טסלה. מותג הרכב היקר ביותר בעולם
ייצור רכבים הוא עסק רווחי במיוחד: מכוניות כבר מזמן עברו מקטגוריה של מותרות למצרך בסיסי. בדירוג המותגים היקרים ביותר בעולם, יצרניות רכב תופסות מקומות גבוהים בין אינספור החברות השונות. כמובן, עולה השאלה: איזה מבין מותגי הרכב הוא היקר ביותר? ובשנת 2023 המותג הכי יקר הוא טסלה!
המצב משתנה משנה לשנה. בשנות 2019 ו-2020 מותג הרכב היקר ביותר היה מרצדס עם שווי של 65.041 מיליארד דולר. טויוטה, במקום השני לאותה תקופה, הייתה מוערכת ב-58.076 מיליארד. אחריה היה פולקסווגן שהוערך ב-44.897 מיליארד וגם החזיק במקומו כבר לא שנה ראשונה. במקום הרביעי, גם ב-2019 וב-2020, נמצאה ב.מ.וו (שווי – 40.483 מיליארד). אחריהם, בסדר יורד: מיצובישי, פורשה, הונדה, יונדאי, פורד וניסאן.
בשנת 2021 עשיריית המובילים השתנתה: לדירוג פרצה טסלה ותפסה את המקום השישי, השווי שלה צמח ל-31.986 מיליארד. וולוו טיפסה למקום העשירי. החברה הסינית היחידה ברשימת "500 המותגים היקרים ביותר בעולם" (לא רק בתעשיית הרכב, אלא בכלל) הייתה ג'ילי המחזיקה ביצרנית הרכב השוודית: היא הצליחה לתפוס את המקום ה-24 בין המותגים היקרים בעולם. מותג הרכב היקר ביותר לשנת 2021 היה טויוטה (59.479 מיליארד) ומאחוריו בצוותא עמדו הגרמנים: מרצדס, פולקסווגן, ב.מ.וו ופורשה. הונדה, יונדאי ופורד נשארו בדירוג.
הגידול בשווי של יצרניות הרכב הוא פשוט מדהים. בשנת 2015 טויוטה הייתה שווה 28.913 מיליארד דולר. ב.מ.וו, שתפסה את המקום השני, הוערכה ב-26.349 מיליארד. מרצדס, שסגרה את שלישיית המובילים הייתה מוערכת ב-21.786 מיליארד.
ינואר שנת 2022. טויוטה שמרה על מקומה המכובד והשווי שלה צמח ל-64.3 מיליארד דולר. במקום השני מבין מותגי רכב היה מרצדס-בנץ (60.8 מיליארד דולר) ובשלישי, כצפוי, טסלה. השווי שלה הוערך ב-46 מיליארד דולר, מה שאפשר לה לעקוף את פולקסווגן (41 מיליארד). מיצובישי (39.7 מיליארד) נכנסה לחמישייה הראשונה, ב.מ.וו ירדה למקום השישי (37.9 מיליארד), ואחריה פורשה (33.7 מיליארד).
באפריל של 2023 נודע כי טסלה טיפסה לפסגה וכעת עומדת בראש רשימת מותגי הרכב היקרים ביותר בעולם. השווי של מותג הרכבים החשמליים מוערך כעת ב-66,2 מיליארד דולר. בשנה בלבד הערך גדל ב-44%, ומאז שנת 2019 – פי 5!
במקום השני מרצדס (58.8 מיליארד דולר). טויוטה נפלה למקום השלישי, עם ירידה של 18% בשווי (52.5 מיליארד דולר).
באשר לסינים, התברר שהמותג בעל קצב הצמיחה המהיר ביותר הוא Sokon, עם גידול של 123% (שווי המותג עומד על 739 מיליון דולר). קרוב לוודאי שבתחילת שנת 2024 הדירוג ייראה "סיני" במידה הרבה יותר גדולה ממה שאנו יכולים להניח עכשיו.