סיטרואן C5. היה טוב וטוב שהיה
סיטרואן C5 הוא רכב משפחתי גדול בצורת מרכב האצ'בק או סטיישן (C5 Break), שיוצר על-ידי PSA בין השנים 2001 – 2017 בשני דורות. ואף על פי שהדגם כבר לא מיוצר היום, ניתן לזהות אותו בקלות בזרם המכוניות בתוך העיר בזכות המראה החיצוני הבולט שאינו אופייני במיוחד עבור Citroën: מעודן פחות, וספורטיבי יותר, עם עיצוב מתוחכם ושיפוע חזק של מכסה המנוע והשמשה הקדמית. הוא היה רכב ישן וטוב בהחלט. אבל למה "היה"? בישראל הוא נמכר עד היום. בואו נזכר בטוב שהיה.
דור ראשון
גרסת הדור השני יוצרה בין השנים 2001 – 2008. היא זכתה להצלחה מידית וצברה היקף מכירות של 800 אלף יחידות. הדור הראשון של סיטרואן C5 הוא דגם Citroën האחרון שפותח תחת ניהולו של ז'אק קלבט (1982 – 1999), האיש והאגדה שכיהן כשר בממשלתו של ואלרי ז'יסקר ד'אסטן ובשנות ה-80-90 הציל את Groupe PSA מפשיטת רגל. בהתחלה, עיצובו של הרכב עורר רגשות מעורבים בקרב הציבור: פנסים מתוחים כלפי מעלה, מרכב נמוך, מכסה מנוע חד… אבל בהמשך המראה החיצוני של הדגם זכה להערכה בזכות אווירודינמיקה מצוינת ומרווח פנימי טוב לסגמנט.
הרכב זכה למפרט אבזור עשיר ולמגוון של אופציות מתקדמות וייחודיות, במיוחד בשאסי. לדוגמה, שליטה אלקטרונית במרווח הגחון. לפני כן הוא נשלט בצורה ידנית, המנגנון האלקטרוני הופיע לראשונה. החיישנים מתאימים את מרווח הגחון לתנאי הדרך: במהירות גבוהה המתלים הונמכו על מנת להפחית את ההתנגדות האווירודינמית, במהירויות נמוכות ובמשטחים מאתגרים מרווח הגחון גדל. הרכב צויד במנועי בנזין טוריים בנפח 1,8 ו-2,0 ליטר ובמנוע V6 בנפח 3 או 4 ליטר, הוצעו בנוסף מנועי דיזל בנפח 1,6, 2,0 ו-2,2 ליטר עם הזרקת דלק ישירה.
בספטמבר בשנת 2004 סיטרואן C5 עבר מתיחת פנים משמעותית (עיצוב חדש בחלקים הקדמי והאחורי של המרכב, אך החלק האמצעי נשאר זהה), שמטרתה הייתה לקרב בין העיצוב החיצוני של דגמי C5 לבין C4. לכן הליפטבק צמח לאורך מ-4,618 מ"מ ל-4,745 מ"מ, הסטיישן – מ-4,755 מ"מ ל-4,840 מ"מ. הופיעו מתלי Hydractive שהחזיקו את הרכב במצב אופקי ואפשרו לנוע על שלושה גלגלים במקרה של פנצ'ר.
דור שני
יוצר בין השנים 2008 – 2017. העיצוב השתנה ושופר באופן משמעותי. הודות למרכב האווירודינמי הארוך והחלק, לקווים המדויקים ולקו הצד המוגבה, סיטרואן C5 החדש נראה כמו רכב ממעמד הגבוה. העיצוב שלו מיוחד בזכות כונסי האוויר הגדולים הארוכים והפנסים הארוכים והחדים בקצוות. בגדול, הרכב יצר רושם נמרץ ואלנגטי, וכן בעת מימדים של 4,78 מטר לאורך (הסטיישן ארוך יותר ב-5 ס"מ), רוחב של 1,86 מטר וגובה של 1,45 מטר, הוא תפס את העמדות המובילות בקטגורית המשפחתיות הגדולות.
חלל הפנים הציע לנוסעים עיצוב מעודן ונוחות ברמה הקרובה לרכבי יוקרה ומערכת תפעול ארגונומית במיוחד: גלגל הגה של הדור השני עם מרכז בקרה קבוע, בקרת שיוט, מערכת NaviDrive של הדור החדש עם צג מרכזי בגודל 7 אינץ' והפעלה קולית של טלפון GSM מובנה, מערכת שמע וניווט לוויין. בעת פיתוח הרכב הוקדשה תשומת לב מיוחדת לבטיחות ונוחות הילדים. בשלושת המושבים נכללו עוגני מושבי ילדים, חלונות החשמל צוידו בפונקצית הגנה, בדלתות האחוריות הותקן מנעול חשמלי לבטיחות הילדים.
בקרת השיוט ומגביל המהירות נכללו ברמת הגימור הבסיסית, כמו גם בלם חניה חשמלי אוטומטי, מערכת לסיוע בזינוק בעלייה ועוד. יתר על כן, סיטרואן C5 החדש הינו אחד מהרכבים הבטיחותיים ביותר בקטגוריה שלו: הדגם קיבל מבנה מרכב מחוזק עם בולמי זעזוע בחלק הקדמי לספיגת אנרגיה הנוצרת בעת התנגשות, בתא הנוסעים ישנן 9 כריות אוויר וטכנולוגיות הבטיחות המתקדמות ביותר של Citroën לאותה תקופה. בין אופציות עזר לנהג הוצעו: חלוקת לחץ בלימה, סיוע בעת בלימת חירום, ABS ו-ESP, מערכת התרעה על סטיה מנתיב (LDWS) מאת Citroën ועוד.
היצע המנועים של סיטרואן C5 דור 2 כלל מנועי בנזין 1.8i 16V בהספק 127 כ"ס ו-2.0i 16V בהספק 143 כ"ס וכן ארבעה מנועי דיזל HDi 110, HDi 138, HDi 173 ו-HDi V6 208, כל אחד מהם צויד במסנן חלקיקים המונע כמעט לחלוטין פליטת חלקיקים. לבחירה הוצעו תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית.