נועזת, הרפתקנית ומסוגננת
סיאט לאון – רכב משפחתי בעל 5 מקומות. מיוצר משנת 1998 על-ידי חברת מכוניות SEAT הספרדית. מגיע בגרסאות בעלות מרכב האצ'בק או סטיישן. נכון להיום בישראל ניתן לרכוש את דגמי הדור הרביעי של הרכב בשתי רמות גימור לבחירה עם מנוע בנפח 1.5 ליטר (נכון לשנת 2021).
דור ראשון
דגמי הדור הראשון יוצרו בין שנת 1998 לבין 2006. האצ'בק סיאט לאון הראשון יצא בגרסת סדאן סיאט טולדו דור שני בעלת 5 דלתות. המכונית הורכבה על בסיס פלטפורמת פולקסווגן גולף דור רביעי (משנת 1990 חברת המכוניות SEAT הספרדית משתייכת לתאגיד Volkswagen AG). דגם סיאט קיבל אופי ספורטיבי יותר בהשוואה לדגם פולקסווגן. בתצורה זו המכונית שרדה על פס הייצור עד אביב 2005 ורק לאחר מכן עזבה לטובת הדור החדש. נציין, כי במפעלי הייצור בספרד ובבלגיה יוצרו 514 אלף יחידות מכוניות.
לאון דור ראשון זכה למגוון רחב של יחידות כוח המופעלות על-ידי בנזין או דיזל. מנועי הבנזין בעלי 4 צילינדרים בנפח 1.4-1.8 ליטר עם הזרקה מבוזרת הגיעו עם הספק בסך 75-125 כ"ס ועם 126-170 נ"מ מומנט סיבובי. מנועי הדיזל היו מסוג טורבו אטמוספריים בעלי 4 צילינדרים, בנפח 1.9 ליטר, עם הספק בסך 68-150 כ"ס ועם 133-320 נ"מ מומנט סיבובי.
במאגר תיבות ההילוכים של הדור הראשון אנו מוצאים גיר מכני בעל 5 או 6 הילוכים או גיר אוטומטי בעל 4 הילוכים המספקים הנעה קדמית. מנוע דיזל החזק ביותר הגיע בשילוב עם הנעה כפולה: מצמד רב דיסקי הפעיל את הסרן האחורי. המבנה של החלק האחורי השתנה עפ"י סוג הגרסה: במקרה הראשון עם זרוע חצי תלוי עם קורה גמישה ובמקרה השני מתלה עצמאי רב-זרועי (ברמות גימור מתקדמות בלבד). כל הגלגלים היו מצוידים בבלמי דיסק (הבלמים שמלפנים צוידו באופצית אוורור) עם מערכת ABS.
לאון דור ראשון התאפיין במגוון תכונות איכותיות – אמינות גבוהה, יכולת תמרון מצוינת, חזות ייחודית, אחיזה מעולה על הכביש, מנועים חסכוניים ותא נוסעים מרווח.
לאון דור ראשון התאפיין במגוון תכונות איכותיות – אמינות גבוהה, יכולת תמרון מצוינת, חזות ייחודית, אחיזה מעולה על הכביש, מנועים חסכוניים ותא נוסעים מרווח. בין החסרונות: בידוד רעשים חלש, מתלה קשה ותאורת ראש חלשה. הגרסאות המתקדמות של האצ'בק - קופרה וקופרה R צוידו במנועי טורבו בנזין בנפח 1.8 ליטר עם הספק בסך 179, 209 או 224 כ"ס. בנוסף הייתה גרסת סיאט לאון קופרה עם מנוע VR6 בנפח 2.8 ליטר ועם הספק בסך 204 כ"ס בעלת הנעה מלאה.
