GMC סיירה – טנדר גדול המיוצר משנת 1999 על ידי מותג GMC Truck – חטיבה השייכת לחברת General Motors. תחת מותג זה נמכרים רכבי שטח, משאיות, טנדרים וואנים. נכון להיום בשוק מוצע כבר הדור הרביעי לטנדר סיירה – דגם מקביל לשברולט סילברדו. כרגע לא מוצע רשמית בשוק הישראלי, אולם מיובא בהצלחה וזוכה למעריצים לא מעטים.
שברולט סילברדו ‏2019. מרכב, צורה. טנדר תא כפול, 4 דור
AUTOBOOM

טנדר עצום עבור כוכבי-על

שברולט סילברדו ‏2019. מרכב, צורה. טנדר תא כפול, 4 דור

GMC סיירה – טנדר גדול המיוצר משנת 1999 על ידי מותג GMC Truck – חטיבה השייכת לחברת General Motors. תחת מותג זה נמכרים רכבי שטח, משאיות, טנדרים וואנים. נכון להיום בשוק מוצע כבר הדור הרביעי לטנדר סיירה – דגם מקביל לשברולט סילברדו. כרגע לא מוצע רשמית בשוק הישראלי, אולם מיובא בהצלחה וזוכה למעריצים לא מעטים.

היסטוריית GMC סיירה או שברולט סילברדו מתחילה בסדרת טנדרים Chevrolet C/K שהיו פעם פופולאריים בארה"ב. סיירה וסילברדו מפותחים ונמכרים במקביל, ונבדלים רק בהופעת חזית המרכב, בסמל, ובמספר אופציות שהופכות את דגם סיירה ליקר יותר.

דור ראשון

יוצר בין השנים 1997 ל- 2007. הפיתוח של הדור הראשון GMC סיירה או שברולה סילברדו החל משנת 1993 ורכב ירד מפס הייצור ב- 1998 בשתי גרסאות – רגילה (Light Duty) וכבדה (Heavy Duty) – גרסאות בסיסיות אלו נשמרו עד היום. הדגם הראשי היה שברולט סילברדו 1500 אשר הוצג בגרסאות 2, 3 או 4 דלתות, עם פלטפורמת מטען באורך 1758, 1999 או 2479 מ"מ. בדגם 1500 הותקנו מנועי Vortec 4300 V6 (193 כ"ס), Vortec 4800 V8 (255 כ"ס) ו- Vortec 5300 V8 (280 כ"ס).

הטנדר עבר עדכון קטן בשנת 2000, אז הופיעה קבינה מוארכת, בשנת 2002 חלו שינויים בעיצוב, שופרו כמה פונקציות תפעול. GMC הציגה גרסאות מעט מחודשות של סיירה ב- 2003 וגם ב- 2004. עדכונים ושיפורים תדירים, התקנת מנועים, תיבות הילוכים, מרכיבים ואלמנטים חדשים אחרים – תכונה האופיינית להתפתחות של סיירה/סילברדו. עם זאת, העדכונים, לרוב, הוכוונו לשיפור עוצמת ועמידות הרכב.

גרסאות

2001 GMC Sierra C3 / גרסת Denali של סיירה C3 או Sierra Denali (סילברדו 1500) – אחת הגרסאות היקרות של הדור הראשון. זהו דגם בעל הנעה כפולה ומנוע 6 ליטר Vortec 6000 LQ4 V8 בהספק 325 כ"ס. דנאלי יכלה לגרור 4100 ק"ג ולשאת 723 ק"ג בתא המטען. הרכב צויד במערכת היגוי ארבעת גלגלים מתקדמת אשר קיצרה את קוטר הסיבוב והאיצה את החלפות הנתיב בעת גרירה. על אף סדרת פתרונות טכניים פרוגרסיביים, בשנת 2005 ירדה מייצור עקב מכירות נמוכות.

Silverado SS – בשנת 2003 שברולט השיקה את סילברדו SS, גרסה משופרת של 1500. בדגם זה הותקן מנוע 6 ליטר V8 Vortec High-Output בהספק 345 כ"ס, גיר 4 הילוכים אוטומטי. ב- 2005, בכדי להגביר את המכירות, נוספה גרסה בעלת הנעה על סרן אחד וסאנרוף. ב- 2006 בהיצע נותרה גרסת הנעה אחורית בלבד. שינויים מהירים אלו נבעו ממכירות חלשות.

