פורד אקספדישן. מצדיק את השם
פורד אקספדישן הוא רכב שטח בגודל מלא עם 5 דלתות. רכב שקבוע נמצא בשלושת רכבי השטח האמריקאיים בגודל מלא הנמכרים ביותר בכל שנה וגם בנוסף רכב השטח בגודל מלא החזק בעולם מבחינת משיכת נגרר. לפי המחקר של iSeeCars, מדובר ברכב השטח השלישי בעולם במדד עמידות הרכב: רק 5.2% מכלל המכוניות עברו חצי מיליון קילומטרים, רק טויוטה סקויה ולנד קרוזר מחזיקות מעמד תקופה ממושכת יותר. קיים סיכוי שזה בגלל שאקספדישן משמש את הנוהגים בו בתנאים קשים יותר, כי לפי המחקרים ,קהל היעד שלו הם גברים מבוגרים יותר ופחות עשירים בהשוואה לבעלי רכבי שטח בגודל מלא אחרים, כלומר בעלי עסק פרטי ועובדים קשה שמחזיקים את העולם על הכתפיים. וכמובן מדובר ברכב המוערך ביותר בקרב מטיילים מקצועיים, כבאים, סיירים, חיילי מג''ב, אנשי צבא וגברים ונשים קשוחים נוספים. האופי של פורד אקספדישן תואם את השם שלו לחלוטין. לעתים קרובות נותנים לרכבים שמות חסרי משמעות, אוסף צלילים שאמור להיזכר בקלות. אבל עם אקספדישן תוכלו באמת לצאת לנסיעה ארוכה מלאה בהרפתקאות מרגשות.
למעשה, השיפור הקבוע מדור לדור של ציוד הרכב בטכנולוגיות ופונקציות מתקדמות חדשות גרם לכך, שלא כל אחד יכול לנהוג ברכב כזה. כדי ללמוד את כל הפונקציות של הרכב צריך להשקיע זמן ולקרוא הרבה הוראות שימוש. אך תמיד יש הרבה אנשים שרוצים לכבוש את החיה הזו, כי התוצאה של ההשקעה שווה את זה.
דור ראשון
יוצר בין השנים 1996 - 2002. אקספדישן היה רכב שטח בגודל מלא הראשון של Ford שקיבל מרכב 5 דלתות. במשך כל תקופת הייצור הרכב הורכב על בסיס ''טנדר אמריקאי ראשי'' פורד F-150 של אותה שנת ייצור והיה לו מספר מרכיבים טכניים וחלקי מרכב משותפים עם הדגם הזה. הדגם תוכנן די מהר, תוך 3 שנים בלבד, אך ההשלמה לייצור הסדרתי עלתה לחברה 1.3 מיליארד דולר. ההשקעה השתלמה - הרכב יצא מצוין. הדגם החליף את פורד ברונקו - רכב השטח אמיתי ושימושי מאוד. אקספדישן היה גדול יותר, הוא צויד בשלוש שורות מושבים ובמגוון רחב של אופציות ופונקציות שלא היו לדגם ברונקו. עם זאת האופי של רכב השטח נשאר בעוד שהאבזור הטכני שודרג רציני.
