קרוסאובר ניסאן פאת'פיינדר. שביל הזהב
כיום ניסאן פאת'פיינדר הוא קרוסאובר בגודל מלא מאת החברת היפנית Nissan, בעל "ביוגרפיה" המונה כבר חמישה דורות, נכון לשנת 2021. שני הדורות הראשונים יוצרו בתור רכב שטח במימדים בינוניים מבוסס שלדת סולם. הדגמים נמכרו ביפן, באירופה ובמדינות אחרות בין השנים 1985 עד 2012 תחת השם ניסאן טראנו. בקו הדגמים המודרני של Nissan, פאת'פיינדר תופס את מקומו בין הקרוסאובר מוראנו לבין רכב השטח ארמדה/פטרול.
ניסאן פאת'פיינדר החדש דגם 2021 הוא קרוסאובר גדול-מימדים ונוח, המיועד לכל המשפחה. רכב קשוח וברוטאלי ויחד עם זאת, עכשווי. בגרסתו הבסיסית מכיל 8 מקומות: השורה השלישית מיועדת לשלושה נוסעים. תמורת תשלום נוסף ניתן להזמין מושבי קפטן נפרדים בשורה השנייה (במקרה כזה לקרוסאובר יהיו 7 מקומות). מכלול Nissan SafetyShield 360 מבטיח רמת בטיחות גבוהה: 10 כריות אוויר, מערכות בלימה אוטונומית, זיהוי סימוני כביש ושליטה באור גבוה. כמו כן, נכלל ProPilot – בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית תיקון סטייה מנתיב וכרית אוויר מרכזית בין המושבים הקדמיים המונעת התנגשות בין הנוסעים במקרה של תאונה.
דור ראשון
הדור הראשון של דגם פאת'פיינדר הופיע בשנת 1986. בהתחלה הוא יוצר עם מרכב בעל 3 דלתות ביפן ובאמריקה בו-זמנית. פאת'פיינדר היפני, אשר בוסס על שלדת סולם, הוצע תחילה עם מנוע דיזל 2,7 ליטר פשוט ואמין ועם תיבה ידנית או אוטומטית. הדגם האמריקאי צויד בשני מנועי בנזין: V6 בנפח 3 ליטר בהספק 143 כ"ס וכן מנוע טורי 4 ציל', בנפח 2,4 ליטר, עם הספק 106 כ"ס. המתלים הקדמיים של רכב השטח היו עצמאיים, מסוג עצמות עצה כפולות, מאחורה – סרן חי. מערכת ההנעה הייתה אחורית או כפולה: מערך בעל טרנספר דו-הילוכי ונעילת דיפרנציאל אחורי סיפק כושר עבירות טוב.
בשנת 1989 להיצע הצטרפה גרסת 5 דלתות של הדגם באורך זהה לזה של גרסת ה-3. זאת בשל העובדה שעל בסיס השלדה המשותפת לכל הדגמים תוכננה במקור התקנת הן מרכבי נוסעים, והן מרכבי מטען-נוסעים מסוג טנדר בעלי כושר העמסה עד טון. בשוק ארה"ב הוא התחרה נגד שברולט בלייזר, פורד ברונקו וג'יפ צ'ירוקי. בשנת 1990 מנוע V6 שודרג במערכת הזרקה חדשה, הספקו צמח ל-153 כ"ס, מנוע Z24i הנמוך בדרגה הוחלף במנוע KA24E חדש. הדור הראשון יוצר עד שנת 1995. באותה שנה בוצעה מתיחת פנים לדגם: עודכן הגריל והופיעו מספר שינויים בחלל הפנים.
דור שני
הוצג בסוף שנת 1995. ב-1999 הדגם עבר מתיחת פנים, וב-2001 – אחת נוספת. פאת'פיינדר דור שני היה רכב שטח נעים מבחינה אסתטית במימדים בינוניים ודי עכשווי ביחס לתקופה, בעוד שחלק ממאפייניו הוא ירש מהדור היוצא: לדוגמא, גריל בעל שלושה פסים אופקיים. אורך המרכב היה 4,530 מ"מ, רוחב – 1,750 מ"מ, גובה – 1,840 מ"מ. הרכב לא התבסס יותר על שלדת סולם ועבר לשלדה אחידה. דבר שהפך לצעד ראשון לקראת עתיד ה"קרוסאוברים".
הותקנו מנועי דיזל 4 צילידנרים בנפח 2,7-3,2 ליטר, אשר הפיקו בין 131 עד 170 כ"ס, ובין 279Nm ל-353Nm של מומנט שיא. מתלים עצמאיים קדמיים הוחלפו בתמוכות מק'פרסון, סרן אחורי נותר ללא שינוי. באירופה הדגם הוצע עם מנוע בנזין 3,3, ליטר (170 כ"ס) ועם תיבה ידנית או אוטומטית. לאחר מתיחת הפנים בשנת 1999 התווסף מנוע 3,5 ליטר (220 כ"ס). לשני המנועים שודכה תיבה אוטומטית בלבד.
דור שלישי
החל משנת 2006, ניסאן פאת'פיינדר – השם היחיד והאחיד עבור כל השווקים. והפעם – הפתעה! – שיבתה של שלדת הסולם, עם סרן קדמי משתלב, הופעה ברוטאלית ושוב מימדיים בינוניים. הדור השלישי של פאת'פיידנר נחשף בינואר 2005 בתצוגת הרכב של צפון-אמריקה בדטרויט. מתיחת הפנים התקיימה ב-2010, והייצור הופסק ב-2014.
