקורי לחלוטין. השתנו המימדים: מאזדה BT-50 החדשה התקצרה, אורכה הוא כעת 5,280 מ"מ לעומת 5,373, נמכה (1,790 מ"מ במקום 1,815), בסיס הגלגלים התקצר: מ-3,230 ל-3,125 מ"מ. הפרמטר המוגדל היחיד – הוא רוחב (1,870 מ"מ, צמיחה של 20 מ"מ).
תא הנוסעים הושאל גם הוא מ-D-Max ועוצב מחדש. באשר למפרט האבזור, BT-50 מעולם לא התייחס ל"מעמד הפועלים", ובכל הדורות היה מיועד יותר לפנאי פעיל מאשר לשימוש מסחרי: ריפוד עור, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכות בלימה אוטונומית ומניעת סטייה מנתיב.
המנועים של BT-50 שנת 2020/2021 מתוצרת איסוזו: טורבו דיזל 3 ליטר (4 ציל', 190 כ"ס, 450Nm), הפועל בשילוב עם תיבת 6 הילוכים ידנית או אוטומטית. ובעקבות D-Max גם BT-50 החדש הצטייד במנוע דיזל 1,9 ליטר (150 כ"ס, עמו הטנדר של איסוזו מיובא לישראל). ההנעה הכפולה מיושמת על פי הסכימה הישנה: סרן קדמי משתלב, אין דיפרנציאל מרכזי; נשמרו הילוך הכוח ונעילת דיפרציאל אחורי.