דור שני
יוצר בין השנים 2005-2012 ועבר מתיחת פנים בשנת 2009. דגמי הדור השני היו מבוססים עדיין על פלטפורמת גולף. אולם, בזכות מעצב המכוניות וולטר דה סילבה, הדגם השתדרג במראה חיצוני אקספרסיבי בולט ובדגשים מיוחדים. בין היתר במגבים הממוקמים במאונך בצדי השמשה ובידיות דלתות אחוריות "המוסתרות" בתוך משולש זכוכית זעיר בחלק האחורי של המרכב. מטעמי חסכון, תא הנוסעים של הרכב הספרדי היה מאובזר במרכיבים מאת גולף, דבר המדגיש את הקשר שלו לרב-מכר הגרמני.
האבזור הבסיסי כלל: שש כריות בטיחות, מערכת ABS, נגן MP3, מיזוג אוויר, פנסי ערפל, חימום מושבים קדמיים, מחשב מרכזי, חלונות חשמל. האבזור המלא כלל בנוסף בקרת אקלים, בקרת שיוט ודיסקים יצוקים קלים בעיצוב ייחודי.
מגוון רחב של יחידות הכוח כלל מנועים אטמוספריים בנפח 1.4, 1.6 ו-2.0 ליטר וכן מנועי טורבו בנפח 1.2, 1.4, 1.8 ו-2.0 ליטר. ההספק שלהם נע בין 86 כ"ס עד 185 כ"ס. מנועי טורבו דיזל TDI בנפח 1.9 ליטר ו-TDI בנפח 2.0 ליטר הגיעו עם הספק בין 105 כ"ס לבין 170 כ"ס.
דגמי הדור השני זכו במראה חיצוני אקספרסיבי בולט ובדגשים מיוחדים. בין היתר במגבים הממוקמים במאונך בצדי השמשה ובידיות דלתות אחוריות "המוסתרות" בתוך משולש זכוכית זעיר בחלק האחורי של המרכב.
גם מגוון תיבות ההילוכים התרחב. הגרסה החמה לאון FR, למשל, בעלת מנוע בנפח 2.0 ליטר ועם הספק בסך 211 כ"ס, הגיעה עם גיר הילוכים רובוטי DSG בעל שני מצמדים. גרסת הספורט Leon FR אובזרה במנוע בנזין עם הספק בסך 197 כ"ס או במנוע דיזל עם הספק בסך 168 כ"ס. הגרסה צוידה באגזוז כפול, במושבי ספורט ובידית העברת הילוכים מעוטרת בלוגו "FR". רמת גימור מתקדמת יותר בשם Cupra אובזרה במנוע TFSI עם הספק בסך 237 כ"ס. הזינוק עד 100 קמ"ש בגרסת Cupra התבצע תוך 6,4 שניות. הגרסה הגיעה עם דיסקים קלים יצוקים בגודל 18 אינץ', נעלי בלם בצבע אדום, מערכת פליטה עם עמם אובלי ודוושות אלומיניום. המתלה היה קשה בהתאם לגרסאות הספורט. בשנת 2009 הדגם עבר מתיחת פנים קלה. סך הכל יוצרו כ-700 אלף מכוניות.
דור שלישי
דגמי הדור השלישי יוצרו בין השנים 2012 לבין 2020 ועברו מתיחת פנים בשנת 2017. לאון דור 3 שודרג בשתי גרסאות מרכב נוספות ויוצר בגרסה בעלת מרכב האצ'בק SC עם בסיס גלגלים מקוצר ב-35 מ"מ, האצ'בק 5 דלתות או סטיישן ST. המכונית אופיינה בעיצוב מסוגנן, באבזור טכנולוגי מתקדם ובאופי הרפתקני.
ללא קשר למספר הדלתות, "אריה" הדור השלישי משך מבטים בזכות החזות הספורטיבית והדומיננטית שלו. החלק הקדמי ה"תוקפני" עם "מבט" הפנסים היהיר, הטרפז הקומפקטי של רשת הגריל והפגוש המעוצב, חזות דינמית עם דפנות צד מורכבות וקשתות גלגלים מדויקות, החלק הקדמי "המטופח" עם להבי הפנסים המסוגננים ועם פגוש מסיבי הוסיפו לרושם.
