וולוו V90. יופי הרכב בסגנון השוודי
וולוו V90 הוא רכב בתצורת סטיישן שמיוצר ע''י חברת Volvo משנת 1997. סיפורו של הרכב מגלם בתוכו שתי תקופות של תעשיית הרכב השוודית שמהוות דוגמה נוחה להשוואה. וזאת מהסיבה כי בין הדור הראשון לבין הדור השני עברה תקופה ממושכת - קרוב ל-20 שנה. במהלך התקופה התחלפו מספר סגנונות של עיצוב, חלו מהפכות טכנולוגיות, התחלפו שותפים אסטרטגיים וצורת העסק של החברה. למרבה המזל, עקרונות הבסיס של Volvo נותרו ללא שינוי: פרקטיות ובטיחות. בנוסף לפרקטיות השוודית המסורתית, הרכב הזה נוצר עם יופי שוודי מאופק (אך די בולט). מה הפשר של יופי הרכב בסגנון השוודי - בכתבה שלנו.
דור ראשון
בין השנים 1990 -1998 Volvo ייצרה רכבי מנהלים בשם סדרה 900. לפני סוף הייצור (בסביבות שנת 1997), דגם 960 בתצורת סדאן קיבל את השם S90, וגרסת הסטיישן קיבלה את השם V90. מהנקודה הזו מתחילה הספירה של וולוו V90 דור ראשון. בהשוואה לסדרה 960, הדגם לא עבר שינויים משמעותיים במבנה, אבל כן קיבל מספר חידושים טכניים. בין היתר נוספו מערכת התרעה על מצב תנועה, מיזוג אוויר אוטומטי ושקט, הגה כוח, בלמי דיסק בכל הגלגלים ומערכת בלימה נגד נעילה. היתרון המרכזי של V90 היו המימדים גדולים שלו.
תא הנוסעים של הרכב היה מרווח, מואר ונוח. הנוחות של הסטיישן הגיעה במקביל לרמת הבטיחות הגבוהה יחסית לתקופה: מבנה המרכב כלל מערכת בטיחות פסיבית כללית מובנית (SIPS), שמחלקת באופן שווה את עוצמת הפגיעה במקרה של תאונה. בנוסף, הרכב צויד במספר כריות בטיחות. דגם Volvo הוצע עם שני מנועים עם 6 צילינדרים בעלי הספק 180 כ''ס לבחירה. למרות הפרקטיות, האמינות והקיבולת הגבוהה, V90 דור ראשון היה רכב מיושן ויוצר למשך תקופה קצרה עד שנת 2000. וזאת למרות שהיה מאוד עמיד. לכן בשוודיה, וולוו V90 של שנות ה-90 הוא עד היום פופולרי מאוד.
דור שני
העיצוב החיצוני
גרסת דור שני יצאה לאור כעבור 16 שנים אחרי גרסת הדור הראשון. כצפוי, הגרסה, שיצאה בצורת מרכב סטיישן, ירשה מהדגם הקודם רק לוחית שם. וולוו V90 2016 החדש הוא סטיישן 5 דלתות 5 מקומות מסגמנט פרימיום שהורכב על בסיס פלטפורמה SPA. מדובר בפלטפורמה מודולרית משוכללת של Volvo. הדגם התפתח חזק ובכיוון הנכון, בהשוואה לוולוו של שנות ה-90 שהיה מזכיר קופסה. לכן כעת מדובר באחד מהרכבים היפים ביותר בסגמנט בצורת מרכב סטיישן - גדול, רחב, ארוך ומאוזן היטב. כל פרט קטן בעיצוב החיצוני מחושב בקפדנות. החלק הקדמי מגיע עם פנסי הלד המפורסמים בצורה ''הפטיש של טור'' ומשדר תחושה של איום מאופק ונכונות להפגין כוח בעת הצורך.
עיצוב פנים
העיצוב של תא הנוסעים הוא מינימליסטי, אך עדיין עושה רושם שאינו מוטל בספק של רכב מסגמנט הפרימיום. כיאה לרכבים של Volvo בכל הדורות. כל מרכיב בתוך תא הנוסעים נמצא במיקום מושלם מבחינה ארגונומית. לוח מחוונים דיגיטלי מגיע כמעט ללא לחצנים, הגישה לרוב הפונקציות מתבצעת באמצעות מסך מגע אנכי סטנדרטי בגודל 9 אינץ'. כל V90 החדשות של וולוו מתחברות לרשת דרך אפליקצית Sensus בפיתוח של החברה. האפליקציה מגיעה עם מסך מגע עם ממשק אינטואיטיבי שיכול לשלוט בניווט. את השירותים המחוברים ואפליקציות בידור לרכב.
במקביל, תא נוסעים של V90 לא מיועד למספר גדול של נוסעים עם הרבה מטען. במקרה הזה היצרן התרחק מהתפיסה של רכב משפחתי, הדגם החדש ממוקד יותר בנהג. אולם נפח תא המטען הוא עדיין מעל 1,500 ליטר ויש לו מחיצה חכמה שנשלפת מהרצפה, בנוסף יש הרבה מקום לאחסון בתוך תא הנוסעים. כל הדגמים מצוידים בדלת אחורית חשמלית עם פונקציית דיבורית ובסנרוף פנורמי שהופך את תא הנוסעים הגדול למרווח עוד יותר.
מנועים
קו המנועים של וולוו V90 2021/2022 המודרני כולל מנועי בנזין ודיזל ויחידות כוח היברידיות. יש שלושה סוגים של מנועי בנזין בעלי הספק מ-190 עד 310 כ''ס, 7 סוגי מנועי דיזל עם הספק מ-150 עד 235 כ''ס. יחידת הכוח ההיברידית 2.0L T8 TwEn 8AT AWD מפיקה 390 כ''ס.
בטיחות
המנהיגות של Volvo בתחום הבטיחות של הרכב נשארת בלתי מעורערת לאורך זמן. וולוו V90 אינו יוצא מן הכלל. הבסיס לבטיחות הוא המבנה היציב עם מגוון מלא של מערכות בטיחות סטנדרטיות במקביל לטכנולוגיות מתקדמות ביותר. למשל, מערכת City Safety, שמגיע עם פונקציות בלימה אוטומטית ועם מערכת למניעת התנגשויות ומיועדת למצבי חירום שיכולים לקרות תוך כדי התנועה בתוך העיר. בנוסף יש אופציות מיוחדות, למשל, פונקציית זיהוי בעלי חיים גדולות. וזה בגלל ש-V90 הוא רכב מעולה לנסיעות מחוץ לעיר, ושם, בשטח המסוכן, מעבר לגבולות העיר, אפשר אפילו לפגוש מפלצת כמו פרה.
כמו כן, נוספה למערכת פונקציית נהיגה אוטומטית, ששומרת על הכביש בצורה עצמאית עד שהנהג, שלאחר פגישה עם הפרה המוזכרת קודם איבד שליטה עצמית ותפס את הראש, ייצא מההלם. השם של האופציה הוא Off Road Mitigation. אופצית נהיגה חצי אוטומטית נוספת היא Pilot Assist. האופציה מופעלת, כשוולוו מגיע למהירות 130 קמ''ש (הרכב משיג מהירות כזאת בקלות), בכביש עם סימון איכותי ולוקחת חלק מיכולות השליטה ברכב מהנהג המבולבל לידיה הדיגיטליות והמדויקות.