ביוני של שנת 2001, במהלך הצילומים לסרט "גברים בשחור 2", תייר גרמני נחשף למרצדס E-קלאס דור 3 שהוסתרה מחשיפה בקפידה. להזכירכם, בסרט שובר הקופות המדובר, המכונית עם מרכב W211 שימשה כרכב שירות עבור הסוכנים ג'ון וקיי. התייר השאפתן מכר את התמונות למגזין "Auto Zeitung" וגרם לשערוריה שלמה בעולם הרכב. בעקבות התקרית, החשיפ
מרצדס E-Class ‏2006. מרכב, צורה. סטיישן 5 דלתות, 3 דור, שדרוג
AUTOBOOM

"עיניים גדולות" לגברים בשחור

מרצדס E-Class ‏2006. מרכב, צורה. סטיישן 5 דלתות, 3 דור, שדרוג

ביוני של שנת 2001, במהלך הצילומים לסרט "גברים בשחור 2", תייר גרמני נחשף למרצדס E-קלאס דור 3 שהוסתרה מחשיפה בקפידה. להזכירכם, בסרט שובר הקופות המדובר, המכונית עם מרכב W211 שימשה כרכב שירות עבור הסוכנים ג'ון וקיי. התייר השאפתן מכר את התמונות למגזין "Auto Zeitung" וגרם לשערוריה שלמה בעולם הרכב. בעקבות התקרית, החשיפה הרשמית של המכונית הועברה ממרץ 2002 לינואר 2002 לעת השקתה של מרצדס W211 בתערוכת המכוניות בבריסל.

E-קלאס החדשה

פיתוח הדם החלופי ל-Mercedes Benz W210 החל בשנת 1997. הנתונים העיקריים של הדגם החדש נקבעו בשנת 1999. אב הטיפוס הורכב בשנת 2000. השקת גרסת הפיילוט ומבדקי הגרסה הסדרתית התקיימו בשנת 2001. פיתוח הדגם W211 הוערך ב-2 מיליארד אירו. E-קלאס הושקה בשלוש גרסאות לבחירה: Classic, Elegance ו-Avantgarde:

  • גרסת Classic – גרסת הבסיס. ג'אנטים 16 אינץ', גימור מעץ יוקרתי, בקרת אקלים, שש כריות בטיחות, חימום חלונות ומראות, מערכת אודיו ומחשב לוח מרכזי.
  • Elegance – רמת גימור יוקרתית יותר, השונה בעיקר בתכולה הפנימית של הדגם. גימור מעץ אגוז מלך וכרום, הגה מרופד בעור בצבע תא הנוסעים ותאורה פנימית מתכווננת.
  • Avantgarde – גרסת הספורט עם דש, מתלים קשיחים מונמכים ב-15 מ"מ, ג'אנטים 17 אינץ', נורות בלם LED ופנסי LED אחוריים וגימור פנימי מאלומיניום.

בהתחלה מרצדס W211 יוצרה בגרסת סדאן. מפברואר 2003 הופיעה גרסת סטיישן ובשנת 2004 יצאה גרסה בעלת מרכב קופה 4 דלתות מרצדס C219 CLS-קלאס. כנפיה הקדמיים, מכסה המנוע ומכסה תא המטען היו עשויים אלומיניום, בעוד שמבנה המרכב כלל גם חומרים עמידים יותר. הפתרון הפך את המרכב לקל ולעמיד יותר בו-זמנית וכן הקנה לו הגנה נוספת מקורוזיה ורמת בידוד רעשים כה גבוהה, שזוכרים אותה עד היום.

זאת ועוד, דגם W211 היה גדול יותר מקודמו (בסיס הגלגלים שלו גדול יותר ב-22 מ"מ), בעוד שמקדם הגרר האווירודינמי ירד ל-0.26 (בדגם W210 הוא עמד על 0.27).

בהשוואה לדגם W210, לגרסת 211 היה נפח תא מטען גדול יותר ב-540 ליטר. הדבר התאפשר עם שינוי צורתו של מיכל הדלק. בדגם הקודם מיכל הדלק התמקם מאחורי המושבים האחוריים ותפס הרבה מקום. בדגם W211, המיכל בנפח 70 ליטר קיבל צורת U והותקן מתחת למושבים. תא המטען נהיה ארוך יותר והמושב האחורי היה ניתן לקיפול. על E-קלאס ניתן היה להעמיס מטען כמו שמעמיסים על טנדר. נפח תא המטען שלו היה ניתן להרחבה עד 1,950 ליטר! מבנה המרכב המחושב והמבנה של תא הנוסעים הפכו את המכונית לגדולה ולמרווחת יותר. W211 המשיך את קו הנסיגה מצורות מרכב מרובעות וקשוחות האופייניות ל-Mercedes-Benz לטובת קווים מעוגלים ומעודנים יותר. חווית הנהיגה הפכה לנעימה יותר. עיצוב של E-קלאס משלב בתוכו סגנונות שונים. למשל החלק האחורי של W211 מזכיר את זו של דגם S-קלאס.

