פורד C מקס. פוקוס לצמיחה
פורד C מקס (C-MAX) הוא רכב רב פונקציונלי (MPV) שיוצר ע''י חברת Ford בין השנים 2003 - 2019 בשני דורות. הדגם הורכב על בסיס פלטפורמה Ford C1, בדומה לגרסת הדור השני של פורד פוקוס וגרסת הדור הראשון של מאזדה 5. על המהנדסים הוטלה המשימה להרחיב את הפוקוס הפופולרי: להפוך אותו לארוך יותר, רחב יותר, גבוה יותר, תוך שמירה ושיפור האוניברסליות, הנוחות וביצועי הכביש המצוינים של הרכב. בסופו של דבר יצא מין ''פוקוס לצמיחה''. C מקס החדש מתחרה בשוק האירופי בדגמים רנו סניק וסיטרואן פיקאסו. לפי דעתם של היוצרים הם הצליחו לייצר סוג רכב חדש - Multi Activity Vehicle (MAV).
זהו היה רכב משפחתי פרקטי שהוביל סגמנט הרכבים רב הפונקציונליים לרמה הבאה. לפני כן סגמנט MPV היה סגמנט של רכבים לא מהירים במיוחד, אך מרווחים ובטיחותיים. אמנם, C מקס, בניגוד להם, היה מיניוואן ספורטיבי ודינמי, שהיה אטרקטיבי עבור טווח גילאים רחב. ובכל זאת, למרות הנתונים למופת ולשאיפה להיות רכב המתקדם ביותר בסגמנט MPV, פורד C מקס הפסיד בקרב תחרותי למיניוואנים כמעט מושלמים של המותגים הצרפתיים, מה שגרם בסופו של דבר להפסקת הייצור של הדגם.
דור ראשון
יוצר בין השנים 2003 - 2010 ונקרא פורד פוקוס C מקס. הפאנל הקדמי של C מקס הושאל מפוקוס, מהצד הדגם היה דומה לפוקוס במרכב סטיישן, אך עם תא נוסעים גבוה יותר. תא הנוסעים יצא מרווח והכיל בקלות 5 נוסעים מבוגרים. למרות שלוואן הקומפקטי היה אות סביב הגלגלים כמו של פורד, הוא הציע יותר מקום לרגליים לנוסעים במושבים אחוריים, כי המושבים שלו התמקמו גבוה יותר. היצרן התקין תחת מכסה המנוע 4 סוגי מנוע בנזין ודיזל לבחירה, שכברירת מחדל הגיעו עם תיבת הילוכים ידנית, לצד מספר גרסאות עם תיבת הילוכים אוטומטית. לאחר מתיחת הפנים בשנת 2007 הרכב שינה את השם ל-C מקס. במסגרת מתיחת הפנים העיצוב החיצוני מעט השתנה, בהתאם לקונספט החדש של פורד - ''Kinetic''. האופציות והפונקציות לא השתנו מהותי, אך שיפרו את המבנה ואת העיטור של תא הנוסעים.
דור שני
יוצר בין השנים 2010 - 2019. פורד C מקס החדש אובזר ביד רחבה במערכות לנוחות ולבטיחות המתקדמות ביותר לתקופתו ולסגמנט שלו: עוזר חניה, מערכת מידע Blind Spot, מגביל מהירות, דלת אחורית חשמלית ומצלמה אחורית. בין החידושים המעניינים הנוספים היו דלתות הזזה אחוריות, אופן קיפול המיוחד של מושבי השורה השנייה שהבטיח מעבר חופשי לחלוטין למושבי שורה השלישית, מושב מוגבה של הנהג עם ידית הילוכים וקונסולה מרכזית הממוקמים גבוה. הפקדים והצגים של הנהג השתלבו במערכת ממשק אדם-מכונה מאוחדת (HMI) של פורד, שנבדקה קודם בדגמי פיאסטה ומונדאו המעודכנים.
C מקס החדש קיבל סדרה שלמה של מנועים. למיוחד ביותר מביניהם היה נחשב מנוע Ford EcoBoost בנפח 1.6 ליטר עם הזרקה ישירה של דלק בלחץ גבוה, עם מגדש טורבו עם אינרציה נמוכה ועם תזמון שסתומים כפול משתנה, שהבטיחו צריכת דלק נמוכה והפחתה בפליטות זיהום לסביבה תוך כדי שמירה על ביצועים דינמיים גבוהים. המנוע בהספק 180 כ''ס האיץ את המיניוואן הגדול יחסית מ-0 ל-100 קמש תוך 8.5 שניות. בנוסף הופיעה גרסה היברידית, ש-Ford כינה "הקרוסאובר ההיברידי הנגיש ביותר באמריקה הצפונית". פורד C מקס Hybrid בהנעה קדמית צויד במנוע בנזין בנפח 2 ליטר עם 4 צילינדרים שהגיע עם מנוע חשמלי ועם סוללה ליתיום יון בקיבולת 1.4 קילוואט. ההספק הכולל של יחידת הכוח עמד על 188 כ''ס (140 קילוואט).