בלתי אפשרי לבלבל את היצירות של האחים ויסמן עם מכוניות-על אחרות: העיצוב שנוצר בהשראת מכוניות קלאסיות משנות ה-30 – 40 של המאה ה-20 עם הכנפיים המובלטות מסגיר את המותג באופן מיידי. על מכסה המנוע הענקי השתכנה שממית זעירה שהפכה לסמל של Wiesmann, היא מסמלת אחיזה בכביש בכל מצב קשה. ויסמן זה שילוב של טכנולוגיות גבוהות עם סגנו
וייסמן. מרכב, צורה.
AUTOBOOM

ויסמן. אחיזה בכביש בכל מצב קשה

וייסמן. מרכב, צורה.

בלתי אפשרי לבלבל את היצירות של האחים ויסמן עם מכוניות-על אחרות: העיצוב שנוצר בהשראת מכוניות קלאסיות משנות ה-30 – 40 של המאה ה-20 עם הכנפיים המובלטות מסגיר את המותג באופן מיידי. על מכסה המנוע הענקי השתכנה שממית זעירה שהפכה לסמל של Wiesmann, היא מסמלת אחיזה בכביש בכל מצב קשה. ויסמן זה שילוב של טכנולוגיות גבוהות עם סגנון רטרו, חומרה מודרנית, מכלולים מאת BMW, בין היתר מנועי V8 ו-V10 והתנהגות כביש יוצאת מן הכלל.

The Wiesmann logo
Wiesmann Automobile Company

חברת ויסמן (Wiesmann בגרמנית) היא יצרנית רכב גרמנית העוסקת בייצור בקנה מידה קטן של דגמי פאר, בסיסה בעיר דולמן, מדינת נורדריין-וסטפאליה, גרמניה. החברה שנוסדה בשנת 1988 נקראה על שם המייסדים שלה – פרידהלם ומרטינה ויסמן. הששמית לא נבחרה במקרה כסמל המותג: המכוניות של ויסמן "נדבקות" לכביש ממש כמו שהלטאות הללו נדבקות לקירות. תוצאות כאלו הושגו באמצעות שימוש במתלים עצמאיים מודרניים.

מכוניות הספורט של ויסמן נטבעו בזיכרון לא רק בזכות סגנון הרטרו יוצא הדופן והתנהגות הכביש המעולה, אלא גם בזכות העובדה שהן מיוצרות בעותקים בודדים. כל המכונית מורכבת באופן ידני לפי הזמנה מיוחדת. המעוניינים ברכישת מכונית כזו נאלצו לחכות בתור עד חצי שנה. הרכבה של כל עותק לקחה כחודש של עבודת כפיים, החברה ייצרה בממוצע בערך 20 מכוניות בשנה. בתקופה בין שנת 1993 לבין 2013 יוצרו בסך הכל 1,7000 מכוניות ספורט: ייצור בקנה מידה כה קטן היה כלל לא יעיל והוביל לפשיטת רגל בשנת 2013. האחים ויסמן עזבו את החברה מרוצנם, אך היצירות שלהם ממשיכות לחיות עד היום.

Wiesmann Project Thunderball 2022

בשנת 2016 איש העסקים הבריטי רוהין ברי ניסה להחיות את המותג והקים את החברה החדשה Wiesmann GmbH בחסות האתגיד Contec Global. בשנת 2017 הוא סגר עסקה עם BMW על אספקת מנועי בי-טורבו V8 ובשנת 2019 הופיע טיזר של הדגם הראשון לאחר תחיית המותג, פרויקט שממית (Project Gecko), שקיבל את שמו מסמל החברה. הפרויקט מעולם לא יצא לציבור אבל הפיח חיים חדשים בחברה, שחוותה את המוטו שלה במלוא המובן – "אחיזה בכביש בכל מצב קשה". הפרויקט השני הובא לידי סיום: בשנת 2022 יצא הרודסטר החשמלי "פרויקט כדור ברק". על מנת ליצור את הדגם גויסה לשכת המהנדסים הגרמנית Roding Automobile העוסקת בפיתוח מכונית ספורט חשמליות וייצור חלקי שלד עיקריים. כך, יצרנית מכוניות הספורט הבלעדיות והמרהיבות בסגנון רטרו נולדה מחדש בתור מותג רכבים חשמליים.

