רימאץ נברה. מכונית ההיפר החשמלית המהירה ביותר
רימאץ נברה זוהי מכונית חשמלית לחלוטין במרכב קופה 2 דלתות, מכונית ההיפר החשמלית המהירה ביותר בעולם והדגם הסדרתי הראשון של החברה הקרואטית רימאץ שהופיע לראשונה ביוני 2021. נברה הוא שמו של הוריקן בים האדריאטי שחופיו נמצאים במולדת של מייסד החברה מטה רימאץ, המגיע מהצד של איטליה. עם ארבעה מנועים חשמליים בהספק כולל של 1,914 כ"ס ומומנט של 2,360Nm, נברה מאיצה ל-100 קמ"ש תוך 1,97 שניות ומשיגה מהירות מרבית של 412 קמ"ש, שהיא שיא עולמי בין רכבים חשמליים סדרתיים. טווח הנסיעה הוא לא נמוך מ-550 ק"מ (לפי מחזור WLTP]) הודות לסוללה בקיבולת 120 קילוואט. בנוסף לכך, ישנה תמיכת טעינה בהספק 500 קילוואט (ל-80% תוף 20 דקות), אמנם בינתיים לא ברור מתי בכלל יופיעו תחנות טעינה כאלו. המחיר של מכונית ההיפר הוא 2 מיליון יורו. במפעל ליד זאגרב יורכבו 150 יחידות של הדגם, בעוד שכל אחת מהן תיבחן אישית על-ידי מטה רימאץ ותקבל חתימה ממנו.
בנובמבר של 2022 נברה הפכה למכונית החשמלית הסדרתית המהירה ביותר בעולם. במסלול Automotive Testing Papenburg שבגרמניה היא הצליחה להשיג מהירות של 412 קמ"ש. השיא נרשם באמצעות מכלול המדידה Racelogic V-Box, בעוד שלפני שנתיים זוהי המהירות שחזתה סימולצית מחשב. המכונית הייתה "נעולה" בצמיגי כביש Michelin Pilot Sport Cup 2R והתוצאה התקבלה במצב נהיגה Top Speed המאפשר למצוא איזון אופטימלי בין גרר נמוך ויציבות. השיא המוחלט בין רכבים חשמליים בינתיים שייך ל-Venturi Buckeye Bullet 3. "הסיגר האווירודינמי" עם מקדם גרר של 0,13 בלבד האיץ למהירות של 549,43 קמ"ש. ובין מכוניות עם מנוע בעירה פנימי מובילה בוגאטי שירון סופר ספורט +300 עם שיא של 490 קמ"ש.
רימאץ נברה הוא למעשה הדגם הרביעי (אך הסדרתי הראשון) של חברת Rimac Automobili. שלושת הקודמים הם Concept One, Concept C ו-C_Two שהוצג בשנת 2019. דווקא כתוצאה משכלול עמוק של C_Two התקבלה המכונית החדשה. בו בזמן כבר מתבצע פיתוח של רכבים חשמליים אחרים – פשוטים וזולים יותר. בתוכניות: בניית מפקדה חדשה עם מרכז פיתוח ל-2,500 אנשים שיעלה 200 מיליון יורו. ואנו מצפים בקוצר רוח לדגם המשותף הראשון של בוגאטי-רימאץ, הרי לא סתם החברות הללו התאחדו! אין ספק שתוצר שיתוף הפעולה בין רימאץ (האצה המטורפת) ובוגאטי (מהירות עצומה) יגרום למתחרים "לבלוע אבק". לאף אחד אין סיכויים מול דואט אדיר שכזה.
עיצוב חיצוני
מכונית הקופה מבוססת על מונוקוק. החברה גאה בכך שזהו החלק הגדול ביותר מקרבון בתעשיית הרכב, שכן בנוסף לתא הנוסעים הוא כולל גם את הגג, את העריסה האחורית ואת תא הסוללה. במונוקוק משולבים 222 אלמנטים מאלומיניום ומשקלו 200 ק"ג. העמידות שלו לפיתול היא מרשימה: 70 אלף ננומטר/מעלות. חלוקת המשקל בין הסרנים היא 48:52, כמעט אידיאלית.
