''העיר'' לפי הגרסה של הונדה
הונדה סיטי הוא רכב קומפקטי עירוני שמיוצר ע''י חברת Honda משנת 1981 במשך כבר 40 שנה. כיום גרסאות הדגם בצורת מרכב סדאן או האצ'בק 5 דלתות מוצעות כרכב מפלח חסכוני עבור אזורים פחות עשירים: בנוסף לסין, הודו, תאילנד ומספר מדינות אסיה נוספות הדגם נמכר בדרום אמריקה, באפריקה ובמזרח התיכון. במקור זהו היה האצ'בק סאב-קומפקטי, שכעבור זמן מה הפך לסדאן פופולרי במדינות אסיה (אך לא רק). מעניין, שאחת מהגרסאות של הונדה סיטי עברה 24.2 ק''מ בליטר אחד של דלק בתחרות בחסכון בדלק בשנת 2007. בואו נראה מהי ''העיר'' לפי הגרסה של הונדה.
בתחילת שנות ה-80 הונדה כבר לא הייתה קשורה רק לרכבים מסגמנט K ולשוק המקומי. באותה תקופה כבר הופיעו דגמים סיוויק, אקורד ופרלוד. החברה קידמה באופן פעיל את המכירות באמריקה הצפונית, באירופה וביבשות נוספות. היה חסר רק פרט קטן - האצ'בק קומפקטי, שהיה פופולרי מאוד במדינות העולם הישן והוא אכן הוכיח את עצמו מאוחר יותר בשווקים הנוספים. כך יצא לאור הגיבור צנוע של העיר הגדולה בשם הונדה סיטי.
ההיסטוריה של הגיבור הצנוע של העיר הגדולה
דור ראשון
הרכב הקטן עבר השקעה רבה וזכה במעמד גבוה: הפיתוח לקח 3 שנים. ביפן הדגם נמכר בחנויות רכב נפרדות וקהל הקונים העריכו את הדגם מאוד. הונדה סיטי זכתה להערכה לא רק בארץ המקור שלה יפן, אלא בנוסף במדינות אירופה (תחת השם הונדה ג'אז) ואף באוסטרליה. אורך המרכב של הונדה סיטי דור ראשון עמד על 3,380 מ''מ, בסיס גלגלים - 2,200 מ''מ. הגרסה במרכב ההאצ'בק צוידה במנוע בנפח 1.2 ליטר ובהנעה קדמית. פתרון טכני יוצא הדופן לתקופה היה מנוע בגרסת הטורבו שהפיק 100 - 110 כ''ס. בנוסף לתיבת 4 או 5 הילוכים ידנית ולתיבת 3 הילוכים אוטומטית, הדגם צויד בתיבת 4 הילוכים ידנית עם שליטה אלקטרונית בהילוך שני, שלישי ורביעי. הגרסה עם מנוע בהספק 110 כ''ס האיצה מ-0 ל-100 קמ''ש ב-7.8 שניות בלבד. הוצעו גם הגרסה המסחרית (טנדר בשם סיטי פרו) וגרסה עם גג פתוח. אופציה בלעדית היה קטנוע מתקפל בשם Motocompo (עם מנוע בנפח 50 סמ''ק) שהונח בתא מטען של האצ'בק.
דור שני
הדור השני יצא לאור בשנת 1986 ומעט גדל במימדיו: האצ'בק 3 דלתות צמח לאורך ל-3,560 מ''מ, בסיס הגלגלים התארך ל-2,400 מ''מ. הוסרו גרסאות טורבו וגרסאות גג פתוח. בהתחלה הדגם צויד במנוע בנפח 1.2 ליטר ובשנת 1988 הופיע מנוע בנפח 1.3 ליטר ( עם קרבורטור בשליטה אלקטרונית) עם הספק 100 כ''ס. התמסורת היא תיבת 5 הילוכים ידנית או אוטומטית. בשנת 1989 הונדה סיטי עבר מתיחת פנים ואחרי זה נעלמה לשנתיים מקו הדגמים בשוק היפני.
דור שלישי
הגרסה הופיעה בשנת 1996. סיטי דור שלישי הפך לסדאן רגיל, הוא לא רק היה דומה להונדה סיוויק, אלא גם הורכב על הפלטפורמה שלה. הדגם יוצר בתאילנד, באינדונזיה, במלזיה, בהודו, בפקיסטן ובפיליפינים ושווק בשווקים מתפתחים בלבד. הדגם החדש צויד במנועים בנפח 1.3 ו-1.5 ליטר בעלי הספק 95-115 כ''ס שפעלו בשיתוף עם תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית עם 4 או 5 הילוכים בהתאם.
