שברולט קפטיבה. הסיבות להתאהב או לתעב
שברולט קפטיבה יד שנייה היא עד היום אחת האפשרויות הנגישות ביותר עבור אלה שרוצים לרכוש קרוסאובר גדול עם 7 מושבים למשפחה גדולה. בשוק רכבי יד שנייה בישראל אפשר לראות גם את דגמי דור ראשון משנת 2006, גם דגמים משנת 2011 שעברו מתיחת פנים וגם את הגרסאות לאחר עדכון שני של שנת 2013. כמובן, תמורת דגמים חדשים יותר של שנות 2014/15 עם קילומטראז' שלא עולה על 100 אלף תשלמו מחיר גבוה יותר, אבל עדיין בגדר ההיגיון. הרכב נהנה מביקוש מתון, אבל יציב. עם זאת, הוא לא הצליח להגיע למעמד של רכב אייקוני או להיכנס לרשימת רבי המכר. בואו נברר מה מנע ממנו: כל הסיבות להתאהב או לתעב את שברולט קפטיבה.
קצת רקע היסטורי
הקרוסאובר בעל מימדים בינוניים יצא בשנת 2006. הוא פותח על-ידי החטיבה הקוריאנית של GM על בסיס הפלטפורמה GM Theta. במקור הוא תוכנן בתור דגם גלובלי: באירופה, הודו, דרום-מזרח אסיה וישראל הוא נמכר תחת השם שברולט קפטיבה, בדרום קוריאה בתור Daewoo Winstorm, באוסטרליה ובניו-זילנד בתור Holden Captiva. הקרוסאובר הורכב בדרום קוריאה, תאילנד, סין, וייטנאם, אוזבקיסטן, קזחסטן ורוסיה. הוא הוצע גם עם הנעה קדמית וגם עם סרן אחורי משתלב אוטומטית. צויד בתיבת 5 הילוכים ידנית ו-6 הילוכים אוטומטית ובכמה סוגי מנוע. למרות המחיר הנמוך יחסית, הדגם לא זכה להצלחה רבה בשל דינמיקה לא טובה, צריכת דלק גבוהה ובעיות אמינות.
בשנת 2011 קפטיבה עברה עדכון רציני: החזית של הקרוסאובר עוצבה מחדש, הופיעו מנועים חדשים – מנוע בנזין 2,4 ליטר ממשפחת Ecotec בהספק 167 כ"ס, מנוע V6 ממשפחת SIDI בהספק 249 כ"ס ומנוע טורבו דיזל בנפח 2,2 ליטר בהספק 184 כ"ס. למנועים אלה שודכה תיבת 5 היל' ידנית או 6 היל' אוטומטית. גרסאות עם הנעה קדמית והנעה כפולה הוצעו כמקודם. הקרוסאובר הגיע עם 5 או 7 מקומות עם שורת מושבים שלישית. העדכון בשנת 2013 לא הביא שינויים משמעותיים בחלק הטכני וגם העיצוב השתנה באופן בלתי מורגש. עם זאת, הרכב קיבל בידוד רעשים משופר, בלם חניה אלקטרוני ומתלים מעודכנים. בשנת 2015 התאגיד קיבל החלטה להפסיק את ייצור הדגם.
הסיבות לתעב
חסרון מס' 5: אזעקה ומנעול מרכזי
שברולט קפטיבה מצויד במנעול מרכזי, באזעקה כברירת מחדל והמנוע מופעל באמצעות לחצן. וכל זה גורם להרבה תלונות. אם מתקלקל חיישן מיקום הרכב, לדוגמה, שמזהה שהרכב מורם על-ידי משאית הגרר, הקרוסאובר מתחיל להשמיע קריאת מצוקה. ברוב המקרים הסיבה לאזעקה ספונטנית נשארת בגדר תעלומה, במקרה כזה הפתרון הפשוט ביותר הוא להתקין אזעקה נוספת ולכבות את ה"צווחה" הסטנדרטית. היא ממוקמת מתחת למצבר וכדי להגיע אליה יש להסיר את המצבר עצמו ואת תיבת הפיוזים. משימה לא פשוטה: צריך להשתמש במפתח ברגים עם מאריך, אחרת זה בלתי אפשרי.
האלגוריתם המעצבן של המערכת הסטנדרטית למניעת גניבה: תצטרכו תמיד לקחת איתכם את המפתח, שכן אם שוכחים אותו בתא הנוסעים ויוצאים, לאחר 10 שניות הדלתות ננעלות. כיבוי ההצתה לא עוזר: אם לכבות את המנוע ולצאת, האזעקה תתחיל לפעול מכל רשרוש, במיוחד אם מישהו מהנוסעים נשאר בפנים.