מכוניות הרטרו המפורסמות של ויסמן

בשנת 1988 שני האחים, פרידהלם ומרטין ויסמן, הקימו חברה קטנה שהתמקמה בעיר הקטנה דולמן שבוסטפאליה הגרמנית. בהתחלה, החברה הזעירה עסקה בייצור גגים קשיחים עבור קבריולטים גרמניים. אל האחים פנו חברות רכב גרמניות גדולות, ביניהן אופל, פולקסווגן וב.מ.וו. אבל האחים לא הסתפקו בגגים והחליטו ליצור משהו משלהם. אז הופיעו דגמים ששילבו טכנולוגיות מודרניות עם עיצוב קלאסי משנות ה-30 – 40 של המאה הקודמת.

ויסמן MF25/MF28

וייסמן. מרכב, צורה.

בשנת 1991 האחים הרכיבו את אב הטיפוס הראשון במרכב רודסטר, הליטוש שלו נמשך שנתיים ארוכות. הפרמיירה של בכור מותג הרכב החדש Wiesmann Auto-Sport התקיימה בשנת 1993 בתצוגת הרכב בפרנקפורט. המבנה של הרודסטר התבסס על שלדת צינורות שאליה חוברו הפאנלים החיצוניים מפיברגלס. הגג הרך התקפל לתוך תא המטען באופן ידני. ויסמן MF25 צויד במנוע BMW M50 בנפח 2,5 ליטר שהפיק 190 כ"ס (הותקן ברכבי ב.מ.וו סדרה 3 וסדרה 5) בשילוב עם תיבת 5 הילוכים ידנית. האינדקס MF25 מתפרש באופן הבא: M — Motorsport ו-F — Front, כלומר, מנוע מלפנים, 25 – נפח המנוע, 2,5 ליטר. מאוחר יותר הותקן מנוע S50 מאת ב.מ.וו M3 (במרכב E36) בנפח 2,8 ליטר. עם מנוע 6 צילינדרים בהספק 286 כ"ס ויסמן הקל האיץ ל-100 קמ"ש תוך 5,5 שניות והמהירות המרבית שלו עלתה על 230 קמ"ש.

ויסמן MF30

וייסמן. מרכב, צורה.

בשנת 1996 דגם MF28 צויד במנוע 3 ליטר חדש, BMW M54, מה שמתבטא בשמו. על אף הנפח המוגדל, המנוע החדש הפיק "בסך הכל" 230 כ"ס ו-300Nm, שהאיץ את מכונית הספורט הכבדה יותר (1,080 ק"ג) מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 6 שניות. המהירות המרבית הגיעה ל-230 קמ"ש.

ויסמן MF3

בשנת 2003 האחים נטשו את השמות המייצגים את נפח המנוע. במכונית העל החדשה הספרה 3 הצביעה על כך שמדובר בדגם השלישי של המותג. MF3 התבססה על המבנה המשוכלל של MF30, המתלים העצמאיים בשני הסרנים ושלדת הפלדה נותרו ללא שינויים. החידוש העיקרי היה המנוע: 6 צילינדרים טורי BMW S54 בנפח 3,2 ליטר שהושאל יחד עם תיבת 6 הילוכים הידנית של Getrag מאת ב.מ.וו M3 (במרכב E46). הוא מפיק 343 כ"ס ומומנט של 365Nm, מה שאפשר להשיג מהירות מרבית של 250 קמ"ש ולהאיץ ל-100 קמ"ש תוך 4,9 שניות. מפרט האבזור היה עשיר יותר: ברמת הגימור הבסיסית הופיעו ריפוד עור וגימור אלומיניום מלוטש, חלונות חשמל ומערכת שמע. בדומה לדגמים הקודמים, לגג המתקפל אין מנגנון חשמלי, הכל נעשה באופן ידני.

