כביש-שטח הראשון
רנו קוליאוס – קרוסאובר קומפקטי מבית חברת Renault, נמצא בייצור משנת 2007 במפעל בעיר בוסאן, דרום-קוריאה. יכול להגיע עם הנעה קדמית או כפולה. נכון לשנת 2021 בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור השני לקרוסאובר לאחר מתיחת פנים של 2020 (נתונים לשנת 2021).
קוליאוס הפך לרכב הראשון של רנו אשר פותח במיוחד כ- SUV. מערכת הנעה כפולה שלו הושאלה מחברת ניסאן, שאיתה יצרנית רכב הצרפתית כרתה ברית. רכב הקונספט Koleos הוצג בתקשורת עוד בפברואר שנת 2000, לאחר מכן נחשף דגם טרום-ייצור בתצוגת רכב הפריזאית בשנת 2006. ובצורה זו הרכב הושק לייצור. בשוק הדרום-קוריאני הרכב נמכר כרנו Samsung QM5 והורכב באותו מקום. QM5 צויד באותם המנועים כמו קוליאוס.
דור ראשון
יוצר בין השנים 2007 ל- 2013, ועבר מתיחת פנים פעמיים – ב- 2011 ו- 2013. להופעתו של קוליאוס הראשון אפשר לקרוא הרמונית. הפרופיל, מרווח גחון הגדול, והכנפיים הרחבות של הקרוסאובר העידו בבירור על יכולות שטח המובהקות שלו. חלון אחורי משופע הדגיש את הדינאמיות, וחזית המרכב הזכירה את ההאצ'בק קליאו, רק ללא כל האוונגרד. מימדי המרכב: אורך – 4520 מ"מ, רוחב – 1855 מ"מ, גובה – 1695 מ"מ.
בחלל הפנים של קוליאוס הראשון היה הכל פשוט בדרך הספרטנית, דבר אשר הדגיש עוד יותר את מהותו השטחית. גובה תא הנוסעים היה יוצא מן הכלל – 946 מ"מ, הנוסעים מאחורה אינם חווים חוסר נוחות. תשומת לב מיוחדת חברת מהנדסים היפנים-צרפתים-קוריאנים הקדישה לבידוד הרעשים בתא הנוסעים. לכך תרם שימוש בשמשה רב-שכבתית, בעריסת מנוע מיוחדת ובחומרים מבודדים אקטיביים.
למנוע הבנזין של הדגם היה נפח של 2,5 ליטר. עמו קוליאוס הגיע בהנעה כפולה (תיבה ידנית או רציפה) או בהנעה כפולה, והאיץ עד מהירות מרבית של 187-194 קמ"ש בהתאם לגרסה וסוג גיר. בגרסה דינאמית ביותר הרכב זינק מעמדיה ל- 100 קמ"ש תוך 9 שניות, מדדים צנועים במעט מדגימות גרסאות תיבה רציפה בהנעה קדמית (9,9 שניות) והנעה כפולה (10,3). גרסה נוספת של רנו קוליאוס צוידה במנוע 2,0 ליטר דיזל בהספק 150 כ"ס יחד עם תיבת הילוכים אוטומטית. בגרסה זו לרכב הנעה כפולה בלבד. מהירות מרבית – 181 קמ"ש, האצה מ- 0 ל- 100 – תוך 12,3 שניות. צריכת דלק ממוצעת רשמית עבור הדיזל – 7,1 ליטר/100 ק"מ, עבור בנזין – 8,9-9,6 ליטר.
הפרופיל, מרווח גחון הגדול, והכנפיים הרחבות של הקרוסאובר העידו בבירור על יכולות שטח המובהקות שלו.
מערכת הנעה כפולה חכמה All-Mode 4×4-I בשילוב עם בקרת יציבות ESP הבטיחו אחיזה אופטימלית על ידי לחלוקת מומנט מדויקת בין הגלגלים. בתנאי דרך הקשים ביותר השליטה ברכב נשמרת הודות למצב 4WD Lock המחלק את המומנט בפרופורציות שוות בין שני הסרנים ומספק בכך כושר עבירות מרבי. כמו כן את שאיפות הרכב לנסיעת שטח מאמת מרווח גחון של 206 מ"מ. יש לשים לב גם לזוויות גישה ונטישה (27° ו- 31° בהתאם).
רנו קוליאוס צויד במתלים עצמאיים קדמיים (מקפרסון) ואחוריים (מערך רב-חיבורי), בבלמי דיסק של כל הגלגלים (קדמיים מתאווררים), ובהגה כוח חשמלי. מפרט אבזור הבסיסי כלל שתי כריות אוויר קדמיות (אחת עבור הנהג ואחת מתנתקת עבור נוסע קדמי), עיגוני ISOFIX; מניעת נעילת גלגלים (ABS) עם מערכת סיוע בבלימה (BAS). האבזור של גרסאות יקרות הכיל כריות אוויר צדדיות, בקרת יציבות (ESP), פנסים אדפטיביים, סיוע בחנייה, חיישני גשם ואור, בקרת שיוט. באוגוסט 2008 קוליאוס נעמד למבחני הריסוק של חברת ADAC הגרמנית, ובהם הוא קיבל חמישה כוכבים.
בשנת 2011 מבנה המרכב עבר עדכון. השינויים העיקריים נגעו בעיצוב חזית המרכב. אולם שינויים חלו גם בתא הנוסעים: נוסף Bluetooth, ניווט עם DVD. בשנת 2013 התקיימה מתיחת פנים נוספת. המאפיין המרכזי היה גריל משוכלל.
