ראם 1500 – טנדר גדול המיוצר בחסות התאגיד הבינלאומי Stellantis NV (FCA לשעבר). פותח בחברת Dodge Ram, כאשר במסגרתה הושקו ארבעה דורות של הטנדר. ב- Fiat Chrysler Automobiles הופיעו גרסאות ודורות חדשים של 1500. נכון לשנת 2021 בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור החמישי לטנדר בדגם שנת 2018.
ראם 1500 TRX ‏2020. מרכב, צורה. טנדר תא כפול, 1 דור
AUTOBOOM

RAM 1500. הראשון מבין ה"כבשים" הענקיים

ראם 1500 TRX ‏2020. מרכב, צורה. טנדר תא כפול, 1 דור

ראם 1500 – טנדר גדול המיוצר בחסות התאגיד הבינלאומי Stellantis NV (FCA לשעבר). פותח בחברת Dodge Ram, כאשר במסגרתה הושקו ארבעה דורות של הטנדר. ב- Fiat Chrysler Automobiles הופיעו גרסאות ודורות חדשים של 1500. נכון לשנת 2021 בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור החמישי לטנדר בדגם שנת 2018.

בשם "Ram" (כבש) השתמשו לראשונה ב- 1981 עבור הטנדרים שנוצרו על בסיס סדרת משאיות קלות דודג' סדרת D. מהות הטנדר נותרה זהה – זהו רכב עבור עבודות כבדות, אולם דודג' ניסתה להפוך את רכב העבודה לנוח יותר. בהמשך הנטייה לנוחות התגברה והובילה לגרסאות פרימיום של RAM, שגם לא בושה לקחת אותן לנשף.

RAM היום – בעיקר, טנדרים מסחרי-נוסעים גדולים בעלי שלדת סולם, מתלים משולבים, והנעה כפולה משתלבת או קדמית (לרוב). ראם הברוטאלי, המדהים בגדולתו ועוצמתו, כבר זמן רב נמצא במעמד של אגדה חיה. אמנם עם ההיסטוריה הארוכה שלו כבר מזמן הוא חרג מגבולות הסגמנט.

דור ראשון

יוצר בין השנים 1981 ל- 1993. עיצובו של הדור הראשון לטנדר 1500 מבית RAM היה בערך זהה לזה של טנדר דודג' D אשר יוצר משנת 1972. לדגם RAM היו פנסים אחוריים מוגדלים וקווי מרכב זוויתיים יותר, אולם רוב העבודות ההנדסיות בוצעו בחטיבת הכוח.

בתא הנוסעים של ראם 1500 הופיעו מושב רב-מקומי, בקרת שיוט, מזגן, מיגון פגוש, גל ההגה הניתן לנטייה, מנעולי דלתות וחלונות חשמליים, מערכת סטריאו AM/FM עם נגן קסטות. להיצע האופציות נוספה מערכת ABS החדישה לתקופה ההיא.

עבור ראם הראשון המנוע הבסיסי היה 6 צילינדרים בנפח 3,6 ליטר המפיק 95 כ"ס ו- 8 ציל' 5,9 ליטר בהספק 230 כ"ס. בשנת 1989 גרסה עוצמתית יותר זכתה למערכת הזרקת דלק עם מצערת להגברת העוצמה ב- 20 כ"ס. דודג' הוסיפו תיבת הילוכים אוטומטית בעלת הילוך גבוה המפחית את צריכת הדלק.

בשנות 1992-93 שוב התבצעה מודרניזציית המנועים, הופיעו סעפות חדשות, מערכת הזרקת דלק חדשה וצילינדר בעל רמת דחיסה גבוהה יותר, תיבת הילוכים אוטומטית עבור תנאים קשים יותר. נוסף על כך לקו המנועים נוסף דגם שהוכיח את עצמו היטב Cummins-B בעל תיבת 5 הילוכים אוטומטית או ידנית.

