פורד אקספלורר – רכב פנאי-שטח (דורות 1-4) או קרוסאובר (דורות 5-6) בעל 5 או 7 מקומות המיוצר מאז שנת 1990. נכון להיום בשוק הישראלי מוצע הדור השישי לרכב בדגם שנת 2019 (נתונים ל- 2021).
פורד אקספלורר ‏2019. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 6 דור
AUTOBOOM

פורד אקספלורר. חוקר בעל ניסיון של 30 שנה

פורד אקספלורר ‏2019. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 6 דור

פורד אקספלורר – רכב פנאי-שטח (דורות 1-4) או קרוסאובר (דורות 5-6) בעל 5 או 7 מקומות המיוצר מאז שנת 1990. נכון להיום בשוק הישראלי מוצע הדור השישי לרכב בדגם שנת 2019 (נתונים ל- 2021).

המילה "Explorer" מתורגמת מאנגלית כ"חוקר". והרי הוא באמת חוקר! את הכבישים, את יכולות השטח, את עצמו וגם אותנו בין היתר. אפשר לומר בוודאות שאקספלורר היה הגורם שהפך את רכב השטח מכלי יעודי לאחת מן קטגוריות הרכב הפופולאריות ביותר בכבישים של ימינו. לאורך תולדותיו הוא עבר מספר שינויים מהותיים, יותר מפעם נכתר בתואר רכב שטח הטוב ביותר ואף כיכב בסרט "פארק היורה" (1993, בביומיו של סטיבן ספילברג).

דור ראשון

יוצר בין השנים 1990 ל- 1994. פורד אקספלורר הראשון הפך באופן מיידי לרב-מכר בארה"ב, הוכרז פעמיים כ"רכב בעל הנעה כפולה הטוב ביותר" («Four Wheeler of the Year») ב- 1990 ו- 1991. הוצע בגרסאות 3 או 5 דלתות עם בסיס גלגלים 2594 או 2843 מ"מ בהתאם. סוג השלדה – סולם.

בדגמים אלו הותקן מנוע 4 ליטר V6 Cologne שפותח על ידי חטיבת Ford of Europe, הוא הפיק 155 כ"ס ו- 298Nm מומנט בעת 2500 סל"ד; לאחר שדרוג ב- 1993 הספק המנוע הוגבר ל- 160 כ"ס. סופקו שתי תיבות הילוכים: 5 הילוכים ידנית או 4 היל' אוטומטית. הוצעו גרסאות הנעה כפולה Part-Time (סרן קדמי משתלב) והנעה אחורית. המתלים הקדמיים של רכב השטח היו עצמאיים, מאחורה – קפיצי עלים. הדגם שווק בארבע רמות גימור.

דור שני

יוצר בין השנים 1994 ל- 2001. אקספלורר השני זכה לעיצוב אווירודינמי יותר, מנגנון היגוי המבוסס על זרועות פיטמן הוחלף להיגוי מסרק. היצע המנועים הורחב עד שלושה סוגים: שני V6 Cologne בנפח 4 ליטר (160 ו- 208 כ"ס) ו- V8 בנפח 5 ליטר המפיק 218 כ"ס בעת 4200 סל"ד, 395Nm בעת 3200 סל"ד. תיבת ההילוכים עברה מודרניזציה. התיבה העיקרית – 4 הילוכים אוטומטית, החל מ- 1997 – 5 הילוכים אוטומטית. כמו כן, עברה שכלול תיבת הילוכים הידנית.

רכבי מהדור השני צוידו בשלושה סוגי הנעה כפולה: Part-Time שעבר מהדור הראשון, ControlTrac 4WD ללא דיפרנציאל מרכזי עם הילוך כוח והנעה כפולה קבועה Full-time AWD ללא הילוך כוח. למפרט האבזור של אקספלורר נוספו שתי כריות אוויר ומחשב דרך.

דור שלישי

יוצרו בין השנים 2002 ל- 2006. הרכב עבר עדכון מהותי: המרכב התארך והתרחב, "גדלה" שורת מושבים השלישית. שורות מושבים השנייה והשלישית מתקפלות ויוצרות רצפה שטוחה כבעבר. קשיחות השלדה הוגברה פי שלושה, והמתלים האחוריים נהיו עצמאיים.

