
ה-Peugeot E-208 GTi החשמלי החדש: קורבן של אחידות קיצונית
המותג פיז'ו, חלק מקבוצת Stellantis, החזיר את גרסת ה-208 GTi לרשימת הדגמים. ההאצ'בק הספורטיבי הפך לרכב חשמלי, שנבנה על פלטפורמת CMP הישנה, אותה הוא חולק עם עשרות דגמים אחרים. כל המערכות החשמליות הועברו מהדגמים "הקרובים" עם מינימום שינויים.
הזמנות עבור ה-Peugeot E-208 GTi החדש ייפתחו בסתיו 2025, והמשלוחים הראשונים ללקוחות יתחילו בתחילת 2026. עם זאת, המחירים עדיין לא פורסמו.
נזכיר כי רכבי ה-GTi של פיז'ו הופיעו לפני יותר מ-40 שנה. בשנת 1984 יצא ה-Peugeot 205 GTi הספורטיבי, שהפך לאגדה לא רק בצרפת, אלא גם בשאר מדינות אירופה. בשנת 2018 נקטע סיפור הדגמים GTi עם סיום ייצור ה-Peugeot 208 GTi. כעת הוחלט להחזיר את הרכב עם תווית כזו לקטלוג, אך בתנאי אחידות קיצונית הושגו ויתורים: השימוש בפלטפורמה "משומשת" והשאילה של טכנולוגיה מדגמים קרובים כמו Lancia Ypsilon HF, Alfa Romeo Junior Veloce ו-Abarth 600e.
Stellantis ממשיכה בעקביות להשיק רכבים חשמליים חדשים, תוך ציפייה לביקוש מצד הצרכנים. אך נדמה לנו שאם פיז'ו הייתה יוצרת את ה-208 GTi החדש בפורמט של Toyota GR Yaris (עם מנוע טורבו בנזין והנעה כפולה), הקהל האירופי היה כנראה מקבל אותו בהתלהבות. אך רכב כזה, לצערנו, פיז'ו לא יכולה להרשות לעצמה כעת – אין פלטפורמה מתאימה ומנוע בנזין, ואין מרווחים לפי תקני פליטת CO2 (ל-Toyota יש מרווחים כאלה). לכן יש לנו את מה שיש לנו – Peugeot E-208 GTi החשמלי החדש, שכבר טכנולוגית מיושן.
עיצוב
ה-Peugeot E-208 GTi החשמלי החדש מנסה להזכיר את ה-Peugeot 205 GTi המפורסם בעזרת חישוקי גלגלים בגודל 18 אינץ' בסגנון "טלפון". תכונות נוספות כוללות הרחבות למבני הסרנים, דיפיוזר במגן האחורי, Spoiler מוגדל בדלת האחורית ועיטורים אדומים נוספים בפנסים ובגריל הקירור. גובה הגחון צומצם ב-30 מ"מ, רוחב הסרנים הקדמיים הורחב ב-56 מ"מ, והרוחב האחורי ב-27 מ"מ. המתלים המכוילים מחדש כוללים בולמי זעזועים מיוחדים עם חסמים הידראוליים, ההגה חד יותר, והגלגלים מצוידים בצמיגים ספורטיביים מדגם Michelin Pilot Sport Cup 2 בגודל 215/40. הגלגלים הקדמיים מצוידים בדסקי בלמים בקוטר 355 מ"מ עם קליפרים בעלי 4 בוכנות.
תא נוסעים וציוד
בתוך תא הנוסעים של ה-Peugeot E-208 GTi מותקן הגה עבה וכסאות קדמיים ספורטיביים עם משענות ראש אינטגרליות. העיצוב כולל עיטורים אדומים בולטים (אפילו חגורות הבטיחות באותו צבע). בלוח המחוונים – גרפיקה חדשה על המסך.
טכנולוגיה

ה-Peugeot E-208 GTi החדש נבנה בשיתוף פעולה עם מהנדסי מחלקת Peugeot Sport, אך כל המערכות החשמליות עברו מהדגמים המשותפים Lancia Ypsilon HF, Alfa Romeo Junior Veloce ו-Abarth 600e. כמו "הקרובים" שלו, ההאצ'בק הצרפתי מצויד במנוע חשמלי יחיד בציר הקדמי עם הספק של 280 כ"ס ומומנט של 345 ניוטון מטר. ישנה נעילה מוגברת לדיפרנציאל. מערכת היציבות כוללת מצב ספורט. הסוללה הסטנדרטית מסוג CATL בקיבולת 54 קוט"ש מצוידת במערכת קירור יעילה יותר.
מ-0 ל-100 קמ"ש, ה"צרפתי" מאיץ קצת יותר מהר מהדגמים "הקרובים" – ב-5.7 שניות (לעומת 5.8 שניות ב-Lancia ו-5.9 שניות ב-Abarth וב-Alfa Romeo). אך המהירות המרבית מוגבלת ב-180 קמ"ש במקום 200 קמ"ש בשאר הדגמים הקרובים. טווח הנסיעה על טעינה אחת עומד על 350 ק"מ לפי מחזור WLTP, והספק הטעינה במתח ישר הוא 100 קילוואט.