רכב השטח הגיע עם הנעה כפולה, עם תמסורת 2 הילוכים ו-2 טווחים ועם דיפרנציאל מרכזי רב-דיסקי. ההנעה הכפולה פעלה ב-4 מצבים בהתאם לתנאי הכביש או שטח. הדגם צויד במתלים קדמיים עצמאים, מיגון תחתית לתנאי שטח, דיפרנציאל אחורי עם חיכוך מוגבר וערכת גרירה מלאה לתנאי הפעלה קשים. כאופציה היה ניתן לקבל מערכת מתלים פנאומטית עם שליטה אלקטרונית, שהרימה והורידה את הרכב בהתאם לתנאי שטח ועומס. תחת מכסה המנוע פעלו 4 סוגי מנוע עם 8 צילינדרים:
- מנוע בנפח 4.6 ליטר עם הספק 215 כ''ס;
- מנוע בנפח 4.6 ליטר עם הספק 249 כ''ס;
- מנוע בנפח 5.4 ליטר עם הספק 230 כ''ס;
- מנוע בנפח 5.4 ליטר עם הספק 260 כ''ס;
המנועים הגיעו עם תיבת 4 הילוכים אוטומטית, ששודרגו על-ידי Ford כמעט כל שנה. אקספדישן תוכנן מראש כרכב בטיחותי. בנוסף למבנה המרכב הקשוח, האבזור הבסיס של הדגם כלל מערכת SRS עם שתי כריות בטיחות ועם הגנה דו-צדדית של הנוסעים, חגורות הבטיחות 3 נקודות בכל שורות המושבים, כיבוי משאבת הדלק במקרה של התנגשות וכו'.
דור שני
יוצר בין השנים 2002 - 2006. גרסת הדור השני של אקספדישן הייתה רכב שטח בגודל מלא הראשון עם מתלים עצמאיים לחלוטין. מרווח הגחון מעט הוגדל, הותקנה מערכת מתלים עצמאיים עם טווח גדול ל-4 גלגלים, שלפני כן נעשה בה שימוש אך ורק במשאיות מרוצים מקצועיות. הרכב קיבל מערכת היגוי חדשה לחלוטין, מערכות בלימה ואלקטרונית חדשות שמיועדות להגברת יכולת התמרון עם נגרר ארוך וכבד. התווספה מערכת אלקטרונית עם חיישן מיוחד ובלעדי, שהיה מסוגל לנתח סוגי שטח שונים ולחזות אובדן משיכה לפני שזה קרה בפועל.
פורד אקספדישן הוא רכב שקבוע נמצא בשלושת רכבי השטח האמריקאים בגודל מלא הנמכרים ביותר כל שנה.
במסגרת עיצוב חוץ מחדש, הרכב קיבל לוחית קדמית ואחורית ורשת גריל חדשים לחלוטין, פנסים קדמיים ואחוריים ודלת אחורית חדשים. גם תא הנוסעים עבר שינויים רציניים. בהשוואה לגרסת הדור הראשון, אקספדישן דור שני הפך למוגן הרבה יותר מפני חדירת אבק ולכלוך והיה לו בידוד רעשים טוב יותר, בזכות השינויים במבנה המרכב ושימוש בחומרי שיכוך חדשים. גם העיטור של תא הנוסעים השתפר, הוא קיבל לוח מחוונים חדש, לוחיות דלת ומושבים חדשים וכו'. גם מבחינת הבטיחות הדגם קפץ מדרגה: הוא צויד במערכת כריות אוויר חדשה שכוללת כריות אוויר כפולים לראש, לפלג העליון של הגוף ובמקרה של התהפכות. כאופציה בסיסית הוצעה מערכת בקרת גלגול צד אלקטרונית (RSC).
מנוע V8 המקורי הותקן גם בגרסאות הדור השני, אך הוא עבר שדרוג רציני. למשל מנוע בנפח 4.6 ליטר קיבל בלוק צילינדרים יצוק חדש מאלומיניום, מנוע בנפח 5.4 ליטר קיבל בלוק צילינדרים חדש מברזל יצוק עם צלעות ופלטות מחשב. השיפורים במבנה המנועים מיועדים להפחתת רטט ולהגדלת ההספק. אקספדישן עם מנועים כאלה וברמת גימור שטח מלאה היה מסוגל לעבור בכל תנאי שטח אפשרי שאליו ניתן להגיע על 4 גלגלים, ותוך כדי למשוך נגרר בגודל מעל 4 טון, ולהעמיס לתוך הרכב כמעט 750 ק''ג נוספים. תיבת ההילוכים היא אותה תיבת 4 הילוכים הקודמת.
