פולקסווגן ג'טה היא מכונית סדאן קומפקטית המיוצרת על ידי פולקסווגן מאז 1979. המכונית פותחה על בסיס אחד הדגמים הפופולריים ביותר בעולם - פולקסווגן גולף. השם "ג'טה" נוצר מהכינוי הגרמני של זרמי סילון בגובה רב - ג'ט-סטרים. כמה דורות ראשונים של המכונית היו ידועים בשם בורה או וונטו. משנת 2010, מאז שהציגה פולקסווגן את הדו
פולקסווגן ג'טה ‏2021. מרכב, צורה. סדאן, 7 דור, שדרוג
AUTOBOOM

אחותו של גולף המפורסם

פולקסווגן ג'טה ‏2021. מרכב, צורה. סדאן, 7 דור, שדרוג

פולקסווגן ג'טה היא מכונית סדאן קומפקטית המיוצרת על ידי פולקסווגן מאז 1979. המכונית פותחה על בסיס אחד הדגמים הפופולריים ביותר בעולם - פולקסווגן גולף. השם "ג'טה" נוצר מהכינוי הגרמני של זרמי סילון בגובה רב - ג'ט-סטרים. כמה דורות ראשונים של המכונית היו ידועים בשם בורה או וונטו. משנת 2010, מאז שהציגה פולקסווגן את הדור השישי של הדגם בניו יורק, כבר יש לג'טה מעט מאוד במשותף עם גולף. נספר בסקירה שלנו איך הדגם התפתח ואיך הוא נראה היום.

דור ראשון

ג'טה הראשונה הופיעה בשנת 1979, וייצורה נמשך עד פברואר 1984. יוצרו מעל 570,000 יחידות של דגם מהדור הראשון. המרכב פותח ע“י Italdesign וע“י ג'ורג'טו ג'וג'ארו עצמו. סדאן החדשה יצאה גדולה בהשוואה להאצ'בק של גולף: המרכב היה ארוך יותר ב-38 ס"מ ועמד על סך 4,270 מ"מ. תא המטען היה מוגדל, הנפח שלו גדל לכדי 510 ליטר, בנוסף המכונית החדשה הייתה שונה בעיצוב חזית הרכב. רוחב המרכב היה 1,600 מ"מ, גובה - 1,300.

באשר למנועים, תיבת ההילוכים, שלדה ו"מילוי" טכניי אחר, הדגם היה זהה לזה של גולף. ג'טה הראשונה צוידה במנועי בנזין בנפחים בין 1.1 ל- 1.8 ליטר (49-110 כ"ס) ובמנועי דיזל בנפח 1.6 ליטר: מנוע אטמוספרי (53 כ"ס) ודגם טורבו-בנזין (69 כ"ס). נציין, כי המנוע החזק ביותר בנפח 1.8 ליטר הפיק 110 כ“ס, בזכות המנגנון המתקדם באותן שנים של מערכת הזרקת הדלק (K-Jetronic) מבית Bosch. תיבות ההילוכים היו שונות: הגרסה עם מנוע דיזל (1.6 TD) צוידה בתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 3 הילוכים, השאר היו תיבות הילוכים ידניות בעלות 4 ו-5 הילוכים. ג'טה התמקדה לא רק בשוק הרכב האירופי, אלא גם במדינות צפון ודרום אמריקה וגם בדרום אפריקה.

דור שני

מכונית בדור השני יוצרה בין השנים 1984 ל-1992, גם הדגם הזה התבסס על גולף והוא יוצר באותו מפעל בוולפסבורג כמו הדור הראשון. ההרכבה בוצעה בקו רובוטי אשר שיפרה את איכותה. אורך המרכב גדל ל-4,315 מ"מ, רוחב - ל-1,665, גובה ל-1,395 מ"מ.

