"ילד מגודל" האולטימטיבי
W החדש שאוכל את קודמיו בלי מלח
סדרת הדור השלישי של Mercedes-Benz A-קלאס נועדה למשוך את קהל היעד של צעירים שמבחינתם שני הדורות הראשונים לא היו "מגניבים" מספיק. יוצרי מרצדס בנץ עמלו ללא פשרות והשיקו את פרי יצירתם בשנת 2012 בתערוכת ז'נבה. סדרת הדור השלישי של A-קלאס עברה שינוי מהותי ובאה במטרה "לתת פייט" למכוניות מהסגמנט C-קלאס, עם היריב האגדי Volkswagen Golf. בהשוואה לדור הקודם, גרסת הדור השלישי צמחה במימדיה. דגם 176 היה בעל סוג מרכב האצ'בק עם אורך 1,299 מ"מ, גובה 1,433 מ"מ, רוחב 1,780 מ"מ ובסיס גלגלים באורך 2,699. למעשה היה מדובר על אותו דגם האצ'בק עם מיקום מנוע רוחבי, אך מותאם הרבה יותר לצרכי הלקוח. בעוד שמרכיבי המכונית טענו שדגם 176 – זוהי מכונית חדשה לחלוטין. יואכים שמידט, חבר מועצת המנהלים של Mercedes-Benz Cars (מחלקת רכבים משפחתיים של התאגיד), הכריז על דגם 176 כ"לב ליבו של הדור החדש של Mercedes-Benz" והבסיס לאסטרטגיית הקידום של החברה עד שנת 2020.
בטיחות ללא "הסנדוויץ'"
רמת הבטיחות הגבוהה ביותר נותרה העיקרון המנחה בפיתוח הדור השלישי של A-קלאס. אולם, היות שהדגם 176 היה קטן יותר מקודמיו, לא היה עוד צורך בטכנולוגית "רצפת הסנדוויץ'" המתוחכמת. אבזור הבטיחות הבסיסי של Mercedes-Benz W176 כלל כריות בטיחות כפולות מלפנים, כרית ברכיים לנהג, כריות אוויר קדמיות ואחוריות, וילונות בטיחות בגודל מלא, מערכת ABS, חלוקת כוח בלם אלקטרונית, מערכת בקרת יציבות וחגורות בטיחות עם בלמי מתיחה.
טכנולוגית "רצפת הסנדוויץ'", עליה התבססו כל דגמי A-קלאס הקודמים, יצאה מהשימוש. דגם 176, "הילד המגודל", כבר לא היה זקוק לה.
דגם 176 צויד במערכת הבטיחות " Pre-Safe" שהופעלה בעת בלימת החירום, פניות חדות או מסורבלות או במצב של פעילות-יתר של מערכת בלימת החירום האדפטיבית. מערכת Pre-Safe מפעילה את מנגנוני מתיחת חגורות הבטיחות, חוסמת את חלונות הצד ואת הסאנרוף (במידה שקיים) ומתאימה את מושב הנוסע מלפנים למצב האולטימטיבי. המערכת למניעת ההתנגשויות בדגם 176 הייתה מזהה את הסיכוי להתנגשות בעת הנסיעה במהירות בין 7 לבין 250 קמ"ש והתריעה על אובייקטים נייחים חשודים במהלך תנועה במהירות עד 70 קמ"ש. בנוסף מערכת למניעת ההתנגשויות אותתה לנהג באמצעות אות קולי וויזואלי בעת מצב מסוכן וידעה להתאים את עוצמת הבלימה ברגע שהנהג הגיב לגירוי ומיהר ללחוץ על דוושת הבלם.
מכסה מנוע החשמלי ידע להתרומם בעת התנגשות חזותית עם הולך-רגל, כדי ליצור מרווח נוסף בין מכסה המנוע לבין "נקודות קשיחות" בתא המנוע. בנוסף הייתה מערכת התראת החירום של Mercedes-Benz. במהלך מבחני Euro NCAP, המכונית Mercedes-Benz W176 A 180 שנת 2012, זכתה בדירוג הבטיחות הגבוה ביותר (חמישה כוכבים מתוך חמישה אפשריים), מה שאישר את פעולותם הנכונות של מפתחי הדגם.
קו המנועים
גרסת הבסיס לדגם 176 צוידה במנוע בנזין הזרקה ישירה עם מגדש טורבו בנפח 1.6 ליטר. הספק המנוע נע בין 102 לבין 156 כ"ס. המנוע המתקדם ביותר בקו המנועים, הותקן בגרסת A200. המנוע, שפותח בשיתוף הפעולה עם Renault, היה בנפח 1.33 ליטר ועם הספק בסך 163 כ"ס. טורבינת המנוע הייתה מצוידת בשסתום חשמלי. במצב של עומס נמוך, המערכת מנטרלת את הצילינדרים השני והשלישי. המנוע החזק ביותר בסדרה הוא Twin-Scroll Turbo בנפח 2 ליטר ועם הספק בסך 381 כ"ס. איתו דגם AMG זינק עד 100 קמ"ש תוך 4.6 שניות בלבד. המהירות המרבית עמדה על 250 קמ"ש. בין היתר, בקו המנועים ניתן היה למצוא את A180 החסכוני במיוחד, בנפח 1.5 ליטר ועם הספק בסך 109 כ"ס. צריכת הדלק הממוצעת נעה בין 3.9 לבין 4.1 ליטר ל-100 ק"מ. יש לציין, שהדגמים W176 היו מאובזרים באופצית סטארט-סטופ. המנוע כובה אוטומטית ברגע שהמכונית עמדה במקום.