המהפך שפאת'פיידנר השלישי עבר הוא לא רק פנימי, אלא גם חזותי. הרכב גדל במימדיו וסיגל לעצמו מראה יוקרתי. לחרטום של רכב השטח הזוויתי העניקו הבעה קשוחה עם תווים גדולים, ובגדול הוא עשה רושם של עוצמה חסרת פשרות. בהשוואה למראה הקשוח, סימן ההיכר של הדור הראשון שהועבר לכאן בעדינות רבה, היה נראה די נוגע ללב: ידיות הדלת האחוריות ה"מוסוות". חלל הפנים עוצב בצורה ישירה, מסוגננת וסולידית. הופיעה שורת מושבים שלישית (שמתאימה יותר לילדים). מאחוריה נותרים 300 ליטר של תא מטען (בעת קיפול המושבים, מתקבל נפח של 515 ליטר).
הצע המנועים כולל: מנוע בסיסי, בעל 4 צילינדרים, בנפח 2,5 ליטר, המפיק 190 כ"ס ו- 450Nm של מומנט. המתקדם הוא מנוע V6 בנפח 3,0 ליטר – 231 כ"ס ו- 550Nm. המנוע הפשוט יותר פעל בצירוף תיבת 6 הילוכים ידנית או 5 היל' אוטומטית, המתקדם – עם 7 היל' אוטומטית בלבד. כברירת מחדל הותקנה הנעה כפולה משתלבת All Mode 4WD. ישנם הילוך כוח וחיקוי אלקטרוני של נעילת דיפרנציאלים. באירופה וברוסיה הוצעה גם גרסת דיזל: 4 צילינדרים 2,5 ליטר טורבו בהספק 174 כ"ס.
דור רביעי
נחשף לעולם בשנת 2012. פאת'פיינדר הרביעי שוב יוצר ללא שלדת הסולם. החל לחלוק פלטפורמה עם דגם מוראנו, וכל המראה שלו הצהיר: "אני – קרוסאובר, ולא מתכוון לצאת לטבע!". מרווח גחון – 182 מ"מ, המרכב גדל במימדים: התארך עד 5,008 מ"מ, התרחב עד 1,960 מ"מ וגבה לכדי 1,768 מ"מ. בסיס הגלגלים המוגדל (2,900 מ"מ) תרם למרווח בתא הנוסעים, שהמשיך להכיל שבעה מקומות עם מושבים אחוריים עבור ילדים. נפח תא המטען צמח לכדי 453 ליטר (תוך קיפול שתי שורות מושבים האחוריות מתקבל נפח של 2,260 ליטר).
בארה"ב הרכב צויד במנוע V6 בנזין בעל הזרקה ישירה. נפח המנוע – 3,5 ליטר, ההספק המרבי – 263 כ"ס (ברוסיה אותו מנוע הפיק 249 כ"ס). תמסורת – גיר רציף Xtronic CVT, הנעה קדמית או כפולה. ברוסיה הוצע מנוע נוסף – יחידת כוח היברידית על בסיס מנוע טורבו בנזין 4 ציל' 2,5 ליטר (234 כ"ס) לצד מנוע חשמלי לא גדול. האחרון שימש לסיוע למנוע הראשי, ואפשר לחסוך בדלק (נהיגה בתוך העיר – 10,9 ליטר ל-100 ק"מ, נהיגה בינעירונית – 7,5 ליטר). בדגם ההיברידי הותקן אותו Xtronic CVT, רק עם הגדרות שונות.
דור חמישי
הדור העדכני הופיע לראשונה בפברואר 2021 בארה"ב. הקונספט של הדור הרביעי יושם שוב: ניסאן פאת'פיינדר החדש קיבל מרווח גחון של 18 ס"מ, 7 מקומות והנעה קדמית או כפולה. לקרוסאובר מראה מאוד אמריקאי: תווים גדולים, מידות גדולות (אורך מעל 5 מטר). בסיס הגלגלים לא השתנה ונשאר באורך של 2,900 מ"מ, המתלים – בדומה לדגם הקודם – הם תמוכות מק'פרסון מלפנים ומערך רב-חיבורי מאחור.
תא הנוסעים – מודרני, בעל לוח מחוונים 7 אינץ' דיגיטלי ומסך מגע 8 אינץ' של מערכת המדיה בגרסאות הבסיסיות. רמות הגימור הבכירות מצוידות בלוח מחוונים בגודל 12,3 אינץ', והמולטימדיה ב-9 אינץ', ישנה תצוגת עילית בסך צג 10,8 אינץ'. הורחבה הקיבולת של השורה האחורית: כעת הרכב מיישב שמונה נוסעים. אולם בין אופציות זמינים מושבים נפרדים בשורה השנייה. נפח תא המטען גדל ל-470 ליטר. במפרט האבזור הבסיסי נוכח מכלול הבטיחות Nissan SafetyShield 360 המורכב מעשר כריות אוויר, מערכות בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב ואור גבוה אוטומטי. בגרסאות המתקדמות נכלל ProPilot המתקדם יותר (בקרת שיוט אדפטיבית).
הניסוי הכושל עם ההיבריד הקל - הוא נחלתו של העבר. ניסאן פאת'פיינדר שנת 2021/2022 צויד באותו מנוע בנזין 3,5 ליטר V6 עם הזרקה ישירה (288 כ"ס ו-351Nm). הוסר גם הגיר הרציף, במקומו מופיעה תיבת 9 הילוכים אוטומטית בעלת 7 מצבי נהיגה: סטנדרטי, ספורטיבי, חסכוני, חורף, חול ובוץ לתנאי שטח ומצב גרירה. מיוצר עם הנעה קדמית, אולם למעוניינים מוצעת גרסה בעלת מצמד בשילוב סרן אחורי.