קרוסאובר אופל גרנדלנד X. דור 1 (2017)
אופל גרנדלנד X – קרוסאובר קומפקטי בעל הנעה קדמית וחמישה מושבים, נמצא בייצור משנת 2017. בישראל מוצע בשתי גרסאות: עם הנעה קדמית ומנוע בעירה פנימית או הנעה כפולה וחטיבת כוח היברידית – מודיפיקציית גרנדלנד Х PHEV (נתונים לשנת 2021).
אופל פיתחה את הקרוסאובר יחד עם קונצרן PSA הצרפתי אשר בהמשך רכש את המותג הגרמני מ- General Motors. גרנדלנד X הפך לרכב השני שהופיע בשוק כתוצאה משיתוף פעולה זה, לאחר קרוסאובר קרוסלנד X הקטן יותר.
מבחוץ
מימדיו של הקרוסאובר בדגם שנת 2017 הם הבאים: אורך – 4477 מ"מ, רוחב – 1844 מ"מ, גובה – 1636 מ"מ. אורך בסיס הגלגלים של גרנדלנד – 2675 מ"מ, מה שמספק מרווח נדיב למדי בתא הנוסעים ונפח מטען ראוי של 514 ליטר, ואם מושבים מקופלים – כבר 1652 ליטר. מרווח הגחון הוא 219 מ"מ, כך שהקרוסאובר הולם את הקטגוריה בה הוא נמצא.
הופעתו של גרנדלנד 2017/2018 מודרנית, אקספרסיבית ומתאימה לסגנון המקורי של המותג: חרטום הרכב צויד בפנסים צרים בעלי פסי LED של אורות היום שהחליפו את הפנסים הגדולים. הגריל נצבע בשחור, ואת ה"ברק" של הלוגו בגימור כרום מחבקים וכאילו מחזיקים באוויר שני קווים מעוקלים המזכירים ידיים אלגנטיות. שני הפגושים – מאסיביים, ברוח האופנה האחרונה. הפנסים האחוריים דומים מאוד בצורתם לתאורת החזית. ובפרופיל הקרוסאובר נאה במיוחד: קו העולה לכיוון הגב בדפני המרכב, כנפיים גדולות בעלי מיגון פלסטיק וגג "מרחף".
מבפנים
תא הנוסעים של הרכב מועדן, לקוני ואיכותי באופן הטיפוסי לגרמניה. לשירות הנהג ישנם הגה בעל שלושה חישורים ואזורי אחיזה מובלטים, לוח מחוונים בעל שעונים אנלוגיים של מד המהירות והטכומטר, ביניהם שוכן צג של מחשב הדרך. קונסולה מרכזית הקפדנית המכילה צג 8 אינץ' של מערכת המולטימדיה ובלוק בקרת האקלים.
אופל גרנדלנד X החדש – בעל חמישה מקומות, תא הנוסעים ניחן בארגונומיה מצוינת, המושבים הקדמיים הוסמכו על ידי איגוד רופאים לענייני בריאות עמוד השדרה. להם תמיכת צד טובה וטווח כוונונים רחב. הספה האחורית מתאפיינת באנטומיה ידידותית ומסוגלת לכנס שלושה נוסעים.
חטיבות כוח ושאסי
המנועים עבור השוק הישראלי – בעלי טורבו: מנוע בנזין 3 צילינדרים בנפח 1,2 ליטר עם הזרקה ישירה ודיזל 1,5 ליטר. שניהם מפיקים 150 כ"ס, אליהם משודכת תיבת 8 הילוכים אוטומטית. מנוע הבנזין מאיץ את הרכב מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 10,4 שניות, הדיזל מתמודד עם משימה זו תוך 12,3.
המתלים: עצמאיים מקדימה, תמוכות מקפרסון, מאחורה – מערך עצמאי למחצה עם קורת פיתול. הבלמים דיסקיים, מאווררים מלפנים, בלם חנייה – חשמלי.
אולם ההיצע אינו מסתיים כאן: ניתן לרכוש גם גרסה היברידית של הקרוסאובר. גרנדלנד X הפך להיבריד משתלב סדרתי השני של אופל לאחר הדגם Ampera שהחזיק מעט מאוד על פס הייצור (העתק של שברולט וולט). מתחת למכסה המנוע של הקרוסאובר נמצא PureTech טורבו בעל 4 צילינדרים בנפח 1,6 ליטר בהספק מוגבר של 200 כ"ס. תיבת 8 הילוכים האוטומטית זכתה לחבילת מצמדים רטובים במקום ממיר מומנט, ומאחוריה הותקן המנוע החשמלי. הספק כולל של הקרוסאובר – 225 כ"ס, וזה רק גרסת הנעה קדמית.
אך זמינה גם הנעה כפולה: מנוע זהה ממקום גם בסרן האחורי שלשמו היה צורך להחליף את מערך מתלים עצמאי למחצה הסטנדרטי לרב-חיבורי. וכך יוצא גרנדלנד X היחיד בהנעה כפולה. ההספק המרבי של חטיבות כוח זו – 300 כ"ס, מה שהופך אותו לדגם הכוחני ביותר בספקטרום הנוכחי של אופל.
רמות גימור ואבזור
אופל גרנדלנד X שנת 2019/2020 מוצע בישראל בשתי רמות גימור: Enjoy ו- Innovation. רמת הגימור של ההיבריד נקראת Ultimate.
רמות הגימור:
- Ultimate כוללת מערכת בלימת חירום אקטיבית, מערכת התרעה על התנגשות חזיתית אפשרית, ניטור שטחים מתים, בקרת יציבות, בקרת שיוט אדפטיבית עם זיהוי תמרורים, מצלמה אחורית, חיישני חנייה אחוריים וקדמיים, כניסה ללא מפתח, דלת מטען ומושב נהג חשמליים, טעינת סמארטפון אלחוטית, מערכת מולטימדיה בעלת 6 רמקולים, ריפוד עור, פנסי LED, צבע מרכב דו-גוני ועוד.
- Enjoy קצת פשוטה יותר, חסרות מספר אופציות, למולטימדיה מסך 7 אינץ' ולא 8, אך גם היא אטרקטיבית למדי: כמו כן, היא מכילה 6 כריות אוויר, חיישני חלץ בצמיגים, בקרת סטייה מנתיב וחיישן גשם.
- Innovation מצוידת בכל היתרונות של הקודמת ובנוסף לה דלת מטען ומושב נהג חשמליים, צג מולטימדיה 8 אינץ', בקרת אקלים מפוצלת, כניסה ללא מפתח וגג פנוראמי.