דור שני

יוצר בין השנים 1993 ל- 2002. הדור השני היה אמור לצאת לשוק עוד בשנת 1991. כאשר הציגו המעצבים את פרי עטם, מנהלי דודג' הבכירים אמרו: "זה לא דודג', זה נראה כמו טנדר של חברה אחרת" – ונתנו חצי שנה לעצב אותו מחדש. כתוצאה, הופעתו של 1500 רכשה מאפיינים שעד כה נחשבים לסימני ההיכר של דגמי RAM. כפי שהתברר, הנהלת דודג' לא טעתה – הדור השני של ראם שנכנס להיצע בשנת 1994 יצא הראשון שזכה להצלחה מסחררת – היקף המכירות של ראם בשנת 1993 צמחו מ- 78 אלף יח' עד 240 אלף ב- 1994 והמשיכו לצמוח בשנים הבאות.

הדור השני הציע את אותם המנועים כמו קודמו – 3,9 ליטר V6 ו- 5,2 ליטר V8, וגם סדרת חדשים – 5,9 ליטר Cummins I6 בעל מגדש טורבו, 5,9 ליטר V8 ו- V10 מפלצתי בנפח 8 ליטר.

בתא הנוסעים של הרכב הופיע מרווח רב יותר עבור אחסון חפצים, דבר שהיה חסר בדגם הקודם – תא כפפות גדול יותר, מקום אחסון נוסף מאחורי המושב וחלל במשענת יד המרכזית. לוח המחוונים נהיה מודרני יותר. בשנת 1998 לטנדרים נוספו כריות אוויר כפולות, מראות צד מעוגלות במקום מרובעות, מד מרחק דיגיטלי, פגוש וגריל מחוזקים.

דור שלישי

יוצר בין השנים 2001 ל- 2008. ראם השלישי עבר שכלול רציני – שלדה חדשה, תמסורת חדשה, מערכת מתלים חדשה ואלמנטים חדשים בתא הנוסעים. סרני הנעה הקודמים הוחלפו במתלים עצמאיים קדמיים. הופיעה אפשרות להתקין בטנדר מנוע Cummins 6,7 ליטר בהספק 250 כ"ס. בשנת 2006 בתא הנוסעים נוספו חצי מטר של חלל חופשי הודות להרחבת הקבינה, ארגז מטען מרווח, מערכת ניווט על מסך מלא המשולבת בתוך לוח המחוונים.

דור רביעי

נמצא בייצור משנת 2011 עד עתה. הדור האחרון של ראם במסגרת דודג' נחשף לקהל בתצוגת רכב הבינלאומית בצפון אמריקה בסוף שנת 2008 בדטרויט. ב- 2011 ראם הפך למותג נפרד במסגרת FCA. לאחר ש- Fiat Chrysler Automobiles לקחה את המותג תחת חסותה, ראם 1500 התרחב עד שלוש גרסאות – RAM 1500 Classic, בתור המשך ישיר לדגמי ראם מאת דודג', RAM 1500 TRX ופשוט RAM 1500.

RAM 1500 Classic

ראם 1500 קלאסיק ממלא תפקיד של המשך לדודג' ראם הקנוני, המתפתח בהמשכיות החל מ- 1981. הדור הרביעי לרכב מוצע בשלושה סוגי קבינה:

  • Crew Cab – ארבע דלתות עם דלת אחורית מוגדלת ומרחב מרווח עבור הנוסעים האחוריים;
  • Quad Cab – גרסת 4 דלתות עם מושבים אחוריים לא מרווחים במיוחד, אך סבירים;
  • Regular Cab – גרסה בעלת שתי דלתות ושניים או שלושה מושבים אחוריים.

אורך הרכב נע בין 5308 עד 5817 מ"מ, הגובה – מ- 1894 עד 1923 מ"מ, רוחב כל הגרסאות – 2017 מ"מ, שני הסרנים מורחקים אחד מהשני ב- 3061 עד 3570 מ"מ, בהתאם לגרסה.

ראם 1500 קלאסיק ממלא תפקיד של המשך לדודג' ראם הקנוני, המתפתח בהמשכיות החל מ- 1981.

המנוע הסטנדרטי עבור ראם 1500 קלאסיק היה 3,6 ליטר 6 צילינדרים אשר פעל יחד עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית. כמו כן היו זמינים מנועי V8 עם תיבת 8 או 6 היל' אוטומטית. בין אופציות – הגה בעל 4 חישורים רב-תכליתי, לוח מחוונים אינפורמטיבי עם שעונים אנלוגיים ומסך TFT בגודל 3,5 אינץ', פאנל קדמי בעל קונסולה מאסיבית במרכז, צג 7 אינץ' של מערכת המולטימדיה עם בלוקים לשליטה באקלים ובמוזיקה.