דור שני
נמצא בייצור משנת 2016 עד עתה, עבר מתיחת פנים ב- 2019 וב- 2020 (נכון לשנת 2021). הדור השני של קוליאוס מורכב על פלטפורמת CMF-CD. בקוריאה הדרומית הרכב נקרא Renault Samsung QM6, ולא QM5 כמו קודם. ספינת הדגל בהיצע השטחי של המותג הצרפתי עלתה על קודמה מכל בחינה. רכב הכביש-שטח מושך מבטים במיידיות הודות לקווי מתאר אלגנטיים ומובלטים של המרכב בן 5 דלתות, המהודר בפנסי חזית אגרסיביים בצורת "בומרנגים" בתור אורות יום, כפניים שריריות, שתחתם מתאכסנות גלגלים נאים עם ג'נטים בגודל 17 עד 19 אינץ' ו"אטבים" מרהיבים של הפנסים האחוריים.
מרכבו של הדור השני של קוליאוס 4672 מ"מ לאורך, 1843 מ"מ לרוחב ו- 1673 מ"מ לגובה. לקרוסאובר בסיס גלגלים של 2705 מ"מ ומרווח גחון השווה ל- 210 מ"מ.
בפנים רנו קוליאוס החדש מדגים את העיצוב משפחתי עם "טאבלט" 8,7 אינץ' של מערכת המולטימדיה ו"שלט" אקלים מסוגנן במרכז הקומפוזיציה. משמחים גם הגה בעל שלושה חישורים ולוח מחוונים מסוגנן עם צג 7 אינץ' במקומו של מד המהירות. תצורת חמש המקומות של הקרוסאובר נוחה עבור הנוסעים, ולא רק הודות לאנטומיה הנאותה של המושבים, אלא גם בזכות מרחב מחייה הנדיב, המדגים את אחד המדדים הטובים ביותר בסגמנט הנוכחי. נפח תא המטען הרחב והעמוק (450 ליטר) מתרווח בקלות עד 1380 ליטר להובלת חפצים גדולים בעזרת ידיות מערכת Easybreak הממוקמות בחלקו האחורי של התא.
ספינת הדגל בקו רכבי שטח של המותג הצרפתי עלתה על קודמה מכל בחינה.
הרכב מצויד בשלוש חטיבות כוח עם גיר רציף X-Tronic ומערכת הנעה כפולה All Mode 4×4-I בעלת מצמד רב-דיסקי המסוגל להעביר עד 50% מהדחף אל הסרן האחורי בהתאם לתנאי הדרך. המנוע הבסיסי – אטמוספרי 4 צילינדרים בנפח 2 ליטר בעל הזרקה רב-נקודתית ותזמון שסתומים מתכוונן (144 כ"ס בעת 6000 סל"ד ו- 200Nm מומנט בעת 4400 סל"ד). בנוסף קיימת גרסת 2,5 ליטר אטמוספרית 4 צילינדרים עם הזרקה ישירה וטכנולוגיית תזמון שסתומים משתנה (171 כ"ס בעת 6000 סל"ד ו- 233Nm בעת 4000 סל"ד). דגם דיזל היחיד בהיצע – מנוע 4 צילינדרים 2,0 ליטר בעל מגדש טורבו, 16 שסתומים והזרקה ישירה (17 כ"ס בעת 3750 ו- 380Nm בעת 2000 סל"ד).
השאסי – מבנה עצמאי על בסיס תמוכות מקפרסון בסרן קדמי ומערך רב-חיבורי מאחורה. הרכב הינו בעל מערכת היגוי עם מנגנון מסרק, הגה כוח חשמלי ויחס הילוכים משתנה, וכל הבלמים – דיסקיים, הובאו לידי סיום עם חבילת מערכות עזר אלקטרוניות מודרניות.
מתיחות פנים 2019 ו- 2020
בשנת 2019 הרכב עבר מתיחת פנים קלה: פגושים חדשים המתהדרים בעיטור כרום מורחב, גריל נהיה מובלט יותר, שונה עיצוב הגלגלים. בתא הנוסעים הופיעו חומרי גימור חדשים ומושבים נוחים יותר. עבר עריכה ספקטרום מנועים האירופאי: כעת דגמי הדיזל הם הבאים: 1.7 Blue dCi (150 כ"ס) המותקנים בגרסאות הנעה קדמית ו- 2.0 dCi (177 כ"ס). לכל הדגמים משודך גיר רציף X-Tronic.
בסוף שנת 2020 התקיים עדכון גדול נוסף, שלאחריו רנו קוליאוס התחיל להתהדר בתאורת LED מלאה חדשה. הפנסים שמרו על צורתם הקודמת אולם צוידו במילוי אחר, בזמן שהפנסים האחוריים זכו לאפקט תלת-מימדי ואיתותים זורמים. נוספו צבעי גימור פנים חדשים, רמות גימור פשוטות הוסרו מההיצע, נותרו רק אפשרויות Intensе ו- Initiale Paris בעלות ריפוד עור ועיטורי דמויי עץ. במקום דיזל 1,7 ליטר כעת מותקן מנוע טורבו בנזין 1.3 TCe בהספק 158 כ"ס. קרוסאוברים כאלה מצוידים בתיבת 7 הילוכים רובוטית EDC דו-מצמדית ובהנעה קדמית בלבד. אלטרנטיבה – דיזל 2.0 dCi (184 כ"ס) יחד עם גיר רציף והנעה כפולה. קרוסאוברים בעלי חטיבת כוח זו כעת כוללים מערכת בקרת ירידה במדרון ומוצעים ברמת גימור Initiale Paris היקרה ביותר בלבד.