גם לג'טה השנייה היה מגוון רחב של מנועים: מנועי בנזין - מ-1.3 ליטר (54 כ"ס) ל-1.8 ליטר (107-139 כ"ס), מנועי דיזל - 1.6 ליטר (54 כ"ס וגרסת טורבו עם קיבולת של 69 כ"ס). מחשב רכב Multi-Funktions-Anzeige המודרני לתקופה, הותקן כבר ברמת גימור בסיסית, כמו גם תמיכות המנוע ותמסורת מסיליקון להפחתת רעש ורטט. דגמים מסוימים צוידו בקרבטורים של פיירבורג 2EE בשליטה אלקטרונית. בשנת 1988 הופיעה מערכת מתקדמת יותר, אלקטרונית לחלוטין, הזרקת דלק Digifant. תיבות הילוכות היו תיבה אוטומטית 3 הילוכים או ידנית של 4 או 5 הילוכים לבחירה.

דור שלישי

הייצור החל בינואר 1992 והסתיים בשנת 1998. מידות מרכב: אורך — 4,380 מ"מ, רוחב — 1,695 מ"מ, גובה — 1,425 מ"מ. נציין כי במהלך פיתוח הדגם החדש, שמו דגשים על בטיחות הנהג והנוסעים: המכונית קיבלה כריות אוויר לנהג ולנוסע הקדמי, אזורי קריסה, מסגרת משופרת של המרכב ועמוד היגוי מתקפל.

ג'טה דור שלישי צוידה במנועים בנפח של 1.4 ליטר, 1.6 ליטר, 1.8 ליטר ו-2 ליטר, עם הספק החל מ- 55 עד 115 כ“ס. הגרסה הבכירה קיבלה מנוע טורבו 2.8 VR6. המנוע הפיק 174 כ"ס וחובר לתיבה ידנית של 5 הילוכים או 4 הילוכים אוטומטית. בשנת 1994 שוחררה הגרסה עם הנעה כפולה בשם סינכרו, שצוידה במנועי 2.9 ליטר בעלי הספק של 190 כ“ס. בשנת 1996 שוחרר מנוע 1.6 ליטר בעל הספק של 100 כ“ס.

דור רביעי

הגרסה הוצגה לראשונה בסתיו 1998 בתערוכת הרכב בפריז, יוצרה עד שנת 2005. כמו מקודם, ג'טה דור רביעי פותחה על בסיס פלטפורמה של גולף, אך החל מהדגם, ההבדלים במרכב היו כבר משמעותיים. העיצוב החיצוני החדש היה חלק והרמוני יותר, כי בעת פיתוח המראה החיצוני, נלקחו בחשבון ההעדפות של הקונים מצפון אמריקה, שהתחברו יותר לדגם סדאן ולא להאצ'בק. שם, המכונית נמכרה תחת השם בורה - בתרגום מאיטלקית, שם זה פירושו "רוח קרה הנושבת בחורף מהיבשה לכיוון הים האדריאטי".

חברת פולקסווגן תכננה תחילה להפוך את ג'טה/בורה לדגם שיוכל להתחרות בדגמי מרצדס-בנץ W203 ובב.מ.וו E46. אבל התכנון נכשל. למרות שלתחרות מוצלחת (בנוסף למנועים קטנים), המכונית צוידה במנועים של 2.3 ליטר (150 כ"ס) ו- 2.8 ליטר (204 כ"ס). המנועים עבדו עם תיבת הילוכים ידנית 5 ו-6 הילוכים ועם תיבת הילוכים אוטומטית (4-6 הילוכים).

בשנת 1999 שוחררה מכונית סטיישן פולקסווגן בורה וריאנט (כמעט זהה לגרסת גולף וריאנט), שיוצרה עד 2004. במכונית סטיישן תיבת הכפפות מפלסטיק הייתה ממוקמת מתחת לרצפת תא המטען והיה לה גם מחבר לחיבור מכשירי חשמל, נורה ושפת תא המטען העשוי מכרום. נפח תא המטען של Bora Variant היה 460 ליטר, במצב של מושבים מקופלים גדל ל-1,470 ליטר.