מכונית E-קלאס החדשה ירשה ממרצדס 210 הקודמת פנסי תאורה ראשית עגולים גדולים אופייניים ובכך השלימה את הסדרה המקורית של מכוניות מרצדס בעלות "עיניים גדולות". אגב, בנוגע ל"עיניים" המפורסמות: פנסי גרסת 211 אכן מזכירים את אלה של הדגם הקודם, אך מבחינה טכנונלוגית הם מתקדמים הרבה יותר, יחסית לתקופה לפחות. עבור הנציגה החדשה של דור ה-E פותחה מערכת "Inteliigent Light System" אשר קבעה את מצב התאורה באופן אוטומטי, בהתאם לתנאי מזג האוויר והדרך. למשל בעת התנועה בכביש מהיר, הפנסים מתאימים את אלומת האור באופן אוטומטי בנסיעה במהירות של 90 קמ"ש ומעלה ובמהירות העולה על 110 קמ"ש. הפנסים גם יכולים להסתובב בכיוון ההגה. במצב ערפל הפנסים מאירים את הכביש בפיזור רחב ככל הניתן, על-מנת למנוע סיכון לסנוור עצמי.

מכונית E-קלאס החדשה ירשה ממרצדס 210 הקודמת פנסי תאורה ראשית עגולים גדולים אופייניים ובכך השלימה את הסדרה המקורית של מכוניות מרצדס בעלות "עיניים גדולות".

יותר חלופות, טובות ומגוונות

האבזור הבסיסי של המכונית כולל מגוון כה רחב של אופציות וחלופות שונות, עד כדי כרך שאף הצליח להרתיע ולגרום להלם תרבותי בקרב חלק ממעריצי מרצדס ישנות ומסורתיות. נתוני המכירות מאידך, הוכיחו, כי היוצרים צדקו בהנחתם והתנהלו בהתאם למגמה המקובלת בעולם תעשיית הרכב.

בין היתר, האבזור של 211 כלל בקרת שיוט עם חיישנים ברשת הגריל, אשר באופן אוטומטי העריכו מרחק לרכב מלפנים. המערכת הייתה מעלה או מורידה מהירות בעת הצורך. בנוסף הייתה מערכת היגוי המתאימה את עצמה למהירות התנועה, מערכת מונעת אזעקה נגד פריצה וחיישני חנייה אולטראסאונד עם מנגנון התראת הנהג וויזואלי ושמיעתי, מערכת ניווט עם צג צבעוני בגודל 4.9 אינץ', מערכת מולטימדיה מתקדמת ומערכת COMAND APS עם מסך צבע 6.5 אינץ' ומפות ניווט של אירופה (החל משנת 2003). מלבד זאת W211 צויד בבקרת אקלים עם שימוש בשאריות החום מהמנוע ועם מסנן משולב, מושבים עם הגדרת תנוחה חשמלית עם פונקציית זיהוי אדם (!) ופונקציית עיסוי מובנית, מערכות ESP, ASR ו-ABS, מערכת בלימה הידראולית חשמלית Sensotronic (עד שנת 2006), מראות צד חשמליות עם חימום (ועם זיכרון), חלונות מבודדות חום, חיישני גשם (!) ועוד מגוון אפשרויות.

גג המכונית בגרסת הבסיס היה סטנדרטי. בהזמנה ניתן היה להרכיב סאנרוף זכוכית עם מחצלת מיוחדת המגנה מקרני השמש או גג זכוכית כפול פנורמי בהנעה חשמלית.

האופציות והאפשרויות התחלפה והושלמה במשך כל זמן הייצור של המכונית. עם הופעתה של W211 בסרט "גברים בשחור 2", האופציות הנוספות דוגמת דמות הנהג הנשאפת בתוך ההגה ואפשרות הטיסה כבר לא נראו כה משונות עבור אלה שכבר הספיקו להכיר את המכונית, אפילו בגרסה הסטנדרטית על כל אפשרויותיה מקרוב.