Hybrid – בשנת 2004 GM השיקה גרסה היברידית לסיירה/סילברדו, הראשונה בתולדות ענקית רכב האמריקאית. אמנם, היא לא הייתה היברידית לגמרי, מאחר והמנוע החשמלי שימש רק להתנעת מנוע הבנזין, הטענת המצבר והפעלת מכשירים נוספים ברכב. בתור מנוע ראשי בטנדר הותקן Vortec 5300 V8 בנפח 5,3 ליטר. גם הוא לא שרד הרבה בשוק הרכב.

Heavy duty (HD) – עבור סיירה וסילברדו היו זמינות שלוש גרסאות כבדות – 1500HD, 2500HD ו- 3500HD.

  • 1500HD צוידה במנוע Vortec 6000 V8 בהספק 300 כ"ס ובתיבת 4 הילוכים אוטומטית, המאפשרים לשאת 1419 ק"ג של מטען;
  • 2500HD צוידה במנוע V8 בהספק 300 כ"ס ובתיבת 5 (6 בין 2006-2007) הילוכים ויכלה לשאת 1789 ק"ג;
  • ב- 3500HD התקינו 6.6 L Duramax V8 בהספק עד 397, כושר העמסה של דגם זה – 2610 ק"ג.

הדור הראשון של טנדר סיירה/סילברדו התקבל באופן חיובי על ידי קהל היעד, אולם היה רחוק ממושלם – הרשות לבטיחות בדרכים בארה"ב (IIHS) נתנה לרכב ציון נמוך לאחר מבחני ריסוק, ומלבד זאת, דינאמיקת מכירות לא יציבה. גרסאות דומות יוצרו גם בדורות הבאים, אולם מהר מאוד הורדו מייצור.

דור שני

יוצר בין השנים 2007 ל- 2014. הדור השני של סיירה GMT900 נחשף בשנת 2007. בדור החדש שיפרו את המראה החיצוני ואת עיצוב הפנים, חיזקו את השלדה ואת המתלים, הגבירו את עוצמת סדרת המנועים. המפתחים הצליחו לשפר את האווירודינמיקה של GMT900 ולהפחית את צריכת הדלק. סיירה/סילברדו החדשים הוצעו עם קבינת 2 דלתות סטנדרטית ובגרסת 4 דלתות בעלת קבינה מוארכת, עם הנעה כפולה או אחורית.

בדורו השני הרכב הוצע עם מנוע 6,2 ליטר בהספק 403 כ"ס, אשר מאיץ את הענק בהנעה כפולה ל- 97 קמ"ש תוך 6,3 שניות. בשנת 2009 כל דגמי סיירה וסילברדו זכו לפגוש חדש, ודגמי קבינה מוארכת עם מנוע Vortec 5300 V8 קיבלו תיבת 6 הילוכים אוטומטית חדשה.

ב- 2010 הטנדרים שוב עברו עדכון: מודרניזציית דלתות, הותקנה תיבת 6 הילוכים אוטומטית בגרסאות קבינה מוארכת, עדכון קטן לעיצוב. בשנת 2011 בגרסאות הכבדות הותקנה שלדת פלדה, והוגדלו קפיצים אחוריים, תושבות מנוע ותושבות מרכב הידראוליות. בשנת 2012 – שוב מתיחת פנים קלה – נוספו אפשרויות בקרת טלטול נגרר, סיוע בעת זינוק בעליה וקירור מושבים.

דור שלישי

יוצר בין השנים 2014 ל- 2018, עבר מתיחת פנים ב- 2016. הופעת הבכורה של סיירה השלישי התקיימה בסוף 2012, אך לשוק הוא יצא רק בשנת 2014. בין חידושים – ממשק מולטימדיה עם מסך מגע ברמת גימור הבסיסית ושפע אופציות מדיה טכנולוגיות – חיבורים עבור אייפוד ואייפון, מערכת שמע יוקרתית Bose ועוד.

הרכב נשען על שלדת סולם חזקה במיוחד וסגורה לחלוטין העשויה מפלדה, אולם מספר רב של אלמנטים החלו לייצר מאלומיניום – מכסה מנוע, בלוק מנוע, זרועות – כך הצליחו להפחית את משקל הרכב. הדור השלישי של סיירה/סילברדו בגרסאות 2500HD / 3500HD היו טנדרים "כבדים" הראשונים בהם התקינו בקרת שיוט אדפטיבית (ACC), מערכת התרעה על התנגשות חזיתית (FCWS) ומערכת התרעה על סטייה מנתיב (LDWS).

