Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd או ZGH, הידוע בכינוי בפשוט יותר בתור ג'ילי, נמצאת בבעלות איש העסקים לי שופו. זוהי יצרנית הרכב השנייה בגודלה בסין וחברת רב-לאומית המחזיקה במותגים סיניים ואירופhים. היקף המכירות השנתי עולה על מיליון רכבים משנת 2017.
ג'ילי. ממקרר מושאל ועד לרכבים המעופפים
AUTOBOOM

ג'ילי. ממקרר מושאל ועד לרכבים המעופפים

ג'ילי. ממקרר מושאל ועד לרכבים המעופפים

Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd או ZGH, הידוע בכינוי בפשוט יותר בתור ג'ילי, נמצאת בבעלות איש העסקים לי שופו. זוהי יצרנית הרכב השנייה בגודלה בסין וחברת רב-לאומית המחזיקה במותגים סיניים ואירופhים. היקף המכירות השנתי עולה על מיליון רכבים משנת 2017.

הבן של חברה של אמא

האגדה מספרת בשנת 1986, לי שופו בן ה-23 לווה כסף מהוריו לפיתוח עסק kייצור מקררים. ככל הנראה, נראה שהלך לו טוב. 10 שנים לאחר מכן לי שופו רכש מפעל אופנועים ממשלתי לאחר פשיטת הרגל שלו והתחיל לייצר וואנים קומפקטיים. שופו הגיע לייצור מכוניות נוסעים רק בשנת 2002. ואחר כך, כפי שאפשר להבין, העניינים הלכו מאוד טוב, כי בשנת 2004 Geely Auto לראשונה נכנסה לבורסה של הונג קונג.

Li Shufu is a Chinese businessman
לי שופו, מיליארדר, טייקון ויזם סיני. המייסד והיו"ר של Zhejiang Geely Holding Group.

ג'ילי הוא מותג ממשפחת Geely Auto, שמתפתח במהרה ונכנס להרכב של Geely Holding Group שנוסדה בשנת 1986. הרכב הראשון של ג'ילי הושק בשנת 1998. מאז החברה עברה כברת דרך מהליכה בעקבות מובילות אחרות עד לאחת המובילות בתחום המדע והטכנולוגיה.

ואז, הדברים התחילו ללכת הכי טוב עד כמה שאפשר וכבר בשנת 2008 ג'ילי הציעה לקנות מחברת פורד את המותג Volvo Cars. וכעבור שנתיים מותג הרכב האירופי היוקרתי עם נימה של התנשאות (זוכרים: "יש לנו את המכוניות הבטיחותיות ביותר בעולם"?) עבר לבעלות החברה. לא רע בשביל בחור שהשקיע במקררים מהכסף שקיבל מאמא.

ג'ילי מתחילה במכירה של רכבים חשמליים בישראל תחת המותג גיאומטרי

קנה מידה

מה שהכי מדהים בפעילותה של ג'ילי, אלה קנה המידה, המהירות והתוקפנות שאיתם החברה משתלטת על חברות, רוכשת מניות ומתקדמת בשוק העולמי. מתחילת הייצור של הרכב הראשון ועד לרכישה של וולוו, המכוניות של ג'ילי נמכרו בהצלחה בשווקים באפריקה, במזרח אירופה, במזרח התיכון ובמרכז ובדרום אמריקה.

בשנת 2009 ג'ילי רכשה את יצרנית תיבות ההילוכים האוטומטיות האוסטרלית Drivetrain Systems International Pty Ltd. בשנת 2013 תחת בעלותה של ג'ילי עברה Manganese Bronze Holdings, החטיבה היחידה שנותרה מ-London Taxi Company האייקונית. הניסיון להתבסס בשוק הרוסי בעזרת הפרויקט "דרוויס" לא צלח, שכן השליטה נמצאת בידיהן של חברות מערביות, אולם בבלרוס ג'ילי מתכוונת להישאר לזמן ארוך הודות למיזם "BelGee". בשנת 2014 ג'ילי רכשה את הסטארט-אפ הבריטי Emerald Automotive שעסק ברכבים חשמליים, השותפות הזאת הובילה לצמיחה אדירה בתחום הפיתוח של רכבים חשמליים, שאותם אנו מכירים היום.