רימאץ נברה החדשה היא למעשה התפתחות של דגם C_Two, העיצוב כמעט ולא השתנה בהשוואה לדגם המקור אבל שוכלל מבחינות רבות. האווירודינמיקה הוגברה ב-34% הודות לכוונון של כונסי האוויר, תעלות האוויר ואלמנטים של הבודי קיט. קיימים גם אלמנטים אווירודינמיים אקטיביים: כנף אחורית נשלפת, גחון בגיאומטריה משתנה, כונסי אוויר קדמיים ודיפיוזר מתכווננים. אלמנטים אלו פועלים בשני מצבים: "התנגדות נמוכה" ו-"כוח הצמדה גבוה". במקרה הראשון מקדם הגרר יורד ל-0,3, במקרה השני כוח ההצמדה גדל ביותר מ-300%, מה שמשפר מהותית את היציבות. עם זאת, נברה היא מכונית "אזרחית" המותאמת לנהיגה יומיומית שפונה בעיקר לא לספורטאים מקצועיים, אלא לנהגים רגילים.
למרות שהחברה מתעקשת על כך שנברה היא מכונית "אזרחית , הקונה הראשון של המכונית החשמלית היה נהג מרוצים מקצועי, אלוף פורמולה-1 לשעבר, ניקו רוסברג. הוא קיבל את הדגם עם מספר שאסי "001", מרכב שחור לחלוטין, קליפרים שחורים ותא נוסעים מזמש מלאכותי שחור.
אבזור
אוטופיילוט רמה 4 שתוכנן עוד בתהליך הפיתוח עדיין לא מוכן, אבל הגרסה הסופית מצוידת במערכת Driver Coach. התוכנה מלמדת את האופן המיטבי לעבור כמה מסלולי מירוצים מפורסמים, כולל בניית מסלול ועבודה עם המומנט. ברכב יש 13 מצלמות, 12 חיישנים על-קוליים, 6 מכ"מים ושבב Nvidia Pegasus. הקושחה כבר מוכנה, ניתן להוריד אותה במסגרת עדכון OTA. מטה רימאץ הבטיח שלא יורכבו אפילו שתי מכוניות זהות: ללקוחות יינתנו שלוש גרסאות מוכנות לבחירה ואפשרויות התאמה אישית רחבות.
יחידת כוח ושאסי
מכונית הקופה מצוידת במתלי עצמות עצה כפולות עם בולמי זעזועים אדפטיביים. אחד המאפיינים החשובים ביותר של המכונית, בהשוואה לגרסאות הקודמות, הוא מנגנון ההיגוי החשמלי ללא קשר מכני בין ההגה לגלגלים. בגלגלים מותקנים בלמי ברמבו עם צלחות קרבון-קרמיות 390 מ"מ ו-6 בוכנות.
רימאץ נברה החדשה מצוידת בארבעה מנועים חשמליים (אחד בכל גלגל): הקדמיים מפיקים 340 כ"ס ו-280Nm כל אחד, האחוריים – 612 כ"ס ו-900Nm כל אחד, ההספק הכולל המרבי של יחידת הכוח הוא 1,914 כ"ס ו-2360Nm. לכל מנוע יש תמסורת משלו, למרות שבשלבים הראשוניים תכננו להשתמש בתיבה דו-הילוכית בסרן האחורי. מכונית ההיפר במשקל 2,150 ק"ג יכולה להאיץ ל-100 קמ"ש תוך 1,97 שניות בלבד ול-300 קמ"ש תוך 9,3 שניות (מהיר ב-2,5 שניות מהתוצאה המתוכננת). המהירות המרבית היא 412 קמ"ש.
הסוללה בצורת T מורכבת קיבלה מערכת קירור נוזלי מתקדמת. המהנדסים בחרו לא בסוללת ליתיום-יון, אלא באופציה אקזוטית בשביל תעשיית הרכב, ליתיום-מנגן-ניקל הנבדלת ביעילות אנרגיה גבוהה יותר. קיבולת – 120 קוט"ש. טווח הנסיעה המוצהר לפי הדרכון הוא 550 ק"מ (שיטת WLTP). המערכת החשמלית פועלת במתח 800 וולט, בעוד שהספק השיא של מטען ה-DC מגיע ל-500 קילוואט. זה אומר שניתן להטעין סוללה ריקה ל-80% תוך 19-22 דקות בלבד.
כמובן, יש מערכת רגנרציה (עד 300 קילוואט). מערכת הבלימה הרגנרטיבית של רימאץ נברה פועלת במלוא הכוח: כאשר הטמפרטורה של הסוללה מגיעה לערכים גבוליים, האנרגיה הקינטית מתפזרת דרך הבלמים. כאשר הם מתחממים, המערכת מופעלת באופן אוטומטי. יותר מכך, מכונית ההיפר מצוידת במערכת -AWTV 2 (Rimac's All-Wheel Torque Vectoring 2), שלא רק מאפשרת לשלוט בחלוקת המומנט, אלא גם מחליפה את ה-ABS וה-ESP באמצעות שינוי העומס בכל מנוע. לבחירה יש 7 מצבי נהיגה – מ-Range להגדלת טווח נסיעה ועד למצב דריפט.