מנוע A 220 CDI שהיה זמין כבר החל מדצמבר 2020, עמד בתקן הפליטה של Euro 6, שנכנס לתוקף רק בשנת 2015. דגמי הבסיס W176 A-קלאס הגיעו עם קורה אחורית עצמאית למחיצה, פשוטה יותר בהשוואה לדורות הקודמים. בהמשך המכונית צוידה במתלים קדמיים עם תמוכות מק'פרסון ובמתלים אחוריים עצמאים ארבעה זרועות. תיבת ההילוכים עם מצמד כפול 7G-DCT הייתה מערכת שכללה תיבת שלושה הילוכים אוטומטית ידנית וגירים אמצעיים עם מצמדים. למערכת היו שלושה מצבי פעולה:
- חסכוני – העברת הילוכים אוטומטית לחלוטין
- ספורט – העברת הילוכים אוטומטית מהירה ומדיוקת יותר
- ידני – העברת הילוכים באמצעות ידיות הלחיצה
גרסאות
דגם Mercedes-Benz W176 A הוצע במספר גרסרות לבחירה. חלקן נחשבות לאקטואליות ולמתקדמות עד היום. אולם, בכל מקרה, למען הרוכשים הצעירים והמתקדמים, המכוניות אובזרו במגוון אופציות ופונקציות עכשוויות. גרסת הבסיס Mercedes-Benz W176 A 180 כללה חישוקי סגסוגת קלה 17 אינץ' עם חמישה חישורים כפולים וג'אנטים 225/45 R17, מערכת קולית עם שישה רמקולים וממשק המדיה, מסך צבעוני 14.7 ס"מ, בקרת אקלים, מיזוג אוויר, בקרת שיוט, פנסי אור יום, פנסי ערפל אחוריים, מגבים עם חיישני גשם, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, מערכת נעילה מרכזית מרחוק, חלונות חשמל ומראות מחוממות, מערכת תאורה חיצונית, חלונות מוכהים, מחשב מרכזי, אימובילייזר ועוד.
דגמים Mercedes-Benz W176 A 200 ו-A 200 CDI צוידו בנוסף בחישוקי סגסוגת קלה 18 אינץ' עם חמישה חישורים וג'אנטים 225/40 R18, מושבים קדמיים עם ארבעה מצבי מושב, מראות חשמל אחוריות עם הכהייה אוטומטית. גרסת Mercedes-Benz W176 A 250 Sport צוידה בחישוקי סגסוגת קלה 18 אינץ' עם חמישה חישורים וג'אנטים 235/40 R18, דיסקי בלם קדמיים, מתלי ספורט AMG, פנסי בי-קסנון עם אורות יום לד, פנסי לד אחוריים, סאנרוף חשמלי וזכוכית אחורית משוריינת.
A 45 AMG (2013-2018)
גרסת A 45 AMG ראויה לציון מיוחד. גרסה מובילה זו של A-class צוידה ברכיבים ואלמנטים שהפכו אותה לחיה אמיתית על הכביש. האבזור הבסיסי כלל מנוע טורבו ארבע צילינדרים בנפח 2 ליטר ועם הספק בסך 360 כ"ס, תיבת 7 הילוכים ספורטיבית AMG Speedshift DCT עם מצב Momentary M, הנעה כפולה 4MATIC, מערכת ESP שלושה הילוכים עם תמיכה ב-ESP Curve Dynamic Assist ומצב נהיגה "ESP Sport Handling", מתלי ספורט AMG, מערכת בלימה עם דיסקי בלם 350×32 מ"מ ודיסקי בלם אחוריים בגודל 330×22 מ"מ. מבחינה חיצונית 45 AMG לא היה שונה במיוחד מהדגם הבסיסי Mercedes-Benz W176. תוכלו לשער, עד כמה מדהים היה המחזה כאשר מכונית עירונית צנועה זינקה עד 100 קמ"ש תוך 4.7 שניות בלבד?
מתיחת פנים
הגרסה המחודשת של A-קלאס דור שלישי הוצגה בשנת 2015. במסגרת מתיחת הפנים הוחלפו הפגושים, הופיעו אופציות נוספות – תאורה עם חמישה מצבים, לחצנים מתקדמים, הגה חדש, מושבים קדמיים. מערכת המולטימדיה שודרגה בממשק Apple CarPlay. בנוסף חודש קו המנועים, הופיע המנוע החסכוני A180 d BlueEfficiency עם הספק בסך 109 כ"ס. מנוע A220 d עם הספק בסך 177 כ"ס וכן המנוע A250, שודרגו עם הגברת הספק ב-7 כ"ס כל אחד. מנוע Mercedes-AMG A45 AMG עבר חידוש גם הוא והגיע להספק מרשים ביותר בסך 381 כ"ס. Mercedes-Benz A-קלאס עם סוג מרכב 176 יוצר בין השנים 2012 – 2018, הגיע לאחוזי מכירה טובים ופינה את מקומו לגרסה האחרונה להיום של סגמנט A-קלאס.
דרך אגב, אסטרטגית השיווק לקידום גרסת הדור השלישי בהחלט הניבה את פירותיה: לפי הערכת הנתונים של Mercedes, רוכשי הדגם W176 באירופה היו צעירים ב-13 שנים בממוצע מרוכשי גרסאות הדורות הקודמים של A-קלאס. וכמובן, ללא ספק, דגם 176 תפס עבור מרצדס מקום נחמד בסגמנט מכוניות הגולף, לעומת מתחריהם הקשוחים כמו Audi, BMW ו-Volkswagen.