היהלום הגדול ביותר על גלגלים
רולס רויס קולינן (Cullinan) זהו רכב השטח הראשון שהושק על-ידי רולס-רויס וכן הרכב הראשון של המותג עם הנעה כפולה. המותג הבריטי האגדי, הנמצא כיום בידיים גרמניות מיומנות, ככל הנראה נאלץ ליצור רכב בפורמט לא שגרתי עבורו כמענה לבנטלי בנטיאגה וללמבורגיני אורוס. הטהרנים ממעריצי RR לא היו מרוצים, אבל הם המיעוט. השאר קיבלו בהתלהבות, או בקנאה, את הארמון המפואר על גלגלים שהופיע בשנת 2018.
כולם יודעים שרולס-רויס זה לימוזינות ענקיות ועד כדי כך יקרות שנשיאים, מלכים ושליטים אחרים ממדינות שונות לא משתמשים בהן היום, כדי לא ליצור תדמית של בזבזן בעיני משלמי המסים. המנהיגים של ימינו מעדיפים מותגים פשוטים יותר: בנטלי הצנוע, מרצדס הדמוקרטי ואפשרוית זולות דומות. אולי אפילו במימון. לכן ב-RR בוחרים אנשי עסקים גדולים, כוכבי-על, מאפיונרים ואזרחים עשירים אחרים עם תחושת גדולות מוגזמת ורצון להפגין את הצלחתם האישית. אין מכונית שמדגימה את המצב הנפלא של חשבון הבנק של בעליה באופן יותר בוטה מאשר הסדאן המפואר והנעלה עם דמותה של האלה ניקה על מכסה המנוע.
אין מכונית שמדגימה את המצב הנפלא של חשבון הבנק של בעליה באופן יותר בוטה מאשר הסדאן המפואר והנעלה עם דמותה של האלה ניקה על מכסה המנוע
אבל גם רולס-רויס נאלצת לציית לשינויים בעולם הרכב שנשלט בימינו על-ידי פורמט הקרוסאוברים. כמיטב המסורת, הבריטים החליטו שרכב השטח הראשון בתולדות החברה יהיה המפואר ביותר מבין הקיימים וייחודי כמו קולינן ("הכוכב של אפריקה") – היהלום הגדול והיקר ביותר בעולם שנכלל בשרביט המלך האנגלי אדוארד השביעי. מכאן מגיע שמו של הקרוסאובר.
דור ראשון
מיוצר משנת 2018 עד היום (נתונים לשנת 2021). יש לציין שרולס-רויס השיגה את המטרה ויצרה לא סתם רכב מפואר, אלא ממש ארמון על גלגלים שמכה בהלם את כל מי שרואה אותו לראשונה, ועוד פעמיים. הפעם הראשונה – כאשר רואים עד כמה הוא גדול, נוצץ, אלגנטי ומאוזן. הפעם השנייה – כאשר מבינים לפתע מהגריל האייקוני והפסלון Spirit of Ecstasy שזה רולס-רויס! רכב שטח רולס-רויס? יא ווראדי!
לרולס-רויס קולינן אין מתחרים ישירים, שכן שום רכב שטח לא יכול להיות מפואר ויקר יותר. ריינג' רובר, ב.מ.וו X7 ומרצדס GLS הם דומים מבחינת המידות, אבל מפסידים ל-RR ברמת היוקרה בתא הנוסעים וברמת האקסקלוסיביות; בנטלי בנטיאגה ולמבורגיני אורוס נמצאים בקטגוריה יותר דומה, אבל להם נטיה יותר ספורטיבית – ל-RR אין לאן למהר, הוא כבר מזמן עקף את כולם. קולינן, כמו כל רולס-רויס אחר, מורכב באופן ידני ויש מעט מאוד רכבים המשתווים לו באיכות ההרכבה.
זה מדהים, אבל בקולינן באמת אפשר להשתמש בתור רכב יומיומי, ולא רק בכביש מהילטון לשדה התעופה הבינלאומי, אלא גם ב...שטח אמיתי!
ב"טבלת הדרגות" של המותג הבריטי עצמו, קולינן יושב מעל גוסט ומתחת לפנטום, אך לחלוקה הזאת אין חשיבות רבה שכן כל הרכבים הללו מפוארים במידה מרבית ועולים בקנה אחד עם כל הערכים המסורתיים של הסגנון הבלעדי של RR. אבל קולינן נבדל משאר הרכבים של RR בכך שהוא פרקטי יותר: יש בו הגדרות רבות לנהג ולנוסעים שונים, שפע אופציות נוחיות, הרבה אמצעי בטיחות טכנולוגיים וכן הלאה. זה מדהים, אבל בקולינן באמת אפשר להשתמש בתור רכב יומיומי, ולא רק בכביש מהילטון לשדה התעופה הבינלאומי, אלא גם ב...שטח אמיתי!
העולם הפנימי של "היהלום"
רמת הגימור הסטנדרטית של רולס-רויס קולינן 2021 כוללת מצבי נהיגה בשטח המשפיעים על הגדרות המנוע, המתלים ותיבת ההילוכים. רולס-רויס המפואר בהחלט מתמודד ביעילות עם דרכים חוליות, שלגיות ומכוסות באבנים. הוא אפילו מסוגל לעבור מכשולי מים בעומק עד חצי מטר.
קולינן נע בקלילות ועובר את המכשולים ובכבישים הישרים ביותר לא רק הודות למנוע עוצמתי המפיק 563 כ"ס, אלא גם בזכות המתלים הייחודיים המתקדמים והמורכבים במיוחד. רולס-רויס ידעה מה היא עושה – המטרה הייתה להרחיב את קהל היעד על חשבון אלה שלא רק אוהבים לעמוד ליד גורד השחקים שלהם ולהישען על מכונית יקרה, אלא גם להדגים את כישורי הנהיגה שלהם מדי פעם.