דור חמישי

הופעת הבכורה של הדור החמישי של ג'טה התקיימה בתערוכת הרכב של לוס אנג'לס בתחילת 2005, ובאירופה המכונית הוצגה רק בסתיו. הייצור הופסק בשנת 2010. הבסיס לג'טה החמישית היה באופן מסורתי גולף של הדור השישי, תא הנוסעים ומראה חיצוני, היו כבר שונים באופן משמעותי. בהשוואה לקודמתה, מכונית בדור החמישי קיבלה תא מטען גדול - הנפח גדל בשיעור של עד 70 ליטר (עד 525 ליטר). בסיס הגלגלים גדל גם הוא (עד 2580 מ"מ).

לפולקסווגן ג'טה החדשה היה איבזור בסיסי עשיר וכאופציות נוספות היו חיישני חניה, גשם ואור, מיזוג אוויר של 4 אזורים. בנוסף לסדאן, מכוניות הסטיישן SportWagen היו פופולריות במדינות רבות באירופה ובאמריקה.

המכוניות צוידו במנועי בנזין בנפח 1.6 ליטר (עם מזרקי דלק MPI ו-FSI) ו-FSI בנפח 2.0 ליטר, וכן מנועי טורבו-דיזל בנפח 1.9 ליטר ו-2.0 ליטר. בגרסאות האמריקאיות של הדגם הותקנו 2.0 TSI (200 כ"ס) ו-2.5 ליטר FSI (150 כ"ס). מנוע 2 ליטר שודרג בשנת 2008. באשר לתיבת ההילוכים, המנוע הקטן ביותר עם נפח של 1.6 ליטר עבד בשילוב עם תיבת הילוכים רובוטית DSG, שאר המנועים חוברו לתיבת טיפטרוניק ידנית או אוטומטית. דגם הדור החמישי נבדל במתלים אחוריים מולטי לינק עם מייצב והיגוי כוח חשמליים.

דור שישי

הוצג ב-15 ביוני 2010 בניו יורק, הייצור הופסק בשנת 2019. פולקסווגן ג'טה החדשה הייתה דומה לאב טיפוס VW New Compact Coupé, שהוצג מוקדם יותר בדטרויט. המכונית יוצרה בשלוש גרסאות. בעוד שגם הגרסה הבסיסית Conceptline הייתה מצוידת בכריות אוויר - וילונות וכן במושבים ובמראות מחוממים, בנוסף היו לה הן תיבת הילוכים ידנית (במנועים 85 ו-105 כ"ס) והן אוטומטית (עם מנוע 105 כ"ס).

גרסה מתקדמת יותר של trendline, בין היתר, קיבלה את הפונקציה של חימום מתיזי מי ניקוי שמשה בעונה הקרה וגם חיישן גשם. היו מנועים בהספק שונה: מנוע 85 כ"ס, שעבד בשילוב עם תיבת הילוכים ידנית, מנוע 105 כ“ס עם תיבת הילוכים ידנית ותיבת הילוכים אוטומטית ומנוע 122 כ“ס עם תיבת הילוכים ידנית ותיבת הילוכים אוטומטית. רמת הגימור הבכירה ביותר Highline קיבלה מושבי ספורט, תיקון אוטומטי של אור פנסים, שוטף פנסי קסנון או דו-קסנון והיגוי רב תכליתי. הספק המנוע — 105 כ"ס (תיבת הילוכים אוטומט/ידנית) - 122 כ"ס (תיבת הילוכים אוטומטית/ תיבת הילוכים ידנית) ו- 150 כ"ס עם תיבת הילוכים ידנית.

בשנת 2015, פולקסווגן ג'טה קיבלה עיצוב מחדש (בשוק הצפון אמריקאי), ולאחר מכן נוספו לה פגוש קדמי חדש, גריל שונה ואופטיקה קדמית ואחורית משודרגת. בנוסף למתיחת הפנים, הדגם צויד בחבילת עזרים לכבישים באיכות ירודה, ESP, מערכת ניטור שטחים מתים, מערכת לזיהוי עייפות הנהג ופנסים קדמיים דו-קסנון כבר ברמת הגימור הבסיסית.