נפח תא מטען יעיל בהתאם לגרסה – 1424 עד 2016 ליטר. הטנדר מסוגל להסיע מטען עד 875 ק"ג, ולו כושר גרירה עד 4740 ק"ג. בשנת 2015 קו דגמי ראם 1500 עבר עדכון, זכה למודרניזציית השאסי, לגריל רחב עוד יותר ולסדרת מנועים חדשה.

RAM 1500 TRX

נמצא בייצור משנת 2020. טי-רקס – טנדר גדול בעל שלדת סולם מבית תאגיד Stellantis NV (משנת 2021, FCA לשעבר), הגרסה המשודרגת של הדור הרביעי של ראם 1500. ראם טי-רקס עד כדי כך נבדל מאב הטיפוס שהופרד לסדרה משלו של טנדרים עוצמתיים-על אשר ילכו ויתפתחו.

המנוע הראשי של הטי-רקס בהנעה כפולה הינו V8 בנפח 6,2 ליטר המפיק 702 כ"ס הפועל יחד עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית. מרווח הגחון משיג 28 מ"מ, כושר העמסה עומד על 594 ק"ג, וכושר הגרירה – עד 3674,5 ק"ג.

ראם טי-רקס עד כדי כך נבדל מאב טיפוס שהופרד לסדרה משלו של טנדרים על עוצמתיים אשר ילכו ויתפתחו.

בכדי לספק עוצמה של 702 כ"ס היה צורך לכוונן מחדש את מנוע Hemi V8 בעל מגדש אשר פותח מלכתחילה עבור גרסאות משודרגות של Hellcat מאת דודג'. בהתאם, היה צריך לפתח מתלים חדשים ובולמי אוויר אדפטיביים שאינם מותקנים באף אחד מדגמי RAM.

עיצוב הפנים של הטי-רקס הינו יוקרתי, בעיקרון זהו רכב מסגמנט פרימיום. תא הנוסעים עמוס באופציות נוספות, במכשירי בידור-ידע ומכיל חומרי גימור איכותיים.

RAM 1500 דור 5 שנת 2018

נמצא בייצור משנת 2018 עד עתה (נתונים לשנת 2021). הדור החמישי של ראם 1500 נחשב לדגם נפרד מקלאסיק, אולם גם הוא ממשיך את ה- RAM של דודג'. מוצע בכמות גדולה של רמות גימור וגרסאות, בין היתר בגרסה היברידית. ראם 1500 שנת 2018/2019 קטן מדודג' ראם 1500, הוא יותר אווירודינאמי, ובעל עיצוב חיצוני ופנימי איכותי יותר.

עבור הדור החמישי המנועים הסטנדרטיים נותרו V6 בנפח 3,6 ליטר המפיק 305 כ"ס ו- V8 בנפח 5,7 ליטר (395 כ"ס). בנוסף הופיע מנוע 6 צילינדרים EcoDiesel בנפח 3 ליטר בעל מגדש. מלבד תיבת 6 הילוכים אוטומטית, לכל המנועים שודכה כברירת מחדל תיבת 8 היל' אוטומטית. בשנת 2020 בראם 2020 הותקנה חטיבה היברידית להפחתת צריכת הדלק.

ראם 1500 החדש קטן מדודג' ראם 1500, הוא יותר אווירודינאמי, ובעל עיצוב חיצוני ופנימי איכותי יותר.

ראם 1500 החדש, בדומה לשאר דגמי ראם האחרים, מיוצר בשבע רמות גימור סטנדרטיות:

  • לעבודה – Tradesman, HFE ו- Big Horn (או Lone Star עבור טקסס);
  • Rebel שטחי;
  • דגמי פרימיום Laramie, Long Horn ו- Limited.

1500 הרגיל מציע שפע גרסאות, פונקציות ואופציות נוספות, ביניהן הפופולאריות ביותר הן Built to Serve בסגנון צבאי עם סט 4×4 Off-Road Group, גלגלי 20 אינץ' וצבעי מרכב תואמים וחבילות Black Edition ו- Night Edition וכו'.

איזה טנדר היית בוחר/ת?
22 קולות