סיאט לאון קופרה. "גור אריה" עם אופי ספורטיבי

סיאט לאון קופרה. "גור אריה" עם אופי ספורטיבי

סיאט לאון קופרה היא הגרסה הספרדית של אחד מהרכבים הפופולריים ביותר בעולם, פולקסווגן גולף וגרסתו הספורטיבית GTI המיוצרת משנת 1998 עד היום. ל"גור האריה" הספרדתי יש האופי ספורטיבי והוא נבדל מ"אחיו" סיאט לאון במנועים עוצמתיים יותר, אלמנטים ספורטיביים של השאסי והמרכב. בעת פיתוח הדגם SEAT התאמצה להדגים את כל הטוב ביותר שהיה זמין לאותה תקופה בסגמנט המשפחתיות. מטיאס ראבה, סמנכ"ל SEAT S.A. למחקר ופיתוח, קרא ללאון קופרה "סיאט טהור", התגלמות אמיתית של ערכי המותג.

SEAT Leon 2020. Hatchback 5-door, 4 generation.
עובדה חשובה

בישראל נמכר רשמית הדור הרביעי של סיאט לאון (ללא תוספת קופרה) בדגם שנת 2020. ההאצ'בק הינו בעל תדמית בולטת, אגרסיבית וספורטיבית ומצויד במנוע בנזין 1,5 ליטר טורבו עוצמתי עם הזרקה ישירה ומערכת תזמון שסתומים משתנה הכוללת שסתומי יניקה וגם פליטה. הוא מפיק 150 כ"ס ב-5,000-6,000 סל"ד ומומנט של 250Nm ופועל יחד עם תיבת 7 הילוכים רובוטית DSG כפולת מצמדים ומערכת הנעה קדמית.

דור ראשון

יוצר בין השנים 1998 – 2009. בהשוואה לדגם הבסיס, קופרה נראית יותר ספורטיבי ושרירי, אם כי בכל זאת קצת דומה לצעצוע, אך לקראת סוף תקופת הייצור של הדור זכה למראה חד ואווירודינמי יותר בסגנון של רכב ראלי. ההאצ'בק קיבל מפרט אבזור צנוע אך מקיף, שסיפק את יחס התמורה למחיר האופטימלי בהתאם לפילוסופיית "ספורטיביות נגישה". המפרט הבסיסי כלל שש כריות אוויר, ESP (בקרת יציבות אלקטרונית), בקרת שיוט מפוצלת, חלונות חשמל קדמיים ואחוריים ועוד. עבור הרכב הוצעו שני מנועים: 1,9 TDI ו- 2,8 V6, איתם המכונית יכלה להאיץ מ-0 ל-100 תוך 8,8 שניות ולהשיג מהירות מרבית של 215 קמ"ש. כבר בגרסה הבסיסית נכללה הנעה כפולה.

דור שני

יוצר בין השנים 2006 – 2012 ועבר מתיחת פנים ב-2009. SEAT עבדה בקפדנות על הדור השני ושיחררה לשוק את הדגם המשוכלל על מנת להתחרות בהוט-האצ'ים מפורסמים כמו הונדה סיוויק Type R, פורד פוקוס RS ו-רנו מגאן RS. העיצוב של הדור הראשון לעתים קרובות ספג ביקורות כי היה קצת "שובב" בתור הדגם הספורטיבי, אבל גרסת הדור השני של קופרה לאון כבר קיבלה עיצוב יקר ואלגנטי יותר. גם החלל הפנימי עבר עדכון: הפך לארגונומי יותר ועשיר יותר באופציות מתקדמות, דוגמת ניווט לוויין, חימום מושבים, בקרת שיוט אדפטיבית, מכלול אמצעי הבטיחות. השליטה בהגדרות ובבידור מרוכזת על מסך מערכת הבידור-ידע האיכותי וזה שדרוג משמעותי נוסף לעומת הפאנל הקדמי הזול והכפתורים המיושנים של הדור הראשון.

SEAT Leon Cupra 2009. Hatchback 5-door, 2 generation, restyling.