חסרון מס' 4: מערכת המדיה
אולי ההגדרה לתעב היא חזקה מדי, ובכל זאת, מערכת השמע של קפטיבה ספגה מנה מכובדת של ביקורות. הבעלים תוהים מדוע אפילו ברמות הגימור הבכירות של רכב מאמצע העשור השני של המאה ה-21 אין ניווט מובנה ומדוע אין אפשרות לנגן מוזיקה מ-USB או כרטיס זיכרון. והמולטימדיה עצמה לא פועלת מאוד טוב: או שהמסך נשרף, או שקליטת הרדיו פשוט נוראית. להעביר תחנת רדיו (בין אם מכפתורי ההגה ובין אם מהרדיו עצמו) אפשר רק בכיוון אחד: קדימה. למרות הכל, מערכת השמע בפני עצמה היא לא רעה בכלל, הבעלים מעריכים את נגן ה-CD לשישה דיסקים ואת האפשרות להתחבר דרך Bluetooth.
חסרון מס' 3: קשיחות המרכב
אם במהלך ההעמסה או הפריקה הרכב לא יעמוד על משטח ישר, נניח שעליתם עם גלגל אחד על בליטה באדמה, לפתוח את תא המטען תצליחו ללא ספק, אבל ייתכן שלא תצליחו לסגור אותו. ככל הנראה, אכן יש בעיות מסוימות עם עמידות המרכב לפיתול. בתיאוריה, החיסרון הזה אמור להוביל לבעיות רציניות עם התנהגות הכביש, אבל לא: רוב הבעלים מעריכים אותה באופן חיובי, במקרים מסוימים מציינים רק חוסר דיוק לא משמעותי בתגובה על פקודות ההגה. כנראה שהמפתחים הצליחו לפצות על חוסר הקשיחות עם כיול מתלים מוצלח.
חסרון מס' 2:
באשר לחסכוניות, כאן הדעות מחולקות. הבעלים של גרסאות הדיזל הם בגדול מרוצים, אבל ממשיכים להתלונן במידה על כך שצריכת הדלק בעיר היא גבוהה מהרצוי, למרות ש-10-11 ליטר ל-100 ק"מ היא תוצאה בהחלט מקובלת. הבעלים של הגרסאות הכי זולות (כלומר, גם הכי המוניות) עם מנועי בנזין 4 צילינדרים 2,4 ליטר בהספק 167 כ"ס, להפך, בפה אחד מביעים את מורת הרוח שלהם בהקשר לזללנות של הרכבים שלהם.
חסרון מס' 1: איכות המרכיבים ואמינות
- הטרנספר הוא די בעייתי. הבעלים של הרכבים עם תיבה ידנית מתלוננים על תוחלת חיים קצרה של המצמד ("מעט פרפור והקלאץ' נשרף").
- מנועים בעייתיים. מנועי הדיזל סובלים מדליפת שמן מהעוקה ומכשל של המזרקים מעת לעת, בעוד שמזרק התקועה במצב פתוח גורם לסתימת מסנן החלקיקים ולקריעת צינורות מצנן הביניים. מנועי הבנזין דורשים החלפה של שרשרת הטיימינג עם הגלגלות, המותחנים והמרפים בערך כל 30,000 ק"מ. לעתים קרובות גם סעפת הפליטה גורמת לבעיות.
- מערכת המתלים – מערכת שלמה של בעיות ומחלות, שחלקם קשורים לליקויים בהרכבה (כמו אום רפוי של תמוכת המייצב הרוחבי) וחלקם פשוט לאיכות המרכיבים. באופן קבוע מתקלקלים בולמי הזעזועים ומיסבי הזרועות (במקרה כזה יש להחליף גם את הטבור).
- לעתים קרובות נדרשת החלפה של המתנע. בתקופה מסוימת GM ערכה ריקול הקשור לפגם במבנה והיתוך חוט החשמל המוביל למתנע ולסולנאויד. ובכן, כפי שזה קורה לעתים קרובות, רבים מהבעלים לא היו מודעים לכך.
- תלונות רבות לגבי השמשה וחלונות הצד החלשים שלא מתמודדים עם פגיעות, ש"נשרטים אפילו מאבק" ועל כך שהפלסטיק בתא הנוסעים נשרט ומאבד את המראה הראשוני שלו בקלות רבה, במיוחד בחלק האחורי של המושבים הקדמיים ועל מתזי שמשה אחורית כושלים.
הסיבות לאהוב
יתרון מס' 5: עיצוב חיצוני
שברולט קפטיבה הוא לא מהדגמים שמתאהבים בהם ממבט ראשון ואחר-כך סולחים לו על כל חטאיו רק בגלל העיצוב הייחודי. ובכל זאת, ברוב הביקורות העיצוב החיצוני של הקרוסאובר לאחר מתיחת הפנים מוערך בחיוביות. אמנם, יש כאלה שאומרים שמאחורה הרכב נראה כמו ביצה והדבר היחיד שמפצה על-כך במידה הוא חלון אחורי נפתח. הבעלים רואים בכך תכונה נוחה ושימושית.