ויסמן GT MF4

יחד עם הרודסטר MF3, בתצוגת הרכב בפרנקפורט הוצגה המכונית הראשונה בתולדות המותג בצורת מרכב קופה שנקראה GT MF4. הספרה 4 מצביעה על כך שזהו הדגם הרביעי שנוצר על-ידי המותג ו-GT היא ההשתייכות לקטגורית Gran Turismo. הדגם מתבסס על שלדת הפלדה והמתלים של MF3, המרכב מפיברגלס קיבל פגושים ומכסה מנוע חדשים למען שיפור האווירודינמיקה ויחידות התאורה השתנו. את מקומות של מנוע ה-I6 תפס V8 BMW S62 העוצמתי בנפח 4,9 ליטר: 367 כוחות הסוס האיצו בקלות את המכונית במשקל 1,320 ק"ג ל-100 קמ"ש תוך 3,7 שניות ולמהירות מרבית של 260 קמ"ש.

ויסמן GT Race

וייסמן. מרכב, צורה.

בשנת 2005 החברה החליטה להצהיר על עצמה בזירה הספורטיבית. מכונית המרוצים הוכנה בהתאם לכללי FIA בקטגורית GT3. בתור בסיס נלקח הדגם GT MF4, הוסיפו בודי קיט אווירודינמי מסיבי פחמן הכולל ספליטר קדמי וכנף אחורית. הספק המנוע הוגבר ל-500 כ"ס על-ידי הגדלת הנפח ל-5 ליטר, בנוסף לכך הותקנה מערכת סיכה עם עוקה יבשה שסייעה כאמצעי נגד רעב שמן במהלך פניות. ההופעה הראשונה של המכונית הייתה במרוץ "24 השעות של נורבורגרינג", אך היא פרשה עקב בעיות טכניות.

ויסמן Roadster MF4

בשנת 2008 יצא Roadster MF4 החדש, הגרסה של קופה MF4 עם גג פתוח. הדגם צויד באותו המנוע V8 BMW S62 בנפח 4,9 ליטר המפיק 367 כ"ס. לבחירה הוצעו תיבת 6 הילוכים ידנית או סיקוונסיאלית אוטומטית למחיצה BMW SMG. מבנה הרכב שוכלל: הותקנה שלדת צינורות חדשה מאלומיניום, מתלי אלומיניום עצמאיים מסוג עצמות עצה כפולות, הפאנלים החיצוניים יוצרו מקרבון. הודות לשימוש רחב בשגשוגות קלות ובחומרים מרוכבים, דגמי הקופה וקבריולט שקלו 1,215 ו-1,275 ק"ג בלבד. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת 4,6 שניות, המהירות המרבית היא 280 קמ"ש (קופה) ו-250 קמ"ש (קבריולט).

ויסמן GT MF5

בשנת 2008 ויסמן סגרו עסקה עם BMW על שימוש במנוע העוצמתי ביותר שלהם לאותה עת – V10 בנפח 5 ליטר מאת ב.מ.וו M5 (אינדקס S85). המנוע בהספק 507 כ"ס שפותח בשביל מכוניות מרוצים הותקן בדגם הקופה GT MF5 ללא שום שכלולים בשילוב עם תיבת 7 הילוכים סיקוונסיאלית SMG III שהעבירה מומנט של 520Nm מאת המנוע האדיר לגלגלים האחוריים. הופיעו פגושים חדשים עם כונסי אוויר מוגדלים וערכת ספוילרים וכנפיים לשיפור כוח ההצמדה. עם זאת, המבנה של הרכב נותר כמו שהוא: שלדת צינורות מאלומיניום, פאנלים חיצוניים מסיבי פחמן ומתלי אלומיניום עצמאיים בשני הסרנים מסוג עצמות עצה כפולות. מכונית הקופה האיצה ל-100 קמ"ש תוך 3,9 שניות והשיגה מהירות מרבית של 310 קמ"ש! בהתחלה הרכיבו רק 25 יחידות, אך מאוחר יותר החל ייצור מוגבל לפי בקשת לקוחות.