בדגם הזה הותקנה יחידת כוח מאת גולף GTI בהספק 240 כ"ס בשילוב עם תיבת 6 הילוכים ידנית. היחידה כוללת קומפרסור מוגדל, בוכנות, בלוק מנוע מוגדל, סגסוגת חדשה החסינה בפני חום לראש המנוע ומזרקים גדולים יותר. כתוצאה מכך, לרגע השקתו לאון קופרה הפך לדגם המתקדם ביותר של SEAT, המסוגל להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 6,4 שניות ולהשיג מהירות מרבית של 245 קמ"ש.

דור שלישי

מיוצר משנת 2014 ועד היום, עבר מתיחת פנים ב-2017 (נתונים לשנת 2022). סיאט לאון קופרה החדש הוא רכב מקטגוריה משפחתית הבנוי על גבי אותה פלטפורמת MQB שעליה מבוסס גולף, מבחינה טכנית הוא הגרסה הספרדית של הדגם הנהדר פולקסווגן גולף GTI. העיצוב של הדגם עבר אבולוציה דרסטית, כיום הרכב נראה יוצא מן הכלל בשביל הסגמנט שלו: קרוב לקרקע, עוצמתי, אווירודינמי, קשוח ואגרסיבי בהתאם לייעוד הספורטיבי שלו. הדור השלישי לדגם מיוצר בשתי תצורות מרכב: האצ'בק 3 דלתות והאצ'בק 5 דלתות. כבר ברמת הגימור הסטנדרטית נכללת תאורת לד מלאה. פגוש ספורטיבי מחוזק, ספוילר על הגג ושני קצוות אגזוז אובליים משלימים את תדמיתו של ההוט-האצ' האמיתי.

מבפנים – שילוב מאוזן של מחוונים אנלוגיים ומסך מידע מרכזי לנהג, מערכת בידור-ידע חדשה Full Link בעלת פונקציות חדשות כגון ניווט לוויין ומערכת MirrorLink למסארטפונים – Apple CarPlay ו-Android Auto. לאון קופרה החדש מצויד באופציות בטיחות מודרניות, ביניהן: בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימת חירום ובקרת נתיב. על אף שההאצ'בק אינו גדול, קצת מעל 4 מטר לאורך, תא הנוסעים מעוצב באופן כה ארגונומי ופרקטי שנוצרת תחושה של רכב גדול ומרווח. יתר על כן, בכל תא הנוסעים פזורים שפע פינות וגומחות לאחסון, בין היתר בקונסולה המרכזית, בתא הכפפות ובדלתות.

סיאט לאון קופרה 2017. מנוע. האצ'בק 3 דלתות, 3 דור, שדרוג

אך הדבר החשוב ביותר בשביל הוט-האצ' – יחידת הכוח והשאסי. בגרסה הבסיסית של סיאט לאון קופרה שנת 2022 מותקן מנוע 2 ליטר בנזין טורבו TSI בהספק 286 כ"ס. בגרסת ST המחוזקת ההספק מגיע ל-296 כ"ס. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת 6 שניות אצל ההאצ'בק ה"רגיל" ו-4,9 בדגם ST, המהירות המרבית מוגבלת ב-250 קמ"ש. מפרט האבזור הבסיסי של הרכב כולל דיפרנציאל מוגבל החלקה קדמי ובולמי זעזועים אדפטיביים תלת-שלביים. מערכת המתלים המונמכת ומנגנון ההיגוי עם יחסי העברה משתנים מספקים התנהגות כביש חדה ויציבה במהלך פניות. יתר על כן, כמעט כל מרכיב של המבנה תורם להקלת השליטה ברכב בצורה כזו או אחרת. אך הדבר המעניין הוא שנהנהג יכול לכבות את כל אמצעי העזר על מנת לשלוט באופן מלא במתרחש ולהסתמך על מיומנותו.

הייתם רוצים לצאת לסיבוב על סיאט לאון קופרה?

האצ'בקים חסכוניים

Sexy, Smart ו-Surprise. ג'ילי GS

Sexy, Smart ו-Surprise. ג'ילי GS

בזמנו הדגם הזה פתח את קו הדגמים של Geely, קיבל סטטוס בינלאומי ועבר דרך מקרוסאובר להאצ'בק עירוני וטרנדי.

  • סקירות
ועוד עבור האצ'בקים חסכוניים