מנוע 4 ליטר V6 הוותיק זכה לראש אלומיניום, ההספק שלו גדל ל- 210 כ"ס בעת 5100 סל"ד ומומנט של 344Nm בעת 3700 סל"ד. נוסף מנוע חדש – Triton V8 בנפח 4,6 ליטר ובהספק 240 כ"ס בעת 4750 סל"ד ו- 397Nm בעת 3450 סל"ד.

באקספלורר השלישי הותקנו תיבות הילוכים ידנית ואוטומטית, בתור אופציה הופיעה מערכת AdvanceTrac – הנעה כפולה עם דיפרנציאל מרכזי. אקספלורר הפך לרכב שטח הראשון בו הותקנו ווילונות בטיחות צדדיים.

דור רביעי

יוצר בין השנים 2006 ל- 2010. באקספלורר הרביעי חל שכלול כמעט בכל המרכיבים, החל מהשלדה שזכתה לעמידות לפיתול (ב- 55%) ולקשיחות (ב- 63%) מוגברות. הפנאי-שטח נשאר נאמן ל- V6 Cologne בנפח 4 ליטר אשר עבר מודרניזציה למען שיפור החסכוניות והידידותיות לסביבה בעת אותו הספק. מנוע Triton V8 עבר שיפור גם הוא: קיבל מערכת תזמון שסתומים משתנה והחל להפיק 296 כ"ס בעת 5750 סל"ד (מומנט של 407Nm בעת 3950 סל"ד).

פורד אקספלורר התחיל להצטייד בשתי תיבות הילוכים אוטומטיות: 5 ו- 6 היל', ומוט ההילוכים נדד מגל ההגה אל הטונל המרכזי. בשאסי התרחשו השינויים הבאים: בסרן הקדמי התקינו עצמות עצה כפולות, לסרן האחורי נוספו זרועות עוקבות שתרמו לרמת הנוחות.

דור חמישי

תחילת הייצור – 2010, סיומו – 2019. באקספלורר זה, תרתי משמע, הוחלף הכל. מפשוטון הוא הפך לגנדרן. קורות מרכב השחורות מרמזות על העיצוב של רכבי השטח Land Rover (על עיצובם עבד אותו מהנדס-מעצב ראשי ג'ים הולנד). הרכב נפרד משלדת הסולם, מרכבו התארך – 5 מטר לעומת 4,8 הקודמים. נפח תא המטען נותר באותה רמה (שתי שורות האחוריות מתקפלות, ובכך מגדילות את נפח המטען מ- 595 עד 2285 ליטר).

כמו קודמו, פורד אקספלורר שווק מוצע עם הנעה כפולה או הנעה על סרן אחד, אולם הפעם הסרן המוביל הוא הקדמי. בגרסה בעלת הנעה לכל הגלגלים הופיעה מערכת חדשה Terrain Management 4WD System המאפשרת לבחור מצב נהיגה בהתאם לתנאי הדרך: "בוץ/קוליס", "שלג/עשב", "חול", "כביש". מעתה לאקספלורר מתלים קדמיים בעלי תמוכות מקפרסון ומערך רב-חיבורי מאחורה.

המנועים הענקיים הם נחלת העבר, פורד אקספלורר 2019 קיבל שני מנועים רוחביים חדשים. הראשון – 2 ליטר EcoBoost עבור גרסאות הנעה קדמית (4 צילינדרים, מגדש טורבו, 237 כ"ס). השני – עבור גרסאות הנעה קדמית וכפולה – Ti-VCT V6 (בנפח 3,5 ליטר, 249 כ"ס). גרסת Ford Explorer Sport זכתה למנוע 3,5 ליטר EcoBoost בהספק 365 כ"ס. אקספלורר החדש מצויד בתיבת 6 הילוכים אוטומטית בלבד.