כתוצאה ממתיחת הפנים בשנת 2016/2017 אצל סיירה 1500 וסילברדו 1500 מעט השתנה עיצוב החוץ ותא הנוסעים, הופיעו פנסי LED אחוריים, פתחי אוורור במכסה המנוע, אפשרות תדלוק דגמי בנזין ללא מכסה ועוד.

כמו כן, במסגרת הדור השלישי בשנת 2016 פותחה גרסת Sierra All Terrain X מיוחדת, המצוידת במנוע 5,3 ליטר V8 בהספק 365 כ"ס, עם אפשרות התקנת מנוע 6,6 ליטר דיזל V-8 Duramax Diesel המפיק 445 כ"ס. בנוסף הוצעה חבילת אופציות לנהיגת שטח – מתלים מחוזקים, בולמי זעזועים טווין-טיוב, בקרת ירידה במדרון, נעילת דיפרנציאל אחורי אוטומטית וכו'.

דור רביעי

נמצא בייצור משנת 2019 עד עתה (נתונים לשנת 2021). ב- 2017 סילברדו 1500 דור 4 החדש (2019) הוטס במסוק לזירת Texas Motor Speedway בפורט וורת' בשביל הופעתו הראשונית מול תעשייני רכב. והצגתו הרשמית התקיימה בתצוגת רכב הצפון-אמריקאית בדטרויט ב- 13 לינואר 2018 – תאריך זה נבחר לא במקרה, דווקא ביום זה לפני 100 שנים חברת שברולט החלה להוציא משאיות לשוק.

דור זה נמכר בכמות שיא של גרסאות ברמות גימור שונות. הבסיסית נותרה סילברדו 1500, הייצוגית – Silverado LT Trail Boss 4X4, ומלבד זאת, ישנן רמות גימור WT, גרסאות Custom, גרסאות LT, LTZ, High Country, וכן RST.

עבור הגרסה הבסיסית הוצעו שש גרסאות מנוע, כאשר הבסיסי היה V6 בנפח 4,3 ליטר EcoTec3 FlexFuel-Capable בהספק 285 כ"ס. כמו כן, מוצעים מנוע טורבו 2,7 ליטר I4 בהספק 310 כ"ס, בנזין 5,3 ליטר EcoTec3 V8 בהספק 355 כ"ס, בנזין 6,2 ליטר EcoTec3 V8 בהספק 420 כ"ס. למנועים משודך גיר אוטומטי בעל 6, 8 או 10 הילוכים.

מפרט האבזור הבסיסי בדור הרביעי של סיירה/סילברדו כולל מערכת אינפוטיינמנט עם אפל קארפליי ואנדרויד אוטו, רדיו לווייני, ווי-פיי, מערכת שמע בת שבעה רמקולים, ניווט GPS ועוד. בשנת 2020 הרכבים זכו לשכלול קל – נוספו מראות נגרר עם אפשרות כוונון עוצמה, בקרת שיוט אדפטיבית עבור דגמי LTZ ו- High Country. בשנת 2021 צפויה מתיחת פנים די רצינית.

רכב-סלבריטי

סיירה ומקבילו סילברדו – אחד מן הרכבים האמריקאים המוכרים ביותר, וקרוב לוודאי שגם אלה אשר לא מתעניינים ברכבים ראו וזכרו אותו בקלות. וזה בשל העובדה כי הטנדר העצום מופיע לעתים קרובות מאוד בסרטי הוליווד.

ברכב זה נוהגים בחורים אמריקאים פשוטים, שוטרים, חוואים וגיבורים קלאסיים אחרים של הקולנוע האמריקאי. אך לפעמים גם נשים, כמו למשל בסרטו של קוונטין טרנטינו "להרוג את ביל" – "Pussy Wagon" המפורסם, זה הוא – שברולט סילברדו. עליו נסע גם שוורצנגר בסרט "חבלה". הטנדר היה אמצעי חבורה הראשי בסדרה "אימת המתים המהלכים", בסרט "מפתח הלב" ובעשרות אחרים.

תשומת לב כזו של קולנוענים קשורה לא רק למראה הפוטוגני של סילברדו, אלא גם לעובדה שמדובר ברכב באמת פופולארי בארה"ב, עם היקף מכירות כולל של 12 מיליון יחידות מאז התחלת הייצור, כך שנוכחותו בתמונה מעניקה לכל המתרחש מקסימום ריאליזם ואותנטיות.

הגיעה אפוקליפסת זומבים, איזה טנדר יתאים יותר לחיים בתנאים החדשים?
23 קולות