האבזור הפנימי היה שמרני ונאה – הגה רב-תפקודי ותלת חישורי, לוח מחוונים מלוטש עם שני לוחות מחוגים ועם צג מחשב מרכזי צבעוני. קונסולה מרכזית מאופקת, מסך מגה של מערכת המדיה בגודל 8 אינץ' ומערכת בקרת אקלים פשוטה ונוחה לתפעול. חלל הפנים של הדגם היה ארגונומי ומדויק. חומרי הגימור אופיינו באיכות גבוהה. בתוך תא הנוסעים הותקנו 5 מושבים נוחים עם חלל מספק לרגליים. נפח תא המטען - 380 ליטר ועם מושבים מקופלים – 1,210 ליטר. הרכב אובזר בגלגל רזרבי בגודל מוקטן ובסט כלים מינימלי.
"האריה" מבית SEAT צויד במגוון רחב של יחידות כוח. גרסאות בנזין: מנועי טורבו TSI בעלי שלושה או ארבעה צילינדרים בנפח 1.0 או 2.0 ליטר, עם מערכת הזרקה ישירה המאפשרת שליטה על פאזות הפצת חלקיקי הגז בסך 86-190 כ"ס ו-160-320 נ"מ מומנט סיבובי. גרסאות דיזל של דגמי הדור הרביעי: TDI בנפח 1.6-2.0 ליטר עם הספק בסך 90-184 כ"ס ו-230-380 נ"מ מומנט סיבובי. קיימות גם אופציות חלופיות – מנועי טורבו TGI בנפח 1.4-1.5 ליטר הפועלים על בסיס בנזין או על בסיס גז טבעי. ההספק שלהם מגיע לסף של 110-130 כ"ס ו-200 נ"מ מומנט סיבובי. המנועים הגיעו בשילוב עם תיבה מכנית בעלת 5 או 6 הילוכים או עם גיר רובוטי בעל 7 הילוכים עם שני מצמדים. גרסת ההנעה היא קדמית. המתלה הקדמי מסוג מק'פרסון, המתלה האחורי הוא מוט פיתול והמבנה האחורי המחוזק מופעל על-ידי מתלה רב-זרועי.
לאון דור 3 אופיין בעיצוב מסוגנן, אבזור טכנולוגי מתקדם ואופי הרפתקני.
כל הגרסאות מאובזרות במסרק ההגה עם הגה כוח הידראולי, בלמי דיסק (עם אופציית אוורור מלפנים). האבזור הסטנדרטי כלל 4 כריות בטיחות, מיזוג אוויר, מערכות ABS, EBD, BAS, ESP, מערכת אודיו עם שישה רמקולים ועוד. באוקטובר של שנת 2016 המכונית עברה מתיחת פנים ששדרגה את המראה החיצוני שלה ואת תא הנוסעים. חלק מהגרסאות צוידו במנוע טורבו דיזל החדש עם הספק בסך 115 כ"ס.
דור רביעי
מיוצר משנת 2020 ועד היום (נכון לשנת 2021). לטענת היצרנים, סיאט לאון החדש הוא "גרסה כמעט עצמאית" ואכן, הרכב עבר מהפך אמתי. מבחינה חזותית "האריה" מושך מבטים בזכות סגנונו הספורטיבי, המתקדם והמלהיב. בעוד שמבחינה מעשית מדובר בהאצ'בק קומפקטי טיפוסי עם אורך בסך 4,368 מ"מ, גובה 1,456 מ"מ, רוחב 1,800 מ"מ ובסיס גלגלים באורך 2,686 מ"מ.