יתרון מס' 4: קיבולת
בקפטיבה בוחרים דווקא בשל המרווח הפנימי: זהו רכב משפחתי אמיתי שאפשר להשתמש בו ביומיום או לקחת את כל המשפחה לטבע עם מקסימום בטיחות ונוחות. לא רק הנהג והנוסע הקדמי מרגישים בנוח בתא הנוסעים, אלא גם כל שאר הנוסעים. השורה השנייה מציעה מרווח בשפע, הברכיים לא נתקעות במושב הקדמי. הרצפה בתא הנוסעים היא ישרה, אין טונל גיר, כך שניתן לנוע בשורה השנייה כמעט בעמידה. המושבים האחוריים עצמם מאוד רחבים ומסוגלים ליישב ללא בעיה שני מבוגרים וכיסא ילדים או שני כיסאות ילדים עם מבוגר. אפילו השורה השלישית מציעה מספיק מקום לשני מבוגרים, בעוד שהם לא יצטרכו להרגיש כמו שרימפס שנדחסו לתוך כדור פינג-פונג.
האפשרויות להובלת מטען הן נהדרות! תא המטען יספיק ל-4 מזוודות והרבה שקיות והמתלים האחוריים המתיישרים יישמרו על מרווח הגחון ללא תלות בעומס. בנוסף, יש אפשרות לקפל את השורה השנייה ולקבל משטח ענק עם רצפה ישרה באורך מעל שני מטר המאפשר לארגן מקום נוח לשינה בזמן יציאות לטבע. דרך אגב, גב המושב של הנוסע הקדמי מתקפל קדימה והופך לשולחן עם משטח פלסטיק. תא המטען עצמו הוא דו-קומתי, מתחת לשכבה העליונה נמצאת "הכניסה לנרניה" עם שפע של תאים נוחים לאחסון חפצים שונים. לדברי נהגים רבים דווקא תא המטען הגדול ומסילות הגג הפכו לגורם המכריע בקבלת ההחלטה לרכוש את הרכב.
אבל זה לא הכל! קפטיבה מציעה כמות רבה של מקומות אחסון שונים: תא כפפות עם פונקצית קירור, שפע של גומחות, מגירות ומדפים, ארגז עמוק במיוחד בין המושבים הקדמיים (הסרת ידית בלם היד אפשרה לעשות תא באמת גדול).
יתרון מס' 3: התנהגות הכביש
בעיקרון, שברולט קפטיבה מספקת תוצאות טובות על הכביש, אבל יש כאלה שלא מרוצים מהדינמיקה של הרכב. אל תצפו כאן לזריזות יוצאת מן הכלל, אחרי הכל זה קרוסאובר, אבל גם לא תזחלו בשעמום מאחורי כולם. כן, המנוע בנפח 2,4 ליטר מאיץ את הרכב פחות טוב, מנוע הדיזל בנפח 2,2 ליטר – יותר טוב, אבל בגדול, הם מביאים מספיק דינמיקה לנסיעה בתוך העיר. התאוצה מעמידה היא טובה, הרכב מזנק קדימה כך שלהשתלב בזרם או להחליף נתיב לא תהיה בעיה. התיבה האוטומטית מעבירה הילוכים באופן זריז וכמעט בלתי מורגש.
יתרון מס' 2: כושר עבירות
חרסית מחליקה, גבעה חולית תלולה עם פנייה, שדה חרוש, שממה סלעית – הקרוסאובר מסוגל להתגבר על הכל, אולי לא בקלות, אבל בגדול ללא בעיות. עם זאת, יש גם מאפיינים מסוימים שמגבילים את יכולות השטח, לדוגמה, השפה התחתונה של הפגוש הקדמי: בעלים רבים ממליצים ישר להוריד אותה, כי אחרת יש סיכוי מאוד גבוה לפגוע בפגוש אפילו בעת חניה ליד מדרכה גבוהה. עובדה מצערת נוספת היא שהשליטה במערכת ההנעה הכפולה לא כוללת נעילה מאולצת של המצמד האחראי על שילוב הסרן האחורי.
יתרון מס' 1: נוחות ומחיר
נוחות – היתרון הראשי של שברולט קפטיבה. היא נוצרת על-ידי המרווח הפנימי, המתלים הרכים והארגונומיה: בתא הנוסעים הכל נמצא במקום הנכון ובהישג יד, תנוחת הישיבה היא טובה, טווחי הכוונון של המושבים וההגה בהחלט מספיקים, הכפתורים והפקדים ממוקמים בצורה נוחה. הפאנל הקדמי הוא רך, העור המלאכותי בתא הנוסעים עמיד ונראה טוב. אפשר לעבור אלף ק"מ ללא עצירה וכמעט לא להתעייף. הרכב מציע כמות רבה של אופציות: חימום מושבים אחוריים, כניסה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת, סאנרוף, מושבים קדמיים חשמליים, חלונות חשמל, מראה פנימית עם עמעום אוטומטי, חיישן גשם וכן הלאה. כמובן, שאפשר היה להוסיף יותר אופציות מודרניות לקפטיבה, אבל באופן כללי, תקבלו מקסימום נוחות תמורת מינימום כסף.