מנועים ושלדה

דגם W211 מלכתחילה אובזר במנועים עוצמתיים בעלי שישה או שמונה צילינדרים. הבסיסי והכי פחות חזק היה מנוע E200 NGT עם הספק בסך 163 כ"ס, המאפשר זינוק המכונית עד מאה קמ"ש תוך 9-10 שניות. סך הכל, בהתאם לרמת הגימור, עבור W211 היו נגישים 13 סוגי מנועי בנזין ו-11 סוגים של מנועי דיזל עם הספק עד 514 כ"ס (מנוע בנזין E63 AMG) ועד 314 כ"ס (מנוע דיזל E420 CDI). אגב, לפי תוצאות המכירות, עד 40% לקוחות העדיפו דווקא גרסאות הדיזל של W211. גרסאות Mercedes-Benz W211 אובזרו בתיבת 6 הילוכים ידנית וכן בתיבות בעלות 5 או 7 הילוכים אוטומטיות. המתלים של W211 כללו מגוון רחב של מרכיבי אלומיניום. מתלים קדמיים ואחוריים עצמאיים הורכבו כרב-זרועיים עם בולמי זעזוע. דגמים בעלי שמונה צילינדרים אובזרו במתלי אוויר Airmatic DC.

מתיחת פנים

בשנת 2006 מרצדס W211 עברה מתיחת פנים מהפכנית. בגרסה הבסיסית נעשו כאלפיים שינויים. ראשית כל, מנועי המערכת CDI עברו שדרוג שינוי משמעותי עם הגברת העוצמה. פתרון מפתיע נוסף היה החלטת היצרן להחליף את המערכת הבלימה המתקדמת למראית העין SBS במערכת ABR הרגילה. מ-S-קלאס ל-E-קלאס הועברה טכנולוגית הגנת נוסעים ונהג מונעת PRE-SAFE, הופיעה מערכת בלמים אדפטיבית ADAPTIVE BRAKE, משענות ראש מונעות זעזוע NECK-PRO, נורות בלם מהבהבות, ניטור לחץ אוויר בצמיגים. פנסים קדמיים ואחוריים וגלגל ההגה עברו שדרוג נוסף. חודש העיתוב של ספי הדלת הצדדיים, הפנסים האחוריים והפגוש.

בצורה כזו מרצדס W211 הושק עד שנת 2009. במהלך כל תקופת הייצור נמכרו מעל 1.5 מיליון מכוניות E-קלאס דור השלישי. ולמרות שהייצור הסדרתי של הדגם W211 הופסק לפני זמן רב יחסית ומאז הטכנולוגיה בעולם הרכב התקדמה משמעותית, המכונית עם "עיניים גדולות" עדיין זוכה לביקוש רב בשוק המשני וחובבי מכוניות רבים רוחשים לה כבוד.

עובדות מעניינות

לאחר מתיחת הפנים של שנת 2006 הפכו לזמינות גרסאות דיזל סדרתיות הידידותיות לסביבה והחסכוניות בדלק E320 BlueTEC, E300 BlueTEC ו- E350 CGI. לתקופה, מנועי הדיזל מהסוג נחשבו לידידותיות ביותר לסביבה. גרסת W211 E320 BlueTEC זכתה בתואר "המכונית הירוקה לעולם של השנה" בארה"ב. בעידן שלפני פריצתן של מכוניות חשמליות הדבר עוד היה אפשרי.

בשנת 2007 הושקה גרסת W211 E63 AMG בעלת מנוע 8 צילינדרים אטמוספרי M156 בנפח 6.3 ליטר עם הספק בסך 514 כ"ס ו-630 נ"מ מומנט סיבובי המאפשר האצה עד מאה קמ"ש תוך 4.5 שניות. זו הייתה המכונית העוצמתית ביותר בסגמנט לאותה תקופה.

בשנת 2004 יוצרה הגרסה הסדרתית W211 (E200NGT) המונעת על-ידי גז. סדרת הגז של E-קלאס הושקה בתערוכת המנועים בפרנקפורט בשנת 2003 ובתערוכת המכוניות בלייפציג בשנת 2004.

על-פי התוצאות של מחקרי שוק, הסוכנות J.D. Power דרגה את הדגם W211 במקום ראשון בדירוג שביעות רצון רוכשי מכוניות הפאר לשנת 2009.

מה דעתכם על הפנסים העגולים של מרצדס?
4 קולות