פיאט פיורינו. שני צדדים של אותו מטבע
פיאט פיורינו הוא טנדר מסחרי קומפקטי בהנעה קדמית, נקרא כך על שם של המטבע האיטלקי הישן "פלורין". הרכב מיוצר משנת 1977 ולמעשה הוא הדגם הבסיסי ביותר מבין כל הדגמים המסחריים של פיאט. החל מגרסת הדור השני ובדומה לשני צדדים של אותו המטבע, הרכב מרכז בתוכו שני דגמים שונים: דגם אירופי ודגם דרום אמריקאי. בשנת 2022 בשוק מוצעת גרסת הדור השלישי לאחר מתיחת פנים של שנת 2016 (בשנת 2021 עודכנה הגרסה הברזילאית בלבד).
פיורינו הראשון נוצר על בסיס דגם פיאט 127, שבשנת 1972 זכה באירופה בתואר ''מכונית השנה''.גרסת הדור השני של הרכב המסחרי בוססה על דגם אונו במרכב האצ'בק, שזכה בתואר ''רכב השנה' ב-1984'.
דור ראשון
יוצר בין השנים 1977 - 1987. פיורינו דור ראשון נוצר על בסיס דגם פיאט 127 עם מרכב האצ'בק בתוספת קבינה מסחרית בגובה בסך 1.3 מטר מעל רכב האצ'בק תת-קומפקטי. הרעיון מצא חן בעיני יצרניות רכב אירופיות אחרות והן התחילו לייצר רכבים דומים. ברכב המסחרי הותקנו אותם מנועים כמו בדגם המקורי: שני מנועי בנזין בנפח 0.9 ו-1 ליטר ומנוע דיזל בנפח 1.3 ליטר. בנוסף לארץ המוצא שלו איטליה, דגם פיורינו יוצר תחת המותג Seat בספרד ובמפעלים בברזיל ובארגנטינה הרחוקות. בברזיל גרסת הדגם במרכב טנדר נמכרה תחת השם פיאט 147 סיטי.
דור שני
פיורינו דור שני הופיע לראשונה בשנת 1987. הדגם בוסס על הגרסה הברזילאית המפורסמת של פיאט אונו. גרסת הדור השני, בדומה לקודמות לה, יוצרה במרכב טנדר וגם עם מרכב סגור. תחת מכסה המנוע פעלו מנועים בנפח בין 1.2 לבין 1.4 ליטר ומנוע דיזל אטממוספרית וטורבו בנפח 1.7 ליטר. באירופה הדגם הורכב במפעל בבולוניה בין השנים 1988 - 2000. סך הכל נמכרו מעל 250.000 יחידות של הדגם. בשנת 1992 הדגם עבר מתיחת פנים, הוא קיבל עיצוב בסגנון פיאט טיפו שהיה דגם מוצלח, תא נוסעים חדש ומנוע חסכוני. הגרסה האירופאית של הדגם עברה מתיחת פנים נוספת בשנת 1997.
אמריקה הדרומית היא שוק חשוב מאוד לחברת Fiat. ביבשת הרחוקה מאירופה, החברה האיטלקית היא אחת מיצרניות הרכב הגדולות ביותר.
בשנת 1994 בחלק אחר של כדור הארץ, בדרום אמריקה, פיאט פיתחה פלטפורמה חדשה לגרסת דגם במחיר נגיש בשם Millet, מדובר ברכב הזהה לדגם אונו, רק פשוט יותר. מיד על בסיס הדגם נוצרה ונכנסה לייצור הגרסה המקומית של דגם פיורינו, שמאוחר יותר עברה שתי מתיחות פנים בשנים 2004 ו-2009. בדרום אמריקה הרכב צויד במנועי 1.0 או 1.5 ליטר ונמכר בתפוצה של למעלה ממיליון יחידות. אך זה לא סוף הסיפור: בסין רכשו רישיון לייצור הרכב וגם התחילו לייצר דגם מוצלח. זה היה הניסוי הראשון מסוגו של החברה האיטלקית, שנמשך משנת 1996 עד לשנת 2001.
