טויוטה טונדרה. התשובה היפנית לסגנון האמריקאי.
יצרנית הרכב היפנית הענקית מייצרת רכבים בעלי מרכב טנדר בגודל שונה כדי לתפוס בחתיכת עוגה שלה בסגמנט. כיום (נתונים לשנת 2022), טויוטה טונדרה נותנת קרב בתחרות על ליבם וארנקם של הלקוחות בסגמנט טנדרים בגודל מלא. חשם כך לדגם יש מראה חיצוני בולט, מנוע זהה ללנד קרוזר 300 או אף יחידת כוח היברידית ובנוסף חבילות TRD Sport ו-TRD Off-Road נחשקות.
טונדרה היא סוג של שטחי טבעי הנמצאים מעבר לגבולות הצפוניים של צמחיית היער, אזור עם אדמות קפואות ואקלים סוב-ארקטי קשוח ביותר. באזור מתקמיים רק אותם צמחים ובעלי חיים המסוגלים לשרוד ברוחות קרות וחזקות. במונח הזה, הרוסים מציינים מישורים עצומים, נמוכים, חסרי יערות ומכוסים באזוב, המתארים את סיביר ואת חופי הים הארקטי.
דור ראשון
Toyota הציגה את גרסתה לטנדר אמריקאי בגודל מלא בשנת 1999. הרכב נועד להתחרות בדגמים המפורסמים ביותר בסגמנט המבוקש בשוק האמריקאי ובראש ובראשונה בדגם פורד F-150 הידוע. בהתחלה הדגם אמור היה להיקרא T150s, בדומה לדגם פורד. אמנם Ford Motor Company החליטו שזה ''יותר מדי''. השם היה דומה מדי לשם הדגם האגדי שלהם והוריד מתהילתו של המוביל הסגמנט. התהליך המשפטי שהתרחש בהמשך הכריח את טויוטה לשנות את שם הדגם. כנראה, היפנים החליטו שהרוסים לא יתבעו אותם והעניקו לדגם שלהם את השם טונדה (לפחות לא טייגה). אחרי הכל, המילה "טונדרה" לא שייכת לאיש ומשמעותה היא סוג אזור טבעי שנמצא מעבר לגבולות הצפוניים של צמחיית היער, אזור עם אדמות קפואות. כדי להיות קרובים יותר ללקוחותיהם, דגם טונדרה יוצר במפעל באינדיאנה.
הטנדר צויד במנוע V6 בנפח 3.4 ליטר בעל הספק 190 כ''ס או במנוע V8 בנפח 4.7 בעל הספק 245 כ''ס. בשנת 2002 הדגם עבר מתיחת פנים שהרחיב את מגוון הקבינות: בנוסף לגרסאות בעלות מרכב קבינה בודדת וקבינה וחצי התווספה גרסה בעלת מרכב קבינה כפולה. בשנת 2005 מנוע חלש יותר הוחלף במנוע בנפח 4 ליטר בעל הספק 236 כ''ס, בעוד שעוצמת המנוע החזק בין השניים גברה ב-30 כ''ס. ללקוחות הוצעה תיבת ההילוכים ידנית או אוטומטית לבחירה. הרכב זכה לביקוש קבוע: כל שנה נמכרו מעל 100 אלף יחידות של הדגם.
דור שני
הדגם הופיע לראשונה בשנת 2007. דגם טונדרה דור שני תוכנן על בסיס פלטפורמה משותפת עם רכב השטח סקויה. הרכב הוצע בגרסאות בעלות מרכב קבינה שורה אחת או קבינה כפולה. גרסת הדגם הבסיסית צוידה במנוע V6 בנפח 4 ליטר המייצר בתוכו עוצמה לוהטת בסך 263 כ''ס, הגרסאות החזקות יותר צוידו במנועי V8 בנפח 4.6 או 5.7 ליטר בעלי הספק 310 ו-381 כ''ס בהתאם. תיבת הילוכים הייתה אוטומטית בלבד. לאחר מתיחת הפנים התווספה גרסה בעלת מרכב קבינה וחצי.
דור שלישי
כדי להמשיך במאבק האמיץ למען שוק הטנדרים האמריקאי, בסוף שנת 2021 Toyota יצרה את גרסת הדור השלישי של הדגם. וזאת למרות שנפח המכירות של טויוטה היה נמוך פי 4 בהשוואה לטנדרים אמריקאיים מן השורה. אך היפנים החרוצים לא ויתרו ויצרו דגם טונדרה חדש בעל עיצוב בולט המיועד דווקא לארה''ב, בה הוא פותח על ידי מרכזי ההנדסה של מישיגן, אריזונה וקליפורניה. טויוטה טונדרה דגם 2021/2022 החדש הגיע בשתי גרסאות בעלות מרכב קבינה כפולה עם 4 דלתות, מה שהפך את הדגם לרכב משפחתי טוב (טויוטה ויתרו על גרסאות עם קבינה בודדת). הגרסה הראשונה היא גרסת Double Cab עם פלטפורמת מטען באורך 2 או 2.5 מטר, הגרסה השנייה היא CrewMax המוארכת, שמשאירה לפלטפורמת משטח העמסה של 1.7 או 2 מטר.
שלדה חדשה קשוחה יותר אפשרה להגביר את קיבולת העומס ל-880 ק''ג ויכולת למשוך נגרר בגודל כולל עד 5.4 טון. המתלים החדשים הפכו לנוחים יותר: מתלים האחוריים הפכו לקפיצים. המתלים הקדמיים הם כפולים. כאופציה ניתן לקבל מתלים פנאומטיים עם אפשרות כוונון של מרווח הגחון. בנוסף קיימת חבילת TRD Sport בעלת מרווח גחון מונמך, חבילת שטח TRD Off-Road וחבילת TRD Pro האקסטרימאלית המעניקה מרווח גחון מודגל ב-28 מ''מ, מוט נדנוד קדמי עבה יותר, הגנה נוספת על התחתית וצמיגי שטח.
לדגם טונדרה החדש מנוע קטן יותר, מדובר במנוע V6 בנזין בנפח 3.4 ליטר עם זוג מגדשי טורבו, שמותקן גם בדגמי לקסוס LS ולנד קרוזר 300. המנוע החזק יותר, בהשוואה למנוע 8 צילינדרים הקודם, מספק כוח בסך 394 כ''ס ו-649 נ''מ. הרכב מצויד בתיבת 10 הילוכים אוטומטית, בהנעה אחורית או כפולה משתלב ובהילוך כוח. העובדה החשובה ביותר היא שטויוטה טונדרה דגם 2022 תהפוך להיברידית! הגרסה ההיברידית של הדגם תאפשר נסיעה במהירות עד 29 קמ''ש על כוח החשמלי בלבד. ההספק הכולל של יחידת הכוח הוא 443 כ''ס ו-790 נ''מ. המערכת המתקדמת 2.5 Safety Sense של עוזרים אלקטרוניים כלולה באבזור הבסיסי של הגרסה.