הדור השביעי

הדור השביעי הנוכחי, שהוצג לראשונה בתערוכת הרכב הבינלאומית בצפון אמריקה בדטרויט בינואר 2018, מיוצר עד היום (נתונים לשנת 2021). כיום פולקסווגן ג'טה החדשה חדלה מלהיות גולף במרכב אחר, ופותחה כדגם עצמאי. בבסיס ג'טה החדשה מונחת פלטפורמה מודולרית פופולרית MQB. הסדאן גדלה בכל מימדיה: האורך גדל ב-43 מ"מ, בסיס הגלגלים ב-34 מ"מ; הרוחב ב-21 מ"מ ונוספו עוד 6 מ"מ בגובה.

פולקסווגן ג'טה 2018/2019 קיבלה מראה "בוגר" יותר, המזכיר את גרסת טוארג "הבכירה" יותר. בתמוכות האחוריות הופיעו חלונות נוספים, שהם בדרך כלל נחלתם של מכוניות בקטגוריה בכירה יותר. לסדאן תא מטען קצר, אך גבוה יותר עם מכסה מסיבי ובליטה דקורטיבית הדומה לספוילר בקצה. נפח תא המטען לא השתנה והוא 510 ליטר.

בפנים, הג'טה דומה לדגמי פולקסווגן אחרים, הסדאן קיבלה מנוע 1.4 TSI בהספק 150 כ“ס, בשילוב עם תיבת הילוכים אוטומטית 6 הילוכים. אפשרות נוספת היא מנוע אטמוספרי של 1.6 ליטר (110 כ"ס), עם אותה תיבת הילוכים. פולקסווגן ג'טה 2019/2020 בעלת מתלים קדמיים עצמאים ואחוריים עצמאיים למחצה, כמו גם בלמי דיסק קדמיים מאווררים.

בגרסה הבסיסית, המכונית מצוידת בג‘נטים מסגסוגת בגודל 16 אינץ', בלם יד חשמלי, פנסי LED קדמיים ואחוריים. בנוסף, שש כריות אוויר, הגה רב תכליתי עם ריפוד עור ומולטימדיה עם מסך צבעוני בגודל 6.5 אינץ'. הציוד של המכונית ברמות גימור הבכירה כולל מיזוג אוויר דו-אזורי, גישה ללא מפתח, בקרת שיוט אקטיבית, ניווט, חימום הגה ומושבים אחוריים.

עיצוב מחדש בשנת 2021

פולקסווגן ג'טה 2021 אפילו בתצורה הבסיסית, מצוידת בלוח מחוונים בגודל 8 אינץ', ותמורת תשלום נוסף זמין צג בגודל 10.2 אינץ' עם מספר מצבי הדמיה. רשימת האופציות כוללת תאורה (10 צבעים) ומערכת שמע Beats 400 W. לציוד הבסיסי נוספו מערכות בלימה אוטומטית וניטור שטחים מתים. תמורת תשלום נוסף מוצעת מערכת IQ.Drive, הכוללת בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת לשמירה על נתיב הנסיעה.

לאחר עיצוב מחדש של 2021, מנוע 1.4 TSI טורבו-בנזין 150 כ“ס ומנוע 1.6 ליטר (110 כ"ס) נשמרו רק לשווקי מקסיקו ולאמריקה הלטינית, ובארה"ב ובקנדה, פולקסווגן ג'טה החדשה תימכר עם מנוע מודרני וחסכוני יותר 1.5 TSI (160 כ"ס) ותיבה אוטומטית בעלת 8 הילוכים.

לג'טה מגוון גדול של מתחרים במרכבי סדאן בקטגוריה של גולף. מה היית בוחר/ת?
15 קולות