ג'ילי מפתחת רכבים חשמליים והיבירידיים יוקרתיים תחת המותג Smart בשיתוף פעולה עם Daimler AG, מנועי בעירה פנימית יחד עם Volvo Car Group, מחזיקה במותג המלזי Proton, בלוטוס הבריטי וב-Terrafugia האמריקאי.

בשנת 2017 ג'ילי רכשה את גרעין השליטה בסך של 51% מהמניות של Lotus Cars מ-DRB-HICOM ו-49,9% מהמניות של PROTON Holding ורכשה לגמרי את Terrafugia, יצרנית הרכבים המעופפים מאמריקה. באותה שנה היא הפכה לבעלת המניות הגדולה ביותר בקבוצת וולוו (משאיות וכלי רכב מיוחדים) ורכשה 9,7% מהמניות של דיימלר-בנץ. ב-2019 ג'ילי השקיעה סכום רציני ביצרנית מסוקים חשמליים סופר-קלים הגרמנית Volocopter שנמצאת באופן חלקי תחת בעלותה של דיימלר-בנץ. בשנת 2020 ג'ילי שכנע את יצרנית המשאיות הכבדות הסינית Hualing Xingma להעביר לה יותר מ-15% מהמניות. ולעת עתה, הפעולה האגרסיבית ביותר של ג'ילי לאחרונה – הכרזה על הקמת מיזם משותף עם Baidu לייצור רכבים חשמליים.

המכוניות

בסרטון: ג'ילי

קו הדגמים של ג'ילי הוא מרשים למדי. למותג הראשי של ג'ילי שייכים רכבים הבאים:

  • הקרוסאוברים Boyue, Binyue, Xingyue, Geely ICON BMA, Xingyue L, Haoyue;
  • דגמים במרכב סדאן Borui GE, Binrui, Xingrui;
  • המיניוואן Geely Jiaji

באירופה מכירים טוב את המותג Emgrand, ואת הקרוסאובר אמגרנד S ודגמים במרכב סדאן אמגרנד GL בפרט. גם קו ה-Vision מתקדם באופן פעיל עם הקרוסאוברים Vision X3, Vision X6 ודגם הסדאן Vision FC3. בנוסף, מכירים את המותג Maple, שנסגר לתקופה מסוימת, אך חזר לפעילות בשנת 2020 בתור Maple NEV עם המיניוואן 80V והקרוסאובר 30X.

בנוסף לשאר, יש לנו את המותג המבטיח Farizon עם שישה דגמים משלו כבר, בשוק מתקדם המותג החשמלי לחלוטין Geometry שמציע דגם סדאן במימדים בינונים ומתכנן להשיק עד שנת 2025 עשרה דגמים נוספים. כמו כן, ישנו מותג שמייצר מכוניות-מיקרו Zhidou Auto או ZD Auto ומכיל כבר שלושה דגמים.

לג'ילי שייכים 15 מפעלי רכב ו-8 מפעלים לייצור תיבות הילוכים ומנועים, מרכזי מחקר ופיתוח בסין, שבדיה, אנגליה וגרמניה, מרכז לעיצוב בשנגחאי, גטבורג, ברצלונה, קליפורניה וקובנטרי.

ואלה רק מכוניות. העסק של ג'ילי הוא עצום ומגוון, כיאה לתרבות הסינית, לחברה יש אפילו סוכנות תיירות משלה. אבל במקרה שלנו, הרבה יותר מעניינים אותנו הסיכויים של ג'ילי בשוק הישראלי, וככל הנראה לסינים הנמרצים יש כוונות רציניות. בדצמבר 2020 יבואנית הרכב יוניון מוטורס חתמה על הסכם הייצוג הבלעדי של ג'ילי בישראל.

ובמה אתם עסקתם בגיל 23?
11 קולות