פולקסווגן טוראן וואן קומפקטי. דור 2 שנת 2010
פולקסווגן טוראן הוא וואן קומפקטי בעל 5 או 7 מקומות הישיבה שמיוצר משנת 2003 בשלוש דורות. הרכב משווק באירופה ובמספר שווקים נוספים. בישראל באופן רשמי מוצגות גרסאות הדור הראשון של הדגם לאחר מתיחת פנים 2006 וגרסת הדור השני 2010. בשנת 2016 דגם טוראן הפך לוואן קומפקטי המפורסם ביותר באירופה. חלק נכבד מההצלחה שייך דווקא לגרסת הדור השני של הדגם. נעשה השוואה בין דגם גרסת הראשון לבין גרסת הדור השני, נבדוק מה ההבדל ונברר מהו סוד ההצלחה של הדגם.
מראה חיצוני
גרסת הדור השני הופיעה לראשונה בשנת 2010, היא הגיעה כחלופה לגרסת טוראן דור ראשון הקודמת לאחר מתיחת פנים, שהייתה דומה לדגם פאסאט האחרון ברשת גריל, פנסים ופגוש זהים. פולקסווגן טוראן 2010 החדש נוצר על בסיס גרסת הדור השישי האחרון של דגם גולף. חלקו הקדמי של הוואן הקומפקטי זכה בקווי מרכב משפחתיים האופייניים לכל דגמי VW לאותה התקופה: היה לו עיצוב רציני ומוצק, אבל לא מיוחד. התאורה הקדמית, שמוקפת בחלקה החיצונית באורות ניווט LED ורשת גריל צר עם לוחיות שם גדולה במרכזו, מדמים דגם טוראן זהות לדגם גולף. לוואן הקומפקטי היו קווי המרכב רגועים ופשוטים, שבאופן כללי אומצו מהדגם הקודם וייצרו תמונה סופית שלמה. ייתכן, שפולקסווגן הפכה את טוראן למעין הגרסה המוקטנת של מיניוואן שראן.
עיצוב פנימי
גרסת הדור השני שמרה על כל יתרונותיה: היו לה גרסאות עם 5 או 7 מקומות וקיבולת מצויינת. תוך כדי מימדיו הצנועים (אורך 4,406 מ''מ, רוחב 1,799 מ''מ), הדגם צויד לא רק בשורת המושבים השלישית, אלא בנוסף היה לו תא מטען מרווח, בעוד שנפח תא מטען בגרסת 5 מקומות עמד על 695 ליטר. בקיפול המושבים האחוריים נפח תא המטען גדל לכדי כמעט 2 קוב וזה מדד מדהים לרכבים מהסגמנט. דרך אגב, צורת תא המטען היא מושלמת, הוא מתאים טוב לנשיאת מטען ומתחת לרצפה המוגבהת שלו ישנה ''רזרבה'' עם חישוק גלגל מלא. תא הנוסעים מאפשר עשרות אפשרויות לשינוי, מה שמקל על הובלת מטענים גדולים וגם על הובלת נוסעים.
אבזור
בישראל פולקסווגן טוראן 2010-2015 מיוצג ב-4 רמות הגימור: Trendline, Manager, Conceptline ו-Highline המתקדמת יותר. בהשוואה לגרסת דגם הדור הראשון, גרסת הדור השני של הדגם צוידה בכמות מערכות עזר אלקטרוניות גבוהה יותר: היא צוידה במערכת DCC מתלים אדפטיביים, מערכת Light-Assist לפנסי קסנון ובמערכות מידע בידור מעודכנות. הרכב הוא בטיחותי - בכל רמות הגימור יש שתי כריות בטיחות קדמיות, כריות בטיחות צד ווילונות אוויר.
יש לציין במיוחד את מערכת לסיוע בחנייה המשופרת, שמסוגלת להתמודד עם חניה אנכית. אמנם מערכת ParkAssist לסיוע בחנייה הופיעה בגרסת הדור הראשון לאחר מתיחת פנים בשנת 2007. כלומר, הרכב עצמו מוצא את מקום החניה הטוב ביותר ומסובב את ההגה לזוויות הנדרשות. על הנהג ללחוץ על דוושת הגז והבלימה בלבד.
נראה, מה גרסת פולקסווגן טוראן דור שני הציעה לרוכשים בשתי רמות הגימור:
- רשימת האבזור ברמת הגימור Trendline כוללת: פנסי הלוגן עם מגבים, מראות צד חשמליות מחוממות, מושבים קדמיים עם כוונון גובה, משענת יד, מושבי שורה האחורית מתכווננים ונשלפים, חלונות חשמליים מלפנים ומאחור, מיזוג אוויר, נגן CD/MP3 ו-4 רמקולים
- ברמת הגימור Highline הרשימה העשירה הורחבה במושבי ספורט, בקרת אקלים, חלונות כהים, חישוקי סגסוגת, הגה רב תכליתי מצופה בעור, מערכת שמע 8 רמקולים ועוד. אפשרויות נוספות הם גג שמש הזזה פנורמי, פנסי בי-קסנון, מושבי עור וכו'.
מנועים
טוראן החדש צויד במנועים חדשים שהתאימו לתפיסה הפחתת גודל הכללית: מגוון המנועים של גרסת הדגם הדור השני נפתח במנוע בנפח 1.2 ליטר בעל הספק בסך 105 כ''ס ובמנוע Common Rail TDI חדש דיזל בנפח 1.6 ליטר בעל הספק 90 או 105 כ''ס. האפשרות החזקה ביותר מבין מנועי בנזין היה מנוע בנפח 1.8 ליטר בעל הספק בסך 180 כ''ס, מבין מנועי דיזל - מנוע בנפח 2 ליטר בעל הספק בסך 190 כ''ס.
שני סוגי המנוע הובאו לישראל מהמגוון המוצע הרחב: מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר בעל הספק, שפותח בזכות מגדש טורבו והזרקת דלק ישירה, בסך 140 כ''ס, עם המנוע הזה הותקנה תיבת 7 ההילוכים DSG הרובוטית המפורסמת (גרסת דגם הדור הראשון צוידב במנוע זהה, אך עם תיבת 6 הילוכים). מנוע נוסף לגרסת טוראנס הישראלי הוא מנוע טורבו דיזל בנפח 1.9 ליטר בעל הספק בסך 105 כ''ס, גם הוא מגיע עם תיבת הילוכים DSG.