מפרט האבזור של רמת גימור XLT הבסיסית הינו מרשים למדי: ג'נטים 18 אינץ', בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת, מזגן נוסף עבור החלק האחורי של תא הנוסעים, 4 שקעים 12 וולט, מראות צד ומושבים חשמליים ומתחממים, מערכת שמע CD/MP3 בת 9 רמקולים. מערכת מולטימדיה My Ford Touch כוללת שני מסכי 4,2 אינץ' בלוח המחוונים ומסך מגע 8 אינץ' על הקונסולה המרכזית. ברמת גימור הבכירה Limited (מעבר לפריטי מותרות השגרתיים) ראויים לציון מושב נהג עם זיכרון מצב, מערכת שמע פרימיום בת 12 רמקולים, דוושות עם כוונון חשמלי וזיכרון, דלת מטען חשמלית, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת סיוע אקטיבי בחנייה.

מתיחת פנים 2014

לרכב העניקו "פנים" חדשות, רמת הבטיחות הוגברה, והאבזור ברמת גימור הבסיסית נהיה עשיר יותר: אורות LED, כניסה ללא מפתח וכפתור התנעה, חימום שמשה חשמלי, בקרת אקלים תלת-אזורית וכו'. בשנת 2015 הושק אקספלורר בעל מנוע Ecoboost בהספק 345 כ"ס (בי-טורבו, הזרקה ישירה). האצה מעמידה למאה קמ"ש – 6,4 שניות.

מתיחת פנים 2017

ההופעה עברה עדכון קל, שוכללה אלקטרוניקה התורמת לנוחות: לדוגמה, הותקן מודם 4G בעל נקודת גישת לוויי-פיי (תומך בעד 10 מכשירים ופועל לטווח עד 15 מטר). ומפתח חכם החדש מאפשר להתניע את הרכב באמצעות שלט רחוק ממרחק עד 100 מטר. בגרסאות הבכירות הוסיפו מערכת החלפת אור נמוך/גבוה אוטומטית, סיוע אקטיבי בעת חנייה במקביל ובניצב, בקרת נתיב.

דור שישי

נמצא בייצור משנת 2019 ועד עתה (נתונים לשנת 2021). מסקרן שפורד אקספלורר החדש חזר למערך הקלאסי עם מנוע אורכי והנעה אחורית. אורכו צמח ב- 40 מ"מ (עד 5050), רוחבו ב- 20 מ"מ (עד 2 מטר) וגובהו הונמך ב- 7 מ"מ. בסיס הגלגלים גדל ב- 165 מ"מ וכעת אורכו 3025 מ"מ. תא הנוסעים מסודר בתצורת מושבים 2+2+2. נפח תא המטען – 515 ליטר, 1356 ליטר עם שורה שלישית מקופלת ו- 2486 כאשר שתי השורות האחוריות מקופלות.

עבור הקרוסאובר החדש מוצעים שני מנועים ממשפחת EcoBoost בעלי מגדש טורבו. הבסיסי – 2,3 ליטר בהספק 300 כ"ס עם 420Nm מומנט. המנוע השני - V6 חדש בנפח 3 ליטר (365 כ"ס, 514 מומנט). תיבת ההילוכים – אוטומטית 10 הילוכים. דגמים בעלי מנוע בסיסי מצוידים בהנעה אחורית או כפולה, דגמי 3 ליטר – הנעה 4X4. במהרה לאחר גרסאות בנזין הוצגה גם היברידית. גרסה זו של הרכב מצוידת במנוע אטמוספרי 3,3 ליטר V6, במנוע חשמלי ובגיר 10 הילוכים אוטומטי. זמינה הנעה אחורית או כפולה. ההספק הכולל של חטיבת כוח זו משיג 323 כ"ס, וטווח נסיעה של קרוסאובר עולה על 800 ק"מ (בעת הנעה לסרן אחד).

יש לציין: כושר גרירה המרבי הוגדל מ- 2268 ל- 2540 ק"ג. מפרט אבזור הבסיסי של אקספלורר שנת 2020 מכיל קומפלקס סיוע לנהג Co-Pilot360 (כולל מערכת מניעת התנגשות, ניטור שטחים מתים, בקרת נתיב, החלפת אור נמוך/גבוה אוטומטי, מצלמה אחורית בעלת ניקוי עצמי). ברשימת האופציות ישנן בקרת שיוט, מערכת סיוע אקטיבי בחנייה ועוד.

מה תעדיפו?
2 קולות