דור שלישי
בשנת 2007 בטורקיה החל הייצור של גרסת הדור השלישי החדש של דגם פיורינו. היא הורכבה על בסיס דגם פונטו במרכב האצ'בק. מדובר למעשה על טנדר עם כושר העמסה עד חצי טון או על מיניוואן נוסעים, שבנוסף נמכר תחת השם פיאט קובו האישי. במקור לדגם פיורינו היו דגמים מקבילים - פיג'ו ביפר וסיטרואן נמו. הפיתוח של השלושה בוצע בשיתוף פעולה בין Fiat לבין תאגיד PSA Peugeot Citroen, אמנם ''האיטלקי'' זכה לביקוש הכי גדול: הדגמים הצרפתיים המקבילים החזיקו מעמד רק עד 2017. Fiat ציידה את הדגם במנוע בנזין בנפח 1.3 ליטר (73 כ''ס) או מנוע טורבו דיזל בנפח 1.3 ליטר המספק 75 - 95 כ''ס. בנוסף הוצעה גרסה בעלת מנוע בנפח 1.4 ליטר, הפועל גם על בנזין וגם על גז. במשך 8 שנים באירופה הרכב נמכר ל-370 אלף קונים ולאחר מכן עבר מתיחת פנים.
בברזיל שטופת השמש דגם פיורינו החדש יצא לאור בשנת 2013. ושוב, בבסיס הרכב עמד דגם אונו עם מרכב האצ'בק. המנוע יכול היה לפעול על בנזין, ולהגיע להספק של 85 כ''ס או על גז אתנול הפופולרי בברזיל, עם הספק מנוע של 88 כ''ס. התמסורת היא תיבת 5 הילוכים ידנית.
מתיחת פנים של שנת 2016
פיורינו האירופאי-הטורקי עודכן בשנת 2016. הרכב קיבל פגוש קדמי חדש. התוספת הייתה עד כדי כך גדולה, שהעיצוב של החלק הקדמי היה נראה שונה לחלוטין. כדי להבדיל מהצד בין הדגם הבסיסי לדגם המעודכן, עוצבו חישוקי גלגלים חדשים. בתא הנוסעים הופיע עיצוב חדש לגלגל ההגה, לידית תיבת הילוכים ולמכשירים. לאור העובדה שהגרסאות הצרפתיות המקבילות של הדגם הפסיקו להייצר, ממגוון המנועים נאלצו להסיר מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר מאת התאגיד PSA. נשארו מנועים מתוצרת Fiat שתאמו לתקני יורו-6: מנוע בנזין-גז בנפח 1.4 ליטר ומנוע Multijet טורבו דיזל בנפח 1.3 ליטר. במגוון האופציות של פיאט פיורינו 2016/2017 הופיעה מערכת מולטימדיה עם מסך קטן בגודל 5 אינץ'.
מתיחת פנים של שנת 2021
העדכון נגע רק בגרסה הברזילאית, בעיצוב החיצוני ובפנימי שלה וקצת במפרט הטכני. מבחינה חיצונית הדגם הפך למודרני יותר: שונו הפנסים, הפגושים ורשת הגריל. כעת היא מעוטרת בכיתוב FIAT במקום לוחית עגולה עם שם שהייתה לפני כן. הרכב הזה, שזכה לאהבה גדולה באמריקה הדרומית, השאיל עיצוב פנימי מדגם סטרדה, אבל בלי מערכת המולטימדיה והרדיו. במקום זאת, לוח המחוונים עוטרה בצג צבעוני גדול, נוספו מערכות ESC ו-Hill Holder. המנוע נשאר זהה אבל עבר עדכון כדי להתאים לסטנדרטים החדשים של איכות הסביבה וההספק שלו מעט ירד. מצד שני, פיאט פיורינו החדש הפך לחסכוני יותר, בזכות עדכון תיבת ההילוכים. במקביל עודכנו המתלים.