
הגולף GTI החזקה ביותר אי פעם: מהדורת חגיגות 50 שנה – Edition 50
פולקסווגן גולף GTI חוגגת יובל – 50 שנות קיום. לרגל המאורע, נחשפה הגרסה החזקה והמהירה ביותר אי פעם של ההאצ'בק הספורטיבי – Golf GTI Edition 50. מתחת למכסה המנוע נמצא מנוע טורבו 2.0 ליטר עם 325 כוחות סוס. התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש אורכת 5.5 שניות בלבד.
הייצור יחל בסוף שנת 2025, והלקוחות הראשונים יקבלו את הרכב ברבעון הראשון של 2026. המחיר טרם פורסם.
רקע היסטורי: הדור הראשון של Golf GTI הוצג לראשונה בספטמבר 1975 בתערוכת הרכב בפרנקפורט. הדור השמיני הנוכחי הושק בשנת 2020. בתחילת 2024 בוצע מתיחת פנים למשפחת הדגמים, ובין היתר התחזק גם ה-GTI – מנוע ה-TSI 2.0 ליטר שופר מ-245 ל-265 כ"ס. בנובמבר 2024 נחת הגרסה המחודשת בישראל, ומחירה מתחיל ב-305 אלף שקל (ללא אגרת רישוי, נכון ליוני 2025). הבכורה העולמית של מהדורת היובל Edition 50 נערכה ביוני 2025 במרוץ ה-24 שעות בנורבורגרינג.
עיצוב חיצוני
מהדורת היובל Edition 50 מתאפיינת באלמנטים עיצוביים שחורים רבים: פסים בצדדים, גג שחור, מראות צד ומפלטים בצבע שחור. סמלי המהדורה מופיעים על הספוילר ועל המראות. החישוקים הקלים בקוטר 19 אינץ' מגיעים בשילוב צבעים שחור ואדום. מוצעים חמישה צבעי מרכב: לבן, אפור ושחור (סטנדרטיים), וכן שני צבעים ייחודיים – ירוק Dark Moss ואדום Tornado.
תא הנוסעים וציוד
בתא הנוסעים של ה-Edition 50 תמצאו עיטורים עם שם המהדורה (כולל בהגה ובסף הדלת), דוושות עם כיסוי אדום בולט, ושטיחים עם תפרים אדומים. המושבים כוללים משענות ראש אינטגרליות ותמיכה צידית מודגשת. הריפוד משלב בד משובץ בסגנון GTI עם ולור סינתטי.
שלדה ומנוע

המתלים הקדמיים (McPherson) והמתלה האחורי (רב-חיבורי) כוילו מחדש, והמרווח מהקרקע הונמך ב-15 מ"מ לעומת ה-GTI הרגיל. מהדורת 2025 של Golf GTI Edition 50 כוללת מנוע TSI 2.0 ליטר מוגדש עם 325 כ"ס ו-420 נ"מ – כמעט כמו גרסת ה-Golf R בעלת ההנעה הכפולה (333 כ"ס). ההנעה במהדורה זו היא קדמית בלבד, ותיבת ההילוכים היא רובוטית כפולת מצמד עם 7 הילוכים. המהירות המרבית מוגבלת ל-270 קמ"ש, וההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 5.5 שניות (לעומת 5.6 בגרסת Clubsport). תאוצה ל-200 קמ"ש – 16.8 שניות.

כוללת חיזוקי מתלים, קפיצים קשיחים יותר, בולמים אדפטיביים מכוילים מחדש, חישוקי 19 אינץ' מחושלים מסוג Warmenau (קלים ב-3 ק"ג מהרגילים), צמיגי Bridgestone Potenza Race (קלים ב-1.1 ק"ג), ומערכת פליטה מטיטניום של Akrapovič (חיסכון נוסף של 11 ק"ג). הגובה מונמך בעוד 5 מ"מ.

בגרסה זו, עם חבילת GTI-Performance, הפך ההאצ'בק לרכב המהיר ביותר של פולקסווגן בנורבורגרינג – עם זמן הקפה של 7 דקות ו-46.13 שניות במסלול של 20.8 ק"מ. עם זאת, הוא לא הצליח לעקוף את ה-Honda Civic Type R, שמחזיקה בשיא להנעה קדמית עם זמן של 7:44.88 דקות.