קרוסאובר ספרדי הקטן ביותר
סיאט ארונה – קרוסאובר סאב-קומפקטי בהנעה קדמית המיוצר על-ידי חברת המכוניות SEAT הספרדית. מיוצר משנת 2017. בישראל משווקת גרסת הדור הראשון של הקרוסאובר בשתי רמות גימור: Style ו-FR (נכון לשנת 2021).
הדגם ארונה נוצר בקו הדגמים של SEAT בעקבות רכב השטח אטקה (באורך 4,36 מ'), בעוד שארונה הוא קומפקטי אפילו יותר. המכונית, שהיא פרי יצירתו של התאגיד Volkswagen, הורכבה על בסיס פלטפורמת MQB-A0, שמאופיינת בין היתר במתלה אחורי חצי תלוי. המתלה אינו מאפשר התקנת דיפרנציאל עם חצי סרנים, לכן ארונה מגיעה רק בגרסת הנעה קדמית. זהו קרוסאובר הראשון מסוגו במימדים כאלה, בעקבותיו יצא הדגם פולקסווגן T-Rock.
מגוון עשיר של אבזור ומראה חיצוני מרשים הביאו להגדלת נתח המכירות באירופה: בשנת 2017 נמכרו 6 אלף מכוניות, בשנת 2018 – 88,7 אלף מכוניות, בשנת 2019 – כמעט 111 אלף מכוניות (נכון לשנת 2020).
מראה חיצוני
בשוק האירופאי סיאט ארונה מתחרה ברכבי השטח דוגמת ניסאן Juke, פז'ו 2008 ורנו Captur. לאחר השקת הדגמים, הספרדים אימצו את שיטת ההתאמה האישית: למשל בנוסף להצעת שלושה צבעי גג לבחירה, ניתן לבחור בין 68 שילובי צבעי מרכב.
בהשוואה המתבקשת מעצמה לדגם איביזה, שמורכב על בסיס אותה פלטפורמה, קרוסאובר ארונה שנת דגם 2017 ארוך יותר ב-79 מ"מ וגבוע ב-99 מ"מ. מימדיו: 4,138 מ"מ אורך ו-1,543 מ"מ גובה. מרווח גחון הורחב סך הכל ב-15 מ"מ ומגיע לאורך של 155 מ"מ. המושבים הקדמיים של הדגם הותקנו גבוה יותר ב-52 מ"מ והמושבים האחוריים - ב-62 מ"מ.
המכונית יועדה עבור השוק האירופאי וזכתה בעיצוב מסוגנן, חלל הפנים המרווח, יחידות כוח ארגונומיות ובביצועי שליטה מדויקים. החזות של ארונה מותאמת לחזון החברה – דינמית ותוקפנית. רשת הגריל בנויה בצורת משושה, פגוש בחיתוך מעוצב עם כונס אוויר מוגדל תואם את מכסה המנוע באותו עיצוב. מהצד המכונית נראית אקספרסיבית ומסוגננת – הדפנות מעוצבות, קו החלון מוגבה וקו הגג יורד בשיפוע. הגג, מסילות בצבע נגדי ומגן פלסטיק המקיף את החלק התחתון מעניקים לדגם אופי ייחודי.
חלל הפנים
אופן הישיבה במכונית הוא מאונך יותר יחסית לדגם קומפקטי רגיל דוגמת איביזה. הנוסעים זכו במרווח ראש נוסף. נפח תא המטען – 400 ליטר לעומת 355 בגרסה התחלתית של האצ'בק.
בן התכונות הייחודיות המאפיינות את דגמי SEAT – מכשור עם מחוגים המופנים כלפי מטה וקונסולה המופנית לכיוון הנהג. עיצוב חלל הפנים מועתק לחלוטין מדגם איביזה ואין כל סיבה ממשית לחפש הבדלים. הדבר מתייחס הן למכוניות ברמת גימור בסיס ובסיס מתקדם והן לרמות גימור המתקדמות ביותר FR ו-Xcellence המגיעות עם עיצוב תא נוסעים ייחודי ועם עיטורים פנימיים. ארונה FR מצוידת בנוסף במתלה קשה יותר ובמערכת לבחירת מצבי הפעלת יחידת הכוח (ארבעה מצבים לבחירה).
מנועים ושלדה
לישראל סיאט ארונה 2020\2021 מיובאת עם סוג אחד של מנוע. מדובר במנוע טורבו בנזין במפח 1 ליטר. בזכות מנגנון ההזרקה הישירה, המנוע מגיע למהירות מרבית בסך 110 כ"ס. משולב עם גיר הילוכים רובוטי.
באירופה הקרוסאובר גם מוצע עם מנוע טורבו דיזל בנפח 1.6 ליטר עם שתי אופציות של הספק – 95 כ"ס או 115 כ"ס. תיבות ההילוכים מחולקות בצורה הבאה: מנוע עם הספק 115 כ"ס ישולב רק עם גיר 6 הילוכים מכני. מנוע עם הספק בסך 95 כ"ס יאובזר בגיר מכני בעל 5 הילוכים או בגיר רובוטי בעל 7 הילוכים. המנוע העוצמתי ביותר הנגיש עבור סיאט ארונה נכון לרגע זה, הוא TSI Evo בנפח 1.5 ליטר עם הספק בסך 150 כ"ס.
מאחור המכונית מצוידת במתלה אחורי חצי תלוי. הדבר לא מיטיב עם ביצועי השליטה, אולם תחזוקת מתלה מסוג זה הוא חסכוני הרבה יותר, לעומת מערכות זרוע. המתלה הקדמי הוא חסכוני ופשוט גם הוא – מתלים מסוג מק'פרסון. בישראל המכונית משווקת עם ג'אנטים בגודל 16 אינץ'.
אבזור
עבור רוכשי ארונה שנת 2020\2021 נגישה רשימה שלמה של אופציות אבזור. הרשימה כוללת בקרת אקלים דו-אזורית, מערכת מדיה עם מסך בגודל 8 אינץ' וממשקי Apple CarPlay ו-Android Auto, פנסי LED, שש כריות בטיחות, מצלמה אחורית, בקרת שיוט אדפטיבית, גישה ללא מפתח, לחצן הצתת המנוע, טעינת טלפונים ניידים אלחוטית ומערכת סיוע בחניה אוטומטית. הציוד כולל בנוסף מערכת אוטומטית לסיוע בבלימה ובקרת נקודות עיוורות (עבור רמת גימור FR), בקרת גרר מנוע ומערכת סיוע לזינוק בעלייה, מערכת בקרת עייפות הנהג, בקרת לחץ אוויר בצמיגים ועוד.
רמת הגימור FR המתקדמת ביותר מגיעה עם שילוב של שני צבעים בצבעי הגג והמרכב, ג'אנטים בגודל 17 אינץ'. לרשימת האבזור נוספו חיישני חניה מלפנים ומאחור, פנסי LED אחוריים, כוונון מושב הנוסע, מערכת סיוע בחנייה ואופצייה להתקנת מערכת SEAT DRIVE PROFILE.