דור שלישי
יוצר בין השנים 2006 - 2017, עבר מתיחת פנים בשנת 2014. ושוב השיפורים היו כלליים - מסוג מתכת חדש עד עיצוב הפנים. גרסת הדור השלישי הורכבה על בסיס פלטפורמה חדשה (T1 במקום U) שהייתה קשיחה יותר ב-10% וקיבלה מתלים אחוריים מחומשים עצמות משאל אחוריות תחתונות. הגיעה תיבת 6 הילוכים אוטומטית חדשה עם הילוך כוח כפול ועם זכרון, ששמר על ההגדרות של תיבת ההילוכים: בקיבוי הסוללה, הגדרות לא התאפסו, ולנהג לא היה צורך לשחזר אותם באופן ידני.
לעיצוב חיצוני נוספו פנסים מיוחדים עם צלעות רבות, מראות צד עם מחווני לד חדשים לסטייה מנתיב. בין השינויים בתא נוסעים לוח מחוונים חדש (שהושאל בעצם מדגם F-150), מושבי שורה ראשונה חדשים, באופן כללי רמת העיטור של תא נוסעים גבוהה יותר, בידוד רעשים ורטט ואבק ובוץ גבוהים עוד יותר. תחת מכסה המנוע של גרסת הדור השלישי של אקספדישן הותקנו מנועים בעלי הספק מ-300 עד 365 כ''ס. המנוע החזק ביותר מאיץ את רכב השטח הענק במשקל מעל 4 טון תוך 6.4 שניות.
דור רביעי
מיוצר משנת 2017 עם מתיחת פנים בשנת 2021 (נתונים לשנת 2022). פורד אקספדישן החדש מורכב במלואו על גבי שלדת סגסוגת עמידה. הרכב התארך ב-8 ס"מ, הגדיל את בסיס הגלגלים ב-6 ס"מ, אך הוא נמוך ב-2 ס''מ מהדור הקודם. המערכת האלקטרונית של הדור הרביעי שונה מהותית מהדור הקודם. המערכת נושאת שם CAN-3 והיא מדמה ככל הניתן את מערכת עצבים של בן אדם: כל מעבדי המיקרו ומערכות הבקרה האלקטרוניות מחובריםזה בזה והם "מתקשרים" דרך נתונים אלקטרוניים ומלמדים את הרכב להגיב מהר יותר לשינויים במצב על הכביש.
פורד אקספדישן הוא רכב שטח בגודל מלא החזק בעולם במדד של משיכת נגרר
בין הפונקציות החדשות מצלמה היקפית, מערכת סיוע בחניה, בלימה אוטומטית, בקרת אקלים אקטיבית ומערכת ניטור שטחים מתים, מערכת Pro Trailer Backup Assist שמאפשרת לרכב השטח הענק לנסוע לאחור עם נגרר. מערכת מידע ובידור כוללת שני מסכים, הרכב מאובזר בנקודת Wi-Fi והוא מתאים לפונקציות Apple Car Play ו-Android Auto.
מערכת הבטיחות של פורד אקספדישן 2021/2022 מוצפת בפונקציות חדשניות, ביניהן מערכת חדשה וחזקה למניעת נעילה 4 הגלגלים (ABS) עם הגברת בלמים וחלוקת כוח בלימה אלקטרונית (EBD), מערכת כיפת בטיחות שמפעילה וילונות בטיחות במקרה של התהפכות, סדרה שלמה של מערכות בטיחות לילדים (ומילדים), מערכת פרטנית בקרת לחץ אוויר בצמיגים (TPMS) ועוד. ישנם שני סוגי מנועים בעלי הספק 375 כ''ס ו-400 כ''ס. ההספק החזק כל כך איפשר לשמור על המהירות הגבוהה של הדור הקודם, אך להגדיל משקל מרבי של נגרר לכדי 4.6 טון, שזה מדד שיא בסגמנט רכבי שטח בגודל מלא.