בפנים המכונית נראית אטרקטיבית ולקונית. הגה רב-תפקודי תלת חישורי הקטום בחלקו התחתון וקונסולה מרכזית המופנית כלפי הנהג עם מסך מגע בגודל 8 או 10 אינץ' ומערכת בידור ומידע מוסיפים לנגיעה הספורטיבית במראה. תא נוסעים בעל ה-5 מושבים, מרווח מספיק בשתי שורות המושבים. האצ'בק הקומפקטי מגיע עם תא נוסעים בנפח 380 ליטר. המושבים האחוריים מתקפלים באסימטריות ביחס של 60:40, וזה מגדיל את חלל הפנים כמעט פי שלוש. לאון החדשה מצוידת במגוון רחב של אבזור: כריות בטיחות קדמיות ואחוריות, פנסי LED, בקרת אקלים דו-אזורית, מכשור דיגיטלי, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור נקודות עיוורות, מערכת אודיו באיכות פרימיום ואופציות נוספות. סיאט לאון 2020\2021 – רכב שמיוצר במיוחד עבור אלה, שחשוב להם המראה החזותי וכן הביצועי המכונית.
עבור סיאט לאון 2020 פותח מגוון רחב ביותר של יחידות הכוח. החל ממנוע TSI - מנוע טורבו בנזין בנפח 1.0 ליטר עם הספק בסך 90 או 110 כ"ס הפועל בהזרקה ישירה עם ניטור משתנה של הפצת חלקיקי הגז וכלה במתקני כוח בנפח 2.0 ליטר דוגמת מנוע בנזין TSI עם מגדש טורבו בהזרקה ישירה עם 16 צילינדרים (190 כ"ס, 320 נ"מ מומנט סיבובי). דוגמה נוספת – מנוע טורבו דיזל TDI Common Rail (115 כ"ס ו-250 נ"מ מומנט סיבובי או 150 כ"ס ו-360 נ"מ מומנט סיבובי). ישנה גם גרסת מנוע טורבו TSI בנפח 1.5 ליטר בהזרקה ישירה (130 ג"ס ו-200 נ"מ מומנט סיבובי או 150 כ"ס ו-250 נ"מ). הגרסה החלופית – eHybrid עם אפשרות טעינה מהשקע המאובזרת במנוע טורבו TSI בנפח 1.4 ליטר, גיר רובוטי בעל 6 הילוכים עם מנוע חשמלי מובנה וסוללה בנפח 13 קוט"ש, עם הספק כולל בסך 204 כ"ס.
סיאט לאון – רכב שמיוצר במיוחד עבור אלה, שחשוב להם המראה החזותי של המכונית וכן הביצועים שלה.
המנועים הסטנדרטיים מגיעים בשילוב עם גיר מכני בעל 6 הילוכים או עם גיר רובוטי DSG בעל 7 הילוכים עם שני מצמדים בהנעה קדמית. גרסאות בעלות הספק בסך 110 ו150 כ"ס יכולות להגיע עם מערכת "היברידית רכה" עם סטרטר גנרטור בנפח 48 וולט ועם סוללת ליתיום-יון קומפקטית. גרסה בעלת מנוע טורבו דיזל עם הספק בסך 150 כ"ס מאובזרת בגיר הילוכים 4Drive המספק הנעה כפולה עם מצמד רב-דיסקי המפעיל את הסרן האחורי.
הדור הרביעי בנוי על פלטפורמה מודולרית MQB Evo עם מבנה יחידת הכוח שמורכב באחוז גבוה מפלדה בעמידות גבוהה. שני הסרנים של המכונית מצוידים במתלים עצמאיים: מלפנים מתלה מסוג מק'פרסון ומאחור – מתלה רב-זרועי. כאופציה ניתן לשדרג את "הספרדי" בשלדה אדפטיבית DCC בשליטה אלקטרונית. הרכב מצויד במסרק ההגה עם מגבר אלקטרומכני פעיל. כל הגלגלים מאובזרים בבלמי דיסק (עם אופציית אוורור בבלמים שעל הסרן הקדמי) ובמערכות ABS, EBD ו-BAS.