דור רביעי
הוצג בנובמבר בשנת 2002. סיטי החדש בעיצוב חד ומשונה נוצר על בסיס הונדה פיט/ ג'אז המפורסם במרכב האצ'בק עם תא מטען ''מודבק''. מבחינת מפרט האבזור היה נחשב בין הטובים ביותר בטווח המחירים שלו. סיטי דור רביעי צויד בווריאטור, במקום תיבת הילוכים אוטומטית, שפעל בשיתוף עם מנועי הדור החדש בנפח 1.3 או 1.5 ליטר (מ-82 עד 110 כ''ס). מעניין, אבל הרכב שווק בארץ המקור יפן תחת השם פיט אריה, לשם הוא הגיע מתאילנד. הייתה גם גרסה בעלת הנעה כפולה, שזה נתון חובה למקומות עם אקלים קר (האי הוקאידו). בסין הונדה סיטי במרכב סדאן נמכרה תחת השם Everus S1, היא יוצרה ע''י המיזם המשותף Guangqi Honda Automobile Co Ltd בין השנים 2011 - 2014.
דור חמישי
הונדה סיטי דור חמישי הופיע לראשונה בנובמבר בשנת 2008. הרכב התארך ל-4,420 מ''מ וקיבל היצע רחב של מנועים: ממנוע הבסיס בנפח 1.3 ליטר עם הספק 98 כ''ס עד מנוע סיני בנפח 1.8 ליטר עם הספק 140 כ''ס. יש לציין במיוחד את המנוע SOHC i-VTEC החדש שאותו סיטי חולקת עם דגם הונדה ג'אז דור שני. המנוע הפיק 120 כ''ס וזה הפך אותו לאחד המנועים החזקים ביותר בנפח 1.5 ליטר. בהתאם לשוק, הדגם הציע תיבת 5 הילוכים ידנית או אוטומטית, לצד גרסה עם תיבת הילוכים CVT שעדיין הגיעה במספר מדינות. רשימת מדינות הייצור של הדגם הורחבה לטורקיה וברזיל ובהודו גרסת סדאן הפכה לדגם נמכר ביותר של הונדה.
דור שישי
בנובמבר בשנת 2013 התקיימה הופעת הבכורה של גרסת הדור השישי: הונדה סיטי החדשה חילקה את הפלטפורמה עם ג'אז הדור השלישי וקיבל מפרט אבזור עשיר: מערכת מולטימדיה עם ניווט, התאמה ל-Bluetooth, מערכת שמע עם שמונה רמקולים, מצלמה אחורית. המימדים מעט גדלו ובסיס הגלגלים צמח ל-2,600 מ''מ. המנועים שודרגו, אך תיבות ההילוכים נשארו ללא שינויים - ידניות ורציפות. לאחר מתיחת הפנים בשנת 2017 נוספה לרכב הגרסה ההיברידית עם יחידת כוח על בסיס מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר ותיבת הילוכים רובוטית פרסלקטיבית. הדגם יוצר עד שנת 2019 ולאחר מכן התחלף בגרסת הדור ה-7 המעודכנת (נתונים לשנת 2022).
הונדה סיטי היום
הונדה סיטי החדשה גרסת דור שביעי הופיעה בנובמבר בשנת 2019. למעשה מדובר באותו רכב מפלח החיסכוני עבור מדינות מתפתחות, אך עם מספר שינויים. הפעם סיטי גדלה משמעותית, אלה המימדים כעת: אורך 4,553 מ''מ, רוחב 1,748 מ''מ, גובה 1,467 מ''מ. בסיס הגלגלים נשאר ללא שינוי ועמד על 2,600 מ''מ. כעבור שנה אחת, בנוסף לגרסה במרכב סדאן הגיעה הגרסה בצורת מרכב האצ'בק, שבוססה על הדור החדש של הונדה ג'אז המוזכרת קודם מספר פעמים, וכיום היא מוצעת בישראל. מספר מילים על הונדה סיטי בגרסת האצ'בק: במדינות פחות עשירות הדגם יגיע כחלופה לדגמים ג'אז/ פיט היקרים יותר. החלק הקדמי של הרכבים זהים זה לזה, אבל סיטי הוא קצר וגבוה יותר, אולם שורת המושבים האחורית משתנה, כמו בג'אז: משענות הגב מתקפלות והכריות של המושבים נשלפות.
נפח המנוע של הונדה סיטי 2019/2020 עומד על 1.5 ליטר עם הספק 120 כ''ס, בנוסף יש מנוע טורבו בנפח 1 ליטר עם 3 צילינדרים (122 כ''ס ו-173 נ''מ) שמגיע עם וריאטור. בשנת 2020 בנוסף לגרסה במרכב האצ'בק הוצגה הגרסה ההיברידית של סדאן בשם הונדה סיטי e: HEV. יחידת הכוח i-MMD כוללת מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר עם הספק 98 כ''ס ושני מנועים חשמליים. אחד המנועים פועל בתור אלטרנטור, מנוע נוסף בהספק 108 כ''ס ו-253 נ''מ מסובב את הגלגלים הקדמיים. כברירת מחדל, הגרסה ההיברידית מונעת בכוח חשמלי, אך בעומס גבוה, מנוע הבנזין מצטרף לפעילות באמצעות תמסורת חד-הילוכית.