ויסמן MF4-S/GT MF4-S

בשנת 2009 יצאו הגרסאות המשודרגות של MF4 במרכב רודסטר וקופה עם התוספת S בשם. כנהוג, הותקן מנוע מאת ב.מ.וו, V8 בנפח 4,4 ליטר – S65 מאת ב.מ.וו M3 במרכב E90/E92. הוא הפיק 420 כ"ס מה שאפשר למכונית להאיץ ל-100 קמ"ש תוך 4,4 שניות, המהירות המרבית עלתה ל-290 קמ"ש. מבפנים: ריפוד עור עם גימור מאלומיניום מלוטש, מערכת שמע יוקרתית, מזגן וחלונות חשמל. בנוסף לכך, המכונית צוידה בעוזרים אלקטרוניים דוגמת ABS ו-ESP.

ויסמן Roadster MF5

בשנת 2010 למכונית הקופה הצטרפה גרסה פתוחה שנקראה Roadster MF5. הרודסטר בוסס על GT MF5 במרכב קופה עם שלדת אלומיניום ומרכב מקרבון, הגג הקשיח הוחלף בגג רך מתקפל. הדינמיקה נותרה כמעט זהה: הרודסטר, בדומה למכונית הקופה, האיץ ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-4 שניות, המהירות המרבית שלו ירדה ל-300 קמ"ש. המחיר של עותק חדש התחיל מ-165,000 יורו.

ויסמן GT MF4-CS

החברה לא הפסיקה לנסות להתאים את המכוניות שלה למסלולי מרוצים על מנת שלקוחותיה יוכלו להשתתף במרוצי חובבנים. לאחר הכישלון של Spyder הקיצוני שהוצג בשנת 2011, מכונית ספורט ללא דלתות ושמשה קדמית, האחים ויסמן הוציאו את GT MF4 CS (Club Sport) החדש לכבוד יום ההולדת ה-25 לחברה. בתור בסיס לדגם נלקחה GT MF4-S האמינה: מנוע V8 בהספק 420 כ"ס, שלדת אלומיניום ומרכב מסיבי פחמן. המכונית צוידה בתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, הותקן דיפרנציאל מוגבל החלקה ננעל חדש. מתלי האלומיניום העצמאיים מסוג עצמות עצה כפולות קיבלו אפשרות כוונון גובה וקשיחות בשני הסרנים וכן הוגדל קוטר המייצבים הרוחביים. לשיפור יעילות הבלימה נעשה שימוש בבלמי דיסק מאווררים בקוטר גדול יותר.

בין שינויים חיצוניים: פגוש קדמי חדש וכנף אחורית מתכווננת. אין חלונות חשמל או מערכת שמע מתקדמת, אולם הופיעו מושבי מרוצים חדשים עם שלד מקרבון, חלונות צד מפוליקרבונט ואפילו מערכת כיבוי אש. הפאנלים הפנימיים של הדלתות נעשו קלים ככל האפשר, הידיות הוסרו ובמקומן הותקנו לולאות מעור (כמו במכוניות מרוצים אמיתיות). כלוב התהפכות מצינורות פלדה איפס כמעט לחלוטין את כל המאמצים להפחית את משקל הרכב, אבל הבטיחות יקרה יותר. המשקל של Club Sport במרכב קופה עומד על 1,350 ק"ג, האצה ל-100 קמ"ש – 4,4, שניות. מהירות מרבית – 293 קמ"ש. בסך הכל הורכבו 25 עותקים של MF4-CS, המחיר של כל אחד מתחיל מ-193,000 יורו.

ואתם אוהבים מכוניות רטרו?
11 קולות