פרארי Monza SP2 – מכונית ספורט בייצור מוגבל אשר הוצגה על ידי החברה האיטלקית בשנת 2019, ספידסטר בעל מרכב מקורי עשוי סיבי פחמן בסגנון רכבי מרוץ של שנות ה-50. הדלתות הקטנות נפתחות הצידה וכלפי מעלה, גג ושמשה הינם כלל חסרים. מכונית העל מעוצבת בסגנון «Barchetta» – מילה איטלקית שמשמעותה "סירה קטנה" – במובן של רכבים הכוונ
פרארי מונזה 2SP ‏2019. מרכב, צורה. ספידסטר, 1 דור
AUTOBOOM

ברקטה הגורלית

פרארי מונזה 2SP ‏2019. מרכב, צורה. ספידסטר, 1 דור

פרארי Monza SP2 – מכונית ספורט בייצור מוגבל אשר הוצגה על ידי החברה האיטלקית בשנת 2019, ספידסטר בעל מרכב מקורי עשוי סיבי פחמן בסגנון רכבי מרוץ של שנות ה-50. הדלתות הקטנות נפתחות הצידה וכלפי מעלה, גג ושמשה הינם כלל חסרים. מכונית העל מעוצבת בסגנון «Barchetta» – מילה איטלקית שמשמעותה "סירה קטנה" – במובן של רכבים הכוונה היא לסוג מרכב עם גג פתוח ללא שמשה קדמית או שמשה קטנה מאוד. בתולדות פרארי כבר נוכחת ברקטה אגדית אחת שקבעה במידה רבה את התדמית של ה"סירה" המודרנית, וגם כמה סירות נוספות מסקרנות לא פחות. ההנחה היא שגם האחרונה מן הברקטות – פרארי מונזה SP2 – תשאיר את חותמה בהסיטוריה.

מאיפה הגיעה הברקטה האיטלקית?

הברקטה האקספרימנטלית הראשונה מאת פרארי הופיעה בתצוגת רכב בטורין בספטמבר 1948, עשתה רושם ניכר על הקהל ומיד נשלחה לארה"ב, היכן קיימת עד עצם היום הזה באוסף פרטי אחד. אבל הברקטה השנייה – 166 MM שנת 1949, לפי טעינתם של חובבי פרארי, הינה כמעט פרארי החשובה ביותר בכל הזמנים.

מצבה הכלכלי של פרארי היה בעייתי לאחר מלחמת העולם השנייה, החברה הייתה זקוקה למשקיעים, ולשם כך היה צורך להראות הצלחה במרוצי מילה מילייה שנת 1949. דגם 166 MM ניצח בדירוג הכללי ולקח מקום שני בדירוג אישי. ביוני של אותה שנה התקיים מרוץ לה-מאן הראשון שבו ברקטה 166 MM הדגימה ביצוע מבריק, והשם פרארי היה מושרש היטב בזירה הבנילאומית, הופיעו משקיעים, כספים, החברה הגיעה להצלחה…

בערך באותו הזמן עיתונאי איטלקי בשם ג'ובאני קנסטריני שראה את 166 MM אמר: «Ma questa non è una macchina; è una barchetta!» – "אבל זו לא מכונית, זו סירה קטנה!". ואכן, מכונית המרוץ בעלת צורה פשוטה ושמשה קטנה שכמעט נעלמת הזכירה סירה. השם המהדהד נקלט על ידי הקולגות, ולאחר מכן כל שאר המתעניינים התחילו לקרוא לסוג רכבים זה ברקטה. מאפיין מפתיע של ברקטה 166 MM האגדית הייתה העובדה שהיא ניצחה במרוצים עם מנוע שלרוב הגיע בנפח קטן פי שלושה מאלה של המתחרים. מנוע V12 בזווית 60° מקורי בעל נפח צילינדר של 166 סמ"ק – זה שהעניק למכונית את שמה האגדי "166".

עוד שתי ברקטות

ברקטה נכבדת הבאה – Ferrari 550 Barchetta Pininfarina, נחשפה בתצוגת הרכב הפריזאית בשנת 2000 לרגל 70 שנה ל- Pininfarina. באופן פורמלי – זה רודסטר, אולם ללא גג מתקפל אמיתי, אלא בעל גג בד בלבד שמאשפר להתכסות בזמן גשם. ולכן זו הייתה למעשה 100% ברקטה, בגדול, השמשה הקדמית הייתה בגודל רגיל אך משופעת במיוחד על מנת שזרם האוויר בשום אופן לא יצליח לפגוע בנהג. נתוני הביצועים נבדלו מקופה 550 Maranello הבסיסי: מאחר ולא היה גג המהירות המרבית הוגבלה בנקודת 300 קמ"ש, אך התאוצה נשארה זהה – 0 עד 100 קמ"ש תוך 4,4 שניות.

היה דגם נוסף במרכב ברקטה – 550 GTZ. יש הטוענים כי Zagato ניסתה למחוק את כל העקבות של דגם 550 GTZ מהרשת. לא ידוע בדיוק למה, אך משוער שפרארי לא קיבלה אישור מאת Zagato לייצור מכוניות במרכבים לא שגרתיים. Zagato בכלל מכחישה את קיומו של דגם זה, אולם אי אפשר להסתיר את האמת, ברקטה כזו אכן קיימת. במרכב זה יוצרו שלושה עותקי 550 GTZ וכולם נמכרו.

Ferrari Monza SP2

לבסוף, בשנת 2019 הגיע הזמן לברקטה חדשה – פרארי מונזה SP2. המכונית מדגימה סגנון של פשטות מכוונת והינה נטולה שמשה לחלוטין. אלמנט, לכאורה, נחוץ זה הוחלף על ידי אשפי פרארי ב"שמשה וירטואלית". באמצעות חישוב מדויק של חלקי המרכב הם השיגו אפקט שבו ככל שהמכונית נעה מהר יותר כך זרם האוויר פוגע פחות בנהג. מונזה SP2 נבדלת מ- SP1 בכך שהיא כוללת מושב נוסע, בשאר שני הדגמים זהים.

מה דעתך על מרכב "ברקטה"?
6 קולות